Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

@WimD1145 Het model en bouwjaar dat ik zocht komt in NL nog niet veel gebruikt voor. Wel bij handelaren en dan vaak alsnog geïmporteerd uit de UK of DL en maar iets goedkoper dan de normale prijs voor een NL motor.
Ik vroeg mezelf af waarom ik dat niet zelf zou kunnen. Het prijsverschil is inderdaad groot. En met nog bijna een jaar fabrieksgarantie is er ook geen nadeel tov dealergarantie. Wel wilde ik een aantoonbare onderhouds- en km historie erbij. Dat ontbreekt nog wel eens bij geïmporteerde voertuigen en dat zou dan weer tegen je kunnen werken, zodra je hem zelf weer eens doorverkoopt. Dat is bij deze dik in orde.
 
@WimD1145 Het model en bouwjaar dat ik zocht komt in NL nog niet veel gebruikt voor. Wel bij handelaren en dan vaak alsnog geïmporteerd uit de UK of DL en maar iets goedkoper dan de normale prijs voor een NL motor.
Ik vroeg mezelf af waarom ik dat niet zelf zou kunnen. Het prijsverschil is inderdaad groot. En met nog bijna een jaar fabrieksgarantie is er ook geen nadeel tov dealergarantie. Wel wilde ik een aantoonbare onderhouds- en km historie erbij. Dat ontbreekt nog wel eens bij geïmporteerde voertuigen en dat zou dan weer tegen je kunnen werken, zodra je hem zelf weer eens doorverkoopt. Dat is bij deze dik in orde.
Netjes.
Over welkprijsverschil spreken we dan?
 
@WimD1145 Ik kan geen AT vinden die echt goed vergelijkbaar is, maar voor het bedrag dat het me nu in totaal gaat kosten, kan ik een AT in NL bij een dealer kopen voor ruim EUR 2000,- meer. Zit dan weer wel een topkoffer bij, maar het betreft de niet-Adventure Sports uitvoering, waardoor het prijsverschil nog wat groter is. Bouwjaar, km's, kleur vergelijkbaar. Vrij grote kans dat die motor ook geïmporteerd is.
 
Mooier, nee.
Warmer, ja!
C6F1CDA7-06C6-442F-A1D6-3C7A8DD32529.jpeg
 
@OSJ Het ziet er bijzonder uit, maar het is ongetwijfeld heel praktisch. Rij jij de komende maanden door?

Ik moest in dec ‘18 en jan ‘19 vrijwel dagelijks voor mijn werk in alle vroegte in België zijn (iets met landelijk energieprobleem) en dan kwam ik zo rond 6:00 uur toch wel motoren tegen op de weg. Die toen vaak nog wit zag van de aangevroren troep. In de bochten geregeld brokken ijs van vrachtwagentrailers. Met de auto was het nog oppassen, dus die motorrijders hadden best lef.
 
@Bramb0 Ik rijd de laatste 4 jaar gewoon door ja. Valt best mee hoor, zorgen dat je niet zit te bevriezen op de motor is gewoon prioriteit.
Verder zolang het niet vriest of sneeuwt valt het allemaal echt mee. Als er smorgens een pak sneeuw ligt vertrek ik uiteraard niet, maar het is al gebeurd dat ik sochtends vertrek en bij vertrek savonds er plots een pak sneeuw lag. Opletten op de kleine weggetjes en de grote banen zijn meestal vrij!
Goed kijken wanneer ik thuis vertrek, hoe het wegdek eruit ziet, even over wandelen. En gas!
 
En ja die stuurmoffen zijn geweldig lelijk, maar in combinatie met handvatverwarming echt niet te overtreffen!
 
Iemand trouwens ervaring met, of weet van een zadeltas systeem wat goed werkt voor de africa twin?
Of wel ga ik voor een givi rek met daaraan Smartin alu koffers, ofwel zonder rek en met zadeltas, zodat ik ook nog de optie heb om de originele honda zijkoffers te gebruiken...
 
Wanneer je de originele koffers al hebt (foto), zou ik alleen een losse zadeltas bijkopen.
Een systeem met bandjes onder je passagierszadel door, of wat je aan de handrails van de passagier kunt vastzetten
 
Laatst bewerkt:
Wat voor olie gebruiken jullie voor je AT? Ik wissel bij mijn motoren jaarlijks de olie, ook als er niet veel gereden is. Tot nu toe vrijwel altijd met Shell Advance Ultra 4T 10W40. Deze soort is niet in de viscositeit 10W30 te krijgen, wat Honda voorschrijft, ook een aantal andere merken hebben dat niet.
 
@totoO Ik zie op andere forums dat veel dealers (vooral in bv. de UK of USA) 10W40 gebruiken bij de servicebeurten. Gewoon omdat ze niet speciaal 10W30 willen hebben voor die paar motoren die ze binnen krijgen.
Als ik me goed herinner staat in mijn Yamaha service manual een tabelletje met de viscositeiten. Oftewel, kies maar uit wat voor jouw toepassing en klimaat het best past. Dan kom je al gauw op 10W40 uit. Ik blijf dat ook maar gebruiken dan. Heb er nog een klein voorraadje van staan, van de laatste kortingsactie van de olieboer.

Van Motul ben ik op zich wel ook wel fan, alleen zie ik dat jij het over de semi-synthetische versie hebt. Is dat bewust?
Zelf gebruik ik erg graag vol syntheet, zoals de eerdergenoemde Advance Ultra. Zeker sinds dat spul betaalbaar is, hoef je niet meer na te denken over de jaarlijkse oliewissel.
 
@Bramb0 ja dat klopt er word veel 10W40 gebruikt en om hier in belgie en nederland rond te rijden is 10W40 gewoon goed gezien het klimaat, en het is overal verkrijgbaar. Volsyntheet is inderdaad betaalbaar geworden en kies je zelf of je deze gebruikt of niet, het ligt er ook aan hoe je de motor gaat belasten als je hem echt gaat afbeulen ook offroad altijd volsyntheet nemen blijft beter smeren op hogere temps, als je er alleen maar mee op de weg blijft en hem niet constant tot het uiterste drijft is de 5100 van motul of een ander merk meer dan voldoende.
 
@totoO Dakar ga ik er niet mee rijden denk ik, tegenwoordig beetje touren, stukje off road ga ik niet uit de weg, maar is in mijn omgeving eigenlijk niet meer te vinden helaas.

Toevallig net een mailtje met vandaag 10% korting bij olievoordeelshop.nl (heb geen aandelen daar). Jammer genoeg hebben ze qua koel- en remvloeistof niet de merken die ik zoek.

Edit: vanmiddag even langs de Honda dealer gegaan voor een oliefilter. Ook die gaf aan zelf 10W40 te gebruiken in de werkplaats voor de AT’s die hij serviced.
 
Laatst bewerkt:
Zodra de 1e strooiwagen hier voorbij rijdt, is het motorseizoen meestal al even voorbij, voor mij dan.
Respect voor de doorrijders! :]
 
Vorige week waren er enkele koude dagen en werd er gestrooid. Maar deze week was het weer +10° overdag, en sochtends 5° dus veel lef heb je er niet voor nodig om door te rijden haha.
 
Dus alle paniekverhalen op het internet bevatten toch een kern van waarheid!
Dat 57 pagina's tellende topic (check ook de foto's) zou je dat wel doen laten vermoeden niet? ;) Al lijkt het merendeel van de gevallen in de USA voor te komen. Het kan er alleen ook mee te maken hebben dat, aan deze kant vd oceaan, niemand zijn tank checkt.
Dank voor het melden! Denk dat er inmiddels best veel SD04’s rondrijden in NL en BE.
Ik heb een mogen lenen van een rijinstructeur voor een blokje om. Verder heb ik er nog niet één in het wild gezien.
 
Laatst bewerkt:
2 recalls zelfs vandaag aan de Honda dealers gemeld.


Recall CRF1000 / CRF1100 Adventure Sports 3LK
(18 december)​
Honda Motor Co. heeft de aankondiging gedaan van Recall 3LK.
Het blijkt dat bij de CRF1000 AS en de CRF1100 AS modellen (met de grote brandstoftank), er vervuiling in de tank kan komen door loslatende Zink-oxide van de lasnaden.
Honda is de Recall aan het voorbereiden, en zodra er meer informatie bekend is, zal dit kenbaar gemaakt worden.


Recall CRF1000 zijkofferbevestiging 3LJ
(18 december)​
Honda Motor Co. heeft de aankondiging gedaan van de Recall 3LJ. Het betreft de 2018/2019 CRF1000A/D modellen, waarbij onder omstandigheden de zijkoffer kan afvallen als deze is geplaatst met de sleutel in de 'lock' positie.
Honda is de Recall aan het voorbereiden, en zodra er meer informatie bekend is, zal dit kenbaar gemaakt worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan