Hogere voorband ivm circuitgebruik?

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Vraagje:

Mijn CBR600F uit 1995 heeft standaard een 120/60 voorband.
Stel dat ik een 120/70 voorband monteer (aangenomen dat het spatbord ook bij hoge snelheid voldoende ruimte biedt) en de vorkpoten iets verder door laat steken om het diameterverschil te compenseren, wat betekent dat voor het stuurgedrag?

ik wil de CBR wat meer circuitgeroriënteerd maken, en ik kan me voorstellen dat de hogere band zich daar beter voor leent, maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet zo'n goed beeld bij wat alle consequenties zouden zijn van wijzigingen t.o.v. de originele setup.
 
Is je voor en achtervering recent onderhouden?
Als je de vorkpoten al hebt doorgestoken zou ik het zeker niet verder doen.

Simpelweg het hoogteschil gaat hem niet worden.
Een band vervormt ook. Zeker in het bochtenwerk met een lagere circuitspanning.

Nieuwe band erop en proberen maar. :)
 
Laatst bewerkt:
Met het doorsteken op basis van de extra hoogte van de band moet je voorzichtig zijn. De band is met het verschil van 60 naar 70 bijvoorbeeld 1 cm hoger. Je moet je vorkpoten dan niet 1cm doorsteken. Reden: Onder hellingshoek rijd je niet meer op het midden van de band. Je rijd dan op het zijdeel van de band en die loopt bij een 70 band sneller naar de zijkant van de band af als bij een 60 band. Ik zou voorstellen : leg er een 70 band op steek3 mm door. Dan proberen op het circuit en evt bijstellen.
 
Dank voor jullie reacties zover. Ik begrijp de overwegingen.

Binnenkort gaat de CBR naar HK voor een 'race'upgrade van de voorvork. Ik krijg dan ook een regelbare ingaande demping op de vork.

Ik zal daar ook de vraag voorleggen of ik beter af ben met een 60 of met een 70 band...
Afhankelijk van de voorkeur zal ik hem ook vragen de geometrie van de fiets te optimaliseren voor de te monteren band.
 
Laatst bewerkt:
Die mannen kunnen je perfect advies geven. Voor je eigen know-how is het verstandig on bij HK te vragen waarom ze bepaalde veranderingen aanbrengen. Dit kan je heel veel helpen om te begrijpen hoe je vering werkt. Het kan je zelfs helpen om beter te leren rijden omdat je beter begrijpt wat er onder je gebeurt. Succes ;-)
 
Vraagje:

Mijn CBR600F uit 1995 heeft standaard een 120/60 voorband.
Stel dat ik een 120/70 voorband monteer (aangenomen dat het spatbord ook bij hoge snelheid voldoende ruimte biedt) en de vorkpoten iets verder door laat steken om het diameterverschil te compenseren, wat betekent dat voor het stuurgedrag?

ik wil de CBR wat meer circuitgeroriënteerd maken, en ik kan me voorstellen dat de hogere band zich daar beter voor leent, maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet zo'n goed beeld bij wat alle consequenties zouden zijn van wijzigingen t.o.v. de originele setup.


Is van veel punten afhankelijk, zoals hierboven ook al gezegd is er meer dan alleen de totale hoogte.
Heel "kort" gezegd zal je motor 12mm hoger komen te staan als je niets aanpast (rijhoogte, maat achterband etc).

Wat je wilt met hogere (en daarmee spitsere band omdat de breedte gelijk blijft) is sneller/makkelijker insturen. Door een hogere band zonder aanpassingen ben je eerder in het nadeel (hogere voorkant stuurt moeilijker in) dan in het voordeel.

Als de motor nu goed stuurt, zul je het zeker merken als je de andere band steekt zonder aanpassingen
 
Als de vering nog origineel is dan zal de CBR pas echt strak sturen na het bezoek aan HK. 8-)

Misschien komt de achterkant ook wat hoger te staan met een minder slappe veer. :)
 
Voor een aanpassing van de achterkant heb ik (nu) nog geen geld. Er zit al een Technoflex demper/veer in, maar deze zou volgens HK voor het allerbeste resultaat nog iets langer en iets harder (veer) mogen zijn bij circuitgebruik.
Volgens hem was de motor qua afstelling nu al een stuk beter dan het origineel, maar de meeste winst is voor mijn motor te halen bij de voorkant. Dit gaat in mei gebeuren.

Ik vraag me trouwens ook af of het (enigszins eenvoudig) te doen zou zijn om bijvoorbeeld een bredere (modernere) CBR achtervelg met een 180/55 band te plaatsen. Dat zou volgens mij, zeker in combinatie met de andere aanpassingen, ook een positief effect kunnen hebben op de rijkwaliteiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan