Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Een Ander licht op de NL prijs??

Een UK motorblad schrijft dat per 1.1.2016 elke straatmotorfiets in de EU met meer dan 125cc mét ABS geleverd moet worden. Zou het zo zijn dat Honda NL wijselijk besloten heeft de STD versie zònder ABS niet in het leveringsprogramma op te nemen en dat daarom de NL prijs zoveel afwijkt van de andere landen??

Laten we het hopen.


Ik ben benieuwd, al ga ik er nog vanuit dat de BE prijs, 12 190€, uiteindelijk de prijs met ABS zal zijn.

Maar er kan iets van zijn natuurlijk, als de Belgische prijs met ABS tegen de 13 000€ zou uitkomen lijkt de Nederlandse prijs ineens een pak realistischer.
(en tot 13 000€ zou de prijs hier concurrentieel blijven)
 
Ik blijf toch van mening dat de concurrentie met 800GS en 800XC hetzelfde vermogen haalt uit 800 cc , en dat Honda dit uit 1000cc moet halen blijft een raadsel....

De reden dat de presentatie eerst is uitgesteld had hier ook mee te maken.
De dealers waren namelijk niet gecharmeerd want in 1e instantie had ie maar zo'n 80 pk.
Nu dus wat meer pk's , maar het houd nog niet over. Kan nog zijn dat ie een heerlijk smeuig koppelrijk laagtoerig blok heeft wat dan weer een hoop goed maakt qua rijdbaarheid.

Maar als vermogen dan toch minder een issue is voor Honda , dan hadden ze beter het zuinige smeuige twinnetje van de Nc750 X kunnen pakken met lager zwaartepunt ipv een (duur)nieuw blok ontwikkelen. De NC750 kost 8000 euro en met wat aanpassingen voor een 'echte' all-road had ie dan nog ruim onder de 10000 euro gebleven. Dan heb je tenminste een onderscheidend apparaat ten opzichte van de concurrentie voor een leuk bedrag met dezelfde cc's en beetje meer vermogen(?) als de oude AT :+

full
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf toch van mening dat de concurrentie met 800GS en 800XC hetzelfde vermogen haalt uit 800 cc , en dat Honda dit uit 1000cc moet halen blijft een raadsel....


Zowel de KTM 1050 en de Vstrom 1000 hebben, net als de AT, 95pk.

Ik vraag me af waarom de Honda meer zou moeten leveren?

De Tiger ok, maar de GS levert er anders ook maar 85.
 
Resumerend zou je kunnen stellen dat het huidige setje specs voor menigeen teleurstellend of op zijn minst de nodige vragen oproept. Als de dealers deze vraagtekens ook al hadden is dat toch wel erg verdacht. Is niet goed voor een nieuw product en beloofd geen frisse start. Ik ben benieuwd naar de eerste testverslagen in de motorbladen en welke journalist een échte serieuze vergelijking op papier gaat zetten. Vooralsnog zie ik de AT in de 800 - 1000cc klasse, de 1200 niet zo. Wellicht zijn de 'adventure' achtigen de beste targets. Iemand al iets aangekondigd gezien in de bladen?
 
gevraagd bij de dealert, medio december is de verwachting van de eerste leveringen
dus daarvoor zullen we wel geinformeerd zijn denk ik
 
Als die KTM in een schuur in Z-Frankrijk staat heb je makkelijk praten natuurlijk... ;)


't Is de bedoeling dat je met de Africa Twin ook op een comfortabele manier tot in Z-Frankrijk geraakt. :P
En als je een beetje je best doet, kan je met die Africa Twin die steile en stenige pistes ook wel de baas... (er zijn er die het op een +260kg wegende R1200GSA ook zo'n dingen doen)

Ideaal zou natuurlijk zijn hetgeen jij vooropstelt : met de AT naar Zuid-Frankrijk en daar de pistes op...

Uiteraard zijn er getalenteerde rijders die dat nu reeds kunnen met een R1200GS(A)... maar daar hoor ik niet bij... en ik denk :... de meerderheid heeft niet de kunde om onbevreesd met een 220 kg zwaar hok écht offroad te gaan... (tenzij je een heel dikke portemonnee hebt voor de reparaties).

In de praktijk zal de AT dus wellicht dezelfde categorie rijders aanspreken, die nu reeds op hun wenken bediend worden door BMW, KTM et. al..

Blij dat ook HONDA (met al zijn kwaliteiten) de bestaande keuze vergroot, maar een nieuwe niche wordt er m.i. niet gecreëerd.
 
Blij dat ook HONDA (met al zijn kwaliteiten) de bestaande keuze vergroot, maar een nieuwe niche wordt er m.i. niet gecreëerd.


Een nieuwe niche niet, maar wel een allroad die zich iets beter offroad zal gedragen dan vele andere allroads...


Hoeveel zijn er met een 21" voorwiel? Veel verder dan een F800GS/Tiger800/KTM adventure kom je niet.

Vanuit Japan heb je de Ténéré 660 nog, maar met z'n 48pk komt die toch wel wat power tekort.
 
Waarom zou Honda ook een niche moeten creëren. Ze maken volgens mij een motorfiets die ze gewoon nog niet in het programma hebben.
Met 21/18 inch wielen en pakweg 100pk en even boven de 200 kg kun je er gewoon het terrein mee in.
Een 1200GS(A) is niet voor offroad, dat lompe hok is gewoon voor op de straat.
Met de Honda ga je mijns inziens veel sneller even offroad en is daar volgens mij ook veel geschikter voor.
Mijn DL1000 met 100pk is me genoeg en kom er overal met gemak, ook lage reizen dus deze Honda zou dat ook moeten kunnen.
Komt bij dat de AT er lekker avontuurlijk uitziet en de bekende Honda kwaliteit heeft, dus voor mij zou het zeker een potentiele volgende motor kunnen zijn.
Zeker na 7 jaar XTZ750 te hebben gereden is dit de perfecte opvolger voor mij.

Alleen de prijs zit me nog wat dwars.
 
Laatst bewerkt:
Honda zelf heeft die verwachtingen gewekt....bij de eerste presentatie stond het prototype naast de 450 Dakar fiets. Verder werd er gemompeld dat dit de game changer zou zijn en dat is het dus niet, niets bijzonders of nieuws onder de zon gewoon een leuke motor.

Ook in Japan lijken ze te beseffen dat er voor wat beter handelbare iets lichtere motoren (vs bijv. de Crosstourer) voldoende kopers zijn.
 
je mot hier ook alles uitleggen B|

vs bijv. de Crosstourer versus bijvoorbeeld de Crosstourer, snappie ;)
 
Ik zie een bike met meer dan voldoende veerweg, de juiste bandenmaten, genoeg maar niet belachelijk veel power, die bovendien niet ridicuul zwaar is en een vriendin met vakantiekoffers kan sleuren. Lijkt me perfect NL / VL offroad-do-it-all geschikt. Prijs in BE lijkt me ook niet slecht, looks zijn dik in orde.

Ik wacht met spanning op de eerste rijtests... En dan een ABS-loos exemplaartje proberen losfoefelen ergens. (knip knip?)
 
... En dan een ABS-loos exemplaartje proberen losfoefelen ergens. (knip knip?)

Je hebt er nog geen meter mee gereden maar weet nu al dat je een ABS-loze versie wil :')

want er zit geen optie op het ding om ABS uit te schakelen :? lijkt me sterk en de AT zal ook wel off-road ABS hebben (achter uitgeschakeld)
 
scheelt'm bij Nonda snel 9 kilo..

En ja, ik heb m'n brommers liefst simpel, dom, gehoorzaam (niet voor mij denkend), gevaarlijk en een tikje politiek incorrect.
 
Laatst bewerkt:
Update NL prijs

TenKate motors (NL) adverteerd de AT incl TC en ABS voor 13.890,- ( meerprijs DCT versn bak 1000€ ). ...begint erop te lijken dat je in NL geen ABS loze STD versie kun kopen.

@Hubertje ik zou altijd de versie mét ABS kopen want je kunt het bij deze AT ook gewoon weer uitzetten. Daarnaast is een motorfiets zónder ABS bij inruil serieus minder waard dan wat hij ooit nieuw goedkoper was zònder.
 
Laatst bewerkt:
Een motor kopen voor z'n inruilwaarde is net als kiezen wat je wil eten op basis van hoe makkelijk het er achteraf terug uitkomt..
 
Update NL prijs
TenKate motors (NL) adverteerd de AT incl TC en ABS voor 13.890,- ( meerprijs DCT versn bak 1000€ ). ...begint erop te lijken dat je in NL geen ABS loze STD versie kun kopen.

Da's 100€ minder dan een optieloze F800GS adventure.. valt toch nog mee, niet? :P
 
scheelt'm bij Nonda snel 9 kilo..

En ja, ik heb m'n brommers liefst simpel, dom, gehoorzaam (niet voor mij denkend), gevaarlijk en een tikje politiek incorrect.


Dat doet de rest van de wereld en in het bijzonder het overige verkeer ook niet en daarom kan ABS wel eens handig zijn ;) en als je brommers gevaarlijk wil hebben, remmen demonteren is ie nog lichter

Maar laten we hier niet een zoveelste wel/niet ABS discussie gaan voeren.
In NL is het simpel de Jap importeuren (en BMW) verkopen al enkele jaren niet meer de ABS loze versies, dus die keuze is er niet.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat abs op iedere wegmotor verkrijgbaar zou moeten zijn. En moest ik enkel op de weg rijden, ik zou niet twijfelen.
Maar ergens blijf ik 'minder elektriek' wel fijner vinden.
 
Is een gepasseerd station........Zoals in dit topic al eerder vermeld, binnnen de EU is ABS verplicht vanaf 1-1-2016 voor alle nieuwe motoren boven de 125cc. De kans dat je dus een nieuwe AT gaat vinden zonder ABS lijkt me heel klein, tenzij je em uit de US gaat importeren maar da's voor een nieuwe motor niet erg financieel aantrekkelijk.
 
Laatst bewerkt:
helaas..
Weet zelfs niet of je'm dan zonder ABS wel geimporteerd krijgt?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me een fijne fiets. 95 pk uit 1000cc is altijd relaxter als uit B.v. 800 cc. En het blijft langer heel. En een AT moet toch onverwoestbaar zijn.
Is misschien een alternatief voor mijn TDM. Ook onverwoestbaar met zijn 85 pk uit 900 cc en snel zat voor mij.
En de AT heeft dezelfde motorconfiguratie als de TDM (paralel twin met 270 graden krukas).
Zuinig en een fijn geluid.
 
Laatst bewerkt:
Belgische prijzen zijn ook bekend, en hij is te bestellen om vanaf januari geleverd te krijgen.

CRF1000L - 12.190 €
CRF1000L ABS - 13.000 €
CRF1000L ABS DCT - 14.190 €


Toch een ABS loze versie. Snap ik niet goed, is dat dan niet verplicht vanaf 2016? :?

Maar goed, 13000€ min wat korting is in BE uiteindelijk geen verkeerde prijs.
Zou ik bij m'n dealer moeten kiezen, het zou een moeilijke keuze zijn tussen de Supertenere en de Africa Twin...
 
Terug
Bovenaan Onderaan