hogere toeren bij in knijpen voorrem

Mosseltje

MF veteraan
19 okt 2004
5.885
64
Breda
Laatst iets heel raars meegemaakt.

Mijn vriendin heeft een Yamaha Fazer 600 uit 2002.
De motor wilde niet starten en meteen gezien dat het aan de accu lag.
Vervolgens de motor met startkabels aan de auto aangesloten en gestart.

Stationair draaide de motor netjes zolang deze aangesloten was aan de auto.
Als ik aan de gashendel draaide bleven de toeren gelijk maar kwam er een raar tikkend geluid uit het motorblok.
Echter toen ik de remhendel inkneep ging de motor hoger in de toeren lopen.

De accu was niet alleen leeg maar echt kapot.
De acculader gaf niks aan toen ik deze aansloot.
Ondertussen is de accu vervangen en de motor doet het weer perfect.

Maar ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat het toerental omhoog ging wanneer ik de remhendel inkneep.
Weet iemand dit te verklaren?
 
Je belast het elektrische systeem doordat ook het remlicht gaat branden en dan heeft de cdi net niet genoeg stroom om de ontsteking te voeden.
Doordat de accu dood is/was.
 
Je belast het elektrische systeem doordat ook het remlicht gaat branden en dan heeft de cdi net niet genoeg stroom om de ontsteking te voeden.
Doordat de accu dood is/was.

Als jou logica zou kloppen, dan zou de motor juist minder toeren moeten gaan draaien als het remlicht gaat branden....

Als de CDI minder/te weinig spanning krijgt, dan gaat de motor echt niet meer toeren draaien.

Ergo:

TS heeft bij het inknijpen van de rem het gashendel iets verdraaid, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.
 
Als jou logica zou kloppen, dan zou de motor juist minder toeren moeten gaan draaien als het remlicht gaat branden....

Als de CDI minder/te weinig spanning krijgt, dan gaat de motor echt niet meer toeren draaien.

Ergo:

TS heeft bij het inknijpen van de rem het gashendel iets verdraaid, ingewikkelder hoeft het niet te zijn.


Hij gaat toch rottig lopen?
 
Je hebt de gashandle iets verdraaid toen jij de rem in kneep........ |(

Sommige mensen die hier posten zijn geen volstrekte josti. :z

Nee, de gashandle verdraaide niet bij het inknijpen van de voorrem.
Slechts een kleine druk op de gashandel was nodig om een kleine verhoging in de toeren te krijgen. Drukopbouw was niet eens nodig.

Sterker nog, zelfs toen ik de gas hendel vast hield en met de andere hand de rem aan raakte gingen de toeren ook omhoog.

Ik sleutel veel aan motoren en snap enigszins de werking van een motor.
De rem is hydraulisch en de gashendel is een kabelverbinding naar de carburateurs.
Maar ik kan dit echt niet verklaren.

De toerenteller en andere instrumenten deden helemaal niks trouwens toen de motor stationair draaide.
 
Laatst bewerkt:
Sommige mensen die hier posten zijn geen volstrekte josti. :z

Nee, de gashandle verdraaide niet bij het inknijpen van de voorrem.
Slechts een kleine druk op de gashandel was nodig om een kleine verhoging in de toeren te krijgen. Drukopbouw was niet eens nodig.

Sterker nog, zelfs toen ik de gas hendel vast hield en met de andere hand de rem aan raakte gingen de toeren ook omhoog.

Ik sleutel veel aan motoren en snap enigszins de werking van een motor.
De rem is hydraulisch en de gashendel is een kabelverbinding naar de carburateurs.
Maar ik kan dit echt niet verklaren.

De toerenteller en andere instrumenten deden helemaal niks trouwens toen de motor stationair draaide.

Ik geloof graag dat je geestelijke vermogens intact zijn... maar soms vermoeden we een verband tussen oorzaak en gevolg dat er niet is...

Ik neem aan dat je met je derde zin ipv gashendel het remhendel bedoeld?

Wil je met je 5e zin zeggen, dat je het remhendel niet inkneep, ook geen heel klein beetje en het toerental toch omhoog ging? Dus als je bij wijze van spreken je pink bovenop je remhendel zou leggen (en het dus niet zou indrukken), dat het toerental dan toch stijgt? In het laatste geval gaat je remlicht niet branden, dus is er geen relatie tussen remlicht / het elektrische systeem en je CDI....

En werken de toerenteller en de overige instrumenten nu wel normaal als de motor stationair draait?

Stijgend stationair toerental zonder gas te geven zou eerder duiden op een lek in de aansluiting / rubbers van je carburateurs naar de cilinders / carburatie issue...

Hoe stond de choke? Dat zou eerder verklaren waarom het toerental oploopt nadat de motor gestart is, en dat dat toevallig samenvalt met het moment dat jij het remhendel aanraakt...
 
Als je het echt wilt weten, bel dan eens met de chef werkplaats van Termaat in Nijmegen, Piet heet die man. Die zit al zijn hele leven in de Yamaha's en kent elke Yamaha en zijn eigenaardigheden.

Als dit verklaarbaar is, dan vermoed ik dat Piet meteen zegt, ooooohhhh, ja dat komt doordat....

En dan zou ik het hier ook graag lezen! :Y

Het is een intrigerend issue......

Is het een elektrisch issue CDI gerelateerd? (instrumentenpaneel dat niet werkt)
Er is immers geen relatie tussen het hydraulische systeem van de voorrem en de carburatie / gashendel....

Het enige dat me aan het twijfelen brengt is dat je aangeeft dat het instrumentenpaneel niet werkte bij stationait toerental, anders zou ik toch vermoeden dat je door je remhendel aan te raken, je gaskabels iets aanspande (b.v. doordat je stuur verdraaide) en daardoor ongemerkt wat gas gaf... Immers, je geeft aan dat je met één hand je gashendel vast hield en met je andere hand de rem aanraakte.... dan zou je dus toch onbewust het gashendel bewogen kunnen hebben...
 
Volgens mij is TS er wel redelijk van overtuigd dat hij de gashendel niet draaide. Moet zeggen dat mijn eerste gedachte ook het gebrek aan stroom was omdat het remlicht gaat branden :?

CDI kan toch gewoon op hol slaan omdat hij denkt dat hij te weinig stroom krijgt en daarom harder gaat lopen? Zeg maar zichzelf aan proberen te houden.

Ben toch wel benieuwd wat het eigenlijk is. :)
 
Volgens mij is TS er wel redelijk van overtuigd dat hij de gashendel niet draaide. Moet zeggen dat mijn eerste gedachte ook het gebrek aan stroom was omdat het remlicht gaat branden :?

CDI kan toch gewoon op hol slaan omdat hij denkt dat hij te weinig stroom krijgt en daarom harder gaat lopen? Zeg maar zichzelf aan proberen te houden.

Ben toch wel benieuwd wat het eigenlijk is. :)


Nee, een cdi denkt niet....
Bij een te lage spanning houdt hij er gewoon mee op.
Die drempel is overigens laag, omdat bij starten de accuspanning behoorlijk inzakt.

Aangezien ik er niet van uit ga dat ts toevallig net zijn remklauw op de carburateurs had gelegd, kan ik geen andere verklaring bedenken dat er op een of andere manier spanning op de gaskabels is komen te staan.
 
Er kunnen rare dingen met elektriciteit gebeuren.. Ik weet niet hoe die motor in elkaar zit en wat hij allemaal wel of neit heeft, maar ik kan me voorstellen dat er door de inzakkende spanning door het remlicht een sensor niet goed uitgelezen wordt. Gasklepsensor die dan gekke waardes gaat geven oid? Ook raar dat de motor niet in toeren omhoogging met het wel verdraaien van de gashendel.
 
Maar ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat het toerental omhoog ging wanneer ik de remhendel inkneep.
Weet iemand dit te verklaren?

Lang stil gestaan, beetje plakkerige platen... ( misschien beetje vuil/roest ergens tussen )
Niet genoeg om motor te verplaatsen, maar weerstand loste op bij het inknijpen van de koppeling.. dus toerental een beetje omhoog

* in theorie... misschien... mogelijk *... * zou kunnen *... *misschien*


Als in, accu was dan wel stuk maar had niks met het probleem te maken ..

* misschien... *
 
Laatst bewerkt:
Lang stil gestaan, beetje plakkerige platen... ( misschien beetje vuil/roest ergens tussen )
Niet genoeg om motor te verplaatsen, maar weerstand loste op bij het inknijpen van de koppeling.. dus toerental een beetje omhoog

* in theorie... misschien... mogelijk *... * zou kunnen *... *misschien*


Als in, accu was dan wel stuk maar had niks met het probleem te maken ..

* misschien... *

Uuuhhhhh..... het gaat hier om het remhendel, niet het koppelingshendel....
 
Terug
Bovenaan Onderaan