Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)


Misschien wel mooier maar ook 3x de prijs. Ik heb de mijne gekocht bij een jong lokaal bedrijfje, dat vind ik fijner!
 
De AT staat al heel lang op mijn lijstje, maar was meestal onbereikbaar. Ik ben nu voorzichtig eens aan het kijken naar een CRF1000 van 2016/2017, zonder DCT en met liefst niet meer dan 25k km.
Is er iets waar ik speciaal op moet letten bij een eventuele aankoop? In dit topic zie ik veelal tevreden rijders, dus dat is een goed teken...
 
De AT staat al heel lang op mijn lijstje, maar was meestal onbereikbaar. Ik ben nu voorzichtig eens aan het kijken naar een CRF1000 van 2016/2017, zonder DCT en met liefst niet meer dan 25k km.
Is er iets waar ik speciaal op moet letten bij een eventuele aankoop? In dit topic zie ik veelal tevreden rijders, dus dat is een goed teken...
Er is een terugroepactie op de middenbok geweest. Ik weet niet precies op welke types en bouwjaren. Even kijken of deze al uitgevoerd is, anders kun je hem natuurlijk ook zelf terug naar de dealer brengen.
En er schijnt een dingetje met de schakelaar van de killswitch te zijn. Schijnen snel stuk te gaan en duur om te vervangen.

Verder rijd hij super lekker, stuurt ook lekker in de bochten, ik ben er dik tevreden mee
 
De AT staat al heel lang op mijn lijstje, maar was meestal onbereikbaar. Ik ben nu voorzichtig eens aan het kijken naar een CRF1000 van 2016/2017, zonder DCT en met liefst niet meer dan 25k km.
Is er iets waar ik speciaal op moet letten bij een eventuele aankoop? In dit topic zie ik veelal tevreden rijders, dus dat is een goed teken...

Ik heb ook iets vernomen van die terugroep ivm de middenbok maar ook geen idee over welk bouwjaar het gaat.
Als je een AT van 2016/2017 wil kopen met minder dan 25k km’s op de teller denk ik dat je nog een aardig bedrag mag neertellen. Vanwaar precies die richting van kilometerstand?

Ik zie ook wel dat de prijzen in NL hoger liggen dan BE...

Veel succes met de zoektocht!!
 
@foexie Dank & goed om te weten!

@OSJ Die kilometerstand is eigenlijk een beetje gebaseerd op de stand van mijn huidige motor. Ik probeer een wat recenter model te vinden, maar wil daarentegen niet qua km’s opeens veel hoger uitkomen. Ik weet dat de AT‘s met gemak veel meer kunnen hebben.
Er zijn er wel te vinden uit 2016 met <20k km op de teller (ervan uitgaand dat die stand ook echt klopt) voor rond de € 10k.
Thanks!
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Zeker te vinden ja!
Ik kocht de mijne (belgie) met 40.000km op de teller, dct uitvoering met zijkoffers, handvatverwarming, crash bars, led lampjes, givi airflow scherm, ... voor 8.700€. Jaar garantie erop en groot onderhoud gedaan.

Ik begrijp je redenering van de kilometerstand van jouw motor en dat je er naar kijkt bij de aankoop van een nieuwe. Maar zoals je zegt kunnen ze zeker wel wat kilometers hebben dus misschien vind je een gulden middenweg!
 
Laatst bewerkt:
Bredere voetsteuntjes en groter voetje voor de jiffy gemonteerd net.
Bredere voetsteunen bevallen echt goed!
8B1019FF-6B27-4714-B4BB-1CD187B0A831.jpeg
 
Ziet er goed uit!

Ik ben overigens wezen kijken naar een AT 2016, proefritje gemaakt. Eerlijk gezegd vroeg ik me af of dit een AT is zoals hij moet zijn. Ik heb totaal geen rij-ervaring met AT’s, dus kan niet vergelijken, maar ik had het gevoel alsof dit een motor was met heel veel km’s op de klok, ipv een bijna nieuwe (16k km). Nogal onregelmatig stationair lopen, niet lekker reageren op het gas, vrij veel mechanisch geluid (zelfs met oordoppen) dat soort zaken. Hierdoor was de hele ervaring niet heel positief, terwijl ik een nieuwe, onbekende motor vrijwel altijd wel leuk vind.
Ik ben dat juist van Honda niet gewend... Hij zag er gek genoeg uit alsof hij gisteren uit de showroom kwam. Alles was als nieuw, het blok was puntgaaf, frame perfect, buddy zonder een enkel schrammetje, voorvork netjes.

Ik snap dat het een relatief zware motor is, maar dit voelde gewoon “zompig” aan, kan me niet voorstellen dat iemand daar enthousiast op rijdt. Het kan bijna niet anders dan dat er “iets“ mee was.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Gewoon een keer op een andere proefrijden en vergelijken, ik vind de AT juist erg gesloten lopen. 30K op de klok.
 
Ik snap dat het een relatief zware motor is, maar dit voelde gewoon “zompig” aan, kan me niet voorstellen dat iemand daar enthousiast op rijdt. Het kan bijna niet anders dan dat er “iets“ mee was.

Als ik het zo lees denk ik ook dat er “iets” mee was. Op naar de volgende testrit!
 
Er is inderdaad een terugroep actie geweest voor de middenbok. Ook zijn de knoppenclusters aan beide zijden van het stuur van het in ieder geval het eerste bouwjaar niet van goede kwaliteit. Deze zijn destijds bij meerdere AT's onder garantie vervangen. Zelf (laten) vervangen is kostbaar.

Het zompige karakter kan ik wel bevestigen. Het is ook niet mijn smaak maar hoort gewoon bij de motor en staat het rijden zelf niet in de weg.
 
@Athome Ik zag dat het om de veer van de middenbok ging. Die stuurschakelaars kwam ik ook tegen, daar hebben de Honda-ingenieurs helaas iets teveel willen besparen blijkbaar.

Ik weet dat de vering van de AT (en Honda in het algemeen ook wel) vrij soft is, maar behalve dat vond ik de motor echt als een oud blok klinken en reageren. Dus bijna met tegenzin accelereren en gewoon niet helemaal lekker willen lopen. Ik heb nu een motor die op elke milimeter meer/minder gas direct enthousiast reageert, dus dat viel me erg op.
 
Ik heb nog een mooie titanium Laser demper in de aanbieding met uitneembare db-killer en E-nummer.
Moet ook nog ergens homologatiepas hebben voor de demper maar die moet ik zoeken.
Paar verkleuringen maar das normaal maar verder geen deuken of weet ik wat.
Hoef niet de hoofdprijs, doe maar een leuk bod.

Zat op de CRF1000 van 2017, dus voorgaande AT's passen en volgens mij 2018 ook nog.
 

Bijlagen

  • laser.jpg
    laser.jpg
    326,6 KB · Weergaven: 11
Er is inderdaad een terugroep actie geweest voor de middenbok. Ook zijn de knoppenclusters aan beide zijden van het stuur van het in ieder geval het eerste bouwjaar niet van goede kwaliteit. Deze zijn destijds bij meerdere AT's onder garantie vervangen. Zelf (laten) vervangen is kostbaar.

Het zompige karakter kan ik wel bevestigen. Het is ook niet mijn smaak maar hoort gewoon bij de motor en staat het rijden zelf niet in de weg.

Heb direkt een middenbok gemonteerd in 2017, nooit een terugroepaktie gezien. Ding zit er nog steeds onder.
 
Ik ben me aan het oriënteren op het DCT systeem. In 1e instantie leek het me niks, maar dit is misschien typisch zo’n geval waar je later spijt van krijgt, omdat het op dat moment niet interessant leek.
Zijn er hier DCT bezitters die me kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn? Ben je er blij mee, of zou je het anders gedaan hebben? Als ik voor een AT ga, wordt het een langdurige relatie hoop ik, dus ik wil zo goed mogelijk starten.

Verder zie ik op YT sommige tests waarin men zegt dat je beter de “2e generatie” DCT kunt hebben, omdat daar wat schoonheidsfoutjes uitgehaald zouden zijn. Is het bekend vanaf welk bouwjaar dit geweest is?
 
Ik ben me aan het oriënteren op het DCT systeem. In 1e instantie leek het me niks, maar dit is misschien typisch zo’n geval waar je later spijt van krijgt, omdat het op dat moment niet interessant leek.
Zijn er hier DCT bezitters die me kunnen vertellen wat hun ervaringen zijn? Ben je er blij mee, of zou je het anders gedaan hebben? Als ik voor een AT ga, wordt het een langdurige relatie hoop ik, dus ik wil zo goed mogelijk starten.

Verder zie ik op YT sommige tests waarin men zegt dat je beter de “2e generatie” DCT kunt hebben, omdat daar wat schoonheidsfoutjes uitgehaald zouden zijn. Is het bekend vanaf welk bouwjaar dit geweest is?

Vorig jaar een proefrit op een “schakel” AT gedaan en dit jaar in juni na het lezen van vele testen en zonder proefrit een nieuwe (2019 model) gekocht. Met het ophalen van de AT meteen een 2 uur durende rit naar huis gemaakt en daarin slecht eenmaal de koppeling hendel willen grijpen. Persoonlijk vindt ik het super goed werken, ook met lage snelheid. Ik zou direct weer voor dct kiezen. Ik rijd wel altijd in de S mode, dan doet hij precies wat ik zelf ook zou doen. Kijk anders even of je ergens een proefrit kan maken.
 
Bij mij is de keuze voor DCT er gekomen omdat ik na een werkongeval enkele vingers half kwijt ben.

Maar ik ben heel erg tevreden met de Africa Twin en zijn DCT bak. Ik rij ook voornamelijk in de S1 stand. De D stand vind ik te snel opschakelen en te laat terugschakelen. Dit is een stand die niet past bij het karakter van de motor. Ook het schakelen met de flippers aan het stuur gebruik ik vrij vaak en heb je heel snel onder de knie.
Wat de verschillen zijn in DCT versies van verschillende jaren heb ik geen idee van maar mijn 2016 (eerste bouwjaar AT) doet het voor mij prima. De eerste DCT motorfiets van Honda was er al in 2010 dus ik denk dat die van 2016 prima is!

Waar ik vooral van geniet is het vrij gevoel van rijden zonder te moeten bezig zijn met koppelen en denken aan versnellingen. Oke, heel veel zullen zeggen dat dit motorrijden maakt tot wat het is en dat een ervaren rijder niet meer nadenkt bij schakelen ... maar dan zeg ik dat je maar eens een tijdje DCT moet rijden! :Y
 
@DasDas Ik denk dat ik wel kan wennen aan het niet hebben van de koppelingshendel. Ik rij in de auto al een aantal jaar in een DSG automaat en dat wende ook snel.

@OSJ Ah in jouw geval is het helemaal mooi dat je geen hendel meer hoeft te bedienen. Als de bak alweer zo’n 10 jaar bestaat dan ga ik er ook vanuit dat je geen echte kinderziektes meer kan verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Ik rijd als auto een VW crosspolo uit 2016 met het DSG systeem, en als motor een 1100 zonder DCT.
Heb testgereden met de AT DCT, en dat systeem is echt beter dan dat van volkswagen. Het is verfijnder, en is door 3 verschillende sport standen beter af te stemmen op de situatie.

Vind het een fijne gedachte om een koppeling te hebben bij het kruipsluip werk. Uiteindelijk een handbak met quickshifter als compromis gekozen. Het zou echter zomaar kunnen dat ik over een paar jaar een motor met DCT koop en niet snap hoe ik mijn huidige fiets ooit overleefd heb.
 
Ik had zelf ook twijfels over de DCT versie. Ik heb op beide proef gereden, de DCT en de normale versie.
Maar met DCT reed zo soepel en aangezien ik er woonwerk mee rijdt vond ik het wel een fijne optie. Je kunt altijd nog manueel schakelen als je echt iets wilt doen met je hand, maar ik vind het ergens wel luxe. Niet nadenken over het hoeven schakelen. Zoals hierboven ook al gezegd; ik rij eigenlijk wel altijd in de S stand. Dat rijdt voor mij het lekkerst. Maar ook in de S stand heb je nog weer 3 modussen. Veel opties dus :)
Probeer het vooral zelf eens uit als je de kans hebt, je moet het ervaren in mijn optiek. Mijn sidekick was kritisch, die moest er niks van hebben zo'n automaat.
Na nog geen 500meter snapte hij waarom ik zo blij ben met mijn AT :) Mocht ik het over kunnen doen, zou ik direct weer voor een DCT kiezen.
 
Ik heb ook proefgereden op een nc750x met dct. Deze was eigelijk iets te klein voor mij, maar daar past de dct bak ook geweldig bij.
De crosstourer zou ook geweldig rijden maar daar ben ik bewust geen proefrit mee gaan doen omdat die nog groter en zwaarder is.

Gezien budget had ik het plan een nc750x te kopen en te voorzien van risers, ander zadel, andere voetsteunen enzovoorts om deze toch comfortabel te maken voor mijn lengte (1,9m).
Maar toen kwam een zeer goed geprijsde AT te koop en heb ik dus niet getwijfeld!
 
De NC en de AT zijn wel totaal andere fietsen. Wel mooi dat het bij beide dan zo goed past :) Ik heb een nc700S gehad zonder DCT, die is ook nog weer wat kleiner dan de X versie. Dit zijn inderdaad veel kleinere fietsen. De AT is eigenlijk te groot voor mij, maar ik ben eigenwijs ;) Ik vind de AT wat dat betreft ook veel meer motor dan de NC's. Niks mis mee hoor trouwens, heb op die van mij 55.000 km gezet voordat ik 'm inruilde, maar snap dat je niet getwijfeld hebt :)

Ik vind het altijd wel grappig dat mensen gelijk roepen dat het geen motorrijden meer is als het een automaat betreft. Meer dan de helft zou dat niet meer roepen als ze het een keer zelf ervaren gok ik zo :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan