Honda cb 250 g

Esix

MF'er
23 okt 2004
135
0
Mortsel
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier. Pas een Honda CB 250 G aangekocht die een jaar stil heeft gestaan. Vermits dit mijn eerste motor is, kan iemand me enkele dingen noemen waar ik zeker op moet letten voor ik er mee ga rijden? Op het net vind ik niet veel over de 250 G en handleidingen al helemaal niet.
Het groene lampje wil zeggen dat hij in neutraal staat, dat heb ik al door; maar wat wil het rode lampje zeggen? ( brandt overigens niet bij mij )
Zo, tot gauw iedereen :)
 
Rood is olie
Blauw is groot licht
Oranje is knippers
Groen is vrij

Als hij een jaar heeft stilgestaan carbs schoonmaken,tank nakijken(op roest en vuil),olie en oliefilter en luchtfilter checken,gelijk eff naar je banden kijken(druk,uitdroging)en natuurlijk je remmen eff testen en kijken of ze niet op zijn.
en dan :]
 
Rechter carter deksel losmaken en centrifugaal oliefilter schoonmaken. Meteen ook groffilter (dat gaasje onder in het carter) reinigen.
 
Hoi, alvast bedankt voor de info. Rood is dus voor de olie, maar moet het lampje wel of niet branden? En wat wil het zeggen als het brandt/ niet brandt?
Ok super, nu weet ik alvast dat ik de carburatoren moet schoonmaken, hoe gaat dat in zijn werk? Weet er misschien iemand waar ik wat foto's of handleidingen kan vinden? Uhm, ik heb wat roest in mijn tank, wat valt daaraan te doen? En kan het kwaad als ik er zo mee rondrij? Sorry voor de misschien domme vragen, maar ik ben een complete beginner :)
 
Rechter carter deksel losmaken en centrifugaal oliefilter schoonmaken. Meteen ook groffilter (dat gaasje onder in het carter) reinigen.

Hoe ziet dat deksel eruit? :) Ik zal hier even een fotootje neerpoten :)
 
Laatst bewerkt:
Niet al te best als foto, maar ik zal er wel eens een betere maken :)

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/132713/bb9cff43199f6c747b346444569ff645 (DSC_1554.jpg)​
 
Roest in de tank is NIET goed,de tank eraf halen leeggooien en een handvol kogellagers erin gooien,nu kun je ongeveer een uurtje zachtjes!! gaan schudden.
o,en de tank regelmatig anders vasthouden(links schudden,rechts,enz).
Voordat je hiermee begint eerst naar de motorzaak om spul te halen wat de binnenkant sealt(naam vergeten van dat spul),niet vergeten om de benzinekraan er eerst af te halen voor je begint.
Als je klaar bent een paar keer goed uitspoelen met benzine.
Dan kun je de sealer gebruiken om te voorkomen dat hij weer gaat roesten
Als je dit goed doet kan je tank nog jaaaaren mee.

carb schoonmaken doe je voorzichtig!!
vlotterkamer eraf halen en kijken of er vuil in zit,als er vuil in zit eerst eff doorspoelen met schone benzine,dan met zachte doek nat van de benzine met je vingers schoonmaken,niet met gereedschap!! de vuile plekken proberen schoon te maken,hetzelfde geldt voor de rest van de carb.
Als ze erg vuil zijn of als het vuil erg vast zit kun je een carbcleaner proberen,verkrijgbaar bij de meeste motorzaken.
Bij carbcleaner goed de gebruiksaanwijzing lezen want ze kunnen de rubbers aantasten.

Poeh,lamme vingers van het tikken
 
Laatst bewerkt:
Niet al te best als foto, maar ik zal er wel eens een betere maken :)

Dit is een met een 5 bak he? Dat ronde dekseltje rechts op het motorblok zit vast met drie schroeven. Die maak je los, dan zie je een alu cilinder (centrifugaal filter) met ook weer een deksel. Deze zit vast met een cirklip die je met een punttang los kunt maken (pas op dat ie niet weg springt of in het carter valt). Alle troep die achter het dekseltje zit moet je weghalen.
Bij de 6bak versie (CB250G5) bestaat dat dekseltje met drie schroeven niet en moet je het gehele carterdeksel demonteren.

edit: Die brommer ziet er piekfijn uit! Mag ik vragen wat ie gekost heeft? Heb zelf ook nog zon apparaat in de aanbieding. (maar dan met 6bak en een veel prettiger motorblok wat sleutelen betreft)
 
Nog een tip,als je de carbs schoonmaakt,niet met een naald,speld of schoevendraaier de sproeiers en de kanalen schoonmaken hiermee beschadig je het zaakje.

voor de rest,succes en veel plezier van de fiets :)

Er is een topic voor handleidingen,werkplaatshandboeken hier op het forum.

http://www.motor-forum.nl/forum/topic/76113?highlight=wph

als je deze link in je browser tikt kom je er vanzelf :)
 
Laatst bewerkt:
Wow, bedankt beiden *D Ik ga nu dadelijk mijn oliefilter schoonmaken en proberen mijn tank los te maken ( ik hoop dat het lukt want de buisjes die naar de carbs lopen, zijn nogal hard )
Ik heb hem 450€ betaald. Ik weet niet of dat veel of weinig is, maar hij leek me niet volledig doorgeroest, dus... :)
 
heey nette motor!!
hebbik nou ook alleen dat ik er wat langer over doe ivm hem rijdend te maken ( normaal moestik al 3 weke gelede onderdele binnekrijge van motozoom :X )
maar dat komt inorde
je hebt echt een koopje gedaan!! ik heb ook voor de mijne 400 betaald maar dan in iets slechtere staat ( krijg ik spontaan pijn in me poep )

veel plezier ermee!!
 
Wow, bedankt beiden *D Ik ga nu dadelijk mijn oliefilter schoonmaken en proberen mijn tank los te maken ( ik hoop dat het lukt want de buisjes die naar de carbs lopen, zijn nogal hard )
Ik heb hem 450€ betaald. Ik weet niet of dat veel of weinig is, maar hij leek me niet volledig doorgeroest, dus... :)

Esix, vergeet je niet het slangetje welke onder je frame doorloopt los te maken :)

Voor de rest, ziet er mooi uit, persoonlijk vind ik schijf jammer, past niet bij de 250, maar ja t is een G dus hoort er op.

Verder zal ie waarschijnlijk nog rijden als je met pensioen gaat, dus wat dat betreft heb je er wel een sterk motorke voor.
 
Esix, vergeet je niet het slangetje welke onder je frame doorloopt los te maken :)

Voor de rest, ziet er mooi uit, persoonlijk vind ik schijf jammer, past niet bij de 250, maar ja t is een G dus hoort er op.

Verder zal ie waarschijnlijk nog rijden als je met pensioen gaat, dus wat dat betreft heb je er wel een sterk motorke voor.
Bedankt voor de tip, maar ik had dat slangetje al zien zitten. Ik zou ze echter willen vervangen want het zijn nogal harde slangetjes en ik krijg ze niet goed los. Enig idee ? :)
 
Bedankt voor de tip, maar ik had dat slangetje al zien zitten. Ik zou ze echter willen vervangen want het zijn nogal harde slangetjes en ik krijg ze niet goed los. Enig idee ? :)

Had ik ook, 1st benzine aftappen, voor zover er nog iets in zit, dan slangetjes doorknippen. Ik heb de mijne met een zijkniptangetje losgeknipt. Dan straks meteen van die rubbere leiding halen. Opletten gaatje van cb'kes is 6mm
 
Had ik ook, 1st benzine aftappen, voor zover er nog iets in zit, dan slangetjes doorknippen. Ik heb de mijne met een zijkniptangetje losgeknipt. Dan straks meteen van die rubbere leiding halen. Opletten gaatje van cb'kes is 6mm
Hoera! Nieuwe slangetjes :) Ik heb naar een wphb gezocht voor een honda 250 g, maar ik vind niets... Net mijn remklauw even uit elkaar gehaald omdat ze tegen mijn remschijf sleepte, maar hoe stel ik ze juist af? Weet er iemand waar ik meer info over de CB 250 G, kan vinden? Alvast bedankt :)
 
schijfrem afstellen is in principe op alle motors hetzelfde,kijk in het eerste wph wat je kunt vinden dat er op lijkt hoe het moet.
 
eeeh vraagje? is het nog gelukt met de tank?
Hoi, ik heb geprobeerd wat ik kon met de rem, maar ik weet niet zeker of ik het wel juist heb gedaan. Ze sleept niet meer en ze remt wel, maar de hendel voelt wat slapper aan. De tank...wel, ik heb er HG roestverwijderaar in gedaan en ze ziet er al beter uit, maar nog niet alle roest is verdwenen. Het is wel zwarte roest geworden, maar als ik wat krab, komt er nog roest af.
Ik zou echt graag een handleiding of wphb willen vinden, ik heb op de wphb topic gezocht, maar de CB 250 G, staat er niet tussen...
 
Als de rem goed werkt,en er genoeg remolie in zit en je de hendel niet helemaal tot het handvat moet inknijpen is het goed.
Zoals ik al zei,een wph van bijna elke motor is goed wat de schijfrem betreft,systemen zijn bijna allemaal hetzelfde principe.
Ook eff stukje lezen van ontluchten en afstellen.
Die roest in je tank,tja zal je toch met kogellagers moeten doen denk ik,evt in combinatie met die roestverwijderaar.
Wel zodra je tank roestvrij gelijk sealer erin gooien anders staat er weer roest in,blank metaal roest waar je bij staat
 
Hoera! Nieuwe slangetjes :) Ik heb naar een wphb gezocht voor een honda 250 g, maar ik vind niets... Net mijn remklauw even uit elkaar gehaald omdat ze tegen mijn remschijf sleepte, maar hoe stel ik ze juist af? Weet er iemand waar ik meer info over de CB 250 G, kan vinden? Alvast bedankt :)
Schijfrem afstellen bij een cb'tje is een terugkeerend verhaal. Zoals je ziet zit je klauw aan een arm bevestigd, welke weer op een schanierpunt vast zit. Punt 1 is zorgen dat dit scharnierpunt ook kan scharnieren. Deze gaan na verloop van tijd vast zitten.

Als je dat hebt gedaan dan zit er tussen de poot en die arm een boutje met een veertje daartussen. Draai het boutje zover vast dat de achterste remblok tegen je schijf drukt, vervolgen een halve slag terugdraaien. Daardoor loopt ie weer vrij. Contramoertje vast zetten zodat het boutje niet verloopt.

Vervolgens de hele boel ontluchten.

PS honda cb 250/350 k0 tot k4 is mechanisch identiek aan de cb250G. Voor de schijf kun je zoeken op honda vier cilinders cb350/400/500/550/750. Deze hebben allemaal dezelfde remsystemen.
 
Schijfrem afstellen bij een cb'tje is een terugkeerend verhaal. Zoals je ziet zit je klauw aan een arm bevestigd, welke weer op een schanierpunt vast zit. Punt 1 is zorgen dat dit scharnierpunt ook kan scharnieren. Deze gaan na verloop van tijd vast zitten.

Als je dat hebt gedaan dan zit er tussen de poot en die arm een boutje met een veertje daartussen. Draai het boutje zover vast dat de achterste remblok tegen je schijf drukt, vervolgen een halve slag terugdraaien. Daardoor loopt ie weer vrij. Contramoertje vast zetten zodat het boutje niet verloopt.

Vervolgens de hele boel ontluchten

PS honda cb 250/350 k0 tot k4 is mechanisch identiek aan de cb250G. Voor de schijf kun je zoeken op honda vier cilinders cb350/400/500/550/750. Deze hebben allemaal dezelfde remsystemen.
Hoera, de rem is vrij. Welk product kan ik het beste gebruiken om mijn tank te sealen? PS: ik woon in Belgie, dus misschien hebben ze hier andere merken dan in Nederland. :)
 
Hoi, alvast bedankt voor de info. Rood is dus voor de olie, maar moet het lampje wel of niet branden? En wat wil het zeggen als het brandt/ niet brandt?
Niet branden is goed normaal gesproken. Tenzij ie helemaal nooit brand dan is waarschijnlijk 't lampje stuk. Hij hoort wel te branden als ie op contact staat zonder dat de motor loopt.

Het lampje zit aangesloten op een olie-druk-sensor. Genoeg olie druk als de olie pomp draait? Zo ja, lampje uit. (vandaar ook dat het lampje hoort te branden als de motor niet draait)



Voor de tank kun je 'tank-cure' gebruiken. Zelf (nog) niet gebruikt, maar schijnt prima spul te zijn.


full

Leuk ding trouwens. 8-)
 
Niet branden is goed normaal gesproken. Tenzij ie helemaal nooit brand dan is waarschijnlijk 't lampje stuk. Hij hoort wel te branden als ie op contact staat zonder dat de motor loopt.

Het lampje zit aangesloten op een olie-druk-sensor. Genoeg olie druk als de olie pomp draait? Zo ja, lampje uit. (vandaar ook dat het lampje hoort te branden als de motor niet draait)



Voor de tank kun je 'tank-cure' gebruiken. Zelf (nog) niet gebruikt, maar schijnt prima spul te zijn.


(Afbeelding)
Leuk ding trouwens. 8-)
Hey, bedankt voor de uitleg over het rode lampje. Mijn lampje brandt niet als ik het contact opzet. lampje nakijken dus? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan