Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Ik weet dat er in 2018 updates gekomen zijn aan de Africa Twin. Zijn die updates het in die mate waard om geen 2016 of 2017 model aan te schaffen?
Er is bij mij in de buurt een 1000AT te koop gekomen, maar het is een 2016, en de vraag prijs is nog 11K.... Dat is aan de hoge kant voor een hoge kant? Of heb ik het verkeerd.
 
Ik weet dat er in 2018 updates gekomen zijn aan de Africa Twin. Zijn die updates het in die mate waard om geen 2016 of 2017 model aan te schaffen?
Er is bij mij in de buurt een 1000AT te koop gekomen, maar het is een 2016, en de vraag prijs is nog 11K.... Dat is aan de hoge kant voor een hoge kant? Of heb ik het verkeerd.
Dat lijkt me nog een vrij hoge prijs, hoewel ze wel vaker voorbij komen aan hoge prijzen. Hoeveel kilometers op de teller, welke opties, enzo... maakt allemaal ook wel een verschil denk ik.

Ik zelf heb nu een africa twin van 2016 voor 7.700€ in de gaten, hopelijk morgen of maandag kijkje nemen.
 
1CD893B4-18B7-4315-A49A-6B9F51AD71FF.jpeg

Als alles goed gaat koop ik morgen deze 2016 Dct
 
Niet voor de NC750X of de Crosstourer gegaan?

Ook dit model motor (met DCT) is een klein jaar in ons bezit geweest.

Mijn persoonljke mening:
Op de DCT gebied toch echt de minste van het gamma. Ik vind de combinatie NC750X of Crosstourer toch echt een stuk beter
Wat motor betreft. Echt een model tussen de andere 2 in.

De Crosstourer is groot, log, comfortabel, een fauteuil zeg maar.
De NC750X perfecte woon/werk motor. Zuinig en rijd lekker makkelijk. Lange afstand tripjes vind ik het minder geschikt. Door het motorkarakter en (vermoedelijk) frameopbouw, geeft de NC750X niet de rust onderweg die de AfricaTwin en Crosstourer wel kunnen geven.

De AfricaTwin. Duidelijk groter dan een NC750X maar mist de logheid van de Crosstourer. Is wat speelser. Het typische 2-cilinder karakter (je houdt er van of je haat het) is bij de AfricaTwin veel meer aanwezig dan bij de NC750X. Dat geeft t.o.v de Crosstourer toch weer een bepaald soort onrust. Dit merk je vooral (wederom) op de langere tracjecten. Het extra vermogen van de AfricaTwin is een waar genot t.o.v NC750X. Is gewoon lekkere hoeveelheid. Daar waar je bij de Crosstourer het gevoel kan krijgen dat zo veel vermogen helemaal niet nodig is.

Wellicht maakt het volgende het wat meer duidelijk:
De NC750X kan je vergelijken met een Volkswagen Up/ Toyota Aygo/ Citroen C1
De Africa Twin kan je vergelijken met een Volkswagen Golf, etc
De Crosstourer denk ik meer met een Audi A6 dan met een Volkswagen Passat.

Zoals het nu lijkt heeft Africa Twin 1100 Adventure Sports het stokje van de Crosstourer overgenomen. Al zal ik mijn Crosstourer niet gaan inruilen voor een AfricaTwin 1100 Adventure Sports. De Crosstourer is en blijft een fauteuil en dat is de AfricaTwin gewoon niet.

De AfricaTwin is toch wel een hele fraaie motor om te zien maar ook mee rijden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Niet voor de NC750X of de Crosstourer gegaan?

Ook dit model motor (met DCT) is een klein jaar in ons bezit geweest.

Mijn persoonljke mening:
Op de DCT gebied toch echt de minste van het gamma. Ik vind de combinatie NC750X of Crosstourer toch echt een stuk beter
Wat motor betreft. Echt een model tussen de andere 2 in.

De Crosstourer is groot, log, comfortabel, een fauteuil zeg maar.
De NC750X perfecte woon/werk motor. Zuinig en rijd lekker makkelijk. Lange afstand tripjes vind ik het minder geschikt. Door het motorkarakter en (vermoedelijk) frameopbouw, geeft de NC750X niet de rust onderweg die de AfricaTwin en Crosstourer wel kunnen geven.

De AfricaTwin. Duidelijk groter dan een NC750X maar mist de logheid van de Crosstourer. Is wat speelser. Het typische 2-cilinder karakter (je houdt er van of je haat het) is bij de AfricaTwin veel meer aanwezig dan bij de NC750X. Dat geeft t.o.v de Crosstourer toch weer een bepaald soort onrust. Dit merk je vooral (wederom) op de langere tracjecten. Het extra vermogen van de AfricaTwin is een waar genot t.o.v NC750X. Is gewoon lekkere hoeveelheid. Daar waar je bij de Crosstourer het gevoel kan krijgen dat zo veel vermogen helemaal niet nodig is.

Wellicht maakt het volgende het wat meer duidelijk:
De NC750X kan je vergelijken met een Volkswagen Up/ Toyota Aygo/ Citroen C1
De Africa Twin kan je vergelijken met een Volkswagen Golf, etc
De Crosstourer denk ik meer met een Audi A6 dan met een Volkswagen Passat.

Zoals het nu lijkt heeft Africa Twin 1100 Adventure Sports het stokje van de Crosstourer overgenomen. Al zal ik mijn Crosstourer niet gaan inruilen voor een AfricaTwin 1100 Adventure Sports. De Crosstourer is en blijft een fauteuil en dat is de AfricaTwin gewoon niet.

De AfricaTwin is toch wel een hele fraaie motor om te zien maar ook mee rijden.

Deze kwam toevallig op mijn pad en is eigelijk qua uitzicht ook wel mijn favoriet.
Ik heb nog geen testrit met de crosstourer kunnen maken, en ik denk dat dat ook niet meer gaat gebeuren eerlijk gezegd.

Als ik jouw vergelijking met een auto mag geloven zou de Africa Twin ook juist zijn voor mij! De nc750x zou gewoon te klein zijn, en dan heb ik geen zin om er te veel aan te veranderen om toch een goede zithouding te verkrijgen dus dat model had ik al wat opgegeven.

Heel benieuwd naar de testrit morgen!
 
Ben erg benieuwd naar je reactie.
Als ik je wensen zo gevolgd heb, is de Crosstourer inderdaad wel wat te veel van het nodige. Ondanks dat de keuze waarschijnlijk op de AfricaTwin zal vallen. Ben stiekem ook wel benieuwd naar een eventuele proefrit op een Crosstourer van je.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Ben erg benieuwd naar je reactie.
Als ik je wensen zo gevolgd heb, is de Crosstourer inderdaad wel wat te veel van het nodige. Ondanks dat de keuze waarschijnlijk op de AfricaTwin zal vallen. Ben stiekem ook wel benieuwd naar een eventuele proefrit op een Crosstourer van je.

Die proefrit kan ik op de jouwe doen als we mekaar ooit ergens kruisen ;)
 
Bekijk bijlage 1495519
Als alles goed gaat koop ik morgen deze 2016 Dct

GEKOCHT! Zit handvatverwarming van honda op, touratech crash bar, givi airflow ruitje, zijkoffers.
Is middenbok standaard? En die beschermplaat vanonder?
Testrit was geweldig, ik was gelijk verkocht. Ze leveren hem volgende week thuis, met nieuwe ketting en tandwielen + klein onderhoudje erop.

Ik kan niet wachten!!
 
Ik heb tweedehands een honda africa twin topkoffer te koop gezien, maar in vermoed dat ik dan nog een montageplaat hiervoor moet zien te vinden...
Iemand een idee waar ik deze kan kopen, gewoon honda dealer?
 
Krijg je die er niet bij dan? Dealer is meest logische voor onderdelen die van Honda zijn. Je kan ook nog bij rugged roads kijken die hebben ook veel oem onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Krijg je die er niet bij dan? Dealer is meest logische voor onderdelen die van Honda zijn. Je kan ook nog bij rugged roads kijken die hebben ook veel oem onderdelen.

De verkoper verkoopt dus de topkoffer zonder montageplaat, dat begrijp ik ook niet goed. Die rugged roads zal ik eens bekijken!
 
De Transalp is betaald dus in afwachting van mijn AT heb ik mijn avatar al maar aangepast.

De extra lampjes op de valbaar is er eentje van beschadigd, gelijmd. Dus eventueel ga ik op zoek naar een ander setje, iemand aanraders?

Wat een topkoffer betreft had ik ook gelezen dat de crosstourer bevestigingsplaat dezelfde afmetingen heeft als de AT dus eventueel kan een crosstourer topkoffer er ook wel op, die zijn stukken goedkoper tweedehands.

Verder ga ik gewoon de eerste dagen proberen enkele goede stukken te rijden en de dct een beetje leren kennen!
 
Laatst bewerkt:
Levering van de motor is een week uitgesteld omwille van corona. De tandwielen en ketting zijn nog niet geleverd ...
 
GEKOCHT! Zit handvatverwarming van honda op, touratech crash bar, givi airflow ruitje, zijkoffers.
Is middenbok standaard? En die beschermplaat vanonder?
Testrit was geweldig, ik was gelijk verkocht. Ze leveren hem volgende week thuis, met nieuwe ketting en tandwielen + klein onderhoudje erop.

Ik kan niet wachten!!
Middenbok is niet standaard, beschermplaat wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Levering van de motor is een week uitgesteld omwille van corona. De tandwielen en ketting zijn nog niet geleverd ...
Dat is altijd balen. Je verheugd je zo op de aflevering en dan krijg je een melding dat het een week later wordt.
Nog even geduld. Je krijgt er een fijne motor voor terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Dat is altijd balen. Je verheugd je zo op de aflevering en dan krijg je een melding dat het een week later wordt.
Nog even geduld. Je krijgt er een fijne motor voor terug.

Aangezien de motor mijn dagelijks vervoer is en ik vanaf maandag opnieuw zal moeten gaan lesgeven heb ik met de koper van de Transalp wel kunnen afspreken dat ik de motor nog tot half volgende week kan gebruiken. En ik lever in ruil de motor bij hem thuis.
Maar inderdaad, ik had gehoopt terug te gaan werken met een Africa Twin!
 
Grappig om te zien. 2 Generaties Honda van ongeveer 30 jaar verschil. Er is veel veranderd in die jaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Dat klinkt wel erg goedkoop! Heel erg hoge km stand?

40.000km op 4 jaar tijd vind ik niet heel hoog. Ik koop eigelijk ook liever een tweedehands waar deftig wat mee gereden is in tegenstelling tot een motor waar bijna niet mee gereden is.

Lage prijs was ook te danken het feit dat de motor te koop stond bij een zaak die van die Can-am reversed trikes verkopen en ze enkel af en toe motors verkopen die ze bij inruil verkrijgen. Ik heb ook de gegevens van de eerste eigenaar meegekregen.

Wanneer ik ging kijken voor een testrit zag ik dat de ketting bijna op zijn einde was en toen ik dat aanhaalde zeiden ze zonder twijfelen dat ze de ketting + tandwiel zouden vervangen. Omdat er in 1 zijkoffer een barst was (heb ik al gelijmd met epoxylijm en verborgen met stickers) en ze dit niet hadden verteld heb ik in ruil een onderhoud gevraagd. Dit hebben ze wel heel erg uitvoerig gedaan, ze hebben zelfs voor en achter nieuwe remblokken geplaatst, dit is toch niet standaard aan een onderhoud.
Al bij al dus heel tevreden van de service die ik heb aangeboden gekregen en met de motor die hier nu staat!
Ohja, ook 1 jaar garantie erbij!

Gisteren tweede klein ritje gemaakt van 80km en wat is dat fijn rijden met de DCT. Nog wat zoeken welke instelling ik nu het fijnste vind, en op zandweggetjes wat met de traction en “G” knop spelen om te zien wat dat doet met het achterwiel.
 
Ik vind persoonlijk de middelste S -stand het prettigst. De D-Stand zorgt samen met de 2-cilinder voor een bokkig karakter, doordat de motor erg laag in toeren houden wordt. Eigenlijk net te laag. De hoogste S-stand vind ik vooral interessant als je met 2 personen op de motor zit of wanneer een lekker stuk binnendoor snelheid wil doen.
 
Ik vind persoonlijk de middelste S -stand het prettigst. De D-Stand zorgt samen met de 2-cilinder voor een bokkig karakter, doordat de motor erg laag in toeren houden wordt. Eigenlijk net te laag. De hoogste S-stand vind ik vooral interessant als je met 2 personen op de motor zit of wanneer een lekker stuk binnendoor snelheid wil doen.

Net te laag, dat ervaar ik ook wel ja. Voorlopig S1 aan het rijden en dat bevalt wel. Af en toe ingrijpen met de knoppen aan het stuur is echt wel iets wat je heel snel gewoon bent en gebruikt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan