Hogere motorleeftijd

Minimum leeftijd omhoog?

  • Ja

    Stemmen: 10 12,8%
  • Nee

    Stemmen: 68 87,2%
  • Weet Niet

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    78
overigens.. ik begon wel op een zware motor... maar was toen blij dat ik dat niet op 18 jarige leeftijd had gedaan..

naarmate je ouder wordt, krijg je vaak ook vrouw en of kinderen. .veel mensen stoppen dan met rijden.. hoe zou dat toch komen, misschien omdat ze dan minder "wild" worden?

je hebt gelijk met mannen in de midlife.. die zijn ook een vergroot risico..

Ja ik begin nu op een 400 en ik weet dat ik wel is harder aan de gas durf te draaien als een ander. Maar ik wil geen 6 jaar 400 rijden omdat een of andere niet moto rijdende kloot hommel in straatsburg dat beslist heeft. Een GTR 1000 ofzo zou net iets simpeler zijn om elke dag 40km autostrade mee te doen. Want zeg nu zelf echt veel keuze heb je niet in het 25kW segment en ik vertik het om met een mono rond te rijden. Daar voor heb ik geen twee jaar langer gewacht.
 
ik snap het heel goed.. een SUV of Ferrari.. kun je echt niet betalen op 18 jarige leeftijd.. een supersport..met veel pk's wel.. aangezien je achterlijk rijdt op jongere leeftijd,(de meeste jongeren, vooral mannen doen dat) vind ik de maatregel een heel goede..

zelf ben ik 27... vanaf mijn 24e mijn motorrijbewijs.. en ja.. ik was ook zo'n zot in de auto.. (rbw vanaf 18).. ben blij dat ik dat nooit op de motor heb uitgehaald.. dan was ik er nu echt niet meer geweest..

Een 18 jarige kan wel een Opel GSI uit 1988 kopen voor maar 3500eur, standaard al 150PK aan boord, en dat is echt niet de enige..

Vind het zelf wat overdreven, wat mij betreft handhaven zoals het nu is. Een 25kw kan nog makkelijk 180 rijden dusja... waar moet je de streep trekken?
 
Dat wil niks zeggen. De gemiddelde 40 heeft ook een periode waarin die zich als een klein kind gedraagd. Gaan ze dan iedereen die potentieel in zijn miflife crisis zit, zijn premie verdrievoudigen?

Nou dank je wel :(

:P

Maar die veertiger heeft wel een gezin, baan en hypotheek ... factoren die hem of haar waarschijnlijk toch een beetje in toom houden ;) Ik moet er in ieder geval niet aan denken dat ik op een dag niet thuis zou komen ... brrrrrr :(

Met name jongens van rond de twintig voelen zich behoorlijk onkwetsbaar ...

Natuurlijk zou het best een goede zijn om alle beginnende motorrijders, onafhankelijk van hun leeftijd, op een beperkte motor te laten rijden. Maar dat is een heel andere discussie.
 
Maar die veertiger heeft wel een gezin, baan en hypotheek ... factoren die hem of haar waarschijnlijk toch een beetje in toom houden ;) Ik moet er in ieder geval niet aan denken dat ik op een dag niet thuis zou komen ... brrrrrr :(

Met name jongens van rond de twintig voelen zich behoorlijk onkwetsbaar ...

Ik had het daar laatst met mijn pa over. Dat ik merk dat ik zoveel defensiever rijd sinds ik kinderen heb. Voor ik kinderen had, nam ik duidelijk meer risico's. Die baan en die hypotheek maken geen verschil, maar de kinderen wel.
Mijn pa was gestopt met rijden toen hij kinderen kreeg. Is pas weer opgestapt toen ik ging motorrijden (op mijn 18e). Ook hij bevestigde dat hij dat verschil ervoer. Mijn broer is zelfs zijn motorrijbewijs pas gaan halen toen hij kinderen had. Zijn argument: "Pas nu ik vader ben, heb ik genoeg verantwoordelijkheidsgevoel om me in te houden". Maar ja, nu mag ie van zijn vrouw alleen op een sjoppert, want ze is veel te bang dat ie te hard gaat rijden
;)
 
18 jarige sjonnie: pappa, mag ik de ferrari lenen?
Pappa: tuurlijk jong hier heb je de sleutels.
ferrari: broem broem
mensen die op de stop lopen: HEELP REN VOOR JE LEVEN AAAAAAAAARRRRRRRGGGGGGGGGGHHHHH

En dat mag dan wel weer.
Waarom mag ik veilig in mijn ferrari wel rijden en de ander in gevaar brengen
maar mag ik niet onveilig op mijn motor minder mensen in gevaar brengen?
 
Misschien dat ik me nu een beetje aangesproken voel, omdat ik zelf achttien ben en straks ook rondfiets, maar ik vind het best complete bullshit. Er zijn genoeg van dertig die ook als een stel kinderen over de weg heen scheuren, waarschijnlijk net zoveel als die van onder de eenentwintig. Alleen bij hun wordt het vaak afgedaan als 'zij weten wat ze doen' en ik ben nog 'onverantwoordelijk en jong.'

Het zit gewoon allemaal in je rechterhand en als je die niet beheersen kan is dat je eigen domme schuld, beetje bullshit dat ik minder bang ben om dood te gaan omdat ik toevallig geen geval in een poepluier heb rondrennen. Misschien ben ik juist wel angstiger om dood te gaan dan 'het stereotype 30 met een (stel) koter(s).

Het ligt gewoon aan wat voor soort type je bent (vind ik dan)
 
Ze beginnen eerst met de catagorie 18-24 jaar. Die mogen eerdaags niet meer op zware motoren rijden. Vanuit het volk zal de weerstand niet zo groot zijn op deze regel, er vallen maar een beperkt aantal mensen in. Dan volgt de catagorie 65+. Ai, daar komen we straks allemaal in te zitten. Men zal pleiten voor een wet die ook de zware motor verbied voor deze catagorie. Al wat meer weerstand vanuit het volk. Maar de argumenten spreken natuurlijk voor zich; de reactiesnelheid van deze individuen zal niet meer zo snel zijn als bij de 24- 65 jarigen.
Vanuit brussel gaan ze nu in een eindsprint voor de zege: We kunnen beter alle zware motoren maar gaan verbieden, is nergens voor nodig dat er motoren zijn met een dergelijke capaciteit. De 18-24 jarigen staan al buiten spel, de 65+ catagorie mocht ook al niet meer, dus de weerstand vanuit het volk zal best meevallen. Gevolg, weg snelle motoren. EN je doet er helemaal niks aan, hoe meer bevoegdheden brussel krijgt hoe dramatischer snel het zal gaan met productie van idiote regels en wetten uit die stad.
 
Misschien dat ik me nu een beetje aangesproken voel, omdat ik zelf achttien ben en straks ook rondfiets, maar ik vind het best complete bullshit. Er zijn genoeg van dertig die ook als een stel kinderen over de weg heen scheuren, waarschijnlijk net zoveel als die van onder de eenentwintig. Alleen bij hun wordt het vaak afgedaan als 'zij weten wat ze doen' en ik ben nog 'onverantwoordelijk en jong.'

Het zit gewoon allemaal in je rechterhand en als je die niet beheersen kan is dat je eigen domme schuld, beetje bullshit dat ik minder bang ben om dood te gaan omdat ik toevallig geen geval in een poepluier heb rondrennen. Misschien ben ik juist wel angstiger om dood te gaan dan 'het stereotype 30 met een (stel) koter(s).

Het ligt gewoon aan wat voor soort type je bent (vind ik dan)

Het gaat om gemiddelden. De gemiddelde 'oudere' zal voorzichtiger zijn dan de gemiddelde 'jongere. En dat wordt naarmate je ouder wordt steeeeeeds erger. Kijk maar naar het rijgedrag van veel bejaarden. _O-
Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat er veertigers zijn die als gekken scheuren en twintigers die uitermate beschaafd rijden. Eigenlijk zou je dan bij het rijbewijs meteen even een psychologisch onderzoek moeten doen. :Y

Maar wat ik nou eigenlijk wel eens zou willen weten of die licht-zwaarcategorie nu echt effect heeft gehad op de veiligheid. Het is nu alweer een eeuwigheid geleden ingevoerd. Als het effect zou hebben, dan zou je nu dus moeten zien dat er in de leeftijdsgroep van 18-21 beduidend minder ongelukken gebeuren dan 15 jaar geleden in diezelfde leeftijdsgroep. Iemand die daar cijfers van heeft?
Want als die cijfers er niet zijn, dan is deze aanscherping een puur emotionele niet-onderbouwde keuze. (en dat zou me overigens niet verbazen, tis en blijft politiek :X
 
Een 18 jarige kan wel een Opel GSI uit 1988 kopen voor maar 3500eur, standaard al 150PK aan boord, en dat is echt niet de enige..
voor dat bedrag koop je ook een motor, met het zelfde aantal pk's, rara wie is sneller :N

ik baal van me 25 kw, en dat nog 2 jaar ofzo, als ik nog 2 extra zou moetne wachten houd voor mij de lol op :r
 
Verhogen naar 24 jaar? wat een gelul. wat nog zwaarder gelul is, is om te zeggen ik heb toch lekker al mijn rijbewijs dus die regel gaat niet op voor mij. Precies wat al eerder in dit topic werd gezegd; Brussel is hard op weg om de motorrijder uit te roeien. roekeloos rijden heeft niks te maken met leeftijd. 2 jaar snorren op 25 kw is voldoende naar mijn mening. Ik heb geen last van deze regel maar ik kan wel zeggen dat het een belachelijk besluit is. Je gedrag in het verkeer veranderd echt niet met 3 jaar langer 25 kw. Brussel moet is inzien dat verkeersongelukken op de motor niks te maken hebben met de vermogensafgifte van een motor. En als iemand zich met 250 km/h tegen een boom rijdt dan is dat zijn eigen verantwoordelijkheid. een motorrijder is gewoon kwetsbaarder in het verkeer en wordt daar extra op voorbereid tijdens zijn lessen. En ongelukken kunnen altijd voorkomen, daarom heten die voorvallen ook ongelukken (vrij Nederlands vertaald: ´geen geluk´ :+ ) Het enige wat ze zouden kunnen doen is het hele motorrijden verbieden en dat zal ze toch nooit lukken *O*

Dus ik lach en steek een dikke vinger op richting het zuiden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan