Honda CB 350 Twin van toermotor naar KLASSIEKE Cafe Racer

Benno01

MF'er
22 sep 2014
72
0
Wassenaar
Beste Allemaal,

Ik ben net nieuw op het Motor-Forum. Recentelijk overgegaan, na zeer lang beraad (met mezelf), tot de aanschaf van een Honda CB 350 Twin uit 1972. Ik wil deze motor in kleine (overzichtelijke) stappen ombouwen tot klassieke Cafe Racer. Met de nadruk op klassieker. Maar eerst wil ik zorgen dat ie motorisch goed gaat lopen. Zoals gezegd in stappen, en tussendoor blijven rijden. Want in 1 keer alles aanpakken resulteert mogelijk in dozen onderdelen op marktplaats. Iets wat ik niet wil. Jullie hulp kan ik goed gebruiken om te leren sleutelen en zelfvertrouwen te krijgen om dus zaken zelfstandig op te pakken.

Eerste verbeterpunten:
- Nieuwe koppelingsplaten (schakelt slecht, en krijg 'm moeilijk in z'n ' vrij' )
- Accu loopt snel leeg (waar je bij staat :))
- Sputtert bij 'n zeker toerental (Ik denk carbs schoonmaken, kelken of korte luchtfilters monteren) Moet ik deze ultrasoon laten reinigen ?

Volgende stap:
- Verwijderen voorspatbord
- Verwijderen achterspatbord en vervangen door een kort sportief exemplaar met retro achterlicht
- Monteren van een klassiek M - racestuurtje

Ik heb totaal geen sleutelervaring (vroeger wel gerommeld met de nadruk gerommeld, aan een Yamaha FS1 bromfiets).

Heeft iemand een filmpje of beschrijving met foto hoe ik het beste Koppelingsplaten kan vervangen.

Zie Youtube:


Ik probeer nog foto's te uploaden. (Maar ik had gisteren al ' ruzie' met m'n PC en weet niet goed hoe ik moet resizen).

Groet/Benno
 
full

full

full


full
 
Benno01
Dat is zonde zeg......van zo'n mooie fiets :]
Maarrrrr ik ga dit zeker volgen. Succes met het nieuwe sleutelen, leuk werk hoor :Y

Hummel
 
Ik sluit me aan bij Hummel, maar ja het is jouw ding.

Eerst maar eens goed functioneel krijgen. Er staan hier diverse topics met vergelijkbare projecten.
Misschien daarna eens een beslismoment tot ombouwen.
 
Is die koplamp nog netjes? Als je daar vanaf wilt dan wil ik die wel overnemen van je. is voor mij de juiste kleur

Zo op het gehoor mist je motor best wat compressie trouwens. En de kleppentrein behoeft ook wel wat aandacht. Maar begin eerst maar eens bij nieuwe punten + condensators + bougiedoppen

Op het zicht vind ik het zeker een betere basis dan waar ik mee begonnen ben...
 
Laatst bewerkt:
Serieus gast, jouw motor of niet, maar deze fiets 'aanpassen' en gagarandeerd dat je daar spijt van krijgt.

Ik voorspel dat deze fietsjes de komende jaren enorm gewaardeerd gaan worden. (die trend is trouwens al te zien)
Juist de vroegere (1972) modellen.

Maar doe wat je wilt, ik kan het je alleen maar afraden.

Als je een cafe racer wilt zou ik een andere basis zoeken. Neem dan iets van een 400 twin ofzo.
 
Je hebt 100% gelijk Ed.
Er zijn inmiddels zoveel caferacer frutsels dat ze geen drol meer waard zijn. Dat is water naar de zee dragen.
Een motor van die leeftijd is origineel velen malen meer waard.
Je kunt er wel een caferacer van maken zoals ze dat vroeger deden.
Zoveel mogelijk er af halen om zo licht mogelijk te zijn,kun je hem weer makkelijk origineel maken.(wel alles erbij houden natuurlijk)
En natuurlijk een race stuur,want daar haal je met zo'n licht ding de meeste winst uit.
Gewoon plat erop liggen.
 
@ benno, zie je het, na deze opbeurende meningen, nog zitten om er een caferacer van te maken?
 
Benno, leuk dat je je aangemeld hebt op dit forum en zijn hier zeker heel veel mensen die je kunnen helpen :)

Echter is het ontzettend zonde in mijn ogen om van deze motor een cafe racer te maken.
Tenzij je met caferacer bedoelt een leuk setje uitlaten, M stuurtje en een ander achterspatbord, maar denk er vooral aan dat dit soort motoren de Klassiekers van de toekomst zijn.
Dus het is meer dan wijs om de onderdelen die je eraf haalt te bewaren voor de toekomst, mocht je hem ooit willen verkopen is hij namelijk origineel veel meer waard dan als cafe racer.

Groeten en succes ermee :)
 
Het gaat niet alleen om de investering, maar ook voor het rijden, de reactie's van de mensen.

Het blijft gewoon veel leuker om met je orginele fietsje ergens aan te komen dan met een 'opgefokte' caferacer.

Orgineel rij je gewoon veel ontspannender, je hoeft niet 'stoer' te zijn, je hoeft niet snel weg bij het stoplicht. Er is gewoon geen druk aanwezig, met een cafe racer is het al een soort van verplichting om hard te rijden en om een pest herrie te maken.

Tenminste, dat is hoe ik het ervaar, gewoon lekker orgineel blijven, juist omdat dat tegenwoordig al orgineler is dan om je fiets om te bouwen naar een ongeinspireerde 13 in een dozijn caferacer.

Afhankelijk van het soort model motor natuurlijk, tuurlijk is er niks mis met een cafe racer, maar kies daarvoor wel de juiste motor. Om van een 13 in een dozijn motor een aparte/'unieke' motor te maken die opvalt, dat is de uitdaging, maar om een klassiek motortje om te bouwen die steeds minder te vinden zijn, en steeds meer gewaardeerd worden, vind ik persoonlijk niet echt slim.

Maargoed, ik type ook mijn gedachte maar, doe wat je wilt, als je toch je eigen gang gaat kan ik je daar alleen maar gelijk in geven.
Maar ik vind het zonde in ieder geval :)

Aan de andere kant is het ook wel weer zo, juist door dit soort initiatieven worden de orginele fietsjes steeds schaarser, en daardoor meer gewaardeerd *kijkt naar zijn CL360* , dus je gaat je gang maar, mijn fietsjes zullen door dit soort initiatieven steeds schaarser worden :+
 
Origineel houden, je ziet ze zo nog maar weinig.
Richt je maar op restaureren ipv van caferacerombouw.
Verwijderen van voor/achterspatbord en een M stuur maakt nog niet dat het in mijn ogen een caferacer wordt,daar is meer voor nodig.
Verkloten kan altijd nog want dat is naar mijn mening wat de meesten doen als ze een zgn caferacer of bratstyle bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Onderdelen worden rap duurder van dit soort motortjes omdat ze hartstikke hipster zijn. Vooral in de US en daar is het trouwens de meest verkochte motor ooit. Dus er zijn nog best veel onderdelen maar dat wordt nu wel rap minder omdat ze zo populair zijn. De meeste worden inderdaad tot cafe racers of classic racers omgebouwd. Dat was voor mij de reden om nu een keer voor origineel te gaan. Dan wordt ie alleen maar meer waard. Een cafe racer wordt alleen maar minder waard. Niet dat het een investering is hoor maar goed.

In NL is het trouwens best schraal qua onderdelen maar als het geld mag kosten dan koop je gewoon alles bij cmsnl of David Silver. De mijne is ook met heel veel NOS onderdelen gerestaureerd
full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de vele reacties. Ik ga er een klassieke Cafe racer van maken, light version, dus niet lassen aan het frame. En ik bewaar alle onderdelen. Ik denk 'n beetje zoals men dat zelf zou doen in de jaren 70 ? Maar dat weet ik niet zeker. Een beetje zoals bijgevoegd YouTube filmpje maar dan zonder clipons, en geen zwarte velgen. Ik kan dan altijd terug naar origineel. Wat zijn NOS onderdelen ?


 
Super mooi gerestaureerde fiets trouwens (op de foto). Ik kan wel 'n hoop leren, ik wil dit ook wel in fases doen, en tussendoor blijven rijden. Blijft het voor mij te behappen.
 
NOS is New Obsolete Stock en dat is in het Nederlands gewoon "oude voorraad". Er zijn een aantal bedrijven die wereldwijd oude voorraad opkopen bij failliete dealers of dealers die stoppen en daar liggen dus nog bergen onderdelen te verstoffen sinds de 70's

Zoek maar eens op ebay naar CB350k NOS en dan vind je genoeg. Maar zoals gezegd kun je dat soort spullen ook prima bij cmsnl.com of DavidSilverSpares.co.uk kopen
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooie fiets speedprheax, complimenten.
Ben blij dat er nog mensen zijn die deze fietsen in ere houden.
Jammer Benno1 dat je toch gaat voor een caferacer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan