Honda CB 500 four k2 opknappen

Helaas is een gat in het motorblok dol. Ik heb hiervoor een helicoil besteld, maar ook die past niet omdat het gat te groot is. Weet iemand waar ik dit gat mee kan vullen, waarnaar ik er weer nieuw tapdraad in kan maken? Alvast bedankt
En een draadbus?
 
Helaas is een gat in het motorblok dol. Ik heb hiervoor een helicoil besteld, maar ook die past niet omdat het gat te groot is. Weet iemand waar ik dit gat mee kan vullen, waarnaar ik er weer nieuw tapdraad in kan maken? Alvast bedankt.
Heb je dan wel de goede maat helicoil gepast. Als bij bijv. M8 de schroefdraad eruit gedraaid is blijf je een gat van 8mm houden. Om daar een helicoil M8 in te krijgen moet je dat gat toch voorboren met een grotere boor dan 8 mm.
Een hiervoor genoemde optie is een draadbus er in te frommelen. Deze zijn dikker dan een helicoil en voor schroefdraad M8 zal je minimaal M10 moeten tappen. Zo op de foto te zien heb je voldoende vlees om dat te kunnen doen.
 
Bedankt voor de hulp, ik heb er een 10.5 mm gat in geboord en daarnaar een 12 mm schroefdraad ingetapt. Ik ga er nu een draadbus van m12 en m8 met een spoel van1.5 in zetten ( zie foto). De oude spoel van bout was m8 1.25 dus hiervoor moet ik een nieuwe bestellen.
 

Bijlagen

  • draadbus-m8-binnendraad-naar-m12-buitendraad.jpg
    draadbus-m8-binnendraad-naar-m12-buitendraad.jpg
    5,4 KB · Weergaven: 34
  • 20200514_221115.jpg
    20200514_221115.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 31
We zijn weer een stukje verder. Het motorblok zit helemaal in elkaar. Het enige wat er nog aan moet gebeuren is:

-6 schroefgaten van het klepdeksel, zijn dol. Hiervoor heb ik een helicoil reparatieset besteld.
- koppelingshendel vervangen.

Van de week gaan we verder met de elektra
20200530_141928.jpg
20200530_141923.jpg
20200530_141932.jpg
20200530_141953.jpg
20200530_141940.jpg
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Lang niks meer op dit forum geplaatst, maar zijn wel nog met het project bezig. Zie de foto's voor de stand tot dus ver.

In de tussentijd zitten er nieuwe banden op en wielen zijn goed gespaakt. De tellers zijn opgeknapt en spiegels en regelaars zijn in orde gemaakt. Afgelopen week met electra bezig Geweest en de motor voor het eerst op de electra motor rond laten draaien. Binnenkort gaat zijn eerste start plaats vinden.

Echter zit ik nog met een paar dingen, wat ik nog niet weet wat ik daar mee ga doen. En dat zojn:

  • Wat is een mooi zadel om op de motor te plaatsen? Ik wil wel het spatbord en alles o de motor laten zitten.
  • De uitlaten zijn wat verroest... ook al zitten van 3 uitlaten de dempers nog wel vast. Nu kan ik nieuwe replica kopen of voor een andere uitlaat gaan. Wat is jullie advies?
Zie link:
voor een filmpje van de motor te zien.

Groetjes Bjorn

20200801_134458.jpg
20200801_134526.jpg
20200801_134427.jpg
 
Mijn eerste motor was een 500F K1, leuke motor.
Je wil advies over het zadel. Ga je er echt een racer van maken en deze kleur tank houden? Dan is een Giuliari zadel leuk. Past er gewoon zo op. Niet gaan zagen aan het frame!
Ga je hem origiineel maken, dan een standaard zit.

Ik heb er spijt van dat ik hem ooit verkocht heb. (voor 225 Euro 8)7)
 
Laatst bewerkt:
  • Wat is een mooi zadel om op de motor te plaatsen? Ik wil wel het spatbord en alles o de motor laten zitten.
  • De uitlaten zijn wat verroest... ook al zitten van 3 uitlaten de dempers nog wel vast. Nu kan ik nieuwe replica kopen of voor een andere uitlaat gaan. Wat is jullie advies?

Lekker bezig!

Mijn mening:
  • een Giuliari zadel is het mooiste zadel. Misschien wat moeilijk te vinden, maar wel met afstand het mooist.
  • De 4 trompet uitlaten zijn de mooiste uitlaten ooit geleverd op een motor. Probeer ze te behouden. Ik zou eerst de motor maar eens afbouwen en kijken of ze mooi wil lopen met de originele 4 uitlaten, en dan van daaruit verder kijken.
De linker is van mij (350f met Giuliari). De rechter van mijn maatje, Giuliari en 4 trompetjes (totaal open gerot, dus klinkt als een Nakajima Ki-43-IIIb)
20200423_205213.jpg
 
bedankt voor de reacties! Een Giuliari zadel is inderdaad een mooier zadel, dan het originele zadel. Echter ben ik opzoek naar een iets wat moderner zadel. Ik heb geen idee of dit voor dit model bestaat, maar wil juist dat de motor zijn stoere loek houdt en niet al te klassiek kijkt. Is zal eerst eens zelf gaan Google of ik iets kan ontdekken
 
Hallo allemaal, klopt het dat het achterlicht van een cb500four motor altijd aan staat?

Als ik het wiring diagram volg, lijkt het hier wel op. Als de sleutel om wordt gedraaid, dan komt er stroom op het bruine draad te staan die rechtstreeks naar de achterlamp loopt. De groene draad maakt altijd contact met het frame. Dus hierdoor is de stroomkring gesloten. Met groen geel wordt de rem geregeld en krijg je als het waren groot licht op het achterlicht.

Klopt dit?

Groetjes bjorn kuipers
Screenshot_20200825-173617_Gallery.jpg
 
Nee, kijk maar eens hoe je contactslot werkt (tabelletje rechtsonder).
Op stand 1, normaal contact (ignition) maken Br en Br/W contact. Dan moet dus de lichtschakelaar (vanuit Br/W) ook 'aan' zijn om spanning op de Bruine draad te krijgen.

In stand 2 (parkeren) krijgt bruin voeding direct van de accu. Dit is voor parkeren buiten de bebouwde kom. Dan brandt alléén je achterlicht.
 
Bedankt voor de uitleg. Alle elektronica werkt, behalve de knipperlichten. Deze gaan wel aan, maar willen niet gaan knipperen. Kan iemand mij toelichten hoe het knipperlicht relai werkt? Waarschijnlijk zit hier de fout. Hoe kan ik deze met een voltmeter doormeten?
 
Nee, kijk maar eens hoe je contactslot werkt (tabelletje rechtsonder).
Op stand 1, normaal contact (ignition) maken Br en Br/W contact. Dan moet dus de lichtschakelaar (vanuit Br/W) ook 'aan' zijn om spanning op de Bruine draad te krijgen.

In stand 2 (parkeren) krijgt bruin voeding direct van de accu. Dit is voor parkeren buiten de bebouwde kom. Dan brandt alléén je achterlicht.
Bedankt voor de uitleg
 
Zou ff een nieuwe kopen,gebruikte zijn meestal niet best meer,en neem de originele ,imitatie is troep.
Of nog beter koop deze ontsteking,ik heb de zelfde op m,n gt750 gehad,heel makkelijk te instaleren en de motor
liep een stuk beter dan met contactpunten,


Imitatie punten,

Gebruikt,
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een paar fotootjes van de huidige status. Motor loopt netjes. Zadel moet nog worden opgeknapt en een aantal andere zaken.

Nu is mijn vraag. Wat is ongeveer de waarde van deze motor als die volledig gerestaureerd is. Ik laat wel de tank kleur, zoals die nu is. Ik ben hier gewoon benieuwd naar, ook omdat er al aardig wat geld in zit.
20200912_140015.jpg
20200912_140021.jpg
20200912_140009.jpg
 
De waarde is in jou geval wat de gek er voor geeft,met die kleurstelling moet je namelijk iemand treffen die dat ook mooi vind,
Ik schat dat hij zo tussen de 2500,- tot 4000,- zou kunnen opbrengen
geheel originele heel nette 500,s doen tegenwoordig aardige bedragen,gemiddeld rond de 5000,- ,top gerestaureerde nog meer,
en geheel originele ongerestaureerde in nieuwstaat met lage km stand ga je richting de 10000,- of meer.
 
Ik zie dat je de fiets op marktplaats hebt gezet.
Persoonlijk denk ik dat je nu rond de 1500,- tot 2000,- zit, maar het hangt een beetje af wat de gek ervoor geeft.
Je vraagt wat een volledig gerestaureerd exemplaar waard is, altijd veel minder dan je erin hebt gestopt :)
De hogere bedragen zijn vaak gekoppeld aan originaliteit en daaraan gekoppeld "vertrouwen".

Jouw lakset is niet origineel en om dat netjes te krijgen ben je redelijk wat geld kwijt daarnaast moet het zadel en wat kleine dingen ook nog aangepakt worden.
Rondom het kopje vertrouwen kunnen mensen afhaken door de inbus bouten van het blok, overduidelijk dat die is los geweest en mensen zullen hier waarschijnlijk eigen conclusies uit trekken over het reparatie-werk of de delen die wel/niet vervangen zijn. Als je alle bouten weer origineel Honda wilt hebben ben je ook een fortuin kwijt. Voor veel mensen die een echt goede restauratie/verzamel-achtige waardevaste fiets willen kopen zullen hoogstwaarschijnlijk hierop afhaken (ook uitlaten in goede staat en origineel kosten een fortuin om te vinden).

De geheel andere kant van de mensen die wellicht deze fiets willen kopen gaan niet of minder voor originaliteit en meer voor functie en veiligheid.
Electronische ontsteking / staalflex remleidingen / nieuwe banden / inwendig nieuwe lagers + rubbers etc. met aankoopbewijs zal voor deze categorie zwaarder tellen. Wellicht dat ze zelf nog wat van hun eigen smaak toe willen voegen (zadel + lakset en evt. caferacer assecoires ) en ook hier gaat dan potentieel geld in zitten naast de aanschaf als basis met een eind bedrag van ongeveer 3500,- gecombineerd voor de meeste die ik zie.

Als vergelijk, mijn CB750 K7 motorblok heb ik nieuw opgebouwd zonder dolgedraaide schroefdraad of andere gekke ellende/reparaties en met alleen maar originele delen waarbij ik echt alle slijtage delen heb vervangen. Als je alleen de slijtage delen alleen al bij elkaar optelt zit je snel rond de 1000,- krijg je dat geld terug, nope nooit meer.
 
Laatst bewerkt:
Je moet dit soort restauraties ook doen voor je zelf,en er zelf van genieten,er zijn wel bedrijven die restauraties doen,die vragen vaak
enorme bedragen,maar ja professioneel gerestaureerd spul is dan ook in nieuwstaat.
 
Ik zie dat je de fiets op marktplaats hebt gezet.
Persoonlijk denk ik dat je nu rond de 1500,- tot 2000,- zit, maar het hangt een beetje af wat de gek ervoor geeft.
Je vraagt wat een volledig gerestaureerd exemplaar waard is, altijd veel minder dan je erin hebt gestopt :)
De hogere bedragen zijn vaak gekoppeld aan originaliteit en daaraan gekoppeld "vertrouwen".

Jouw lakset is niet origineel en om dat netjes te krijgen ben je redelijk wat geld kwijt daarnaast moet het zadel en wat kleine dingen ook nog aangepakt worden.
Rondom het kopje vertrouwen kunnen mensen afhaken door de inbus bouten van het blok, overduidelijk dat die is los geweest en mensen zullen hier waarschijnlijk eigen conclusies uit trekken over het reparatie-werk of de delen die wel/niet vervangen zijn. Als je alle bouten weer origineel Honda wilt hebben ben je ook een fortuin kwijt. Voor veel mensen die een echt goede restauratie/verzamel-achtige waardevaste fiets willen kopen zullen hoogstwaarschijnlijk hierop afhaken (ook uitlaten in goede staat en origineel kosten een fortuin om te vinden).

De geheel andere kant van de mensen die wellicht deze fiets willen kopen gaan niet of minder voor originaliteit en meer voor functie en veiligheid.
Electronische ontsteking / staalflex remleidingen / nieuwe banden / inwendig nieuwe lagers + rubbers etc. met aankoopbewijs zal voor deze categorie zwaarder tellen. Wellicht dat ze zelf nog wat van hun eigen smaak toe willen voegen (zadel + lakset en evt. caferacer assecoires ) en ook hier gaat dan potentieel geld in zitten naast de aanschaf als basis met een eind bedrag van ongeveer 3500,- gecombineerd voor de meeste die ik zie.

Als vergelijk, mijn CB750 K7 motorblok heb ik nieuw opgebouwd zonder dolgedraaide schroefdraad of andere gekke ellende/reparaties en met alleen maar originele delen waarbij ik echt alle slijtage delen heb vervangen. Als je alleen de slijtage delen alleen al bij elkaar optelt zit je snel rond de 1000,- krijg je dat geld terug, nope nooit meer.
Bedankt voor u reactie. Ik zal de motor ook niet gaan verkopen, ik was alleen nieuwsgierig naar wat de waarde zou ( misschien niet de juiste manier om via marktplaats zo de waarde te bepalen). Uiteindelijk is het de bedoeling om de tank over te spuiten naar origine paint. Hier zijn op ebay sets voor te koop, maar weet niet hoe goed deze zijn. Zal hier nog een foto van sturen.

Al met al zal de motor dalijk geheel opgeknapt zijn en door u ben ik gaan twijfelen om de oude bouten er terug op te plaatsen. Echter ga ik denk voor een nieuw project het anders aanpakken, en de motor met originele onderdelen opknappen.

De bedoeling is om de motor voor altijd als collectie item in de schuur te stallen, echter moet ik er nog achter zien te komen op welke manier ie een motor lange tijd kan stallen zonder roestvorming, olie aankoeking etc.

Omdat bij dit project het einde inzicht is, hoor ik graag wat jullie mooie motoren vinden om op te knappen die in de toekomst ook redelijk zijn waarde behouden.
 
Over welk verf goed is kan ik niet echt iets zinnigs zeggen uit eigen ervaring.
Het spuiten van een mooie candy kleur is heel erg lastig zeker om dit mooi constant/gelijk te krijgen naast uiteraard de diepte.
In België heb ik voor mijn SS50K1-AR met origineel sportzadel de tank en kontje laten spuiten in een candy kleur, veel geld kwijt en eigenlijk niet het resultaat waarop ik had gehoopt. (zelf kan ik het ook niet) Ook heb ik wel meer werk gezien wat het eigenlijk gewoon net niet is.
Menno Dek van www.tanklackieren.de levert echt super vakwerk af.

Als je de motor zelf wilt houden en naar blijven kijken had ik de spanbanden waarmee je de carbs klemt ook vervangen door originele exemplaren. Kosten niet vreselijk veel en maakt in mijn ogen een minder "hobby" indruk ten opzichte van universele terwijl de rest er al zoveel beter uitziet.

Voor het geval je al het oude bevestigingsmateriaal nog hebt, flink oppoetsen met een staalborstel/scotchbrite/korrel 400 schuurpapier, draad even nalopen met een tap of snijraam en dan galvanisch laten glansverzinken. Al mijn projecten zet ik eerst in elkaar (of ik moet precies weten welke en hoeveel bevestigingsmaterialen ik nodig heb) en vervolgens laat ik alles in 1 keer verzinken, dan zit er onderling ook geen kleur verschil in met nieuwe bevestigingsmaterialen die ik heb moeten kopen. Zelf bij Honda zit er afhankelijk van de batch kleurverschil in. Dit kost afhankelijk van waar je het laat doen 30,- tot 50,- voor een emmertje vol spul. Net als met polijsten van aluminium hoe meer tijd en werk je erin steekt hoe mooier het terug komt, Waelbers in Ruinerwold heeft een trommel met doorlaatgrote van volgens mij 1,0mm dus alles wat groter is raakt niet kwijt... Stud-bolts van voorvork en overige delen heb je ook zo los en vervangen en ziet er tiptop uit als het gedaan is.

Een restauratie doe je voor jezelf maar bij een eventuele latere verkoop maken alle kleine dingen vreselijk veel uit "voor het gevoel" en verkoopbaarheid.
Voordeel als je hem toch wilt bewaren is dat je af en toe een klein item kunt kopen zoals de logo's voor je zijkap en die er nieuw op kunt zetten. Of een aantal chromen bouten/moeren. Hoeft de boel niet voor uit elkaar en maken gelijk een wereld van verschil zonder dat je ineens financieel leegloopt. Gewoon doen wat je zelf leuk vind en in je tijd en budget past.

Welke motor in de toekomst waarde behoudt of vermeerdert hangt bij het opknappen weer af van hoe goed je het doet en wat je eraan doet.
Ook hier geldt weer dat restaureren niet kost-efficiënt is. Dus zou ik een originele motor in zo goed en compleet mogelijke staat kopen en die licht verbeteren.
Zelf bouw ik een CR750, het zelf bouwen van veel staaldelen bespaart geld maar hierop verdienen als je klaar bent zit er niet in. (wel vind ik het echt zelf maken van onderdelen erg leuk en dat is voor mij de hobby). Mijn ervaring is dat eigenlijk alle Honda's van de jaren 70 waardevast/vermeerderend zijn, in andere merken ben ik ook niet thuis. Maar als je doel is om te sleutelen en je de initiële investering in aankoop en materiaal terug wilt zien in de uiteindelijke waarde durf ik het niet te zeggen. De meeste mensen hier zullen waarschijnlijk iets soortgelijks zeggen dat restauratie niet loont, je altijd moet kopen wat je zelf mooi vind en doen wat je het leukst en meeste plezier oplevert. Financieel erop vooruitgaan kan door schade motor of motoren met jouw goed in te schatten en verhelpen mankementen te kopen en dit te verhelpen, maar dat is een kunst op zich.
 

Bijlagen

  • IMG_7701.JPG
    IMG_7701.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Candy is inderdaad heel moeilijk om netjes en mooi te spuiten. Maar er zit hier op M-F een hobbyspuiter die het heel mooi kan, en voor een normale prijs.
Zie hier de lakset van mijn z650b1, die ik door hem heb laten spuiten:
20180622_164948_resized.jpg

De set is erg mooi, en er zit precies de diepte erin die hoort. Voor info erover, kun je @FZRene misschien een PB sturen? Ik weet niet of ie er tijd voor heeft, maar ik weet dat hij al veel motoren hier op M-F van mooi spuitwerk heeft voorzien.
 
Ik weet niet hoe de staat is van het spuitwerk wat er nu op zit,maar als dat nog netjes is dan zou ik het zo laten,
de stijl is wel tijdsorigineel en ga je eenmaal de route op van overspuiten moet je de rest ook helemaal origineel en als
nieuw maken om de waarde echt wat te doen stijgen en dat gaat veel extra kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan