Honda CB 500 four k2 opknappen

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen
Spuitwerk ga ik nog even over nadenken. Op dit moment met de voorrem bezig. Echter krijg ik de klipje in de handrem er niet uit ;( Iemand tips?20200923_192144.jpg20200923_192156.jpg20200923_192205.jpg20200923_192205.jpg
 

Bijlagen

  • 20200923_192214.jpg
    20200923_192214.jpg
    725,9 KB · Weergaven: 3

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
487
77
Hoogeveen
Honda heeft daar een speciale circlip-tang voor (onbetaalbaar uiteraard) zelf heb ik een oude circlip-tang helemaal verslepen zodat ik er toch in kan komen.
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
487
77
Hoogeveen

Dit is een goedkope die ik zo snel kon vinden, Honda heeft ze ook (KOWA) en die lijsten + nummers qua speciaal gereedschap staan in de service manuals.

Bij deze de Honda variant....
 
Laatst bewerkt:

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
23.282
7.448
Als ik op het onderdeel plaatje van de rem cilinder kijk heeft dat clipje geen oogjes voor zo,n tang,
dan heb je daar dus niets aan,als er geen oogjes aan zitten dan zit er maar 1 ding op en dat is proberen met iets scherps
kijken of dat clipje er uit te wippen is.
 

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen

Dit is een goedkope die ik zo snel kon vinden, Honda heeft ze ook (KOWA) en die lijsten + nummers qua speciaal gereedschap staan in de service manuals.

Bij deze de Honda variant....
Bedankt! Ik ga het proberen om hem er uit te krijgen. Zoals rg gamma al aangeeft, zit ervoor echter nog een andere clip ( net zo een waarmee de cilinders vast zitten).Echter valt deze clip in het metaal en er zit geen inkeping of iets waar je hem eruit kan wippen helaas. Ik ga vnv nog eens klungelen. Bedankt voor de tip in ieder geval!
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
23.282
7.448
Bedankt! Ik ga het proberen om hem er uit te krijgen. Zoals rg gamma al aangeeft, zit ervoor echter nog een andere clip ( net zo een waarmee de cilinders vast zitten).Echter valt deze clip in het metaal en er zit geen inkeping of iets waar je hem eruit kan wippen helaas. Ik ga vnv nog eens klungelen. Bedankt voor de tip in ieder geval!
Wat je ook nog kan doen is deze vraag in het techniek gedeelte van het forum plaatsen,daar kijken meer mensen en dan
weet iemand misschien een oplossing.
 

Napoleonb

Die hard MF'er
20 aug 2007
487
77
Hoogeveen
Dat onderdeel waar je het over hebt (nr4) zit doorgaans "in" het rubber en gaat er dus gelijk mee eruit als je het rubber verwijderd.
Als dat onderdeel niet goed gemonteerd zat, of door slijtage door het rubber heen heeft gevreten, dan helpt een heel klein scherp hobby mesje doorgaans om deze "scheef" te wippen waarna je dit met een pincet kunt verwijderen.
Er direct achter zit wel degelijk een circlip (nr 18) waar deze tang voor benodigd is, deze neemt ook de veerkracht op.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
23.282
7.448
Dat onderdeel waar je het over hebt (nr4) zit doorgaans "in" het rubber en gaat er dus gelijk mee eruit als je het rubber verwijderd.
Als dat onderdeel niet goed gemonteerd zat, of door slijtage door het rubber heen heeft gevreten, dan helpt een heel klein scherp hobby mesje doorgaans om deze "scheef" te wippen waarna je dit met een pincet kunt verwijderen.
Er direct achter zit wel degelijk een circlip (nr 18) waar deze tang voor benodigd is, deze neemt ook de veerkracht op.
Ja je heb gelijk,daar had ik ff overheen gekeken.
 

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen
Hoe heb jij die koelribben zo mooi schoon gekregen?
Motorblok heb ik geheel opschuurt met steeds een fijner korrelgrootte. Heeft heel veel tijd in gezeten. De koelribben zijn inderdaad erg lastig. Hierdoor dit eerst met een staalborstelt het grove vuil los proberen te maken. Het 1 dag in lampenolie laten weken waardoor overig vuil makkelijker los kwam. De plekken waar ik met schuur papier bij kon, toch geschuurd. Uiteindelijk was ik nog niet tevreden met het resultaat, waardoor ik er voor gekozen heb om met zilver lak de koelribben te verven.
 
Laatst bewerkt:

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen
Na een paar maanden stilte, hierbij een kleine update. Ik heb het zadel opgeknapt en de motor zo veel mogelijk naar origineel gemaakt. Volgende week komen laatste originele Honda onderdelen binnen zoals originele honde bouten. Deze kan ik op de motor kan gaan zetten en kunnen de laatste afstellingen gedaan worden. Uiteindelijk zal alleen de tank kleur niet origineel zijn. De vraag is of ik dit nog wil gaan doen. Twijfel om de tank zelf te gaan schuren en oneffenheden te verwijderen waarnaar ik het door een professionele spuiter laat spuiten. Heeft iemand hiermee ervaring betreft een goede spuiter voor goede prijs /kwaliteit verhouding. Groetje Bjorn

 

Bijlagen

  • 20210911_140607.jpg
    20210911_140607.jpg
    269,8 KB · Weergaven: 33

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
30.527
4.296
Purmerend
Ja, origineel spuitwerk zou hem wel helemaal af maken. Maar of je er een Theo Terwel bedrag voor over hebt? Bij techniek heb je het spuiten en laten spuiten topic. Daar zitten een paar mensen die het hobbymatig doen en verbazend mooi werk afleveren.
 

Omerde

Die hard MF'er
14 jun 2006
656
1
Ertvelde
prachtig resultaat, eentje om te koesteren en bij te houden.
en zoals hierboven reeds gepost...origineel spuitwerk zou het plaatje wel afmaken.... :t
Al zeker met de originele uitlaten, de mooiste trompetjes ooit gemaakt.
 

Coert65

Old-skool
Donateur
22 apr 2015
11.907
11.843
Puttershoek
Zoals @halflive al schreef zit er een goede hobbyspuiter in het spuiten en laten spuiten topic. Die heeft m'n z650 helemaal weer in de originele lak gezet zoals het hoort, en is nu bezig m'n CB 400 F ook weer netjes te spuiten.
 

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen
Met de gedachten: Ik heb het nog nooit gedaan, maar denk dat ik het wel kan. Heb ik besloten om het zelf te gaan proberen ( al weet ik dat spuiten vakwerk is). Tot dus ver gaat het echter goed. Deuken zijn uit de tank gehaal, daarnaar in 2k grondlak gezet en daar ral 9005 zwat 2k op de zijvlak van de tank gespoten. Via RH Motorradlacke heb ik de juiste verf besteld voor de honda cb500f. Dit weekend ga ik rustig aan mijn spuitpistool laag voor laag de lak er op zetten. Eens moet de eerste keer zijn om zelf het te proberen 20211004_230247.jpg20211001_223100.jpg20210930_235635.jpg20210930_235627.jpg20211004_230227.jpg
 

WouterXT3TB

Rookie
7 sep 2021
15
8
Mijn ervaring is qua spuitwerk indien, goed materiaal, ruim de tijd, en stof vrije ruimte, kom je een heel end.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
23.282
7.448
Ben benieuwd,je had alleen beter de tankdop af kunnen plakken als dat daar afbladdert of oplost komt het in de benzine terecht,wat weer tot carburatie ellende kan leiden.
 

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
38
47
boven-leeuwen
Eerste lak laag zit er op. De lak heeft nu nog niet de goede kleur, omdat er nog candy laserlassen overheen moet worden gezet. De dikte van deze lak, bepaald hoe de blauw er dalijk onderuit komt. Als laatste moet er een verharder laag overheen worden gespoten.

Tot nu toe ben ik tevreden met het resultaat. Uiteraard had het beter gekunt, maar door het zelf te doen leer je er ook mooi nog iets van.
20211012_195401.jpg
20211012_195408.jpg20211012_195405.jpg20211012_195419.jpg
20211012_195427.jpg
 
Bovenaan Onderaan