Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

1500 euro meer dan bijvb. een Vstrom 1000 is gewoon niet uit teleggen.

De VStrom valt volgens mij niet echt te vergelijken met de AT. Toch niet als je je zinnen op de AT gezet hebt vanwege z'n offroadambities.

Alleen die wielen al maken duidelijk welke richting ze uitgaan, 19"/17" gietwielen vs 21"/18" spaakwielen.

De AT is gewoon meer offroadgericht dan de Suz, die eigenlijk niet meer is dan de meeste hoogpoters... een baanmachine met wat meer veerweg.


Vind het trouwens vreemd dat de Suz in NL 1500€ minder zou kosten dan de AT terwijl 'm in BE zelfs duurder is dan de AT. :?
 
Laatst bewerkt:
1op1 is de nwe AT nog met vrijwel niks te vergelijken. Maar er is één andere 1000 en dat is de Vstrom die ook nog eens in hetzelfde segment opereert. Vandaar. De rest heeft of minder cc óf méér. Honda marketing zal ingetwijfeld de opdracht hebben gekregen een nieuwe niche te creeeren en dito prijsstelling, de consument bepaald wat er van hun mooie woorden echte waarheid is. Vooralsnog maken de nu bekende specs een prijsverschil niet waar. Het lijkt er meer op dat Honda vooruitlopend op een toekomstige concurrent alvast een eigen prijs heeft gezet.
 
Ps Vstrom advertentie staat onderaan de pagina, kost in NL 12.499 en dat is mét een aantal extra's waar je bij Honda nog eens een paar honderd euro méér voor betaald.
 
Ps Vstrom advertentie staat onderaan de pagina, kost in NL 12.499 en dat is mét een aantal extra's waar je bij Honda nog eens een paar honderd euro méér voor betaald.

Suzuki staat erom bekend om veel kortingen en gratis accessoires uit te delen.
Ook in België, hier krijg je de Vstrom met traveller pack (twv 2000€) voor 12 290€


De Vstrom gaat ook alweer even mee, en wordt niet echt goed verkocht, logisch dat ze cadeaus beginnen uit te delen.


Maar dan blijf ik het straf vinden dat de Honda bij jullie zoveel duurder is dan bij ons, zeker als je ziet dat de prijs van de Vstrom nagenoeg hetzelfde is.... :?


Maar er is één andere 1000 en dat is de Vstrom die ook nog eens in hetzelfde segment opereert. Vandaar. De rest heeft of minder cc óf méér.

Er is nog een 1000cc die in datzelfde segment opereert, de KTM adv 1050 (en die is in BE, net als de Vstrom, ook duurder dan de AT :9 )


Ik vergelijk niet zozeer op cylinderinhoud.

Ik zou 'm eerder bij de F800GS en de Tiger XC plaatsen, ook al zijn dat maar 800cc's.
De Tiger heeft 95pk, de BMW heeft er 85, de AT zit daar mooi tussenin.

Het zijn ook die motoren die net als de AT wat meer offroadgericht zijn en daarom dichter bij de AT aanleunen dan de 1000cc concurrenten. :)
 
Laatst bewerkt:
Suzuki staat erom bekend om veel kortingen en gratis accessoires uit te delen.
Ook in België, hier krijg je de Vstrom met traveller pack (twv 2000€) voor 12 290€


De Vstrom gaat ook alweer even mee, en wordt niet echt goed verkocht, logisch dat ze cadeaus beginnen uit te delen.


Maar dan blijf ik het straf vinden dat de Honda bij jullie zoveel duurder is dan bij ons, zeker als je ziet dat de prijs van de Vstrom nagenoeg hetzelfde is.... :?Er is nog een 1000cc die in datzelfde segment opereert, de KTM adv 1050 (en die is in BE, net als de Vstrom, ook duurder dan de AT :9 )


Ik vergelijk niet zozeer op cylinderinhoud.

Ik zou 'm eerder bij de F800GS en de Tiger XC plaatsen, ook al zijn dat maar 800cc's.
De Tiger heeft 95pk, de BMW heeft er 85, de AT zit daar mooi tussenin.

Het zijn ook die motoren die net als de AT wat meer offroadgericht zijn en daarom dichter bij de AT aanleunen dan de 1000cc concurrenten. :)

Eens. Wel bijzonder in zekere zin dat Honda heeft gekozen voor een duizend platform.

Ben hééél benieuwd hoe hij rijdt. Dit ding past erg goed in mijn straatje zegmaar }) Portemonee daarentegen.... :/
 
Maar dan blijf ik het straf vinden dat de Honda bij jullie zoveel duurder is dan bij ons, zeker als je ziet dat de prijs van de Vstrom nagenoeg hetzelfde is.... :?
Dat de NL prijs een procent of 10 hoger ligt dan de B prijs is heel normaal, met "dank" aan onze BPM. Als de Soes DL 1000 (nieuwe V-strom, vanaf vorig jaar op de markt) in B en NL even duur is pakt Suzuki meer marge in B of juist flink minder in NL. Dan zou je ook even met D en F moeten vergelijken.
 
Dat de NL prijs een procent of 10 hoger ligt dan de B prijs is heel normaal, met "dank" aan onze BPM. Als de Soes DL 1000 (nieuwe V-strom, vanaf vorig jaar op de markt) in B en NL even duur is pakt Suzuki meer marge in B of juist flink minder in NL. Dan zou je ook even met D en F moeten vergelijken.

In DE ook 12 290€, in FR 12 499€, vergelijkbaar met de BE prijs en de NL prijs.

Scheelt dus wat aan de prijsstelling in NL... de Vstrom is verdacht goedkoop bij jullie. :P


Maar los daarvan.. .heb je de prijs van de AT al eens vergeleken met de Nederlandse prijzen van de F800GS (adv) en de Tiger XC(x)?
Op basis daarvan zou ik pas gaan bepalen of de AT werkelijk zoveel te duur is bij jullie.

In BE is 'm iig scherp geprijsd.
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik dus, Vstrom 1000 is ook vers en kan blijkbaar wél voor een goede prijs worden neergezet. Dat heet benchmarking. En ja die andere machines met minder cc zijn nog een keer 1000 euro minder dus dan wordt het gat met de concurrentie zomaar 2500 euro. En wat krijg je daar bij Honda dan allemaal voor? Incl afl kstn en ABS gaat deze AT zomaar 15mille kosten. Het is de combinatie specs en prijs die de werkelijke waarde bepaalt. In NL is de verhouding gewoon scheef ... En dat in een markt die nog in de crisis zit. Bij Honda hebben ze een dikke nek, al jaren. Klagen de dealers zelf ook over.
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik dus, Vstrom 1000 is ook vers en kan blijkbaar wél voor een goede prijs worden neergezet.

Van Suzuki zijn we toch niet anders gewend? Ook in BE worden hun motoren aan dumpingprijzen verkocht. Het mag dan wel een recent model zijn, veel zijn er iig niet van verkocht.


Maar los daarvan... de vstrom is in BE nog steeds duurder dan de nieuwe AT.
In NL is Suzuki gewoon nog goedkoper... praktisch geen meerprijs tov BE terwijl alle andere motoren wel een aanzienlijke meerprijs hebben tov BE.

Hoe je bij een prijsverschil van 2500€ komt met de 800cc modellen zou ik niet weten, die zijn bij jullie ook duurder dan de Vstrom... veel verder dan een prijsverschil van 1400€ kom ik niet... en dan mag je niet naar de XCx of de adv uitvoering van de GS kijken...


Vstrom: BE 12 290 NL 12 499 (+209)

F800GS: BE 11 450 NL 12 701 (+1256)
F800GSA: BE 12 650 NL 13 999 (+1349)

Tiger 800XC: BE 11 290 NL 12 490 (+1200)
Tiger 800XCx: BE 12 490 NL 13 490 (+1000)


Africa Twin: BE 12 190 NL 13 890 (+1700)


Als je deze prijzen vergelijkt lijkt ziet het er naar uit dat 'm in BE zeker niet verkeerd zit tov z'n concurrenten, in NL is 'm het duurst. :?














Bij Honda hebben ze een dikke nek, al jaren.

Ik denk dat de AT op voorhand al heeft afgedaan bij jou... ;)

Ik geef 'm een kans, heb er lang naar uitgekeken en ben blij dat naast Yamaha met z'n Ténéré ook Honda een legende terug tot leven brengt... :}
 
Laatst bewerkt:
Niets tegen de nieuwe AT, wil eigenlijk dat Honda NL eens wakker wordt en niet dmv prijsstelling een potentieel succes op voorhand de nek omdraait. Niet de eerste keer dat ze in NL op hun prijsstelling terug moesten komen, echter ze vallen graag in hun eigen valkuil.
 
Niets tegen de nieuwe AT, wil eigenlijk dat Honda NL eens wakker wordt en niet dmv prijsstelling een potentieel succes op voorhand de nek omdraait. Niet de eerste keer dat ze in NL op hun prijsstelling terug moesten komen, echter ze vallen graag in hun eigen valkuil.


Als 'm effectief 13 890€ moet gaan kosten bij jullie dan scheelt er idd iets aan hun prijsstelling.
(al kunnen we dat ook van Suzuki zeggen, die is gewoon te goedkoop bij jullie ;) )
 
Wat ik niet snap is dat iedereen zo lafjes op een prijsverschil van dik 1000 euro reageert, ik weet het niet hoor hoe het bij jullie is maar ik moet gewoon werken voor die munten en vind het ronduit belachelijk dat een import organisatie zoveel extra geld wil opstrijken zónder er ook maar iets voor te doen. Ik weet wel een motor is een luxe artikel maar consumenten zijn allang niet meer gek. Weleens gezien hoeveel voertuigen er geimporteerd worden tegenwoordig? Of Paralel import? Gaat hier ook allemaal gebeuren. Een paar gekken kopen em nieuw in NL de rest haalt em na een jaar van over de grens.
 
Ik heb uit de officiële presentatie van Honda enkel de aktiebeelden uitgesneden en gemonteerd op muziek.
Veel kijkgenot
 
Wat ik niet snap is dat iedereen zo lafjes op een prijsverschil van dik 1000 euro reageert, ik weet het niet hoor hoe het bij jullie is maar ik moet gewoon werken voor die munten en vind het ronduit belachelijk dat een import organisatie zoveel extra geld wil opstrijken zónder er ook maar iets voor te doen. Ik weet wel een motor is een luxe artikel maar consumenten zijn allang niet meer gek. Weleens gezien hoeveel voertuigen er geimporteerd worden tegenwoordig? Of Paralel import? Gaat hier ook allemaal gebeuren. Een paar gekken kopen em nieuw in NL de rest haalt em na een jaar van over de grens.


Vind dat je 100% gelijk hebt en dat ook goed motiveerd :}
 
Vind het wel serieus geld voor deze fiets. Als ze nou net als Yamaha met de Tracer flink onder de concurrentie gaan zitten, dan word het misschien nog een verkoopsucces :z

Vreemd, iets hierboven beargumenteerde je nog hetzelfde. Ik weet het, ik overdrijf de zaak een beetje maar soms is het nodig om de meute wakker te schudden. :$
 
Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap is dat iedereen zo lafjes op een prijsverschil van dik 1000 euro reageert, ik weet het niet hoor hoe het bij jullie is maar ik moet gewoon werken voor die munten en vind het ronduit belachelijk dat een import organisatie zoveel extra geld wil opstrijken zónder er ook maar iets voor te doen. Ik weet wel een motor is een luxe artikel maar consumenten zijn allang niet meer gek. Weleens gezien hoeveel voertuigen er geimporteerd worden tegenwoordig? Of Paralel import? Gaat hier ook allemaal gebeuren. Een paar gekken kopen em nieuw in NL de rest haalt em na een jaar van over de grens.

Dan koop je hem niet :z
 

Heel gaaf en zou hem in deze kleurstelling zo kopen, wanneer de motor een kilo of 20 lichter zou zijn geweest. Als je de motor besteld met DTC is die zelfs maar 10kilo lichter dan een R1200GS! Een BMW F800GS of Triumph Tiger 800 XC lijken mij toch betere opties als je veel offroad gaat rijden, namelijk veel lichter en meer pk's.
 
Een BMW F800GS of Triumph Tiger 800 XC lijken mij toch betere opties als je veel offroad gaat rijden, namelijk veel lichter en meer pk's.

Rijklaar gaan die 800's ook over de 210kg.
En enkel de Tiger heeft één pk meer, de BMW doet het met 85pk als ik me niet vergis. ;)


Welke de betere offroad zal gaan worden zullen de tests wel uitwijzen.
Enkel wat cijfertjes vergelijken wil niet veel zeggen...
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een erg mooie fiets om te zien, niets voor mij omdat ik nooit offroad rij, maar hij smoelt erg goed vind ik!
 
Heel gaaf en zou hem in deze kleurstelling zo kopen, wanneer de motor een kilo of 20 lichter zou zijn geweest. Als je de motor besteld met DTC is die zelfs maar 10kilo lichter dan een R1200GS! Een BMW F800GS of Triumph Tiger 800 XC lijken mij toch betere opties als je veel offroad gaat rijden, namelijk veel lichter en meer pk's.

Zo'n Tiger is van plastic, leuk voor onverharde paden, niet voor offroad.
En wat moet je met 100pk, helemaal offroad? Als je de gashendel dan open trekt heb je alleen maar veel te veel wielspin. En het is erg lastig doseren.

Er zijn al genoeg topics op veel fora geweest over de ideale allroad (in de zin van; kan er mee naar oekiboekistan rijden zonder al te veel ellende, kan m'n spullen erop binden en kan er ook offroad mee) maar die bestaat dus niet. Er zijn wat kleine merken geweest die het hebben geprobeerd deze te maken. Maar ondanks dat iedereen zegt dat ze er een willen raken ze ze aan de straatstenen niet kwijt.

Deze nieuwe Honda vind ik er mooi uit zien en ik denk dat hij goed in de markt staat, ondanks het op papier 'magere' vermogen. En eindelijk heeft Honda een echte allroad die in het segment valt dat ze zelf bedacht hebben.
Ik ben alleen bang dat ze met hun filmpjes en marketing iets te veel verwachtingen scheppen bij de echte allroad rijders. Maar de allroad rijders die met aluminium koffers tussen de files door forensen zullen er wel stoer op staan maar het waarschijnlijk te weinig vermogen vinden voor op de verjaardaggesprekken.
 
Zo'n Tiger
En wat moet je met 100pk, helemaal offroad? Als je de gashendel dan open trekt heb je alleen maar veel te veel wielspin. En het is erg lastig doseren.


Als ik me goed kan herrinneren was dat één van de minpunten die ik al in een vergelijkende test met de F800GS las. De GS kwam eruit als winnaar eens je van de verharde weg af zou gaan. (en dat met 10pk minder)




Uiteindelijk heb je er altijd die meer verwachten, meer power, minder kilo's... maar als die oude Africa Twin zo goed was... wat maakt deze dan minder goed? Gewicht is nagenoeg hetzelfde en de oude komt nog niet in de buurt qua pk's.


Ik vraag me ook af waarom een allroad tegenwoordig over +100pk moet beschikken? Mijn ZX6-R destijds had niet veel meer dan 100pk, en die ging al onverantwoord hard. ;)
 
Als ik me goed kan herrinneren was dat één van de minpunten die ik al in een vergelijkende test met de F800GS las. De GS kwam eruit als winnaar eens je van de verharde weg af zou gaan. (en dat met 10pk minder)




Uiteindelijk heb je er altijd die meer verwachten, meer power, minder kilo's... maar als die oude Africa Twin zo goed was... wat maakt deze dan minder goed? Gewicht is nagenoeg hetzelfde en de oude komt nog niet in de buurt qua pk's.


Ik vraag me ook af waarom een allroad tegenwoordig over +100pk moet beschikken? Mijn ZX6-R destijds had niet veel meer dan 100pk, en die ging al onverantwoord hard. ;)

Helemaal mee eens, je wordt stapelgek van dat eeuwige geouwehoer over meer -meer -meer pk's B|
En dat op een allroad... :')
 
07CRF1000LAfricaTwin.jpg

06CRF1000LAfricaTwin.jpg

09CRF1000LAfricaTwin.jpg


Lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan