honda 125 cr SHOWA voorvork olie vervangen!!

20 okt 2009
12
0
Achlum
hallo ik heb een honda 125 cr met showa voorvork,,
deze is gaan lekken maar dit heb ik verholpen door de rommel tussen de rubber teverwijderen. er is wel zoveel olie gelekt dat deze moet vervangen,,
mijn vraag is ov iemand mij uit kan leggen hoe ik dit moet doen en waar ik op moet letten als ik dit ga doen. als iemand weet hoeveel olie en hoeveel "lucht kamer" ruimte ik moet over houden ook graag!!
 
hallo ik heb een honda 125 cr met showa voorvork,,
deze is gaan lekken maar dit heb ik verholpen door de rommel tussen de rubber teverwijderen. er is wel zoveel olie gelekt dat deze moet vervangen,,
mijn vraag is ov iemand mij uit kan leggen hoe ik dit moet doen en waar ik op moet letten als ik dit ga doen. als iemand weet hoeveel olie en hoeveel "lucht kamer" ruimte ik moet over houden ook graag!!


ja eerst wat meer info...
en rommel tussen de rubber te verwijderen...?
als je je keerring lek hebt, dan helpt alleen nieuwe keerringen aan beide kanten.
maar goed......
 
ja eerst wat meer info...
en rommel tussen de rubber te verwijderen...?
als je je keerring lek hebt, dan helpt alleen nieuwe keerringen aan beide kanten.
maar goed......

er zit nog olie in en na dat ik de rommel er uit heb gehaalt stopte hij met lekken.
dan lijkt het me dat ik geen lekke keering heb.
want als dit wel het geval was zou hij gewoon door lekken tog of niet ?
 
Hoeft niet perse maar waarom niet ook even de keeringen vervangen als je toch bezig bent straks heb je er alleen maar een bult olie voor verpest en kun je ze alsnog vervangen. Zo duur zijn die dingen ook niet trouwens het is alleen wat meer werk.
 
Hoeft niet perse maar waarom niet ook even de keeringen vervangen als je toch bezig bent straks heb je er alleen maar een bult olie voor verpest en kun je ze alsnog vervangen. Zo duur zijn die dingen ook niet trouwens het is alleen wat meer werk.

dat zal zo zijn maar als ik al niet weet hoe ik de olie moet ver vangen kan ik ook moeilijk de keeringen vervangen...
 
waar kan ik zoon werkplaatshandboek vinden/koopen enz.

Je kunt ze downloaden em misschien hebben mensen op het forum wel 1 digitaal van jou bouwjaar ( ik heb hem niet dus kan je er neit aan helpen) en anders even ebay en marktplaats in de gaten houden daar willen wel eens zulke boeken op staan. Het is dus gewoon even zoeken via internet
 
er zit nog olie in en na dat ik de rommel er uit heb gehaalt stopte hij met lekken.
dan lijkt het me dat ik geen lekke keering heb.
want als dit wel het geval was zou hij gewoon door lekken tog of niet ?
Hij heeft zoveel gelekt tot hij het randje heeft bereikt. Als je er nieuwe olie bijgooit begint hij te lekken. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een voorvorkkeerringlekkage heeft verholpen zonder de keerringen te vervangen.
 
hij komt uit 1991 maar ik krijg de moer aan de onderkant niet los.... in de moer zit weer een schroefje die met elke kwart slag een "drempletje" heeft maar ben nu niet helemaal zeker of ik hem aan de onderkant moet bij vullen of aan de boven kant.....
 
Die hoeft ook niet los!!

1991 is ook een Kayaba, maar principe is hetzelfde!

Cap boven op de vorkpoot, terwijl hij nog in de kroonplaat zit, losdraaien.
Met een steek 19 de cap losdraaien van de zuigerstang.

Olie uit gieten en laten uitlekken. Uit de zuigerstang komt een buisje...die leg je apart.

Als hij leeg is, verwijder je de stofhoes en de borgclip bij het deel waar de binnenpoot in de buitenboot gaat.

Twee, drie keer een stevige ruk en hij is los!
 
Hierin wordt het ook wel redelijk uitgelegd:


Als je nog nooit gesleuteld hebt, is het misschien wat veel om mee te beginnen.
 
........... Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een voorvorkkeerringlekkage heeft verholpen zonder de keerringen te vervangen.
*O*
En dat werkt echt. Ik heb 20 jaar met de voorvorkkeerringen gereden en een paar keer schoongemaakt na een lekkage met een stuk tape (KTMGS250 WPvork).
En er zijn er veel meer die het zo doen. Vaak zit er gewoon wat vuil tussen het rubber en de binnenpoot.
Zooi eruit en weer dicht. *D
 
*O*
En dat werkt echt. Ik heb 20 jaar met de voorvorkkeerringen gereden en een paar keer schoongemaakt na een lekkage met een stuk tape (KTMGS250 WPvork).
En er zijn er veel meer die het zo doen. Vaak zit er gewoon wat vuil tussen het rubber en de binnenpoot.
Zooi eruit en weer dicht. *D
Hmmm. Duidelijk te snel gepraat dus.

Wat bedoel je met die tape? Tape om je poten heen doen, paar keer heen en weer halen om je ringen schoon te maken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan