Hogere CR

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.612
10.706
Andere kant van de evenaar
Gewoon nieuwsgierig...

Als je de compressie verhouding van een motor verhoogd krijg je meer vermogen/koppel.

Merk je dit door het hele toerengebied heen, of voornamelijk in het hogere toerengebied?


Reden van nieuwsgierigheid;

Ik heb 2 (bijna) gelijke motorblokken, 1 blok heeft een hoge CR met een "mild sports" cam, het andere blok de standaard CR met een nokkenas die zelfs minder lift heeft dan standaard, de uitlaten zijn redelijk gelijk.

Het vreemde is dat ik het blok met de lage CR en slome nokkenas veel fijner vindt dan het andere blok, het is een heerlijk sterk van onderuit blok is, en goed op het gas reageert.

Dat andere blok is ook wel redelijk sterk onderin, maar die moet toch wel wat toeren hebben om echt goed vooruit te gaan.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat die mild sports cam het toerental zo ver omhoog legt.
 
in theorie wel, doch de verliezen stijgen ook. 6% meer compressie levert niet 6% meer vermogen op (eerder iets van de helft dacht ik - alweer, in theorie).

maar alles moet bij elkaar passen om een specifiek doel te bereiken. meer compressie met grotere timings van de nokkenassen en grotere kleplift, (grotere carbu's, meer open uitlaat , etc ...) levert meer topvermogen op, maar je zal ontegensprekelijk onderin verliezen. blijkbaar vind jij dat minder fijn ?

anyway : stuff voor echte tuners, onnozelaars zoals ik kunnen enkel nun klak in de juiste richting smijten, zonder te weten of ze ook maar in de buurt aankomt van waar ze zou moeten zijn :+
 
Laatst bewerkt:
Het is pure nieuwsgierigheid.

Ik heb op mijn motor (1000cc) eens hogere compressie (10.5:1) zuigers gehad, maar die had ook gelijk 100cc (1100cc) meer, later heb ik daar lagere compressie (8:1) zuigers (turbo) in gezet met 250cc meer (1250cc), dus daar krijg je niet echt een eerlijk idee van, beiden gaven een behoorlijk verschil.

Ja, dat terug getunede blok is echt fijn! CR van 8.13:1 dat andere blok 10.9:1, het terug getunde blok voelt veel levendiger.
 
Hogere compressie verhouding zorgt voor meer koppel/vermogen over het volledige toerenbereik. (Er van uitgaand dat je niets anders aanpast.)

Heb je beide motoren ooit op de vermogenbank gezet?
Want de "butt-dyno" liegt vaak.
 
Laatst bewerkt:
Hogere compressie verhouding zorgt voor meer koppel/vermogen over het volledige toerenbereik. (Er van uitgaand dat je niets anders aanpast.)

Heb je beide motoren ooit op de vermogenbank gezet?
Want de "butt-dyno" liegt vaak.

Ja daar gaan we weer ...roepen en verder niets onderbouwen...

Als een motor een echt andere CR krijgt komje al direct een paar problemen tegen waar je een twee drie niet aan denkt...
Je motor moet meer energie leveren om door de compressie heen te gaan, dus wordt warmer...
Je gaat waarschijnlijk naar superbenzine, of een hoger octaangetal, dus je brandstof brandt trager, dus ontsteking aanpassen..
dan kan er pingelen ontstaan omdat je vlamfront niet meer mooi egaal is, dus al met al is alleen de CR verhogen geen garantie voor een beter lopende of krachtiger lopende motor
 
Ik heb 2 2005 GSX-R 1000,s gehad beide precies dezelfde uitvoeringen,beide voorzien
van dezelfde Yoshimura spullen,met 1 verschil bij 1 was de kop gevlakt om een hogere compressie te krijgen,het mooie was dat de motor waarbij de kop niet van gevlakt was 4pk en 4nm meer koppel had,en juist de laatste hebben ze gejat |( :(
 
Laatst bewerkt:
Je kunt niet 1 op 1 het verschil in compressieverhouding weergeven als je niet dezelfde kleptiming gebruikt. Het werkelijke gebied waarin compressie opgebouwd wordt, wordt voor een groot deel bepaald door je kleptiming. Een lagere of hogere compressieverhouding, gemeten als slagvolume + verbr.kamer/ verbr kamer zal in een vergelijk pas een verwacht verschil maken als je openings en sluitingstijd van je kleppen gelijk is. Als je kleppen 20 gr na ODP nog open staan, en bij de tamme nokkenas 5 graden, is er 15 graden meer compressie opbouw bij de deze motor, en daarmee kan het verschil in opgegeven compressieverhouding in de praktijk anders uitpakken dan verwacht.
 
Ik heb 2 2005 GSX-R 1000,s gehad beide precies dezelfde uitvoeringen,beide voorzien
van dezelfde Yoshimura spullen,met 1 verschil bij 1 was de kop gevlakt om een hogere compressie te krijgen,het mooie was dat de motor waarbij de kop niet van gevlakt was 4pk en 4nm meer koppel had,en juist de laatste hebben ze gejat |( :(


maar heb je ze VOOR de veranderingen ook op de bank gehad, anders zegt dit heel weinig
 
Zonder,beide door Hoegee opgebouwd volgens dezelfde specs ,enigste verschil was de verhoogde compressie.Ik was dan ook teleurgesteld van het resultaat want het koste
ook nog eens extra geld.Overigens niet van het eindresultaat want ze waren
beide heel snel.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt niet 1 op 1 het verschil in compressieverhouding weergeven als je niet dezelfde kleptiming gebruikt. Het werkelijke gebied waarin compressie opgebouwd wordt, wordt voor een groot deel bepaald door je kleptiming. Een lagere of hogere compressieverhouding, gemeten als slagvolume + verbr.kamer/ verbr kamer zal in een vergelijk pas een verwacht verschil maken als je openings en sluitingstijd van je kleppen gelijk is. Als je kleppen 20 gr na ODP nog open staan, en bij de tamme nokkenas 5 graden, is er 15 graden meer compressie opbouw bij de deze motor, en daarmee kan het verschil in opgegeven compressieverhouding in de praktijk anders uitpakken dan verwacht.

Plus 1.

Hoe dieper je duikt in tuning, hoe meer inzicht je krijgt in benodigde randvoorwaarden of concessies die er tegen over staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan