Honda CB-1 houdt in boven 5000 toeren

AlexanderH123

Rookie
20 nov 2021
8
0
Goedenavond, sinds enkele dagen loopt mijn Honda CB-1 niet meer goed. Het probleem kwam vrij abrupt, zonder eerdere aanwijzingen dat er iets mis was. In zijn vrij loopt hij prima (ook bij hogere toeren), echter zodra ik wegrij en voorbij de +-5000 toeren kom heb ik plotseling geen vermogen meer. Daarbij klinkt het alsof ik 2 cilinders mis. Het is een vrij duidelijke schakeling, waarbij de motor plotseling van goed rijdend naar flink haperend gaat. Bij opschakelen heb ik dit probleem ook bij lagere toerentallen.

Om het uit te zoeken heb ik als eerste na kort opwarmen een hittecamera op de uitlaatbochten gericht en gezien dat cilinders 2 en 3 een stuk kouder waren dan cilinders 1 en 4 (125 graden tov 150 graden). Aangezien cilinders 2 en 3 worden aangestuurd door dezelfde bobine lijkt het dus op een probleem met de bobine.
20220907_155544.jpgFoto hittecamera met een vrij duidelijk verschil tussen de binnenste en buitenste cilinders.

Terwijl ik de motor heb ontleed om de bobines tevoorschijn te halen heb ik gelijk maar de carburateurs en bougies gecontroleerd. De carburateurs waren schoon, de bougies erg donker. Er waren geen duidelijke verschillen tussen de afzonderlijke carbs/bougies en alle bougies vonkten prima. Het lijkt er dus op dat er (ruim) voldoende benzine aanwezig was. Ik heb ook de bougies in de verschillende bougiedoppen gestoken. Nog steeds was er altijd een prima vonk.
IMG-20220916-WA0000[65363].jpeglinks bougie uit cilinder 3 (koudste uitlaatpijp), rechts bougie uit cilinder 4 (warmere uitlaatpijp)

De volgende stap was om de bobines om te wisselen. Hierbij heb ik gelijk beide bobines en de spark unit doorgemeten, alle metingen hiervoor waren binnen specificaties volgens de service manual. Verder ook niks vreemds gezien aan de aansluitingen/kabels. Alles leek goed vast te zitten en vrij van corrosie. Na het wisselen van de bobines heb ik de motor weer opgestart en nogmaals de hittecamera op de uitlaatbochten gericht. Nu was een temperatuurverschil bij de buitenste cilinders te zien, nogmaals een verschil van zo’n 25 graden.
20220916_192051.jpgEen kleiner verschil, maar alsnog een verschil tussen de binnenste en buitenste cilinders.

Het lijkt er dus op dat een van de bobines niet goed functioneert, ik ben hier alleen niet 100% van overtuigd, aangezien hij het nog wel goed doet als de motor onbelast is. Daarnaast waren de weerstandsmetingen allemaal binnen de specificaties.

Is het wellicht mogelijk dat de bobine tegen het eind van zijn leven is, waardoor hij het stationair nog wel bij kan houden, maar bij hogere toerentallen niet meer voldoende stroom kan leveren? Is er misschien iets anders wat ik over het hoofd zie waar ik naar moet kijken?
 
Laatst bewerkt:
Zijn de carburateurs gesynchroniseerd?
De cb-1 is daar gevoelig voor.
Heb de cb-1 van mijn vrouw ook laten doen, Ik dacht dat hij wel mooi liep, echter bij Synchronisatie test bleekt het toch echt anders te wezen.
Zie de beelden:



Honda CB1 synchronization

Als de gaskleppen zover open staan dat je met 5k loopt te pruttelen, geeft het blok niks meer om die synchronisatie...
 
een tijdje boven de 5000 tpm "rijden" en dan temp per bocht meten

of een stroboscoop aansluiten en gaan rijden dan zie je of het de ontsteking is.
Indien ontsteking eerste verdachte bobine en kabels en doppen
2e verdachte bedrading van tci naar bobines en de + naar de bobines
 
Dank jullie wel voor de reacties. De bobines heb ik niet met een warme motor doorgemeten. Om bij mijn bobines te komen moet ik aardig wat onderdelen loshalen. Tegen de tijd dat ik bij de bobines kan is de motor al weer afgekoeld. Daarnaast is het ook bij een koude motor een probleem, dus ik verwacht niet dat het probleem daar ligt.

Ik heb de kabels bij de CDI doorgemeten. Als ik het schakelschema goed begrijp meet ik dan de kabels vanaf de CDI, door de bobine en weer terug naar de CDI. Aangezien deze waardes in orde waren lijkt het me onwaarschijnlijk dat de kabels van CDI naar bobines slecht zijn.

Synchronisatie lijkt me onwaarschijnlijk. De carburateurs waren goed en dit gaat niet van de een op andere dag fout. Daarbij verhelpt synchronisatie voornamelijk problemen wanneer de motor stationair niet goed loopt. Bij hogere toerentallen is synchronisatie minder relevant.

Een stroboscoop aansluiten kan ik inderdaad nog proberen. Wellicht als ik de motor in een hogere versnelling zet en de voetrem intrap kan ik het probleem nabootsen terwijl ik naast de motor sta. Dan zou het mogelijk moeten zijn om de timing van de ontsteking te controleren.
 
.

Een stroboscoop aansluiten kan ik inderdaad nog proberen. Wellicht als ik de motor in een hogere versnelling zet en de voetrem intrap kan ik het probleem nabootsen terwijl ik naast de motor sta. Dan zou het mogelijk moeten zijn om de timing van de ontsteking te controleren.
je hoeft de timing niet te controleren. alleen kijken of de lamp nog flitst wanneer die begint in te houden
 
Terug
Bovenaan Onderaan