Honda CB 4OO four restauratie

Mattiasd

MF'er
13 mei 2011
64
0
Lovendegem (Gent) België
Mijn eerste project hier ook maar eens voorstellen.
In december kocht ik een cb400f in Nederland. de motor liep maar heel moeizaam en met veel lawaai, ik besloot dan maar om het blok onder de motor vandaan te halen en een ander motorblok te zoeken. Mijn doel is om hem nu vlot rijdend te krijgen.. volgende winter gaat hij weer volledig uiteen voor nieuwe chroom en een nieuw laagje verf.



Al snel vond ik een motorblok met overmaat zuigers te koop hier in de buurt. Het blok er dan zo snel mogelijk onder gestoken.


Ondertussen ook een bestelling geplaatst bij honda4


Direct begonnen met de carburateurs te reviseren en te voorzien van K&N luchtfilters.


Ondertussen ook de tank ontroest en voorzien van een nieuwe coating, jammer genoeg geen foto van hoe het ervoor was maar nu vind ik het er alleszins goed uitzien.


De achternaaf moest dringend ook eens opgepoetst worden. (leve remreiniger)
VOOR

NA

Met nieuw tandwiel


Het hele boeltje dan zo snel mogelijk gemonteerd en alles aangesloten om te zien of het wou starten. Rarara...


Wonder boven wonder (ik had het niet verwacht) startte het beestje na 10 keer kicken.. vreugde alom natuurlijk! :) *D

Vandaag dacht ik: alles klaarmaken voor een ritje.... en maar weer in gang kicken.......Niets.
Een half uurtje kicken en in gang lopen en ik kreeg hem toch weer aan de praat, het testritje heb ik toch nog even uitgesteld omdat ik niet weet wat het probleem is.
Hij start koud dus heel moeilijk: wat kan hier allemaal de oorzaak van zijn? ontsteking niet goed geregeld? want daarbij heb ik serieus gesukkeld :( kleppen niet goed geregeld?

Nu woensdagavond neem ik de motor mee naar een kennis die samen met mij de ontsteking gaat regelen, klepspeling gaat controleren en de carbu's synchroniseren. Hopelijk draait hij dan als een naaimachientje.

Wat moet er nu nog gebeuren: Als alles vlot blijkt te werken: nieuwe uitlaat en achterveren + voorrem voorzien van stalen remleidingen en een nieuwe remhendel En dan volgende winter nieuwe chroom en een nieuw kleurtje (tank ziet er goed uit maar heeft verschillende deuken + lakschade).

opmerkingen en tips zijn altijd welkom!

Ik ben ook benieuwd naar welke uitlaten (volledig uitlaatsysteem) er bestaan voor de cb400f. Ik heb de marshall en marving systemen al gezien, zijn dit goede uitlaten?
 
Laatst bewerkt:
hey matthias, jij bent van lovendegem, ik van gent, en heb wel nog een uitlaat liggen dat je eens mag proberen en eventueel kopen. Zal wel leuk geluidje hebben :)
 
Hi mattias CB400f was mijn eerste motor. Toen ik die kocht zaten er ook k&N filters op.
Maar de vorige eigenaar had de sproeiers niet aangepast. Dit heeft gebroke zuigerveren en beschadigde zuigers opgeleverd.
Uiteindenlijk heb ik toen nog een ander blok op de kop kunnen tikken en daar de cylinders,zuigers en kop van over gezet en er nog een tijdje mee gereden tot ik een CB750k7 kocht.
Dus als je nog geen grotere sproeiers hebt geplaatst, weet je nu wat er kan gebeuren :X
Suc6 met je cb project.
 
Bedankt voor het aanbod Dennis maar ik heb ondertussen al een marshall uitlaat besteld.. Hoe staat het met je cb350f? heb je deze al de weg op gekregen?

Bedankt voor de tip zork1200. Heb je enig idee welke maat ik best monteer dan? standaard zit er een 75 in als ik mij niet vergis, zou vergroten naar 85 genoeg zijn? En moet ik mijn gasnaald ook 1 positie hoger monteren of is dat dan niet nodig?
 
Dat ik de CB400 had is al lang geleden en ik weet niet meer welke sproeier maat ik toen heb gebruikt, maar je zit al snel aan 10% of meer groter. Op Mijn Cb750 heb ik ook K&N filters en daar ben ik van 110 naar 130 gegaan, meen ik, maar 85 lijkt me zeker niet te groot.
De gasnaald heb ik nooit veranderd. maar er zijn op dit forum meer mensen met 400's daar zit vast wel iemand bij die weet welke maat sproeier het beste werkt.
 
Dat kan, maar het kan ook zijn dat je ontsteking te laat staat of dat je olie aan het stoken bent.
Als de 75 sproeiers de orginele sproeiers is de kans dat die te rijk loopt niet heel groot, tenzij het benzine nivo in je vlotterkamers he hoog is, maar dan lekken ze meestal ook.
Maar bougies verkleuren niet zo heel snel. zeker niet van zwart naar bruin, maar je moet dat ook eigenlijk alleen beoordelen na een stuk echt rijden, omdat je carburateurs dan echt open gaan en je echt in het werkgebied zit waar het om gaat. onbelast hoeven de carburateurs immers amper open om de motor hoog in de toeren te krijgen.
 
ok, bedankt voor de info alvast.
Er zitten nieuwe zuigers in het blok dus olie stoken zal hij waarschijnlijk (hopelijk) niet doen.
Vanavond worden de kleppen en de ontsteking perfect afgesteld, daarna zal ik er eens een eind mee rijden en dan de bougiekleur nakijken. Dan bestel ik de nieuwe sproeiers mee met de uitlaat die ik reeds besteld heb.
een update volgt snel.
 
de reden waarom hij heel slecht start: slechte batterij..
ontstekingstijdstip en kleppen staan nu goed.
Morgen nieuwe batterij erin en eens beginnen zoeken met hoofdsproeier en gasnaald om de perfecte carbu afstelling te krijgen.
 
Al even geleden dat ik hier iets gepost heb.
Ondanks het feit dat ik in de examens zit heb ik toch niet stilgezeten.
De carburateurs zijn voorzien van nieuwe, grotere hoofdsproeiers en de gasnaald is een positie hoger gezet.
Ook de nieuwe marshall uitlaat zit erop.

Het CB-tje rijdt zalig! :)

Volgende op de planning:
Voorrem reviseren
Het lekken van de voorvork aanpakken?
--> wat vervang ik best allemaal aan de voorvork als ze toch open is?

fotoje (ja, vinger zit ervoor, pas achteraf gezien :))
 
hey
leuk projectje hoor
waar heb je die k&n filters vandaan? en wat is de sproeiermaat die er nu in zit? 85?
 
Inderdaad hoofdsproeier 85 en gasnaalden 1 positie hoger. Rijdt echt perfect, trekt goed op enzo. Ralentiesproeiers heb ik niet aangepast ookal werd gezegd dat het nodig ging zijn. Synchroniseren zal ik wel nog eens moeten doen..
 
1 vraagje.. Alles werkt en hij rijdt vlot maaar.. Als hij warm is draait hij vrij hoog in ralenti.. De ralenti vijs kan ik niet meer bijregelen, dus hij kan niet meer zakken in toeren.. Zou ik iets moeten aanpassen aan de mengsel/lucht regel schroef na het plaatsen van de open luchtfilters?
 
Terug
Bovenaan Onderaan