Honda Africa Twin Crf1000l op 35kw goed voor het blok?

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hoi,

Inmiddels al een tijdje in de markt voor een Adv bike die ook op A2 kan, nu heb ik enorm veel motoren testgereden, waaronder een CRF1000L, die met een aftermarket kit van AlphaTechnik wel op A2 kan, ik heb dit ook op duitse occasionwebsites zien voorbij komen... nou is mijn vraag of dit wel goed voor de motor is? Ik ben zelf niet de deskundigste omtrent zulke kit's, en wil weten of dit wel gaat met de motor.

Weet iemand hier meer over?
 
Lijkt me het zelfde als een gewone waar iemand nooit harder mee rijdt dan de maximumsnelheid 100 of 130 km/uur)
Als je zo rijdt gebruik je ook nooit het volle vermogen
Maaaaaar pas gehoord dat een Duitse 35 kw niet meer op het Nederlandse volle vermogen gebracht kan worden
Nu gold dat in Duitsland, weet niet dat dat ook in Nederland niet gaat
 
Voor de motor maakt het in principe niet uit, al verwacht ik dat je qua motorkarakter meer plezier gaat hebben van een lichtere motor, die ontworpen/gebouwd is om met minder vermogen rond te rijden: die zal over een groter toerenbereik door blijven trekken, waar een geknepen CRF1000 al bij lage toeren “doodloopt” (de gang is eruit voordat je halverwege het toerenbereik bent). Sowieso zal een lichtere + kleinere motor ook net even wat meer kunnen met het lagere vermogen (geringere massa, kleiner frontaal oppervlak), en je zult de versnellingen beter kunnen benutten. Wellicht kun je hier bij de AT een beetje voor compenseren door de vertanding (eindoverbrenging) aan te passen - kortere overbrenging, bijvoorbeeld, t.b.v. meer trekkracht aan het achterwiel - maar of de motor daar prettiger van gaat rijden durf ik een klein beetje te betwijfelen.

Maar goed, dat moet je allemaal zelf weten. Voordeel is natuurlijk wel dat je mettertijd die A2-kit weer kunt verwijderen, en dan heb je een fijne fiets zonder een nieuwe te hoeven kopen, vooropgesteld dat je tegen die tijd niet alweer uitgekeken bent op de Africa Twin.

Hou er wel rekening mee dat je er niet bent met het monteren (of mettertijd demonteren) van een kit, want ook het vermogen op kenteken moet worden aangepast: via een verklaring van de fabrikant (lukt dus niet met een after-market kit) of een individuele keuring bij de RDW. Een individuele keuring kan flink in de papieren lopen trouwens. Hoedanook, meer info: klik
 
Laatst bewerkt:
Het leek me leuk om met de AF al te rijden, aangezien ik niet lang meer A2 hoef.
Je bedoelt AT ;)

Maar die gedachte snap ik op zich, al schat ik voorzichtig in dat je alleen al aan keuringskosten een kleine €1500 kwijt gaat zijn aan het achtereenvolgens verlagen en weer verhogen van het vermogen op kenteken, op korte termijn kennelijk, dus dat wordt een duur examen…

Hoe lang moet je nog A2, wat is kort?
 
Nog iets meer dan een jaar, eventueel dacht ik aan gewoon een Vstrom 650 voor tot dan, maar een AT nu al is heel verleidelijk.
Je bedoelt AT ;)

Maar die gedachte snap ik op zich, al schat ik voorzichtig in dat je alleen al aan keuringskosten een kleine €1500 kwijt gaat zijn aan het achtereenvolgens verlagen en weer verhogen van het vermogen op kenteken, op korte termijn kennelijk, dus dat wordt een duur examen…

Hoe lang moet je nog A2, wat is kort?
 
Ik zou eens met een honda dealer praten over de kosten enz. Mijn tiger 800 was vroeger begrenst, toen ik hem kocht was de kit er al vanaf maar stond nog als 35kw op kenteken. Triumph dealer waar ik m kocht had dat in 1 dag opgelost zonder kosten (voor mij).
 
nou is mijn vraag of dit wel goed voor de motor is?
Gevoelsmatig lijkt het me voor een (benzine) blok juist geen probleem om begrenst te worden op ca. 50% van het max. vermogen. Dat zal de levensduur niet bepaald negatief beïnvloeden, zou ik verwachten.

Om met een fors geknepen blok toch zo'n 230 kg (excl. jezelf) voort te moeten bewegen is waarschijnlijk niet de meest ultieme vorm van plezier...
 
Is dat begrenzen nog steeds zo duur?
Dat begrenzen als zodanig niet, maar als je geen certificaat van de fabrikant of diens vertegenwoordiger (dealer/importeur) kunt krijgen, dan ben je aangewezen op een individuele keuring bij de RDW. En als je dan eerst het vermogen begrenst, en korte tijd later weer terug naar origineel wilt brengen, dan zijn de kosten van het keuren best hoog in verhouding tot de prijs c.q. afschrijving van/op de motor, vind ik. Maar goed, misschien kan de Honda dealer soelaas bieden. Nog steeds zou ik voor die A2 periode een lichtere motor prefereren boven een geknepen AT, zie:

Om met een fors geknepen blok toch zo'n 230 kg (excl. jezelf) voort te moeten bewegen is waarschijnlijk niet de meest ultieme vorm van plezier...

Ik kan me herinneren lang geleden een Honda CX500 te hebben gehad - circa 50 pk vermogen (ooit...) en een rijklare massa van 220 kg - en daarmee moest je nog flink aanpoten om bij vertrek bij het verkeerslicht een Peugeootje 205 diesel bij te houden...
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me herinneren lang geleden een Honda CX500 te hebben gehad - circa 50 pk vermogen en een rijklare massa van 220 kg - en daarmee moest je nog flink aanpoten om bij vertrek bij het verkeerslicht een Peugeootje 205 diesel bij te houden...
Zoiets bedoelde ik ook subtiel te zeggen :)

Heb zelf zo'n AT en ondanks dat ik niet als een hooligan rondrij, hou ik wel van opschieten en daarbij raakt het gas toch wel met enige regelmaat even de eindstop. Geen zin om door die rokende Peugeotjes ingehaald te worden *D Of door welke Franse automobiel dan ook

1000 cc & 100 pk is fijn, maar met dit soort gewichten is het bepaald geen toppunt van luxe.
 
Ik kan me herinneren lang geleden een Honda CX500 te hebben gehad - circa 50 pk vermogen en een rijklare massa van 220 kg - en daarmee moest je nog flink aanpoten om bij vertrek bij het verkeerslicht een Peugeootje 205 diesel bij te houden...
Vreemd, m'n eerste motor was een kawasaki er5 met 47pk en 200kg.
Daarbij had ik geen moeite om zelfs een 205gti bij te houden.
Met kwart gas reed ik gewoon voor 99% van de auto's.
Natuurlijk moet je niet bij 3k toeren al opschakelen, gewoon bij 5-6k.
Volgas hield ik zelfs een 330i bij tot 140km/u.
 
Zoiets bedoelde ik ook subtiel te zeggen :)

Heb zelf zo'n AT en ondanks dat ik niet als een hooligan rondrij, hou ik wel van opschieten en daarbij raakt het gas toch wel met enige regelmaat even de eindstop. Geen zin om door die rokende Peugeotjes ingehaald te worden *D Of door welke Franse automobiel dan ook

1000 cc & 100 pk is fijn, maar met dit soort gewichten is het bepaald geen toppunt van luxe.
Dat doe ik ook elke dag met m'n ktm 1290 O-)
Eigenlijk met elke motor waar ik mee gereden heb.
Eens de race naar vermogen begint, went alles.
 
Vreemd, m'n eerste motor was een kawasaki er5 met 47pk en 200kg [etc.]
Is een andere motor; ongeveer 20 jaar jonger dan zo'n CX, en met heel veel minder frontaal oppervlak, en heel veel minder vliegwielwerking (inertia, oftwel traagheid). Punt is meer: een ER5 is ontworpen om met 47 pk rond te rijden (formaat, massa, overbrenging, etc.), een CRF1000 L Africa Twin is dat niet.
 
Zoiets bedoelde ik ook subtiel te zeggen :)

Heb zelf zo'n AT en ondanks dat ik niet als een hooligan rondrij, hou ik wel van opschieten en daarbij raakt het gas toch wel met enige regelmaat even de eindstop. Geen zin om door die rokende Peugeotjes ingehaald te worden *D Of door welke Franse automobiel dan ook

1000 cc & 100 pk is fijn, maar met dit soort gewichten is het bepaald geen toppunt van luxe.
Ik heb vroeger niks beter gereden dan 100pk en 1000cc dat was al een luxe die weinigen hadden,
ze wogen toen ook al rond de 220kg,en zelfs nu moet je nog een heel snelle wagen hebben om
zo,n klassieker bij te kunnen houden,rokende Peugjes gaan dat echt niet redden;)
Maar je haalde er meer als 200 mee,hard zat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger niks beter gereden dan 100pk en 1000cc dat was al een luxe die weinigen hadden,
ze wogen toen ook al rond de 220kg,en zelfs nu moet je nog een heel snelle wagen hebben om
zo,n klassieker bij te kunnen houden,rokende Peugjes gaan dat echt niet redden;)
Maar je haalde er meer als 200 mee,hard zat.
Inderdaad. Topsnelheid ben ik persoonlijk niet zo in geïnteresseerd, dan had ik iets anders moeten kopen.
Maar als je aan het gas zwengelt moet er wel iets gebeuren. Bij mijn andere fiets (125 cc) mis je dat uiteraard, maar gezien het lage gewicht en de wendbaarheid heeft dat ook zo z’n charme.

Gelukkig waren in 1988 A, A1 en A2 alleen bekend van die rare rijbewijzen in Italië.
 
Vreemd, m'n eerste motor was een kawasaki er5 met 47pk en 200kg.
Daarbij had ik geen moeite om zelfs een 205gti bij te houden.
Met kwart gas reed ik gewoon voor 99% van de auto's.
Natuurlijk moet je niet bij 3k toeren al opschakelen, gewoon bij 5-6k.
Volgas hield ik zelfs een 330i bij tot 140km/u.
op een V-Strom 650 hield ik ook een Audi R8 V8 bij, sprintje van 50 tot zo'n 130km/u. Was op dat moment best verbaasd gezien een Strom absoluut niet snel aanvoelt. :9

Ik kan me herinneren lang geleden een Honda CX500 te hebben gehad - circa 50 pk vermogen en een rijklare massa van 220 kg - en daarmee moest je nog flink aanpoten om bij vertrek bij het verkeerslicht een Peugeootje 205 diesel bij te houden...
Een CX500 doet opgegeven 6,2s naar 100, de snelste 205 diesel 12,2s. Zou toch zeggen dat de Pug geen match was voor de dikke Honda :9

Dat die niet echt snel was geloof ik graag, de opvolger de NTV650 was ook geen racemonster. Een CB500 (of Hawk GT) met hetzelfde vermogen is al een stuk potenter doordat die lichter is, minder verliezen en kortere vbak verhoudingen.

Een zware motor begrenzen is ook zonde naar mijn mening, het voordeel van een lichte fiets is dat vaak alles klopt voor het vermogen. Versnellingsbak verhoudingen, handelbaarheid etc.
 
Een CX500 doet opgegeven 6,2s naar 100, de snelste 205 diesel 12,2s. Zou toch zeggen dat de Pug geen match was voor de dikke Honda :9

Dat die niet echt snel was geloof ik graag, de opvolger de NTV650 was ook geen racemonster. Een CB500 (of Hawk GT) met hetzelfde vermogen is al een stuk potenter doordat die lichter is, minder verliezen en kortere vbak verhoudingen.

Een zware motor begrenzen is ook zonde naar mijn mening, het voordeel van een lichte fiets is dat vaak alles klopt voor het vermogen. Versnellingsbak verhoudingen, handelbaarheid etc.
Ik had het niet over een sprint van 0 naar 100, maar over vertrek bij een verkeerslicht ;). Trust me, ik heb 60k km met die CX gereden, die bij aankoop al (1)55k op de klok had, en om daar vanuit stilstand een beetje gang in te brengen… :X gelukkig had ik ook nog een RD 250 en 350 LC, en die konden heel veel meer met resp. 38 en “47” pk.
Maar gelet op jouw laatste zin snappen we elkaar :t
 
Hohoho, gewoon een Vstrom?? Dat is zo ongeveer wel het beste dat je zou kunnen aanschaffen :]
Eens, rijdt lekker.
Jullie hebben best gelijk, en ik zie nu af van de AT nu ik dit lees. Misschien is een zo licht mogelijk, maae tegelijk wel 35KW/48PK motor ideaal voor nu. Hebben jullie dan ook suggesties van adventure/tourbikes die beter passen? Een V-Strom 650, ja, maar die is ook zowat 200 kilo en moet geknepen worden, een BMW G310GS is licht maar geen 48PK, hebben jullie betere ideeën?
 
KTM 390 Adventure

9245D085-293D-410B-8285-7F2420A88DFF.jpeg


en de Honda’s die al eerder genoemd werden.
 
Laatst bewerkt:
Een cb500x weegt ook al bijna 200!
Je moet niet alleen naar massa kijken, het gaat om de combinatie formaat (frontaal oppervlak), overbrenging en massa. Daarnaast maakt het v.w.b. rijplezier een boel uit of zo’n ding een beetje vrij kan ademen, oftewel of het hele toerenbereik bruikbaar is, of dat het ding vanaf 3, 4 of 5 duizend toeren eigenlijk niet meer wil.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan