Honda CB-1 vs. Suzuki GS500

Maar een CB1 is wel vrij klein... Hoe lang zijn julie? Ik ben zelf 1.94. Opzich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn lijkt me. Ik heb even wat rondgekeken op marktplaats enzo en kom dan best wel wat CB1's tegen onder de 2000,- eur. dat is goed te doen! wie weet...
 
Maar een CB1 is wel vrij klein... Hoe lang zijn julie? Ik ben zelf 1.94. Opzich hoeft dat niet zo'n probleem te zijn lijkt me. Ik heb even wat rondgekeken op marktplaats enzo en kom dan best wel wat CB1's tegen onder de 2000,- eur. dat is goed te doen! wie weet...

Ik ben 1.87 ongeveer. En idd hij is zeker niet groot, maar dat is de GS500 ook niet, maar toch is de zit hoogte van de CB-1 nog iets lager.
Ik heb echter geen problemen met de positie op de CB-1, je lengte brengt echter mee, dat je gewoon wat meer rechtop zit. Het is misschien wel een beetje een raar gezicht 1.94 op een CB-1. Maar ik denk dat je dat probleem met elke 400cc hebt (FZR400, VRF400, ZXR400 etc.)

Je zult het gewoon ff moeten proberen.
 
je hebt in iedergeval geen last dat je kniën tegen de kuipen aankomen... Op de gsxr heb ik geen last van mn lengte. Oude modellen waren ook wat groter volgens mij... maar als ik op een R6 ga zitten lijkt die ineens heel klein.
 
Een 400cc is inderdaad een kleine motor. Hou er wel rekening mee dat de stepjes heel erg hoog staan. Dit in combinatie met de lage zit levert gevouwen benen op. Ga er gewoon een sop zitten.
 
Ik heb nergens last van. Honda's hebben meestal een formidabele zit en ook al ben je dan net wat te groot voor die motor, de zit blijft meestal wel voldoende.

En het is net wat dreamer zei, door de hoge stepjes en de lage zit, zijn je benen wel flink gekromd. Maar zelfs met mijn motorpak aan heb ik daar geen last van. (eerst wel, maar dat kwam door verkeerde knieprotectors)

Je zult het gewoon eens moeten proberen.
 
Het beste kun je maar even gaan proefrijden op beide modellen, je merkt snel genoeg of je een "twee-cilinder-type" bent of een "vier-cilinder-type" Ik denk dat het met jouw lengte belangrijker is om te kijken hoe het zit (en rijdt), dan te kijken naar het betrouwbaarheidsgehalte, want dat zit bij alle twee de motors wel goed.
Ik heb in ieder geval met mijn CB1 waarop ik nu zelf 30k heb gereden nog geen (technische) problemen meegemaakt...
 
mjah, maar ik startte dit topic meer om ervaringen van jullie te horen. Mijn vriendin heeft een gs500, en in het zoeken naar een leuke goedkope lichte toer/sport motor kwam ik de CB-1 tegen... En toen herinnerde ik me een rijschool in de buurt waarbij het zoontje van de eigenaar vaak hard reed op die cb1's die zijn vader toen als lesmotor had. Plus de looks van een cb1 zijn leuk. je kunt ze redelijk makkelijk custom dingetjes meegeven. Ziet er gewoon dikker uit dan een gs500...
 
ik kan niet 'meer' ervaringen met je delen, misschien nog iemand anders?

zoveel CB-1'ers zijn er niet in Nederland denk ik...........en nog minder CB-1'ers die ook nog ervaring hebben met een GS500 (voor de vergelijking he)
 
maar onderdelen zijn lastig te krijgen?

Is niet veel gelijk aan het blok van een cbr400?
 
maar onderdelen zijn lastig te krijgen?

Is niet veel gelijk aan het blok van een cbr400?

onderdelen zijn gewoon te verkrijgen via een honda-dealer, en idd het blok stamt af van de cbr400r. ik dacht dat de cbr alleen andere nokkenassen had.

het nadeel van de cb-1 zit het meer in de 2e hands markt in onderdelen. die is schaars nl.
 
De CB-1 komt normaal pas bij 8 a 10.000 tpm echt tot leven, maar met de 25kw word hij juist in die toerengebieden erg geknepen en dat mis je, geloof me. De 25kw wil eigenlijk liever niet hoger dan 10.000tpm dus je moet 't van de toerengebieden daaronder hebben en dat is bij de GS500 een stuk leuker rijden.

Hey antonio (en andere 25 kW'ers)

Ik zit er ook aan te denken om mijn huidige motor te verkopen en een CB-1 te kopen om die vervolgens terug te laten tunen. Ook ik zit nog aan de 25 kW castratie. Is er ook bij 25 kW nog wel enige lol te beleven op de CB-1, juist vanwege die hoogtoerige eigenschap? Of misschien kan ik het beter zo verwoorden: kan ik mijn andere 25 kW-maatjes wel bijhouden op een afgeknepen CB-1?

25 kW is k :X t!
 
Laten we hier even -- HET GROTE CB-1 TOPIC -- van maken, word toch niet meer over de GS gelult (en zij hebben ook een eigen topic) O-)

On-topic// Met de 25kw CB-1 kun je zekers veel lol beleven! Je leert er ontzettend veel van! Met de 8000rpm begint het vermogen wel af te nemen (bij 7000rpm begint hij echt sterk te worden zonder 25kw). Maar ik kon supergoed zwaardere motoren bijhouden met m'n 25kw.
 
ik heb hem nog niet vergeleken met andere 25kw'ers maar ik denk dat je over het algemeen elke 25kw'er bij kan houden.
Ik ben zowiezo van mening dat alle 25kw'ers in beginsel ongeveer evensnel zijn. Alleen bijv. een 2cil. zal zijn vermogen onderin iets meer hebben waardoor het wat makkelijker rijd.
Maar de CB-1 rijd super en je hebt dat mooie 4cil. jank geluid!!!!
 
Laten we hier even -- HET GROTE CB-1 TOPIC -- van maken, word toch niet meer over de GS gelult (en zij hebben ook een eigen topic) O-)


STRAK PLAN :]


ff aan de moderator vragen voor een andere topic-titel dan: HET GROTE CB-1 TOPIC!!!
 
Laatst bewerkt:
On-topic// Met de 25kw CB-1 kun je zekers veel lol beleven! Je leert er ontzettend veel van! Met de 8000rpm begint het vermogen wel af te nemen (bij 7000rpm begint hij echt sterk te worden zonder 25kw). Maar ik kon supergoed zwaardere motoren bijhouden met m'n 25kw.

Maar de CB-1 rijd super en je hebt dat mooie 4cil. jank geluid!!!!

Dat wilde ik ff horen :9
 
Trouwens, toch zou ik verwachten dat als je van die ringetjes voor je inlaat krijgt, dat je motor wel het gehele toerengebied wordt "gegund"...zij het dan met minder vermogen over dit gehele toerengebied...
 
Trouwens, toch zou ik verwachten dat als je van die ringetjes voor je inlaat krijgt, dat je motor wel het gehele toerengebied wordt "gegund"...zij het dan met minder vermogen over dit gehele toerengebied...

hoe 't precies zit weet ik niet, maar wat C-Bleu 1 zegt klopt gewoon.
Normaal ligt het sterkste toerengebied van de CB-1 vanaf de 9000tpm.
De 25kw versie wil tot de 10000 wel, maar dan is het echt gedaan.
En dat scheelt voornamelijk op topsnelheid (ca. 150-160km/u ipv ca.200km/u) en het doortrekken op de snelweg bij hogere snelheden.
 
ik moet zeggen, het is zeer verleidelijk om die begrenzer eruit te halen.
ik heb nu een paar maanden m'n rijbewijs en nog maar 'honderden' km's gereden, maar je mist het vermogen nu al.
op de binnenwegen is het nog wel te doen, maar snelweg is janken dat kan ik je wel zeggen. (ik kreeg zelfs weer een beetje het 'brommergevoel' terug => plat liggen en de tellernaald heel langzaam verder zien kruipen ;( )

Maar goed, we hebben nog genoeg tijd om meer vermogen te rijden he *D
 
Het kan altijd erger geloof me. Ik heb nu een Yamaha SR 500 uit '78. Echt wel een lekker ding hoor, maar met een topsnelheid van 130 km/h en meerdere mensen die het voor een brommer aanzien: ;( Gelukkig zorgt het geluid wel voor verbaasde blikken, want dat is echt wel supergeil

CB-1 was vorig jaar toen ik mijn rijbewijs haalde eigenlijk mijn bedoeling, maar had toen het geld niet. Nu nog niet eigenlijk :X :9
 
Het kan altijd erger geloof me. Ik heb nu een Yamaha SR 500 uit '78. Echt wel een lekker ding hoor, maar met een topsnelheid van 130 km/h en meerdere mensen die het voor een brommer aanzien: ;( Gelukkig zorgt het geluid wel voor verbaasde blikken, want dat is echt wel supergeil

CB-1 was vorig jaar toen ik mijn rijbewijs haalde eigenlijk mijn bedoeling, maar had toen het geld niet. Nu nog niet eigenlijk :X :9

top snelheid zal nu nog steeds niet erg hoog zijn hoor, maar het is waarschijnlijk wel meer motor dan je SR 500.
Het zal iig een stuk beter sturen, want daar is een CB-1 goed voor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan