Honda Africa Twin Crf1000l op 35kw goed voor het blok?

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hoi,

Inmiddels al een tijdje in de markt voor een Adv bike die ook op A2 kan, nu heb ik enorm veel motoren testgereden, waaronder een CRF1000L, die met een aftermarket kit van AlphaTechnik wel op A2 kan, ik heb dit ook op duitse occasionwebsites zien voorbij komen... nou is mijn vraag of dit wel goed voor de motor is? Ik ben zelf niet de deskundigste omtrent zulke kit's, en wil weten of dit wel gaat met de motor.

Weet iemand hier meer over?
 
Maar zo een KTM begint als occasion al bij meer dan 6000, wel duur voor een A2 bike.
Jij begon over CRF1000L, dus ik veronderstelde dat je wat te besteden hebt. In principe kun je voor een jaartje elke willekeurige A2 motor kopen, die zijn er voor een habbekrats, maar het zijn niet zo vaak all-roads, zeker niet als het niks mag kosten. Als het perse een all-road moet zijn, dan kom je idd al snel uit bij een V-Strom, of mss een oudere Tenere of Versys. Allemaal niet erg lichtgewicht, en ze worden ook niet gratis weggegeven, maar ze zijn wel iets vlotter en prettiger te rijden dan een geknepen 1000cc. Let’s face it, je hebt gewoon een dure smaak ;)

Waar les je nu eigenlijk mee?
 
Laatst bewerkt:
Jij begon over CRF1000L, dus ik veronderstelde dat je wat te besteden hebt. In principe kun je voor een jaartje elke willekeurige A2 motor kopen, die zijn er voor een habbekrats, maar het zijn niet zo vaak all-roads, zeker niet als het niks mag kosten. Als het perse een all-road moet zijn, dan kom je idd al snel uit bij een V-Strom, of mss een oudere Tenere of Versys. Allemaal niet erg lichtgewicht, maar wel iets vlotter en prettiger te rijden dan een geknepen 1000cc.
Je hebt gelijk, de CRF1000L is duur. Maar ik hoef daarna geen andere motor in theorie meer aan te kopen. Als ik een 390 ADV zou halen, zou ik toch wel bij het hebben van mijn A categorie een andere motor willen met meer vermogen.
Maar ik denk dat een Vstrom of CB500X de beste optie is, al weet ik niet hoe een G310GS rijdt, ziet er wel leuk uit.
 
Een (tweedehands) A2 motor zal niet echt grof afschrijven, is altijd wel vraag naar.

Beste optie hangt af van je doelgebruik, een CB en V-Strom zijn aardig wat meer motor dan een baby GS.
 
Ik heb op de nodige Vstroms gereden en heb nou niet het idee gehad vermogen te missen bij die motor,
sterker vond ze nog knap pittig voor het vermogen.

Een oud model CX500 is best een snelle motor,in z,n tijd zeker de snelste 500 die er te koop was,
een Peugje diesel is daar echt geen partij voor,als je daar een stoplicht sprint mee verliest ligt dat
eerder aan de berijder dan de motor,of de helft van de paarden in het motorblok waren al weggerend. ;)
 
Je moet niet alleen naar massa kijken, het gaat om de combinatie formaat (frontaal oppervlak), overbrenging en massa. Daarnaast maakt het v.w.b. rijplezier een boel uit of zo’n ding een beetje vrij kan ademen, oftewel of het hele toerenbereik bruikbaar is, of dat het ding vanaf 3, 4 of 5 duizend toeren eigenlijk niet meer wil.
Oké! De hogere cc's maken meer koppelvermogen, heb je daar minder aan als het een afgeknijpte 70KW motor is?
 
Oké! De hogere cc's maken meer koppelvermogen, heb je daar minder aan als het een afgeknijpte 70KW motor is?
Ja.
Een motor begrenzen maakt hem direct veel minder interessant.
Boven de 5000 toeren heb je geen vermogen /koppel meer.
Het is een slecht idee.
De motor heeft er motorisch geen last van maar de berijder wel.
Koop beter een motor die standaard 35kw of die nauwelijks begrensd is. (bijv van 45 naar 35)
 
Een motor kan je prima begrenzen naar 35kw en er zat plezier mee hebben..

Vaak is het bij deze nieuwe motor toch middels de software en geen "Mechanisch" iets qua begrenzing.
 
Waarom zou dat een dure grap zijn? Is een kwestie van aanpassen in de computer naar "Je mag weer gassen"

Bij mijn CBF600 dertijd moesten rubbers etc. erin gezet worden.. dat was pas een dure grap.
 
Waarom zou dat een dure grap zijn? Is een kwestie van aanpassen in de computer naar "Je mag weer gassen"

Bij mijn CBF600 dertijd moesten rubbers etc. erin gezet worden.. dat was pas een dure grap.
Omdat ze bij sommige motoren de ECU uitwisselen en dan moet je weer een andere ECU kopen,tenzij
de dealer hem uitwisselt en de oude bewaard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan