[Honda CB-1] accu vol, lampjes branden niet, start niet

Lens

Rookie
20 apr 2008
7
0
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb m'n accu opgeladen, donderdagavond en vrijdagavond een 20 minuten gereden, geen problemen.

vandaag wilde ik weer gaan rijden (motor zegening). Zoals altijd, heb je even een minuut nodig om hem draaiend te krijgen. Lijkt me normaal met een motor van '89, dat je even geduld moet hebben om 'm aan de praat te krijgen.

Vervolgens weggereden, geen problemen. ik rij naar m'n schoonbroer en zet 'm even uit voor een kwartiertje. Vervolgens start ik 'm weer, we rijden weg en na een meter of 500 krijg ik 'm niet meer boven de 2000 toeren! Dit probleem heb ik al eens een enkele keer eerder ondervonden, (dacht toen dat ik de brandstof op had en zette 'm op reserve), maar na een paar keer gas geven, ging het wel weer.

deze keer wilde dit niet helpen. Ik stond stil, in de vrij gezet, maar kreeg 'm niet boven de 2000 toeren. Vervolgens trok ik even op, stopte weer, hij sloeg af en kreeg 'm niet meer aan.

Geen enkel lampje doet het meer. Het leek alsof de accu dood was, maar dit blijkt niet het probleem te zijn: deze hebben we later eens vervangen door die van iemand anders. Aanduwen lukte wel, maar kreeg 'm nog steeds niet boven de 2000 toeren.

Proberen te starten via de startknop geeft geen enkel resultaat (geen enkel geluid dat hij ook maar iets doet van een poging, geen enkel lampje dat brand).

Iemand enig idee waar ik heen moet kijken?
 
Problemen komen me bekend van een cbr 400. Bleek toen de spanningsregelaar (gelijkrichter) te zijn. Is een berucht kwaaltje... laat hem eens doormeten bij een dealer. Mocht het inderdaad de spanningsregelaar zijn... Koop geen originele Honda spanningsregelaar, maar een imitatie via internet, scheelt je direct, en naderhand een hoop centen.
 
Thanks voor jullie reacties!
waar kan ik die hoofdzekering vinden? ik heb nog geen boekje van deze motor, heb 'm pas paar weken geleden gekocht...(en verder weinig verstand van motoren technisch)
 
vandaag wilde ik weer gaan rijden (motor zegening). Zoals altijd, heb je even een minuut nodig om hem draaiend te krijgen. Lijkt me normaal met een motor van '89, dat je even geduld moet hebben om 'm aan de praat te krijgen.
Dat is dus niet normaal, zo'n ding hoort gewoon meteen aan te springen, evt met choke en hoor je ook meteen weg te kunnen rijden.

Startrelais, als je m gevonden hebt, kun je trouwens doorverbinden met een schroevendraaier, kwestie van die 2 dikke aansluitingen met elkaar verbinden (en opletten dat je nergens tegen het frame komt).
Kun je iig kijken of ie dan wel iets wil doen.
 
Check voor alle zekerheid, voordat je veel overhoop haalt, of het niet ligt aan de tankventilatie. Eenvoudige proef: bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop; helpt dit dan deugt je tankventilatie niet.
=====

Ook nog: vlotternaaldjes en de opvang daarvan (modern vaak rubber/plastic) kunnen streken leveren door "kleven'.
 
Check voor alle zekerheid, voordat je veel overhoop haalt, of het niet ligt aan de tankventilatie. Eenvoudige proef: bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop; helpt dit dan deugt je tankventilatie niet.
=====

Ook nog: vlotternaaldjes en de opvang daarvan (modern vaak rubber/plastic) kunnen streken leveren door "kleven'.

Ja, dat ie geen lampjes e.d. meer op zijn dashbord heeft branden ligt vast aan de tankventilatie... :z
 
Ik ben er gisteren achtergekomen waar het zit.

Er is een zekering (hoofdzekering vast) van 30 ampere die doorgebrand was op z'n minst gezegd. Het plastic van de zekering was zelfs wat gesmolten/vervormd. Eruit getrokken, reserve zekering erin en hij deed het weer. FF naar tankstation gereden, teruggereden. Ging allemaal goed. Ging weer wat verder rijden, maar weer hetzelfde probleem (niet boven 2000 toeren). Ik weer terug naar m'n ouders gereden en daar in de garage gezet. Straks misschien kijken of ie weer gesmolten is, maar er zal blijkbaar iets enorm veel stroom zuipen...
 
30A zekering is stuk, en in dit gevaal gaat het ook niet boven de 2000!

Dan kan het aan de "Ignition module" ook wel CDI box genoemd. Oorzaak waardoor de CDI soms stuk gaat kan aan de spanningsregelaar liggen. CDI box is erg vreselijk duur.
 
30A zekering is stuk, en in dit gevaal gaat het ook niet boven de 2000!

Dan kan het aan de "Ignition module" ook wel CDI box genoemd. Oorzaak waardoor de CDI soms stuk gaat kan aan de spanningsregelaar liggen. CDI box is erg vreselijk duur.

hmmm..misschien een goed idee om langs een repartiecentrum te gaan? Of kan ik beter dit zelf doen (met iemand die wel vaker geklooid heeft aan motors) en zelf inbouwen...

dacht bij een garage zullen ze vast meer zien waar het mis ging...

Dus ik zou misschien de spanningsregulaar EN CDI Box moeten vervangen? damn...
 
ik zou iig eerst kijken naar die zekering, je hebt nu een nieuwe zekering geplaatst en er was niks aan de hand dus de cdi is iig niet kapot.

ik zou eerst een kijken waar je kortsluiting maakt want een 30A zekering blaas je er niet ff uit.
 
ik zou iig eerst kijken naar die zekering, je hebt nu een nieuwe zekering geplaatst en er was niks aan de hand dus de cdi is iig niet kapot.

ik zou eerst een kijken waar je kortsluiting maakt want een 30A zekering blaas je er niet ff uit.

nieuwe geplaatst, heeft het dus even gedaan en is nu weer waarschijnlijk opgeblazen...

Dus omdat het nog iets deed, doet de CDI het waarschijnlijk nog?

Dus spanningsregelaar checken lijkt voor mezelf de logische volgende stap als ik van hier uit ga...
 
nieuwe geplaatst, heeft het dus even gedaan en is nu weer waarschijnlijk opgeblazen...

Dus omdat het nog iets deed, doet de CDI het waarschijnlijk nog?

Dus spanningsregelaar checken lijkt voor mezelf de logische volgende stap als ik van hier uit ga...

ja dat denk ik wel, des niet te min is het natuurlijk niet goed voor het ding als ie iedere x zo op zun donder krijgt. spanningsregelaar is idd de volgende stap om naar te kijken.
twijfel alleen of er daar wel een 30A zekering hoort, dat kan hoor maar dat kan iemand met een handleiding wel na kijken. hoofdzekering 30A lijkt me erg weinig ?
 
Laatst bewerkt:
het was wel de hoofdzekering, die van 30A....

Hij lijkt het nu goed te doen, m'n pa heeft er gisteren naar zitten kijken en zag dat de contactpunten niet goed de zekering klemde. Deze keer is de zekering niet gesprongen, maar maakte dus gewoon geen contact!

Waarschijnlijk dus bij de vorige zekering flink gaan vonken en daardoor het smelten heeft veroorzaakt...

ben nu met 'm op m'n werk en geen enkel probleem, start ook een stuk beter nu 's morgens!
 
Wees een verstandige jongen, en meet je spanningsregelaar door, dikke kans dat hij een veel te hoge laadspanning afgeeft, nu is het je zekering die doorklapt, straks wellicht de rest. Heb hier een toerenteller liggen waar de rook letterlijk uitkwam door zo een geintje...
 
Wees een verstandige jongen, en meet je spanningsregelaar door, dikke kans dat hij een veel te hoge laadspanning afgeeft, nu is het je zekering die doorklapt, straks wellicht de rest. Heb hier een toerenteller liggen waar de rook letterlijk uitkwam door zo een geintje...

Ok, ik zal je raad opvolgen..thanks!
 
Wees een verstandige jongen, en meet je spanningsregelaar door, dikke kans dat hij een veel te hoge laadspanning afgeeft, nu is het je zekering die doorklapt, straks wellicht de rest. Heb hier een toerenteller liggen waar de rook letterlijk uitkwam door zo een geintje...
Mieestal genoeg als je een voltmeter op de accupolen aansluit en kijkt wat-ie doe bij wisselend toerental; de accuspanning mag geen moment noemenswaardig hoger worden dan 14 Volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan