Honda 125 opvoeren

BikeLife_GXS

BikeLife_GXS
7 sep 2021
35
11
Rotterdam
Facebook
Instagram
Hi Motorliefhebbers,

Sinds kort rijd ik een Honda CB 125F, ik merk bij het invoegen dit heel lastig wordt gemaakt omdat hij niet sneller gaat dan 120KM (met meewind). Als dit niet het geval is gaat ie veel langzamer, hoe kan ik ervoor zorgen om hem toch iets harder te laten rijden (op opvoeren ect) graag tips met uitleg en indien mogelijk video’s, linkjes ect…
 
120 km/h halen met een luchtgekoelde 125cc 4-takt is al behoorlijk snel. Meestal komen ze niet verder dan 110 km/u (wind mee).
Moet je nog A1 rijden? Dan zou ik een Yamaha MT-125, Yamaha YZF-R125, Suzuki GSX-S125 of Suzuki GSX-R125 aanraden, die lopen 130-140 km/u, al blijft het met een 125cc heel erg aanpoten op de snelweg. Wil je echt een beetje veilig de snelweg op dan moet je toch minimaal 250-300cc hebben, als je het mij zou vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D.D
Niet aan opvoeren beginnen, denk dat Honda het maximale al wel uit het blok gehaald heeft.
En zoals Monomuis ook al zei, het blijft aanpoten, zeker in de avond als de snelheid omhoog gaat.
 
Wat je zou kunnen proberen is een 1 tand kleiner voorkettingwiel ,zal de topsnelheid wel wat verlagen ,maar tegenwind blijft de motor wel makkelijker z,n snelheid vasthouden,en het is ook nog eens legaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Ik ben redelijk breed en daardoor weeg ik ongv 100 kg, denk niet dat er meer dan 10 kilo nog af kan.
Met zo,n gewicht kan je zeker voordeel hebben van een kleiner voortandwiel,motortjes zijn maar een pk of 10,
met 100kg zweet het motortje het uit🥵;),ik heb vroeger een 125cc gehad en die had meer pk,s en een 2 cilinder,zelfs die was met mijn toen 130kg niet vooruit te branden wind tegen,ik moest dan achter vrachtwagens hangen om nog een redelijke snelheid aan te kunnen houden.
 
Ik zie dat de motor 8 kW heeft, terwijl 11 kW toegestaan is.
Ik denk dat de motor niet elektronisch begrensd is, maar gewoon een lage tuning heeft. Opvoeren zal niet gaan zonder hoge kosten, terwijl een rampzalige afloop niet denkbeeldig is.
 

Dit lijkt mij een hoop Amerikaanse blabla, maar chiptuning, of de ecu in de maling nemen is dus mogelijk.
"In your Honda CB125F EFI awaits a tremendous amount of potential power, just begging to be unleashed." _O-

1631093896732.png
 
In principe is 120km/h op een twee kleps 125cc viertakt al best indrukwekkend als het betrouwbaar moet blijven. Je kan er veel meer uit halen, maar dat is duur en het blijft niet heel (ff skippen naar 1:50):
 
Naar aanleiding van het vorige topic: Honda 125cc opvoeren/snelheid verhogen
Ik zie dat het motortje een opgegeven vermogen heeft van 8kW. Dat bied nog 3kW ruimte om te sleutelen. Aangezien andere fabrikanten wel 11kW uit een 125 weten te halen moet het mogelijk zijn zonder al te veel betrouwbaarheid te verliezen.
Met 8Kw haal je geen 120 op de teller, ik denk dat hij eigenlijk gewoon de maximale 11 Kw heeft.
 
Hi Motorliefhebbers,

Sinds kort rijd ik een Honda CB 125F, ik merk bij het invoegen dit heel lastig wordt gemaakt omdat hij niet sneller gaat dan 120KM (met meewind). Als dit niet het geval is gaat ie veel langzamer, hoe kan ik ervoor zorgen om hem toch iets harder te laten rijden (op opvoeren ect) graag tips met uitleg en indien mogelijk video’s, linkjes ect…
Furthermore, we offer some tuning packs and tuning cylinders. Here are different sizes between 125cc to 183cc displacement. So you increase the performance of your 125cc bike for the racetrack.

Ze bieden dit aan, maar dan moet je volgens mij contact opnemen.
Vroeger (heel lang geleden) kon je een Honda SS50 viertakt tot hoogst illegale snelheden opvoeren door sterkere kleppen te gebruiken. Maar dat was puur geknutsel en geen wijsheid... 120 op een 125cc is al knap. Indien je harder wilt, geldt de oude regel 'there is no subsitute for cubic inches'. Meer cc's dus, betrouwbaarheid is een issue bij het monteren van een 183cc kit, zal wel een tijd goed gaan maar je moet je afvragen of je dan niet beter een 250cc kunt kopen. Of gewoon doorsparen voor een 390 Duke?
 
Furthermore, we offer some tuning packs and tuning cylinders. Here are different sizes between 125cc to 183cc displacement. So you increase the performance of your 125cc bike for the racetrack.

Ze bieden dit aan, maar dan moet je volgens mij contact opnemen.
Vroeger (heel lang geleden) kon je een Honda SS50 viertakt tot hoogst illegale snelheden opvoeren door sterkere kleppen te gebruiken. Maar dat was puur geknutsel en geen wijsheid... 120 op een 125cc is al knap. Indien je harder wilt, geldt de oude regel 'there is no subsitute for cubic inches'. Meer cc's dus, betrouwbaarheid is een issue bij het monteren van een 183cc kit, zal wel een tijd goed gaan maar je moet je afvragen of je dan niet beter een 250cc kunt kopen. Of gewoon doorsparen voor een 390 Duke?
Zoals gezegd hangt het ook af van wie er op zit.

Maar ook wat voor 125cc... Wat voor nokkenassen, boring x slag ratio enz enz.

120 op een 125cc wil prima, vooral als het ook nog 2T is. Of een meer race/cross gericht blok.

Ik zou me eens verdiepen in andere nokkenassen, daar werd bij die SS50's een beste slag extra vermogen uitgehaald.
Andere (hoge compressie) kop met eventueel grotere kleppen valt ook binnen de opties.

Deze blokken zijn er miljoenen van, imitatie niet eens mee gerekend. Zou raar zijn als er niet een 125cc tuning kit van was.
 
Grotere kleppen, hete-nokkenassen het blijft een <125cc, dus het is rommelen in de marge want neem aan je inlaat/uitlaat blijft hetzelfde? Op mijn XL125 destijds een big-bore kitje gezet (175cc zuiger-cylinder met bijbehorende pakkingen) doch zelfde cylinderkop. Dit omdat ik de Scania op de A28 nabij Veluwemeer/afslag harderwijk wind tegen niet voorbij kon komen😢😱. Toen liepen deze wel iets harder maar toch. Hafijn, 2 warmlopers en veul olieverbruik verder was dit de oplossing. Met dit kitje liep ie de teller uit ( tot 140km/h) maar deze week af) maar een XLetje was wel hoger en een windvanger. Resumé: wil je lol, hou je van sleutelen, en iets leuks: gewoon doen!
€ 60,19 | Motorfiets Cilinder Zuiger Pakking Kit Grote Boring 63.5Mm Voor Honda CBF125 CB125F XR125L GLR125 Cg 125 Cargo GLH125 GR125 CGR125
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan