honda 2 takt

maaaik

Rookie
30 apr 2008
9
0
Een vraagje mijn honda 2 takt lekt olie uit de rubber die voor de demper zit, dit is zicht baar op de achterbrug net voor het achterwiel. Ook kun je dit zien op de uitlaatbocht aan het begin van de uitlaat.
Ik ben zelf niet technisch zou iemand mij kunnen vertellen waar dit vandaan zou kunnen komen.

gr maaaik
 
Laatst bewerkt:
Niet/deels verbrandde mengsmeringolie. Kan zijn dat je té vet mengt of de sproeier net iets te groot is of je rijd niet vaak/lang genoeg volgas.
 
Dan zal het zijn, rijd niet vaak/lang genoeg vol gas, moet het nog leren om gas te geven heb pas 2 keer gereden en echt niet vol gas.
Heb gesmeerd 1:40, maar dit olie lekken is geen probleem, en kan ik dit alleen voorkomen door volgas te rijden, dan zal het olie lekken nog wel even duuren.

Bedankt voor je reactie
 
Je kunt de gasnaald een standje laten zakken zodat deze wat dieper in de geleider valt.
Zeker als je nof rustig rijd;de motor "4takt" (pruttelen) dan wat minder.
 
wat ik even zou doen

- nieuwe uitlaatveren en pakkingringen om de lekkage aan de voorzijde bij het blok proberen weg te nemen
- bij overgang demper-uitlaatbocht een nieuw stuk rubber doen met slangklemmen om die lekkage weg te nemen
- carburateurnaald doe je makkelijk zelf
slangklemmen los, die van luchtfilter en van inlaat rubber spruitstukje
dan is je carburateur los, 2 schroefjes aan de bovenzijde los zodat je gasschuif met naald met gaskabel eruit kan, clipje aan de binnenzijde los en je ziet zo hoe de gasnaald een stand dieper moet
kan je in een kwartiertje gedaan hebben en is aardig idiot-proof

succes
 
Je hoeft waarschijnlijk de schroeven van de slangenklemmen alleen wat te "lossen" . Je carburateur kun je dan zover draaien dat je het deksel kunt losschroeven.
 
Méér dan enig ander motortype heeft een kleppenloze niet-ingespoten tweetakt de pest aan korte ritjes en onvoldoende warmrijden; eerste symptomen: vervuiling en kapotte krukas-keerring.
Ook fout: stationair draaien.

Direct na start RUSTIG wegrijden en geen volgas geven binnen de eerste ca. 20km. Dan "spelend" met het gas rustig naar top brengen, je voelt waar-ie trek in krijgt. Blazen nu, liefst een heel uur of langer.

Die gasnaald-stand zou ik niet veranderen want als je dan "echt" gaat rijden kan de boel schadelijk heet worden, kapotte krukas-keerring en/of vastloper.
 
Das dus balen voor mijn 2T crosser..

Die rij ik echt geen 20 km warm.. Hooguit 1 rondjes op de crossbaan en daarna rij ik maximaal 15 tot 20 minuten i.p.v. een uur.

Staat tegenover dat ik nog nooit last heb gehad van vervuiling en/of een kapotte krukaskeerring en dat vervuiling alleen maar voorkomt aan de buitenzijde van de motor en niet in de motor.
Misschien omdat ik wel met regelmaat aan mijn carburateur zit?
 
Méér dan enig ander motortype heeft een kleppenloze niet-ingespoten tweetakt de pest aan korte ritjes en onvoldoende warmrijden; eerste symptomen: vervuiling en kapotte krukas-keerring.
Ook fout: stationair draaien.

Direct na start RUSTIG wegrijden en geen volgas geven binnen de eerste ca. 20km. Dan "spelend" met het gas rustig naar top brengen, je voelt waar-ie trek in krijgt. Blazen nu, liefst een heel uur of langer.

Die gasnaald-stand zou ik niet veranderen want als je dan "echt" gaat rijden kan de boel schadelijk heet worden, kapotte krukas-keerring en/of vastloper.
Een uur rijden is wat overdreven, een tweetakt heeft veel minder massa dan een viertakt, er kan geen vervuiling van de motor in de (versnellingsbak) olie komen en de thermische belasting is twee maal zo hoog als bij een viertakt.
Na het starten gewoon rustig rijden en de belasting rustig opvoeren, na 10 minuutjes kun je dan al heel aardig gas gaan geven.
 
Direct na start RUSTIG wegrijden en geen volgas geven binnen de eerste ca. 20km. Dan "spelend" met het gas rustig naar top brengen, je voelt waar-ie trek in krijgt. Blazen nu, liefst een heel uur of langer.
.


Mag ik deze wijsheid citeren wanneer oom agent mij aanhoudt als ik op mijn waterorgel (GT750) met een gangetje van tegen de tweehonderd aan het blazen ben. Weet alleen niet of ook mijn benzine voorraad toereikend is om dit het vereiste uur vol te houden.
:)
 
Een uur rijden is wat overdreven, een tweetakt heeft veel minder massa dan een viertakt, er kan geen vervuiling van de motor in de (versnellingsbak) olie komen en de thermische belasting is twee maal zo hoog als bij een viertakt.
Na het starten gewoon rustig rijden en de belasting rustig opvoeren, na 10 minuutjes kun je dan al heel aardig gas gaan geven.
Vooral bromfietsjes/scootertjes 49cc hebben weinig massa ..... en naar iets dikkers heb ik alleen maar verlekkerd gekeken.

Wat ik beschreef heb ik gezien/gevoeld aan diverse machientjes, dankzij het feit dat ik er altijd grote afstanden mee draaide.

Bij een brommertje gaat echt na ca. 20km het ding altijd voelbaar "anders" lopen en het duurt tot na 50-100km voordat het binnenwerk van je knalpijpje mooi schoon is geblazen, droog grijzig lichtbruin.

Mijn maniertje van rijden begon zich echt te lonen toen omstreeks 1990 de 2T-mengolie zo veel beter werd en ook de iets nieuwere machientjes daar minder van nodig hadden, 1:30-50 ipv vroeger 1:16-25 (1:16 hadden de Mobyletjes/Motobécane nodig als je er een 12mm-carbje opzette en er zulke grote ritten mee draaide). Ik hoefde nooit meer iets te "ontkolen" terwijl ik de meeste jaren toch 5000-7000 km bleef wegdraaien (in de 70-er jaren meest 20.000, toen ik in Woerden woonde en in Amsterdam werkte en mijn route "door het land" om Vinkeveen met veel snelheidscontroles te ontwijken, wat lang uitviel).

Ik denk dat met zwaarder materiaal dit niet veel zal verschillen, hoewel er dan natuurlijk wel verschrikkelijk veel meer vermogen in beweging is.
 
Das dus balen voor mijn 2T crosser..

Die rij ik echt geen 20 km warm.. Hooguit 1 rondjes op de crossbaan en daarna rij ik maximaal 15 tot 20 minuten i.p.v. een uur.

Staat tegenover dat ik nog nooit last heb gehad van vervuiling en/of een kapotte krukaskeerring en dat vervuiling alleen maar voorkomt aan de buitenzijde van de motor en niet in de motor.
Misschien omdat ik wel met regelmaat aan mijn carburateur zit?

:z Idd dat is de manier!! bij de motocross.

wachten tot je mengsmering warm word _O- is er niet bij.
 
Mag ik deze wijsheid citeren wanneer oom agent mij aanhoudt als ik op mijn waterorgel (GT750) met een gangetje van tegen de tweehonderd aan het blazen ben. Weet alleen niet of ook mijn benzine voorraad toereikend is om dit het vereiste uur vol te houden.
:)
Haha, wat dik zeg, voor een tweetakt. En 3 cilinders, mooie klimkracht.

http://www.suzukicycles.org/GT-series/GT750_specs.shtml

Nee, loopt volle mep geen uur op een 17L-tankje.

Ik zie niets in de specs over inspuiting, heeft-ie echt helemaal niet zoiets? Als-ie echt alleen maar "aanzuig" is dan heb je bij 67pk voluit draaien ongeveer 33 liter sprit per uur nodig .... zou in een hoge versnelling en ongeveer 200km/u 1:6 betekenen?

Hoe langzaam kun je "foutloos" en goed doorgewarmd, in de hoogste versnelling blijven op vlakke weg, om brandstof te sparen?
 
willem in wat voor hol woon je

_O-



Kilometer lastig te zeggen... reken op 15 tot 20 uur voor een zuiger.

toevallig is de mijne gister kapotgelopen...zonder koelvloeistof>> voetpakking was lek....
schade valt mee....
alleen de zuiger vervangen, en dan een halve tank inrijden.


Zo gaat dat inderdaad met een crosser, gewoon even inrijden en gas erop. Daarna warmrijden bij de volgende keren rijden..... een minuut of 5/10 en dan weer lekker gas erop.


Willem: ik moet zeggen dat je regelmatig wel verstand van zaken hebt, maar als je bij het praten over 2 takt ineens gaat overschakelen naar verkleinwoordjes, zoals kilometertjes en brommertjes :X dan denk ik toch dat je even onder die oude steen vandaan moet komen. Niet iedereen rijdt tweetakt alleen tijdens de brommerperiode *O* . En daarbij: een tweetakt hoef je echt niet over te spreken alsof het een brommer is, ik zou zeggen rijd een rondje op mijn CR, dan piep je wel anders :Y .
 
Kilometer lastig te zeggen... reken op 15 tot 20 uur voor een zuiger.

toevallig is de mijne gister kapotgelopen...zonder koelvloeistof>> voetpakking was lek....
schade valt mee....
alleen de zuiger vervangen, en dan een halve tank inrijden.
Ah, verhoogd metaalverbruik; daar ben ik natuurlijk nooit mee geconfronteerd geweest.

Nee, ik denk dat een keerringetje dan zelden tijd krijgt om kapot te gaan; of laat je het oude er in zitten als je de zuiger vervangt?
 
_O-Zo gaat dat inderdaad met een crosser, gewoon even inrijden en gas erop. Daarna warmrijden bij de volgende keren rijden..... een minuut of 5/10 en dan weer lekker gas erop.


Willem: ik moet zeggen dat je regelmatig wel verstand van zaken hebt, maar als je bij het praten over 2 takt ineens gaat overschakelen naar verkleinwoordjes, zoals kilometertjes en brommertjes :X dan denk ik toch dat je even onder die oude steen vandaan moet komen. Niet iedereen rijdt tweetakt alleen tijdens de brommerperiode *O* . En daarbij: een tweetakt hoef je echt niet over te spreken alsof het een brommer is, ik zou zeggen rijd een rondje op mijn CR, dan piep je wel anders :Y .
Ik heb vaak genoeg gezegd dat dikke machines mij imponeren, dus heus geen gebrek aan eerbied mijnerzijds.

Iets anders is dat ik mij nooit te buiten zou gaan aan rijtechnieken die meer metaal dan brandstof slurpen; dan toch maar liever een tractor ofzo.

:?
 
_O-Zo gaat dat inderdaad met een crosser, gewoon even inrijden en gas erop. Daarna warmrijden bij de volgende keren rijden..... een minuut of 5/10 en dan weer lekker gas erop.


Willem: ik moet zeggen dat je regelmatig wel verstand van zaken hebt, maar als je bij het praten over 2 takt ineens gaat overschakelen naar verkleinwoordjes, zoals kilometertjes en brommertjes :X dan denk ik toch dat je even onder die oude steen vandaan moet komen. Niet iedereen rijdt tweetakt alleen tijdens de brommerperiode *O* . En daarbij: een tweetakt hoef je echt niet over te spreken alsof het een brommer is, ik zou zeggen rijd een rondje op mijn CR, dan piep je wel anders :Y .

heb jij ook een 500 dan :+
 
Ok zal het is in m'n achterhoofd houden. als tie op onverklaarbare wijze gaat inhouden.

't beste ding loopt voor een 125, gewoon goed. Ik mis geen power.
Laatste 2x crossen alleen last gehad van dit probleem.
't Probleem is nu duidelijk dus als dat opgelost is.... :]

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan