Hoge toeren, in hoeverre schadelijk?

Jellesnietes

MF veteraan
23 mrt 2009
8.475
1
Moergestel
Folks,

Ik heb een Kawasaki ZZ-R250 uit '92 met 76xxx op de teller. Ik rij daarmee wekelijks minimaal 300 kilometer mee (Tilburg - Achterhoek en terug). Ik probeer de snelweg zoveel mogelijk te ontzien, aangezien 80 en 60 wegen leuk zijn, maar op de snelweg ben je een van de langzaamste en rechtdoor is ook maar rechtdoor. Van de 150 km naar huis rij ik maar 30 km snelweg. So far so good.

Een van de andere redenen om geen snelweg te rijden is het aantal toeren. Ik rij met 120 10.000 toeren. Toch wat veel. Ik vind het een fijne motor voor mijn 25 kw periode en ben er enorm blij mee. Echter vraag ik mij af hoe schadelijk is dit snelweg (hoge toeren) rijden voor mijn blok? Ik wil er nog twee jaar mee rijden, maar vraag mij af of hij dat gaat halen met snelwegstukken met 10.000 toeren. Anders zit er denk ik weinig anders op dan toch een andere motor te zoeken want kapot is kapot en dan krijg je er helemaal niets voor terug.

Ik rij altijd eerst een half uur voor ik de snelweg op ga, ik rij sowieso altijd warm en ja ik heb al geprobeerd door te schakelen :Y , maar dan zit hij toch echt al in zijn 6

Alvast bedankt,
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je met deze vraag bereiken?,dat het schadelijk is dat
zal wel meevallen,maar je schrijft zelf al dat je dat toch
bijna niet doet,dus heeft die vraag stellen ook weinig nut lijkt mij,
of de motor het gaat halen merk je vanzelf .
Als je het zelf niet vertouwd dan zal je toch naar een zwaardere
motor moeten gaan,je heb ook 400 of 600cc met 25kw.
 
Laatst bewerkt:
Hey Jelle.

Ik Rijd een GSX-R 400r, en als ik een beetje mee wil komen begint de fun pas vanaf 9000 toeren tot een 14000 toeren.
Constant op de snelwet met 10000 heb ik trouwens wel een veel hogere snelheid, ik rijd dan denk ik wel 150 oid.
 
Ik heb nog een tijdje met een XS400 DOHC gereden. tegen de 13000 toeren van Tilburg naar Dordt en weer terug.

Zijn ze gewoon voor gemaakt hoor :Y

Ik houd altijd als regel aan: niet permanent tegen de max toeren aan rijden, maar een beetje er onder. En tijdig de boel nakijken is sowieso belangrijk, dan kom je een heel eind (letetrlijk).
 
Lijkt me geen probleem. Gewoon lekker rijden en je niet druk maken. :Y
Constant op de snelweg met 10000 heb ik trouwens wel een veel hogere snelheid, ik rijd dan denk ik wel 150 oid.
Als ik aan de hand van de gegevens die ik zo snel kan vinden voor die ZZR250 de snelheid bij 10.000tpm uitreken kom ik inderdaad ook wel een stukje boven de 120 uit. :P
136,8km/u om precies te zijn, dus ruim 140 op de teller. Als je zo "bang" bent dat het slecht is kun je ook wat rustiger rijden. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik wil graag weten hoe schadelijk het is. Ik zit dan echt te voelen naar allerlei beginnende geluiden etc. Ik weet dat het een hoog toerige motor is. Schakelt het prettigst met 7 a 8 duizend toeren. Ik heb met die ritten alle tijd. Dat heb ik niet altijd, en ik zal wel eens een paar honderd kilometer snelweg doen. Ik vind het onnatuurlijk om zoveel toeren te rijden.

Echter ik vind 100 op de snelweg drie keer niets. Hij haalt een km of 140 en dan rijdt hij 11.500 toeren. Ik heb liever dat ik met het verkeer meerij dan dat ik steeds ingehaald wordt.

Ik ben niet ´bang´ op dat moment. Maar vraag me af hoe lang hij dit vol gaat houden.


Maar thnx voor de tips :)
 
Lijkt me geen probleem. Gewoon lekker rijden en je niet druk maken. :YAls ik aan de hand van de gegevens die ik zo snel kan vinden voor die ZZR250 de snelheid bij 10.000tpm uitreken kom ik inderdaad ook wel een stukje boven de 120 uit. :P
136,8km/u om precies te zijn, dus ruim 140 op de teller. Als je zo "bang" bent dat het slecht is kun je ook wat rustiger rijden. :+
Ik ben ook niet bang.
Ding werkt prima.
 
Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.

Vb. 1. Mijn Suzuki Bandit 1250 heeft een slag van 64mm. Per seconde wordt dan bij 8000 RPM (8000x 0.064x2)/60 = 17 meter door de zuiger afgelegt.

Vb 2. Een Suzuki GSXR 600.heeft een slag van 42.5mm. Voor dezelfde 17 meter per seconde af te leggen moet die dus (Yx0.0425x2)/60= 17 -> Y= 12000 RPM draaien.
Hoe het er met de huidige metaal legeringen voorstaat weet ik niet, maar vroeger (half jaren '80) was 20 meter per seconde zo'n beetje het maximum als de motor het ook nog eens lang vol moest houden. Voor bovenstaande GSXR 600 zou dat dus 14100 RPM zijn.
Bij een hoger toerental wordt de zuiger wel vaker afgeremd en weer versneld. Je mag er van uit gaan dat die daar wel op gemaakt is.

Overigens betekend over het algemeen een kleinere slag bij hetzelfde motor principe (in dit geval een viercilinder viertakt lijnmotor) dat je meer PK's uit dezelfde cilinderhoud haalt terwijl de trekkracht (gemeten in newton meters) in het lage en middengebied afneemt. Zo levert de Bandit uit bovenstaand voorbeeld een trekkracht van 108Nm bij 3700 RPM terwijl de GSXR 600 "slechts" 69Nm bij 11500 RPM levert. Behalve de absolute waarde laat de bandit een veel vlakkere koppelkromme over het gehele toerengebied (trekkracht bij elk toerental) zien. Daar staat tegenover dat de 600 maximaal 125pk levert en de Bandit maar 100.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n kawa 250 mag 14500 rpm maken.
Iedere motor kan/mag gedurende lange tijd tegen het max toerental rijden.
slijtage is dan wel hoger, en goed onderhoud is dus heel belangrijk.
10000 rpm is +/- 70% van het max dus dat zal hij zeker lang volhouden.
Goed warmdraaien is ook belangrijk voor een goede smering maar dat doe je al.
Mijn vrouw heeft de EL250 met hetzelfde blok en daar ben ik echt niet zuinig mee als ik er mee rij.

zzr 250 heeft een slag van 41,2 mm dus komt overeen met de GXR600.
bovenstaande reactie heeft helemaal gelijk.

Groeten Ron
 
Laatst bewerkt:
Zo'n kawa 250 mag 14500 rpm maken.
Iedere motor kan/mag gedurende lange tijd tegen het max toerental rijden.
slijtage is dan wel hoger, en goed onderhoud is dus heel belangrijk.
10000 rpm is +/- 70% van het max dus dat zal hij zeker lang volhouden.
Goed warmdraaien is ook belangrijk voor een goede smering maar dat doe je al.
Mijn vrouw heeft de EL250 met hetzelfde blok en daar ben ik echt niet zuinig mee als ik er mee rij.

Groeten Ron

Daar heb ik op gelest, en dan mag je blij zijn als je een vrachtwagen in kan halen. Echter het max aantal toeren dat hij nu maakt is 12.000. Verder wil hij niet. Ik denk dat dat komt door de vorige eigenaar die er altijd zuinig mee om is gegaan (Gezien de uiterlijke staat) en de hoge km-stand.

Maar bedankt voor de reacties van jullie! Ben zeker iets wijzer geworden.
 
Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.
Leuke berekeningen, maar ze kloppen niet. ;) Als je de uitgerekende waarden maal twee doet wel. Aangezien de zuiger bij een omwenteling twee maal de afstand van de slag aflegt.
 
Het gaat in eerste instantie niet om het toerental maar om de hoeveelheid meters per seconde die de zuiger aflegt.

Vb. 1. Mijn Suzuki Bandit 1250 heeft een slag van 64mm. Per seconde wordt dan bij 8000 RPM (8000x 0.064)/60 = 8,5 meter door de zuiger afgelegt.

Vb 2. Een Suzuki GSXR 600.heeft een slag van 42.5mm. Voor dezelfde 8,5 meter per seconde af te leggen moet die dus (Yx0.0425)/60= 8,5 -> Y= 12000 RPM draaien.
Hoe het er met de huidige metaal legeringen voorstaat weet ik niet, maar vroeger (half jaren '80)was 10 meter per seconde zo'n beetje het maximum als de motor het ook nog eens lang vol moest houden. Voor bovenstaande GSXR 600 zou dat dus 14100 RPM zijn.
Bij een hoger toerental wordt de zuiger wel vaker afgeremd en weer versneld. Je mag er van uit gaan dat die daar wel op gemaakt is.

Overigens betekend over het algemeen een kleinere slag bij hetzelfde motor principe (in dit geval een viercilinder lijnmotor) dat je meer PK's uit dezelfde cilinderhoud haalt terwijl de trekkracht (gemeten in newton meters) in het lage en middengebied afneemt. Zo levert de Bandit uit bovenstaand voorbeeld een trekkracht van 108Nm bij 3700 RPM terwijl de GSXR 600 "slechts" 69Nm bij 11500 RPM levert. Behalve de absolute waarde laat de bandit een veel vlakkere koppelkromme over het gehele toerengebied (trekkracht bij elk toerental) zien. Daar staat tegenover dat de 600 maximaal 125pk levert en de Bandit maar 100.

20m/s, dan wordt het spannend
 
Heb ook een ZZR250 gehad.
Kan me niet herinneren dat die 10.000tpm maakte bij 120km/u

Maar ben dr een keer mee naar de Ring geweest, en de terug weg steeds
volgas. Zelfs ding ff iets over de 180 gehad toen. Maakte niks uit, alleen wel je
olie pijl in de gaten houden, want dat lusten ze wel!
 
Heb ook een ZZR250 gehad.
Kan me niet herinneren dat die 10.000tpm maakte bij 120km/u

Maar ben dr een keer mee naar de Ring geweest, en de terug weg steeds
volgas. Zelfs ding ff iets over de 180 gehad toen. Maakte niks uit, alleen wel je
olie pijl in de gaten houden, want dat lusten ze wel!

Die van mij haalt met een hoop pijn en moeite de 150. Echter schokt hij vrij heftig bij de 5000 toeren en hij heeft zo zijn momenten dat hij terug valt naar de 110 om dan weer rustig op te klimmen naar de 130/140 om dan weer wat af te vallen. Maar denk dat dat wat anders is.
Hij heeft echter de afgelopen 2000 kilometer nog geen drup olie verbruikt.

Ik heb er geen boekje of wat bij, en ben een zeeeer beginnend bestuurder : om de hoeveel km is het raadzaam dan de olie te vervangen?
 
Tjq, te weinig brandstof? Verkeerde afstelling van de carbs? Valse lucht? Te weining lucht? Rommel in de carbs?

Boekje moet je maar efkes opzoeken.

ps: ik kijk wel even, woon toch in de buurt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan