Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

2vbvbqs.jpg


2 weken geleden gemaakt in Noorwegen
 
Al die mooie plaatjes! krijg nu al zin in de vakantie!

Ik vertrek maandag voor kleine rond trip met het vrouwtje (haar eerste trip op eigen motor).
Dit keer eens de andere kant op.

thuis -> praag -> balaton -> kroatie (vrsar) -> Italië (via gardameer wat bekende passen meepakken). -> oostenrijk -> thuis

zoals gewoonlijk niets geboek en we zien wel waar het schip strand :] :]
 
Dat is een flink rondje om de kerk! Je "vrouwtje" weet waar ze aan begint?

Jazeker! We hebben al een motorweekendje gedaan en dat ging ook prima.
Daarnaast hebben we 3 weken de tijd dus relatief gezien is het een klein rondje (nog geen 4k km) O-)
dus 2a3 dagen rijden paar dagen chille enz.
 
Laatst bewerkt:
Dan nog is het een flinke trip voor iemand die het nog niet gewend is. Maar ja, we kennen het vrouwtje niet.
Hoe dan ook, veel plezier gewenst.
 
Het is een rondje waar ik ook nog eens wat mee wil, nog nooit die kant op geweest. Viel spass. :t
 
4k km in 3 weken? Dat lukt een leek ook, niet al te druk om maken, tijd zat dan.

Zelf net terug van 4,5k in 10dagen waarvan 600km gravel :+

full
 
Meerdere berijders hebben inmiddels meerdere bestemmingen bezocht met de AT.

Hoe ervaren jullie deze motor als reismachine?
Wat zijn de sterke punten?
Wat vind je wat minder?

Ikzelf ben best wel onder de indruk van de AT als reismotor, voldoende vermogen, actieradius en windbescherming, lekker wendbaar is ie ook.
Wat me ook nog positief opgevallen is; ik wordt zo lekker rustig op deze motor, op mijn Tiger Explorer en ook de KTM Adventure die ik hiervoor reed had is steeds de neiging om zo snel en zo hard ik kon de berg op te rijden......met de AT dus niet, terwijl ie echt wel hard zat kan.

Minder vind ik vooral het feit dat ik al snel last van mijn achterwerk krijg, ook met fietsonderbroek aan is het al rap bingo. Volgende week naar Tiger Leathers om hier wat aan te laten doen.
Ook de inhoud van de Honda-kofferset valt niet mee, alleen gaat het wel maar met duo meerdere dagen/weken weg wordt wel een dingetje. Ik had achteraf gezien voor een aftermarket set kunnen gaan, SW Motech Trax of die van Heavy Duty.

En jullie....?
 
Het zadel is niet geweldig. Als je van een BMW af komt valt hij echter wel mee.

De CRF is een prima reismachine. Het benzineverbruik op tempo valt wat tegen, of beter gezegd, de reikwijdte. Zolang je onder de 140 blijft gaat het wel.

De turbulentie op de CRF is lastig te vermeiden, echter met een Puig spoilertje op de originele ruit is het prima uit te houden.

In plaats van koffers heb ik gekozen voor SW-Motech Dakar bags. Mooie budgetoplossing, maar niet meer dan 35L inhoud per tas. Voor mij prima, want ik heb een vrouw die haar eigen koffers meezeult.

Tot nu toe toont de CRF zich als een super betrouwbare reispartner.
 
Het ruitje is te smal en misschien te laag. Althans het originele wel. De verhoogde ruit is voor mensen tot ongeveer 1.80m waarschijnlijk hoog genoeg.
Ruitjes blijven gewoon lastige dingen.

Ik ben nu zelf aan experimenteren op mijn Crosstourer. En als het experiment slaagt (heeft goed kans na de eerste bevindingen), ga ik zelf een volledige nieuwe ruit maken van Lexaan (Polycarbonaat). Deze is met een verfbrander eenvoudig op temperatuur te krijgen en dan te vervormen.

Het gedeelte waarop je kont gedragen wordt is mijn te smal op de AT. Ik begin dan al snel last te krijgen van mijn achterste. Dit probleem had ik met de Aprilia Shiver ook en heb ik met vervangingszadels nooit helemaal weg kunnen krijgen.
 
Net terug van een reis Dolomieten (3500km) in 10 dagen.
Geen klap verkeerd, geweldige reismotor op het zadel na idd. Das toch wel een minpunt vind ik.
Verder is voor mij de DCT in krappe hairpins toch minder handig dan een normale bak.
Voor de rest is de DCT geniaal.

Terugreis in 2 dagen gedaan, 2e dag snelweg (800km). Dan gaat het nog net met het zadel maar anders glij je toch best vaak naar voren en met warm weer niet fijn.

Verbuik steevast boven de 1 op 20. Vind ik ok.
 
Laatst bewerkt:
In krappe hairpins knijpen de meeste mensen de koppeling in en proberen daarmee de boel te controleren. Dat wil met een DCT niet.
Echter het is verstandiger om juist de achterrem licht in de trappen en het gas er wat op de houden. Dan hou je tractie op de aandrijflijn en stuurt de motor makkelijk. Dit principe gaat probleemloos met een DCT.

Wellicht is het handiger om met de DCT in Manueel te rijden. Je hebt dan beter controle over de schakelmomenten in de haarspeldbochten.
 
Heb alles geprobeerd, geloof me.
Rempedaal zit voor mij wat ongelukkig vergeleken met mn vorige motor (DL1000).
Moet nu mn hele been optillen en dan heb je weinig controle meer maar het principe wat je omschrijft snap ik wel.

Voor wat betreft de schakelmomenten, die zijn op zich wel goed hoor. Dat viel me niet tegen.
heb uiteraard ook manueel geprobeerd.
Heb de Gavia, Rollo, Broncon en Stelvio gehad dus genoeg geoefend. :+
Vergeten te vertellen maar het gaat met name om de rechter hairpins, linksom is eigenlijk geen probleem.

Anyway, het zal wel aan mij liggen en kom ik hier in de provincie weinig hairpins tegen dus vind het wel goed. ;)
 
Dat het rempedaal hoog zit is een bewuste ontwerpkeuze die je bij meer offroad georienteerde motoren tegenkomt.
Wanneer je zit, is het pedaal te hoog gepositioneerd maar wanneer je staat klopt de positie juist wel weer.
Geen eigen ervaring maar deze reden heb ik me laten vertellen en gevoelsmatig klopt het verhaal ook wel.

De DL1000 lijkt op een offroader maar is niet offroad georienteerd zoals de Africa-Twin. Mijn Crosstourer heeft het rempedaal ook lager zitten zodat deze zittend ook beter te bereiken is maar offroad met de Crosstourer moet gewoon niet willen. Te zwaar en veel te korte veerwegen, eigenlijk gewoon standaard lengte voor weggebruik.

Dat het linksom wel goed gaat en rechtsom niet heeft vooral te maken met ons mensen. Ieder mens heeft een voorkeur voor een bocht. Daardoor gaat linksom beter dan rechtsom of andersom.
 
Het rempedaal kan je lager stellen.

Als je moeite hebt met langzame krappe bochten, doe dan een keer mee aan de Motogymkhana experience. Leuk half dagje je skills verbeteren. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan