AlexanderH123
Rookie
- 20 nov 2021
- 8
- 0
Goedenavond, sinds enkele dagen loopt mijn Honda CB-1 niet meer goed. Het probleem kwam vrij abrupt, zonder eerdere aanwijzingen dat er iets mis was. In zijn vrij loopt hij prima (ook bij hogere toeren), echter zodra ik wegrij en voorbij de +-5000 toeren kom heb ik plotseling geen vermogen meer. Daarbij klinkt het alsof ik 2 cilinders mis. Het is een vrij duidelijke schakeling, waarbij de motor plotseling van goed rijdend naar flink haperend gaat. Bij opschakelen heb ik dit probleem ook bij lagere toerentallen.
Om het uit te zoeken heb ik als eerste na kort opwarmen een hittecamera op de uitlaatbochten gericht en gezien dat cilinders 2 en 3 een stuk kouder waren dan cilinders 1 en 4 (125 graden tov 150 graden). Aangezien cilinders 2 en 3 worden aangestuurd door dezelfde bobine lijkt het dus op een probleem met de bobine.
Foto hittecamera met een vrij duidelijk verschil tussen de binnenste en buitenste cilinders.
Terwijl ik de motor heb ontleed om de bobines tevoorschijn te halen heb ik gelijk maar de carburateurs en bougies gecontroleerd. De carburateurs waren schoon, de bougies erg donker. Er waren geen duidelijke verschillen tussen de afzonderlijke carbs/bougies en alle bougies vonkten prima. Het lijkt er dus op dat er (ruim) voldoende benzine aanwezig was. Ik heb ook de bougies in de verschillende bougiedoppen gestoken. Nog steeds was er altijd een prima vonk.
links bougie uit cilinder 3 (koudste uitlaatpijp), rechts bougie uit cilinder 4 (warmere uitlaatpijp)
De volgende stap was om de bobines om te wisselen. Hierbij heb ik gelijk beide bobines en de spark unit doorgemeten, alle metingen hiervoor waren binnen specificaties volgens de service manual. Verder ook niks vreemds gezien aan de aansluitingen/kabels. Alles leek goed vast te zitten en vrij van corrosie. Na het wisselen van de bobines heb ik de motor weer opgestart en nogmaals de hittecamera op de uitlaatbochten gericht. Nu was een temperatuurverschil bij de buitenste cilinders te zien, nogmaals een verschil van zo’n 25 graden.
Een kleiner verschil, maar alsnog een verschil tussen de binnenste en buitenste cilinders.
Het lijkt er dus op dat een van de bobines niet goed functioneert, ik ben hier alleen niet 100% van overtuigd, aangezien hij het nog wel goed doet als de motor onbelast is. Daarnaast waren de weerstandsmetingen allemaal binnen de specificaties.
Is het wellicht mogelijk dat de bobine tegen het eind van zijn leven is, waardoor hij het stationair nog wel bij kan houden, maar bij hogere toerentallen niet meer voldoende stroom kan leveren? Is er misschien iets anders wat ik over het hoofd zie waar ik naar moet kijken?
Om het uit te zoeken heb ik als eerste na kort opwarmen een hittecamera op de uitlaatbochten gericht en gezien dat cilinders 2 en 3 een stuk kouder waren dan cilinders 1 en 4 (125 graden tov 150 graden). Aangezien cilinders 2 en 3 worden aangestuurd door dezelfde bobine lijkt het dus op een probleem met de bobine.

Terwijl ik de motor heb ontleed om de bobines tevoorschijn te halen heb ik gelijk maar de carburateurs en bougies gecontroleerd. De carburateurs waren schoon, de bougies erg donker. Er waren geen duidelijke verschillen tussen de afzonderlijke carbs/bougies en alle bougies vonkten prima. Het lijkt er dus op dat er (ruim) voldoende benzine aanwezig was. Ik heb ook de bougies in de verschillende bougiedoppen gestoken. Nog steeds was er altijd een prima vonk.
![IMG-20220916-WA0000[65363].jpeg IMG-20220916-WA0000[65363].jpeg](https://www.motor-forum.nl/data/attachments/1804/1804629-58e8a6e051d5076ea7a2928a439c0a23.jpg)
De volgende stap was om de bobines om te wisselen. Hierbij heb ik gelijk beide bobines en de spark unit doorgemeten, alle metingen hiervoor waren binnen specificaties volgens de service manual. Verder ook niks vreemds gezien aan de aansluitingen/kabels. Alles leek goed vast te zitten en vrij van corrosie. Na het wisselen van de bobines heb ik de motor weer opgestart en nogmaals de hittecamera op de uitlaatbochten gericht. Nu was een temperatuurverschil bij de buitenste cilinders te zien, nogmaals een verschil van zo’n 25 graden.

Het lijkt er dus op dat een van de bobines niet goed functioneert, ik ben hier alleen niet 100% van overtuigd, aangezien hij het nog wel goed doet als de motor onbelast is. Daarnaast waren de weerstandsmetingen allemaal binnen de specificaties.
Is het wellicht mogelijk dat de bobine tegen het eind van zijn leven is, waardoor hij het stationair nog wel bij kan houden, maar bij hogere toerentallen niet meer voldoende stroom kan leveren? Is er misschien iets anders wat ik over het hoofd zie waar ik naar moet kijken?
Laatst bewerkt: