Hoge toeren, in hoeverre schadelijk?

Jellesnietes

MF veteraan
23 mrt 2009
8.475
1
Moergestel
Folks,

Ik heb een Kawasaki ZZ-R250 uit '92 met 76xxx op de teller. Ik rij daarmee wekelijks minimaal 300 kilometer mee (Tilburg - Achterhoek en terug). Ik probeer de snelweg zoveel mogelijk te ontzien, aangezien 80 en 60 wegen leuk zijn, maar op de snelweg ben je een van de langzaamste en rechtdoor is ook maar rechtdoor. Van de 150 km naar huis rij ik maar 30 km snelweg. So far so good.

Een van de andere redenen om geen snelweg te rijden is het aantal toeren. Ik rij met 120 10.000 toeren. Toch wat veel. Ik vind het een fijne motor voor mijn 25 kw periode en ben er enorm blij mee. Echter vraag ik mij af hoe schadelijk is dit snelweg (hoge toeren) rijden voor mijn blok? Ik wil er nog twee jaar mee rijden, maar vraag mij af of hij dat gaat halen met snelwegstukken met 10.000 toeren. Anders zit er denk ik weinig anders op dan toch een andere motor te zoeken want kapot is kapot en dan krijg je er helemaal niets voor terug.

Ik rij altijd eerst een half uur voor ik de snelweg op ga, ik rij sowieso altijd warm en ja ik heb al geprobeerd door te schakelen :Y , maar dan zit hij toch echt al in zijn 6

Alvast bedankt,
 
Laatst bewerkt:
En dan klopt het nog niet, aangezien de snelheid niet constant is, maar constant varieerd met de hoek van de krukas. De snelheid die je berekend is een gemiddelde snelheid, de topsnelheid is dus hoger. Ik heb even geen zin uit te rekenen hoeveel hoger...


Toch even uitgerekend, de maximale zuigersnelheid is: Slag * Pi * Toerental.
Bij 8000 toeren/min, en een slag van 64mm wordt het dus:

0.064 * 3.14 * 8000/60 = 26.8 m/s.

Dan klopt het nog niet exact, aangezien het ook nog afhangt van de lengte van de drijfstang...
 
En anders als je in de achterhoek bent, rijd je even naar het wonderschone Aalten, laat je John van John's motorservice er na kijken.
Veel MF-ers hier uit de buurt zijn klant daar.
Drink je bij mij even koffie, woon er vlak bij, weet ik meteen wie de nieuwe AU-member is.

Goed idee, anders ga ik daar zaterdag wel even langs (of zal ik langs motorport Zelhem gaan, daar heb ik hem 3 weken geleden opgehaald (zonder garantie welliswaar :9 )

Maar kan je zaterdagmiddag? Dan kom ik wel even langs
 
Je kan ook naar MP Zelhem gaan. goede zaak, goede servive, kijken graag even.
Fijt is wel dat ze wel duurder zijn qua werkplaats tarief enz.
Zaterdag kan wel.
Ik post nu even vanaf mijn mobiel, maar ik zal je morgen even mailen, en toevoegen op MSN.
 
Toch even uitgerekend, de maximale zuigersnelheid is: Slag * Pi * Toerental.
Bij 8000 toeren/min, en een slag van 64mm wordt het dus:

0.064 * 3.14 * 8000/60 = 26.8 m/s.

Dan klopt het nog niet exact, aangezien het ook nog afhangt van de lengte van de drijfstang...
Way offtopic maar goed :+

Dat klopt wel exact, omdat de secundaire zuigersnelheid op de punten waar de hoogste snelheid behaald wordt (90° en 270°) 0 is. Voor andere punten is inderdaad de kruk-drijfstang verhouding van belang. :Y
 
Laatst bewerkt:
Tja, als je goed smeert, dwz. goede olie in het carter gebruikt en genoeg 2-takt olie mengt, dan zal het weinig uitmaken.

Het zal ook wat in de hitte (en daarmee lange-termijn schade) in je blok schelen als de motor wat rijker staat afgesteld. Maar dan gaat het verbruik natuurlijk wel achteruit.

Edit:

Oeps, het is een 4-takt
:)
 
Laatst bewerkt:
Way offtopic maar goed :+

Dat klopt wel exact, omdat de secundaire zuigersnelheid op de punten waar de hoogste snelheid behaald wordt (90° en 270°) 0 is. Voor andere punten is inderdaad de kruk-drijfstang verhouding van belang. :Y

Offtopic, maar wel leuk :+

Volgens mij klopt het toch niet exact, want zoals ik het zie wordt de maximale zuigersnelheid niet bereikt bij 90° en 270°. Dit is alleen zo bij een oneindig lange drijfstang. Bij een kortere drijfstang wordt de maximale snelheid voor de 90° en na de 270° behaald. Als gevolg van deze asymmetrie is de topsnelheid nog net iets hoger dan Slag * Pi * Toerental, hoewel het verschil klein is.

Zie de grafiek waarin de zuigerhoogte en zuigersnelheid zijn uitgezet als functie van de krukashoek, bij een krukasstraal van 1m (slag van 2m) en een drijfstanglengte van 2,2m, en een toerental van 1 per sec. (Beetje grote motor, maar het gaat even om het idee). Zoals te zien is wordt de maximale snelheid bereikt bij 69° en 291°, met een topsnelheid van 6,92 m/s. Dit is dus nog wat hoger dan 2 * Pi is 6,28.

Kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar dan hoor ik het graag...


full
 
Laatst bewerkt:
*knip*

Offtopic, maar wel leuk :+
Niets aan toe te voegen. Heb het nog even opgezocht en had voor mijn eerdere berekeningen een erg versimpelde formule gebruikt en hetgeen ik eerder poste klopt dus inderdaad niet.

Nog maar even voor de volledigheid:
ibey3o.gif


Hiermee kom ik ook voor de 90° en na de 270° op de maximale zuigersnelheid. Klopt nog niet helemaal met jou grafiek, aangezien deze formule ook een benaderde waarde geeft. Het programma wat jij gebruikt rekent waarschijnlijk met de echte afgeleide van de zuigerweg.

Met wat voor iets werk je toruwens? Iets van scheepsmotoren/aggregaten?
 
Laatst bewerkt:
Nog maar even voor de volledigheid:
[afbeelding]

Klopt nog niet helemaal met jou grafiek, aangezien deze formule ook een benaderde waarde geeft.

Met wat voor iets werk je toruwens? Iets van scheepsmotoren/aggregaten?

Nee, ik doe iets heel anders, iets met elektronicaontwerp en softwareontwikkeling en zo.
Ik had het programmatje gemaakt met Labview om de grafieken te tekenen.
Bij deze nog even de exacte formule voor de zuigersnelheid, inclusief afleiding. Het is eigenlijk niet eens zo heel erg moeilijk.
(als je er een avondje over na hebt gedacht O-) )

full



Voor het berekenen van de maximale zuigersnelheid zou je nog een keer moeten differentieren naar alpha en dan de nulpunten zoeken. Ik heb hier geen software bij de hand om dat even handig automatisch te doen... Left as an exercise to the reader zullen we maar zeggen })
 
Laatst bewerkt:
Voor het berekenen van de maximale zuigersnelheid zou je nog een keer moeten differentieren naar alpha en dan de nulpunten zoeken. Ik heb hier geen software bij de hand om dat even handig automatisch te doen... Left as an exercise to the reader zullen we maar zeggen })
Dacht zoiets omdat je in je voorbeeld een grote motor gebruikte die vaak in schepen of als aggregaten gebruikt worden. :)

Applicatie ziet er leuk uit in ieder geval. :Y Tijd terug nog mee bezig geweest met het uitrekenen van zuiger s,v en a met desaxatie en verschuiving van de krukas. Aardig wat werk maar wel grappig om te doen.
 
Folks,

Ik heb een Kawasaki ZZ-R250 uit '92 met 76xxx op de teller. Ik rij daarmee wekelijks minimaal 300 kilometer mee (Tilburg - Achterhoek en terug). Ik probeer de snelweg zoveel mogelijk te ontzien, aangezien 80 en 60 wegen leuk zijn, maar op de snelweg ben je een van de langzaamste en rechtdoor is ook maar rechtdoor. Van de 150 km naar huis rij ik maar 30 km snelweg. So far so good.

Een van de andere redenen om geen snelweg te rijden is het aantal toeren. Ik rij met 120 10.000 toeren. Toch wat veel. Ik vind het een fijne motor voor mijn 25 kw periode en ben er enorm blij mee. Echter vraag ik mij af hoe schadelijk is dit snelweg (hoge toeren) rijden voor mijn blok? Ik wil er nog twee jaar mee rijden, maar vraag mij af of hij dat gaat halen met snelwegstukken met 10.000 toeren. Anders zit er denk ik weinig anders op dan toch een andere motor te zoeken want kapot is kapot en dan krijg je er helemaal niets voor terug.

Ik rij altijd eerst een half uur voor ik de snelweg op ga, ik rij sowieso altijd warm en ja ik heb al geprobeerd door te schakelen :Y , maar dan zit hij toch echt al in zijn 6

Alvast bedankt,


Maar weer even on-topic: Ik ben met de CB1 400 dit jaar naar de Eifel gereden. :]
De heen en terugreis heeft de naald van de toerenteller eigenlijk continu tussen de 10.000rpm tot 13500 rpm gehangen.

Ik kon me ook niet voorstellen dat het lang goed kon gaan...maar ze heeft het overleefd en doet het nog tot op de dag van vandaag...
 
grappig. je koopt een motor die sedert 1991 al 2x rond de wereld gereden is en dan ga jij nu bang beginnnen worden dat ie het geen 2 jaar mee vol zal houden omdat je wat hoog in toeren gaat...

zou ik toch niet van wakker liggen, god weet hoe dat ding al op zijn kl**en gehad heeft in zijn jeugd.
 
grappig. je koopt een motor die sedert 1991 al 2x rond de wereld gereden is en dan ga jij nu bang beginnnen worden dat ie het geen 2 jaar mee vol zal houden omdat je wat hoog in toeren gaat...

zou ik toch niet van wakker liggen, god weet hoe dat ding al op zijn kl**en gehad heeft in zijn jeugd.

Niks grappigs aan. De vorige eigenaar is er altijd bijzonder zuinig op geweest, gezien het uiterlijk en de staat waarin hij nu is. Het is niet een motor die je koopt als je er veel lange afstanden mee rijdt. En ik heb dan ook het idee dat er vooral veel kleine ritten binnendoor mee zijn gereden. Ik echter rij er vooral alleen maar lange afstanden mee en langere tijd achter elkaar. Logisch dan toch dat je je dan afvraagd of hij dat vol gaat houden.

@ Martell, ik weet niet wat je precies met die voorrem hebt gedaan, maar het verschil is gigantisch :} , de hendel voelt nu hetzelfde aan als de voorrem op jou Harley
 
't lijkt mij dat als je de motor normaal op werk tempratuur laat komen dat er wenig schade van komt.

Voor de rest als hij idd zo erg schokt en inhoud ... moet je toch naar gaan (laten) kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan