honda CB 400F project

shes

Rookie
16 apr 2016
29
0
hengelo
Hai,

Ook ik wil met een verbouw projectje beginnen. Het mooiste aan dit verhaal is dat ik helemaal niks over motoren weet en eigenlijk ook niet iets kan als het aankomt op techniek en/of verbouwen (good luck to me :Y )

Als ik iets in mijn hoofd heb (in dit geval het kopen van een motor) dan voer ik dat meestal ook meteen uit.Per (heel veel) toeval kon ik een oude Honda CB400F kopen van een oude man die deze al 15 jaar in zijn garage had staan en er eigenlijk alleen maar oldtimer ritjes mee maakte.
Zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van, maar qua uiterlijk zag de motor er oke uit. En de man van wie ik hem heb gekocht heeft er nog een nieuwe accu ingezet voordat die hem bracht.

full


Ik denk dat ik de motor nog wel even na laat kijken door een bedrijf. Iemand nog tips voor een bedrijf in Overijssel?

Nu dus al een tijdje gezocht naar welke kant ik op wil qua verbouwen, en ik wil graag naar de richting van een caferacer/bratstyle. Deze vind ik erg mooi.

full


Nu weet ik niet goed waar ik moet beginnen en hoop ik dat jullie kunnen helpen. :)
Ik denk om het snelste het uiterlijke resultaat te krijgen wat ik wil, ik moet beginnen bij het zadel, banden en het stuur (?)

-Een mooie en goede vorm zadel vind ik erg moeilijk om te vinden, er zijn wel van die complete zadels te krijgen, maar ik vraag me af of dit kwalitatief en uiterlijk goede zadels zijn. Soms zie je zadels die toch niet kloppen qua vorm en lijkt meteen de hele motor verbouwereerd.
Tips voor een goede zadel maker of een merk dat goede standaard zadels heeft?

-Qua banden vind ik de Firestone's erg mooi (zoals ook op bovenstaande afbeelding) Zijn deze banden er voor de standaard velgen die nu op de CB400F zitten of moet ik dan een gehele nieuwe velgen set kopen? Deze banden zijn ook "hoger/dieper/dikker" dan de banden die er nu opzitten, gaat dit passen met de spatborden die erop zitten? (ook deze wil ik nog aanpassen)

-Voor een stuur zit ik te denken aan clip-on's, ook hier weer de vraag of iemand tips heeft voor een merk/ waar op te letten. En ik vroeg me af of de voorvork op het plaatje lager (mocht dit überhaupt mogelijk zijn) is dan op een niet verbouwde CB400F?

Nou.. dat waren genoeg vragen denk ik zo voor nu. Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen en dan ik stukje bij beetje wijzer word en het een mooie project kan gaan worden.

Thanx


full
 
Hoi shes, zadel zal zelfbouw zijn als basis met laag schuimrubber van geperst schuim. Bekleding lijkt mij niet zo spannend, rond 100 euro moet lukken.

Banden zullen passen, maar eerst even de maat opzoeken. Voorspatbord met jouw keuze banden zal niet meer passen.

Voorvork is 33 mm, let daar op bij de zoektocht naar de clipons.

Vergeet niet dat er qua elektra, carbs en frame het nodige is aangepast.
 
@BackFire

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb al eens contact gehad met iemand die zadels maakt en de kosten waren rond de 300 tot 600 euro exclusief materiaal

De vraag was of er bijvoorbeeld een baseplate die hergebruikt kon worden en hoe het bevestigt kon worden. Vragen waarop ik geen antwoord kon geven. De motoren waar ze al zadels voor gemaakt hadden, hadden frame gevormde maranti onderkant om er voor te zorgen dat er geen speling zit tussen het zadel en het frame. Ook hier heb ik geen idee wat dit betekend, maar 300 tot 600 euro zonder materiaal vond ik voor mijzelf iets te prijzig.

Als ik naar het plaatje kijk van de verbouwde motor dan lijkt het of de voorvork korter is.. Of is dit optisch bedrog?
 
Hoi,er zijn ook hier op MF mensen die zadels maken,of ze zoveel vragen ervoor weet ik niet,maar je zal ze tegen komen hier.Die vork lijkt me wel wat ingekort inderdaad.Succes,ik ga je projectje volgen, :)
 
Hoi,er zijn ook hier op MF mensen die zadels maken,of ze zoveel vragen ervoor weet ik niet,maar je zal ze tegen komen hier.Die vork lijkt me wel wat ingekort inderdaad.Succes,ik ga je projectje volgen, :)

Bedankt voor je antwoord. Leuk dat je m'n project gaat volgen, ik probeer zo snel en zo veel mogelijk foto's van de voortgang te posten.

En zadel maker/helpers/tipgevers van MF meld je aub ;)
 
Mooie fiets zeg! En aan de duostepjes op de achterbrug te zien is het een CB 400 F0 (of was het nou een F1...) enfin eentje van de eerste serie.
Het zadel dat je hebt, zou ik errug zuinig op zijn...

Je kunt er ook eerst eens lekker mee gaan rijden en rijervaring met het machientje opdoen. Tijdens het rijden kom je al gauw tot nieuwe inzichten en mooie ideeën.

Veel plezier ermee!
 
Mooie fiets zeg! En aan de duostepjes op de achterbrug te zien is het een CB 400 F0 (of was het nou een F1...) enfin eentje van de eerste serie.
Het zadel dat je hebt, zou ik errug zuinig op zijn...


Over de stepjes had al eerder iemand om het forum wat over gezegd. Dat dit inderdaad uit een van de eerste series komt. En ook over het zadel had iemand die ik ken gezegd dat ik deze niet moet veranderen. Maar ik vind het zadel persoonlijk niet mooi.. Of nou ja, niet passen bij hoe ik graag zou willen dat de motor er uit gaat zien.

Adviseer je om het zadel er in z'n geheel eraf te halen en te bewaren? Ik weet niet of ze normaal bij een zadel zoals op de foto nog onderdelen van het origineel gebruiken? En ivm bevestiging?
 
Zadel / buddyseat bekleden topic Kijk dit topic eventjes door,en doe een Pb aan Nopper,die schijnt echt goed te zijn.Zit net over de grens in België,maar dat geeft niet.Ik heb werk van hem gezien op een CX500 Scrambler,dat zag er goed uit!.Trouwens,je had toch al een topic over je 400? De jouwe is inderdaad een eerste serie weet ik nog,al is het wat lang geleden dat ik daar gereageerd heb, :) Alzheimer light zullen we maar zeggen,in mijn geval. _O-
 
Thanx voor de tip. Ik ga het topic even doorlezen en Nobber opzoeken en een PB sturen

Zadel / buddyseat bekleden topic~Trouwens,je had toch al een topic over je 400? De jouwe is inderdaad een eerste serie weet ik nog,al is het wat lang geleden dat ik daar gereageerd heb, :) Alzheimer light zullen we maar zeggen,in mijn geval. _O-

Klopt, alleen dat was een "stel jezelf even voor" topic. Ik dacht ik maak hier een topic aan waarbij ik de voortgang kan laten zien en wat vragen kan stellen en hopelijk tips/hulp/antwoorden kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Het zadel is waarschijnlijk een giuliari en is onder de Honda CB liefhebbers best wel gewild. Zeker als de zadelpan nog goed is en niet door roest is aangetast.
 
Over de stepjes had al eerder iemand om het forum wat over gezegd. Dat dit inderdaad uit een van de eerste series komt. En ook over het zadel had iemand die ik ken gezegd dat ik deze niet moet veranderen. Maar ik vind het zadel persoonlijk niet mooi.. Of nou ja, niet passen bij hoe ik graag zou willen dat de motor er uit gaat zien.

Adviseer je om het zadel er in z'n geheel eraf te halen en te bewaren? Ik weet niet of ze normaal bij een zadel zoals op de foto nog onderdelen van het origineel gebruiken? En ivm bevestiging?

Dat zadel zou ik eraf halen en op MP zetten, het lijkt me een Guilliari, die brengt wel geld op.
Jij wil een 'bratstyle' zadel. Als je de motor niet pas wilt maken naar een gekocht zadel dan doe je het dus andersom en maak je je frame zoals jij dat wil, maak je daarna een onderplaat voor je zadel en laat je die vervolgens bekleden. Bevestiging kan op 100 manieren, maar de bestaande scharnierconstructie gebruik je in ieder geval niet meer, want die zit anders in het zicht. Gewoon een paar willekeurige topics over caféracers hier doorlezen en je bruist ineens van de ideeën.

Die voorvork zal wel ingekort zijn, of anders gezegd; de veerweg verkleind (inwendig door bussen en inkorten veren), ook wel op Youtube te vinden.

Edit: te lang over het typen gedaan...
 
Laatst bewerkt:
Als zadelbouwer vind ik 300 tot 600 euro een behoorlijke smak geld. Natuurlijk zit er wat uren in om de zadelpan mooi te krijgen, maar om daar nou meranti voor te gebruiken. Zeker een recht model als op deze 400 mag dat niet kosten. Meeste werk zit er in om een leuke en bruikbare bevestiging te maken voor het zadel. Zoals aangegeven zal het bestaande schanier van je frame geslepen moeten worden en ook het slot aan de andere kant. Mooi systeem heeft de oude cb250/350 k0, scharnier aan de achterzijde van het zadel en slot bij de tank. Dan heb je niets in het gezicht zitten.

Voorvork zal niet ingekort zijn, de bovenste t-plaat is vervangen voor een recht model, dan zakt hij al 3 cm door zijn poten. Paar harmonica rubbers en het oogt meteen een stuk korter.

Mijn cb400f is een combinatie van een f0 frame en een f1 achterbrug. F0 frame is geen lelijke beugels voor de voetsteunen en de f1 achterbrug is ook lekker glad.

Zadel, als het een gulliari is, bewaren of verkopen, zijn gewilde zadels vanwege de typische jaren 70 vorm. Nadeel van deze zadels is namelijk dat ze erg snel rotten.
 
Vandaag veel opgezocht en bekeken.. Ook wel aardig terug gedeinsd van wat er allemaal bij komt kijken. Dat kwam denk ik vooral doordat de dingen die ik gezien heb, de mensen de motor echt van voor tot achter uit elkaar hebben gehaald. Daar kan en wil ik in eerste instantie nog niet mee beginnen.

Het zadel eraf halen gaat nog wel lukken. Slijpen van overbodige stukken kan ik misschien wel iemand voor vinden die me er mee kan helpen, maar het extra stuk (ronde beugel) aan de achterkant en een bodemplaat gaat al weer moeilijk worden. Tips voor bedrijven of mensen in de buurt van Enschede?

Ook zou ik graag een deel weg gewerkt hebben waardoor er een "gat" ontstaat zoals op de afbeelding hieronder, maar dan moet je volgens mij alweer heel veel technische dingen kunnen.

full


Nog even over het zadel wat er nu op zit. Mocht ik deze gaan verkopen, wat zou die dan ongeveer op moeten brengen? Er van uitgaande dat deze in een goede staat verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf daar nu niet direct een prijs aan te koppelen, en zou eerst eens kijken waar vergelijkbare zadels voor worden aangeboden. Maar om toch iets te noemen: meer dan 100 Euro.

Misschien een kleinigheid: ik las elders dat je met rijles bent begonnen. Heb je inmiddels jouw rijbewijs al?
 
Ik durf daar nu niet direct een prijs aan te koppelen, en zou eerst eens kijken waar vergelijkbare zadels voor worden aangeboden. Maar om toch iets te noemen: meer dan 100 Euro.

Misschien een kleinigheid: ik las elders dat je met rijles bent begonnen. Heb je inmiddels jouw rijbewijs al?

Oké bedankt, ik ga eens kijken of ik ze kan vinden op marktplaats.
Rijbewijs heb ik nog niet.. Ik moet nog ongeveer 5 a 6 lessen en dan hopelijk slagen ;)
 
Vet projectje !! Ik ben zelf met een gelijkaardig project bezig genoemd "Voorbereidingen eerste project". Ik verbouw een honda cb350f naar een brat/cafe. Ik ga je zeker volgen !
 
Vet projectje !! Ik ben zelf met een gelijkaardig project bezig genoemd "Voorbereidingen eerste project". Ik verbouw een honda cb350f naar een brat/cafe. Ik ga je zeker volgen !

Leuk dat je het gaat volgen. Ik ben ook benieuwd wat jij er van gaat maken. Ik las al wel dat je er wat meer verstand van had dan ik. ;)


Ondertussen heb ik contact gehad met Nopper over het eventueel maken van een ander zadel. Ik heb vandaag even wat fotos gemaakt en toen vroeg ik me af of ik eigenlijk niet het bestaande zadel kon "vervormen" en bekleden met ander leer.

full



Je zou dan er voor kunnen kiezen om de bevestigings punten van het zadel te laten zitten en alleen de vorm en leer veranderen

of alle punten weg slijpen en dan het bestaande zadel (andere vorm en leer) er op een andere manier op bevestigen zodat je wel die cleane look aan de zijkant krijgt.

Of helemaal vanaf nul beginnen zonder originele zadel te gebruiken

Wat vinden jullie daar van?
 
Laatst bewerkt:
Hoi, uiteraard kun je je onderplaat gebruiken, maar met deze sportseat moet je dat niet doen!!! (Dan krijg je ruzie met allemaal mensen hier :-). Ik heb nu geen 350/400 maar als je van het zarel af wilt, wil ik het van je overnemen. Maar op marktplaats ben je het ook zo kwijt. Ik denk dat ik nog wel een gewoon zadel heb liggen waar je de onderplaat van kan gebruiken.
Je kunt ook overwegen een brat-zadel te kopen.
Ik kom niet zo veel meer op het forum, dus mocht je mij 'nodig' hebben , stuur mij ajb dan even een mail.
Overigens zou ik eerst lekker gaan rijden en eerst kliene dingen aanpassen, zodat je door kunt blinven rijden. Er zijn nogal eens msnsen die het groots aanpakken, maar vervolgens verzanden en niet meer weten waar ze het moeten zoeken, Voor een eerste vernouwing zou ik 'rustiig' aan doen, maar het zadel moet te overzien zijn. Succes!
 
Hoi, uiteraard kun je je onderplaat gebruiken, maar met deze sportseat moet je dat niet doen!!! (Dan krijg je ruzie met allemaal mensen hier :-). Ik heb nu geen 350/400 maar als je van het zadell af wilt, wil ik het van je overnemen. Maar op marktplaats ben je het ook zo kwijt. Ik denk dat ik nog wel een gewoon zadel heb liggen waar je de onderplaat van kan gebruiken.
Je kunt ook overwegen een brat-zadel te kopen.
Ik kom niet zo veel meer op het forum, dus mocht je mij 'nodig' hebben , stuur mij ajb dan even een mail.
Overigens zou ik eerst lekker gaan rijden en eerst kliene dingen aanpassen, zodat je door kunt blinven rijden. Er zijn nogal eens msnsen die het groots aanpakken, maar vervolgens verzanden en niet meer weten waar ze het moeten zoeken, Voor een eerste vernouwing zou ik 'rustiig' aan doen, maar het zadel moet te overzien zijn. Succes!
 
Voor je voorspatbord geldt hetzelfde als voor dat zadel.
Zelfs al zitten er wat spikkels roest op, niet meteen gaan verzagen. :X

Daar kun je ook wel wat voor krijgen wat je vervolgens weer in andere delen kunt steken.


Ik heb wel eens wat onderdelen van iemand gekregen die met zijn project stopte. Ik kan dus nu met enkele onderdelen omzetten de motor behoorlijk 'n andere look geven.

M-stuurtje, verzaagde spatbordjes, kleiner achterlicht, sportzadeltje en klein spiegeltje aan stuureinde.


Motors die jij laat zien zitten losse luchtfilters op. Dan zul je dus ook wat dingen binnen in de carburateurs moeten veranderen. Hetzelfde geldt voor zo'n korte uitlaat. Ook weer carburateurs op aanpassen.

En achter die zijkapjes zit behalve het luchtfilter spul ook de accu. Zonder accu wordt ook lastig. Dus je zult ergens een klein accu-tje moeten verstoppen en dan waarschijnlijk voortaan starten met de kickstarter.

Als laatste tip. Zonder voorspatbord ziet er ook leuk uit. Maar bij 50 kmu spuit het water recht omhoog, recht in je gezicht. :X
En ook het korte achter spattertje kan zorgen voor een rug vol viezigheid. :o



Maar als je vooral met mooi weer wilt rijden, kun je wel mooi bij een terrasje ofzo een entree maken die indruk maakt. :P
 
Hoi, uiteraard kun je je onderplaat gebruiken, maar met deze sportseat moet je dat niet doen!!! (Dan krijg je ruzie met allemaal mensen hier :-). Ik heb nu geen 350/400 maar als je van het zadell af wilt, wil ik het van je overnemen. Maar op marktplaats ben je het ook zo kwijt. Ik denk dat ik nog wel een gewoon zadel heb liggen waar je de onderplaat van kan gebruiken.
Je kunt ook overwegen een brat-zadel te kopen.
Ik kom niet zo veel meer op het forum, dus mocht je mij 'nodig' hebben , stuur mij ajb dan even een mail.
Overigens zou ik eerst lekker gaan rijden en eerst kleine dingen aanpassen, zodat je door kunt blijven rijden. Er zijn nogal eens msnsen die het groots aanpakken, maar vervolgens verzanden en niet meer weten waar ze het moeten zoeken, Voor een eerste vernouwing zou ik 'rustiig' aan doen, maar het zadel moet te overzien zijn. Succes!

Dat is ook mijn advies: eerst rijdbaar maken en rijdbaar houden en van daaruit telkens een klein beetje aanpassen.
Voordelen:
- je kunt blijven rijden
- je houdt het budget beter in de gaten
- fietske zie je "groeien" in alle opzichten

Ik heb het zelf ook zo gedaan met m'n CB 550 en heb er in die 9 jaar alleen maar lol aan beleefd :)

Nog een CB550K3
 
Laatst bewerkt:
Nice... Tien jaar niet ingelogd, zie ik nog steeds dezelfde namen bij de CB topics hahahah

Dag jongens *O* :W
 
Ik wil in ieder geval de motor ook wel rijdbaar houden, maar hier en daar een kleine aanpassing zou wel moeten kunnen toch.

Voor je voorspatbord geldt hetzelfde als voor dat zadel.
Zelfs al zitten er wat spikkels roest op, niet meteen gaan verzagen. :X

Daar kun je ook wel wat voor krijgen wat je vervolgens weer in andere delen kunt steken.

Ik wist niet dat het voorspatbord ook nog wat waard zou zijn en was van plan deze inderdaad te verzagen. Niet doen dus.. Wat adviseer je dan? Hoe kom ik dan aan een passend spatbord als ik deze weg doe? Is dat weer een hele zoektocht naar zo'n ding of zijn daar standaard spatborden voor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan