Honda CB-1 vs. Suzuki GS500

shift00

MF veteraan
23 jul 2002
2.128
0
Ter Aar
Ik weet dat hier veel GS500 liefhebbers zijn, en vraag me af waarom ik niets tegenkom over het "leuke" instapmodel van Honda...

Zijn deze een beetje vergelijkbaar? Ik wil het niet hebben over wat mooier is, maar over wat technisch gezien leuker is. Goede en slechte punten van beide motorfietsen...

Ik twijfel namelijk over de aankoop van een wat meer toer/woon werk motor met toch ook wel een leuk sportief karakter.
 
Een CB-1 is sportiever.
(en mooier)

Slechte punten heeft die niet ten opzichte van de GS. Wel schijnt de CB-1 betrouwbaarder te zijn dan een GS.

Vering van de CB-1 kan vervangen worden door veren van Hyperpro. Dit is wel een goede verbetering.
 
De CB500 is technische vergelijkbaar met een GS500.

De CB-1 is een 4cyl 16klepper en rijdt dus totaal anders dan een GS500/CB500 2 cilinder. De CB-1 is veel hoogtoeriger (tot 14.000tpm).

De Honda's staan bekend om hun betrouwbaarheid en daar kun je echt wel vanuit gaan. De keerzijde is echter wel dat de (originele) onderdelen wat aan de prijzige kant zijn.

Het enige nadeel dat ik aan de CB-1's kan ondervinden is dat ze redelijk prijzig zijn voor hun leeftijd (altijd uit '89 of '90) en dat de km-stand dus aan de hoge kant is. Mits hij goed onderhouden is kan het blokje echter zeker +80.000km aan. (die van mij staat nu op 30.000miles en loopt lekker!)

Over de betrouwbaarheid van de GS500 kan ik niks zeggen, maar lijkt me OK gezien het simpele luchtgekoelde blok. De onderdelen hiervan zijn iig een stuk goedkoper dan die van de Honda's.

Ik rijd zelf sinds een paar maanden ook de CB-1 en ik had eerst ook de GS500 op 't oog. Ik kan zeggen: tot nu toe heb ik daar echt geen spijt van gehad!
 
Leuk topic!
Effe de GS500 van m'n kamaraad afkraken en mijn CB-1 de hemel in prijzen! })


Ik vind de CB-1 in alle opzichten beter...

Zal eerst even de goede punten van de GS opsommen:

- Goedkoop in aanschaf
- Onderdelen goedkoop en overal te krijgen
- Veel koppel onderin (tweecilinder)
- 500cc

Goede punten van de CB-1:
- Watergekoelde 4-cilinder
- Goedkoop in aanschaf
- Stuurt (Motorexperience alike) messcherp
- uiterlijk

En dan de vergelijking...

CB-1 heeft een WATERGEKOELDE viercilinder 4takt

VS

de luchtgekoelde 500cc tweecilinder 4takt van de GS


In het begin is de GS sneller van z'n plaats, maar als de CB-1 op toeren is is deze veeeeele malen sneller! Ook de bekende betrouwbaarheid van het Honda blok. En hij is watergekoeld. GS loopt naar mijn mening ook wat minder lekker (bijgeluiden). De top van mijn CB-1 was 200km/h, van de GS weet ik het niet.

1-0 voor de CB-1

Zitpositie:
Als je op de CB-1 gaat zitten heb je het gevoel dat je in een lekkere luie bank gaat zitten, m'n benen vallen goed in de tank en de CB-1 is lekker laag. Ondanks de lage positie zit hij heel sportief en die positie kun je alles aan. Zowel sportief rijden als lekker toeren is heeeel lang vol te houden en erg comfortabel.

VS

Naar mijn mening zit je heel erg OP de GS. Bij de CB-1 heb je meer dat je er in zit en dus meer 1 bent met de motor. Dit komt weer ten goede van het stuurgedrag.
De GS moet je meer de bocht in werken dan de CB-1. M'n kamaraad heeft pas nog gevraagd of hij mijn CB-1 kon lenen omdat zijn GS zo bagger rijdt :+


2-0 voor de CB-1

Uiterlijk: Persoonlijk vind ik de CB-1 veel mooier.
Geluid: Voor de GS een klein beetje :r . Voor de CB-1... :} :} :} :}

Score tot nu toe:2-0 voor de CB-1

Meer punten mogen toegevoegd worden :) (zal ook nog wat punten verzinnen)
 
Ik heb gelest op een (onbesneden) CB-1 en rijd nu zelf op een (ook onbesneden) GS500E. De CB-1 is een prettige motor, sportief inderdaad, en nét wat sterker dan een GS500E. Qua topvermogen dan. De CB-1 komt echt "los" vanaf 7000 toeren, de GS vanaf 6000. Ónder beide getallen is een GS500 beduidend sterker, in het zo belangrijke middengebied hebben de vier cilinders van de CB-1 weinig in te brengen tegen de twee van de GS. Ik had het leuk gevonden als ik na mijn rijlessen ook zelf een CB-1 had kunnen vinden, maar die vond ik niet en plotseling kwam ik een GS500 tegen, waarna ik na een "toch maar eens proberen dan"-beslissing definitief voor de GS500 viel! Het is een persoonlijk gevoel! Wil jij naast je GSX-R een kleinere fiets met een wat minder piekerig karakter, dan wint de GS met een neuslengte van de CB-1, die ook een heel prettig fietsje is!

Qua onderhoud ben ik er van overtuigd dat de basic-techniek van de GS500E (luchtgekoelde tweecilinder met vier kleppen) véél goedkoper is dan de modernere techniek van de CB-1 (watergekoelde viercilinder met zestien kleppen), want hoe meer techniek er op een fiets zit, hoe meer er kapot kan gaan! Een compleet ruil-blok voor de GS wordt geregeld op Marktplaats aangeboden voor 150 euro! Zie dáár maar eens een CB-1 blok + koeling voor te krijgen! 8-)

Lachen hoor, die "vergelijking" hierboven... :+ Een CB-1 zit prettig maar je zit er echt niet "in" of je moet een dwerg zijn... In de stad zit een GS zéker beter dan een CB-1 doordat je niet zo vooroverhangt, na een uur lessen op een CB-1 in de stad voelde ik m'n polsen toch echt wel, op de GS drukt je lichaamsgewicht bij die lage snelheden gewoon net wat minder hard naar voren!

Topsnelheid van een GS ligt tussen de 190 en de 195 km/h, wat minder dan de CB-1 dus, betekent dat dan "3-0"? Plezier op de fiets, dáár gaat het om! Reken maar dat een GS zéér competatief is met een CB-1! Beide fietsen zijn aan elkaar gewaagd zodat je de meningen van sommige CB-1-eigenaren ("veeeele malen sneller", "die ander rijdt bagger" enz enz) rustig naast je neer kan leggen... *D
 
Laatst bewerkt:
Qua onderhoud ben ik er van overtuigd dat de basic-techniek van de GS500E (luchtgekoelde tweecilinder met vier kleppen) véél goedkoper is dan de modernere techniek van de CB-1 (watergekoelde viercilinder met zestien kleppen), want hoe meer techniek er op een fiets zit, hoe meer er kapot kan gaan! Een compleet ruil-blok voor de GS wordt geregeld op Marktplaats aangeboden voor 150 euro! Zie dáár maar eens een CB-1 blok + koeling voor te krijgen! 8-)

Een CB-1 gaat niet kapot }) :P
Heb er nu al bijna 100.000 Mijl opstaan zonder enige problemen. Alleen een gas en koppelingskabel vervangen. (en normaal onderhoud natuurlijk)
 
de CB-1 van Frits Bolkestein is volgens mij toch echt overleden...........dus ze willen wel stuk...........
 
omdat er maar zo weinig CB-1 rond rijden, is een voordeel, maar ook een hele dikke nadeel
Rondom Hilversum zijn heel veel CB-1'tjes gebruikt als lesmotor. Mijn dealer had ze vrijwel allemaal in onderhoud. Zij hebben maar één keer een blok moeten openschroeven met een groot probleem, en dat was bij 120.000 mijl!

Ik ben benieuwd hoeveel GS-en zo een tellerstand helen...
 
niet veel, want het is geen motor die je lange tijd zult houden, het is een OPSTAPMOTOR, ik rij de mijne gewoon op en verkoop daarna de onderdelen. hoeveel die haalt? boeit me niet als mijn 25kw periode dan maar opzit
 
mocht ik toen veel geld gehad hebben zou ik waarschijnlijk ook een cb-1 kopen, maar die geld had ik niet en als ie eens omflikkert (is bij al 3x gebeurd en eens in de modder ingestuurd) dan moet je zwaar dokken lijkt me. ik ben voor al die schade maar 30 euro kwijt. cb-1 is standaard iets mooier in mijn mening, maar ik kan die gewoonweg niet betalen. cb-1 is gewoon een andere prijsklasse en gezien dat de gs met zijn kosten, kopen en onderhouden, zo veel goedkoper is...maakt ze beetje gelijk. betaal meer voor meer motor zeg maar
 
mocht ik toen veel geld gehad hebben zou ik waarschijnlijk ook een cb-1 kopen, maar die geld had ik niet en als ie eens omflikkert (is bij al 3x gebeurd en eens in de modder ingestuurd) dan moet je zwaar dokken lijkt me. ik ben voor al die schade maar 30 euro kwijt. cb-1 is standaard iets mooier in mijn mening, maar ik kan die gewoonweg niet betalen. cb-1 is gewoon een andere prijsklasse en gezien dat de gs met zijn kosten, kopen en onderhouden, zo veel goedkoper is...maakt ze beetje gelijk. betaal meer voor meer motor zeg maar
Nu gaat het de goede kant op...


:+
 
Beide fietsen zijn aan elkaar gewaagd zodat je de meningen van sommige CB-1-eigenaren ("veeeele malen sneller", "die ander rijdt bagger" enz enz) rustig naast je neer kan leggen... *D

Is natuurlijk persoonlijk en ligt aan de persoon die erop zit. Geloof best dat ze erg aan elkaar gewaagd zijn. Met de GS was ik ook sneller weg dan mijn kameraad op mijn CB-1.

Maar toen we een beetje sportief gingen rijden was ik hem na 2 bochten al kwijt op de CB-1 :P
Persoonlijk vind ik de GS ook niet lekker door de bochten rijden. Daar is de CB-1 toch veel zuiverder en scherper (vergevingsgezinder).

Over stadgebruik heb je gelijk. De CB-1 zit redelijk sportief, meer dan de GS in elk geval. Dan heb je toch eerder last van de polsen.
 
mocht ik toen veel geld gehad hebben zou ik waarschijnlijk ook een cb-1 kopen, maar die geld had ik niet en als ie eens omflikkert (is bij al 3x gebeurd en eens in de modder ingestuurd) dan moet je zwaar dokken lijkt me. ik ben voor al die schade maar 30 euro kwijt. cb-1 is standaard iets mooier in mijn mening, maar ik kan die gewoonweg niet betalen. cb-1 is gewoon een andere prijsklasse en gezien dat de gs met zijn kosten, kopen en onderhouden, zo veel goedkoper is...maakt ze beetje gelijk. betaal meer voor meer motor zeg maar

Schade met de CB-1 is echt ;( '(

Ik heb een keer een begin gemaakt aan een CB-1 site. Zie: hondacb1club.tripod.com

Moet je even naar My CB-1 gaan. Mijn ongeluk '(
Onderdelen krijgen is echt heeeeeel moeilijk! Heb toen mijn CB-1 maar verbouwd 8-)
 
Is natuurlijk persoonlijk en ligt aan de persoon die erop zit. Geloof best dat ze erg aan elkaar gewaagd zijn. Met de GS was ik ook sneller weg dan mijn kameraad op mijn CB-1.

Maar toen we een beetje sportief gingen rijden was ik hem na 2 bochten al kwijt op de CB-1 :P
Persoonlijk vind ik de GS ook niet lekker door de bochten rijden. Daar is de CB-1 toch veel zuiverder en scherper (vergevingsgezinder).

Over stadgebruik heb je gelijk. De CB-1 zit redelijk sportief, meer dan de GS in elk geval. Dan heb je toch eerder last van de polsen.

:^

Gs is een streetbike, PUNT. je kunt dat ding opfokken voor de twisties..doet ie dan ook best goed, tis zo dat de standard vering te zacht is. ik heb nooit op een cb-1 gereden, maar kan me voorstellen dat ie net als de gs een gooi en smijt motor is. beetje goede banden en vering veranderen voor de gs + andere vertanding is een must vind ik.
 
:^

Gs is een streetbike, PUNT. je kunt dat ding opfokken voor de twisties..doet ie dan ook best goed, tis zo dat de standard vering te zacht is. ik heb nooit op een cb-1 gereden, maar kan me voorstellen dat ie net als de gs een gooi en smijt motor is. beetje goede banden en vering veranderen voor de gs + andere vertanding is een must vind ik.
Andere veren op een CB-1 ook (voor echt hard sturen)
 
Leuk topic dit. :)
Ik zit namelijk ook te twijfelen tussen deze twee. Ik neig meer naar de cb1 toe, het probleem is alleen dat deze wat duurder is. Zijn er voor de cb1 ook standaard begrenzer-kits te koop om het terug te brengen tot 25kW? Weet iemand hoeveel het ongeveer kost om een cb1 te laten begrenzen, want daar zal mijn keuze waarschijnlijk vanaf hangen.
 
Leuk topic dit. :)
Ik zit namelijk ook te twijfelen tussen deze twee. Ik neig meer naar de cb1 toe, het probleem is alleen dat deze wat duurder is. Zijn er voor de cb1 ook standaard begrenzer-kits te koop om het terug te brengen tot 25kW? Weet iemand hoeveel het ongeveer kost om een cb1 te laten begrenzen, want daar zal mijn keuze waarschijnlijk vanaf hangen.
Als je gaat begrenzen is het denk ik verstandiger om een GS te nemen. Voor een CB-1 is er dacht ik geen standaard begrenzing te krijgen. Ook is het handiger om een tweecilinder te nemen. Dan heb je minder last van de 25 kW (koppel).
 
Leuk topic dit. :)
Ik zit namelijk ook te twijfelen tussen deze twee. Ik neig meer naar de cb1 toe, het probleem is alleen dat deze wat duurder is. Zijn er voor de cb1 ook standaard begrenzer-kits te koop om het terug te brengen tot 25kW? Weet iemand hoeveel het ongeveer kost om een cb1 te laten begrenzen, want daar zal mijn keuze waarschijnlijk vanaf hangen.

Belachelijk duur! Ik heb mijn CB-1 direct 25kw laten maken. Met keuring, montage van de 25kw kit en 25kw kit was ik tegen de 550 gulden kwijt!

En wat doen ze??? Vier metalen plaatjes in de inlaten (tussen de carb's en de cilinders). Ipv 4 cm doorsnede hebben de inlaten dan maar 1,5 cm ongeveer. Waar de CB-1 dan echt krachtig word houd hij ermee op (met 25kw kit). Kijk even op mijn site, daar heb ik dacht ik ook zo'n verhaaltje over 25kw op staan

[edit] zie vorige post [/edit]
 
en dat heb je ook mooi gedaan :}

Thnx 8-)

Was ook veel werk. Heb het hele frame kaal gehad om alles te spuiten en al het spul te laten richten. De kappen aan de achterkant die ik zelf heb gemaakt was ook onzettend veel werk. Maarja als je alles al gaat schuren als voorbereiding voor de spuiter scheelt het ontzettend veel geld!
 
Terug
Bovenaan Onderaan