honda cb 500 x

Kan ik iemand hier trouwens nog blij maken met een TomTom 410? Ik heb recent een 550 gekocht dus nu een goed werkende onbeschadigde 410 in de aanbieding :)
 
Ik heb het afgelopen jaar even op een YBR125 gereden voor wat stadsritjes en omdat ik niet motorloos kan zijn. In Thailand heb ik twee en drie jaar terug twee zomers voor in totaal zo'n 6 weken op de CB 500 X gereden. Ik wist daarna direct dat ik heel graag een eigen CB 500 X wilde hebben. De YBR gaat dit weekend in de verkoop, en dan ga ik rustig kijken voor een CB 500 X dit najaar of in het voorjaar. Ik word al helemaal gelukkig van alle verhalen hier! Het is de bedoeling dat ik zo nu en dan een solo motorvakantie doe en af en toe met mijn vriendin achterop.

Vraagje: Ik twijfel al even om wellicht door te sparen voor het nieuwe model (vanaf 2019). Zijn er hier veel mensen die ze echt vergeleken hebben? Wat zijn de voor -en nadelen van het nieuwe model? Ik kan me herinneren dat ik op het 2014 model echt makkelijk 6 uur kon rijden zonder last van mijn kont te krijgen, mijn vriendin zat ook heerlijk achterop tegen een topkoffer die gemaakt is om tegenaan te zitten. Bij flink bepakte topkoffer + zijkoffers en nog wat meuk achterop begon het frame achterop bij hobbels ook een beetje als een duikplank te veren :+

Ik begreep dat de nieuwe net een tikje zuiniger moet zijn en iets beter vermogen / koppel heeft, maar dat hij ook meer als een allroad gemaakt is. Het zadel is geloof ik iets smaller, is deze ook harder gemaakt? Zit het nog net zo lekker voor de langere stukken? Voor nu denk ik aan het oudere model, maar ik weet dat ik ook veel onverharde wegen ga pakken in vakanties (met name in Noorwegen). Ik vraag me af of de flink hogere prijs voor een nieuwer model opweegt tegen de voordelen van mij.

Edit: Ik ken overigens de waslijst aan verbeteringen volgens Honda, ik wil vooral weten wat merkbaar is en eruit springt voor de gemiddelde rijder :)
 
Laatst bewerkt:
Ha, ik heb zelf het 2017 model en ben zelf niet helemaal te vreden over het zadel. Afgelopen zomer o.a naar Zwitserland geweest en toen heb ik toch dankbaar gebruik gemaakt van een extra zadelkussen omdat ik anders echt een houten achterwerk kreeg. Aan de andere kant is een zadel ook weer dusdanig afhankelijk per persoon dat ik het niet zou laten hangen om een zadel.
 
Oh, dat doe ik ook zeker niet. Maar als je de lijst met verbeteringen en (mogelijk gesponsorde?) reviews op youtube mag geloven is de nieuwe CB 500 X wel heel veel beter, maar ik vraag me af of dat ook echt zo merkbaar is. Ik vond de eerste generatie CB 500 X in ieder geval al erg fijn. Mochten mensen hier ook echt overtuigend positiever zijn over de nieuwe variant dan ga ik het misschien overwegen en naar een dealer die ze beiden heeft staan voor vergelijking :)
 
Ik heb het afgelopen jaar even op een YBR125 gereden voor wat stadsritjes en omdat ik niet motorloos kan zijn. In Thailand heb ik twee en drie jaar terug twee zomers voor in totaal zo'n 6 weken op de CB 500 X gereden. Ik wist daarna direct dat ik heel graag een eigen CB 500 X wilde hebben. De YBR gaat dit weekend in de verkoop, en dan ga ik rustig kijken voor een CB 500 X dit najaar of in het voorjaar. Ik word al helemaal gelukkig van alle verhalen hier! Het is de bedoeling dat ik zo nu en dan een solo motorvakantie doe en af en toe met mijn vriendin achterop.

Vraagje: Ik twijfel al even om wellicht door te sparen voor het nieuwe model (vanaf 2019). Zijn er hier veel mensen die ze echt vergeleken hebben? Wat zijn de voor -en nadelen van het nieuwe model? Ik kan me herinneren dat ik op het 2014 model echt makkelijk 6 uur kon rijden zonder last van mijn kont te krijgen, mijn vriendin zat ook heerlijk achterop tegen een topkoffer die gemaakt is om tegenaan te zitten. Bij flink bepakte topkoffer + zijkoffers en nog wat meuk achterop begon het frame achterop bij hobbels ook een beetje als een duikplank te veren :+

Ik begreep dat de nieuwe net een tikje zuiniger moet zijn en iets beter vermogen / koppel heeft, maar dat hij ook meer als een allroad gemaakt is. Het zadel is geloof ik iets smaller, is deze ook harder gemaakt? Zit het nog net zo lekker voor de langere stukken? Voor nu denk ik aan het oudere model, maar ik weet dat ik ook veel onverharde wegen ga pakken in vakanties (met name in Noorwegen). Ik vraag me af of de flink hogere prijs voor een nieuwer model opweegt tegen de voordelen van mij.

Edit: Ik ken overigens de waslijst aan verbeteringen volgens Honda, ik wil vooral weten wat merkbaar is en eruit springt voor de gemiddelde rijder :)
Ik heb ze begin vorig jaar vergeleken en ben voor de 2019 gegaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik de nieuwe een heel stuk mooier vind en dat dat zeker heeft meegespeeld. Ik vond de nieuwe vooral een stuk sterker voelen en wat hoger (vind ik fijner) zitten. Het zadel vind ik top, beste wat ik ooit gehad heb. Ik zou ze beide gaan proefrijden, alleen jij kunt beslissen of je het extra geld gerechtvaardigd vindt.
 
Gisteren thuis gekomen na een weekendje Duitsland, mooi weer gehad en lekker gereden. Lange snelwegrit terug ging boven verwachting, hele dag tussen de 100 en 140 km/u gereden, de CB heeft geen klap verkeerd gegeven, gewoon prima. Bijna nader inzien vind ik hem toch beter geschikt voor de snelweg dan ik eerder dacht. Verbruik bleef toch nog onder de 1 op 20, best netjes dacht ik.
 
Het is een GIVI Vario screen geworden. Gemonteerd op het standaardscherm in de laagste stand.
Er zijn meer van deze schermpjes maar het model van GIVI is groter en over een groter bereik in te stellen.
ik zit nu op de snelweg bijna volledig “uit de wind” Is redelijk duur (ca. € 120) maar wel een aanrader!
 

Bijlagen

  • 4B6DEC13-3B00-4AFF-AADA-1B0211C730E1.jpeg
    4B6DEC13-3B00-4AFF-AADA-1B0211C730E1.jpeg
    85,3 KB · Weergaven: 25
Het is een GIVI Vario screen geworden. Gemonteerd op het standaardscherm in de laagste stand.
Er zijn meer van deze schermpjes maar het model van GIVI is groter en over een groter bereik in te stellen.
ik zit nu op de snelweg bijna volledig “uit de wind” Is redelijk duur (ca. € 120) maar wel een aanrader!

Deze had ik nog niet gezien. Maar mooi dat het goed werkt. Blijft toch altijd een gedoe, die ruitjes :P
 
Aangezien ik alweer bijna de 34k kilometers moet ik m'n olie ververssen.
Vorige keer door de dealer laten doen, maar nu van plan om klusje zelf te klaren.

Volgens het boekje moet er 10w30 in. Echter lees ik ook dat andere mensen 10w40 er in stoppen.

Nu vroeg ik mij af welke jullie gebruiken?
 
Ik ga begin november mijn rijbewijs (hopelijk) halen. Ik twijfel nog een beetje tussen een Kawasaki Versys 650 en een Honda CB500x. De CB500x spreekt me momenteel net iets meer aan omdat hij wat handzamer en kleiner lijkt, en daarmee wat fijner om het motorrijden op te leren. Nadeel van een 500x is natuurlijk wel dat hij redelijk aan de prijs is. Er staat nu een relatief voordelige in Hoofddorp, namelijk deze:
https://www.motorservicehoofddorp.com/occasions/#honda-cb-500-x---abs-m1374307

Ik vind hem desondanks toch nog best redelijk prijzig. 5000 euro voor een fiets uit 2013 die al 54k heeft gereden. Zijn dit de prijzen waar ik het mee moet doen, of denken jullie dat hij nog ergens wel goedkoper te vinden is? Mocht een van jullie over een maand of twee van zijn CB500x afwillen, ben ik ook te porren ;)
 
Ik ga begin november mijn rijbewijs (hopelijk) halen. Ik twijfel nog een beetje tussen een Kawasaki Versys 650 en een Honda CB500x. De CB500x spreekt me momenteel net iets meer aan omdat hij wat handzamer en kleiner lijkt, en daarmee wat fijner om het motorrijden op te leren. Nadeel van een 500x is natuurlijk wel dat hij redelijk aan de prijs is. Er staat nu een relatief voordelige in Hoofddorp, namelijk deze:
https://www.motorservicehoofddorp.com/occasions/#honda-cb-500-x---abs-m1374307

Ik vind hem desondanks toch nog best redelijk prijzig. 5000 euro voor een fiets uit 2013 die al 54k heeft gereden. Zijn dit de prijzen waar ik het mee moet doen, of denken jullie dat hij nog ergens wel goedkoper te vinden is? Mocht een van jullie over een maand of twee van zijn CB500x afwillen, ben ik ook te porren ;)
Lijkt me een forse prijs voor de leeftijd en km stand.
Overigens heb ik een 2011 en een 2015 Versys 650 gehad. En ik vind de Honda een fijnere motor. Het schakelen gaat een stuk soepeler, minder trillingen, en dat ga je behoorlijk waarderen :Y
Wel is vooral vanaf 2015 de Versys een wat forsere motor, en een wat grotere longinhoud, wat vind je belangrijk....
Mijn CB-tje is is dus nog effe niet te koop 8-)
 
Ik ga begin november mijn rijbewijs (hopelijk) halen. Ik twijfel nog een beetje tussen een Kawasaki Versys 650 en een Honda CB500x. De CB500x spreekt me momenteel net iets meer aan omdat hij wat handzamer en kleiner lijkt, en daarmee wat fijner om het motorrijden op te leren. Nadeel van een 500x is natuurlijk wel dat hij redelijk aan de prijs is. Er staat nu een relatief voordelige in Hoofddorp, namelijk deze:
https://www.motorservicehoofddorp.com/occasions/#honda-cb-500-x---abs-m1374307

Ik vind hem desondanks toch nog best redelijk prijzig. 5000 euro voor een fiets uit 2013 die al 54k heeft gereden. Zijn dit de prijzen waar ik het mee moet doen, of denken jullie dat hij nog ergens wel goedkoper te vinden is? Mocht een van jullie over een maand of twee van zijn CB500x afwillen, ben ik ook te porren ;)
Ik had 1,5 jaar geleden ongeveer dezelfde keus, ik keek alleen naar nieuwe motoren... Voor mij was het na een proefritje op beide direct duidelijk dat het de honda zou worden. Voor mij is de zit beter, het stuur gedrag makkelijk en direct maar minder nerveus dan de versys en ook het motorblok van de kawa vond ik wat vreemd voor het type allroad. Onderin vrij traag en bovenin best fel, de honda beviel mij gewoon beter. Proefrijden dus!
Met de prijzen van 2e hands kan ik je helaas niet veel verder helpen, ik hoor wel vaker dat honda best prijzig blijft. voordeel is dat je ook zelf niet zoveel afschrijft...
 
Ik ga begin november mijn rijbewijs (hopelijk) halen. Ik twijfel nog een beetje tussen een Kawasaki Versys 650 en een Honda CB500x. De CB500x spreekt me momenteel net iets meer aan omdat hij wat handzamer en kleiner lijkt, en daarmee wat fijner om het motorrijden op te leren. Nadeel van een 500x is natuurlijk wel dat hij redelijk aan de prijs is. Er staat nu een relatief voordelige in Hoofddorp, namelijk deze:
https://www.motorservicehoofddorp.com/occasions/#honda-cb-500-x---abs-m1374307

Ik vind hem desondanks toch nog best redelijk prijzig. 5000 euro voor een fiets uit 2013 die al 54k heeft gereden. Zijn dit de prijzen waar ik het mee moet doen, of denken jullie dat hij nog ergens wel goedkoper te vinden is? Mocht een van jullie over een maand of twee van zijn CB500x afwillen, ben ik ook te porren ;)
Dat is flink aan de prijs, vorige zomer verkocht ik mijn ‘15 CB500X met 16k en Akrapovic voor 4600,- nadat deze 2 maanden te koop heeft gestaan.
Dus ik raad je aan om nog even rustig af te wachten tot je een betere deal tegenkomt.
 
Dank mensen voor jullie reacties! in november zullen de prijzen vermoedelijk sowieso wel een beetje zakken omdat het seizoen dan echt voorbij is :-)
 
Ik had 1,5 jaar geleden ongeveer dezelfde keus, ik keek alleen naar nieuwe motoren... Voor mij was het na een proefritje op beide direct duidelijk dat het de honda zou worden. Voor mij is de zit beter, het stuur gedrag makkelijk en direct maar minder nerveus dan de versys en ook het motorblok van de kawa vond ik wat vreemd voor het type allroad. Onderin vrij traag en bovenin best fel, de honda beviel mij gewoon beter. Proefrijden dus!
Met de prijzen van 2e hands kan ik je helaas niet veel verder helpen, ik hoor wel vaker dat honda best prijzig blijft. voordeel is dat je ook zelf niet zoveel afschrijft...
Ik heb vandaag de 12.000 km grens overschreden en vroeg mij af hoeveel mijn CB500X Van maart 2020) nog waard is. Mijn dealer (Ten Kate Nieuwleusen) wil me nog € 6.000 inruil geven op een nieuwe. Dat is in 6 mnd ruim 26%. Hoezo Honda’s blijven duur?
 
Ik heb vandaag de 12.000 km grens overschreden en vroeg mij af hoeveel mijn CB500X Van maart 2020) nog waard is. Mijn dealer (Ten Kate Nieuwleusen) wil me nog € 6.000 inruil geven op een nieuwe. Dat is in 6 mnd ruim 26%. Hoezo Honda’s blijven duur?
Slechte deals kun je overal krijgen. Bij inruil krijg je natuurlijk maar een deel van de verkoopwaarde. Neem daarbij de afschrijving die er optreed zodra je een nieuw voertuig uit de showroom rijdt.

En dan zou je kunnen stellen dat +-€800,- afschrijving over 12.000km bij een dusdanig recente motor toch wel meevalt.

Over 4 jaar kun je exact jouw CB (zoals hij nu is)!verkopen voor hetzelfde bedrag als wat je nu als inruil krijgt, dát is pas weinig afschrijving ;)
 
Zoals ik al zei kun je overal slechte deals krijgen. Voor een kaal demo model, waarbij je niet extra betaald om de motor nieuw de showroom uit te kunnen rijden, betaal je zo’n €7700,-.
En zoals je motor nu is kun je hem prima tweedehands verkopen (dus niet inruilen/deels weggeven) voor €6900,-.
Zie daar uw €800,- afschrijving over 6maanden en 12.000km bij een 2020 CB500X.

Dat iemand graag extra betaald voor een splinternieuwe motor én er niet de verkoopwaarde voor terug hoeft bij inruil heeft weinig te maken met afschrijving van de motorfiets, maar meer met een persoonlijke behoefte om geld uit te geven.
 
Zoals ik al zei kun je overal slechte deals krijgen. Voor een kaal demo model, waarbij je niet extra betaald om de motor nieuw de showroom uit te kunnen rijden, betaal je zo’n €7700,-.
En zoals je motor nu is kun je hem prima tweedehands verkopen (dus niet inruilen/deels weggeven) voor €6900,-.
Zie daar uw €800,- afschrijving over 6maanden en 12.000km bij een 2020 CB500X.

Dat iemand graag extra betaald voor een splinternieuwe motor én er niet de verkoopwaarde voor terug hoeft bij inruil heeft weinig te maken met afschrijving van de motorfiets, maar meer met een persoonlijke behoefte om geld uit te geven.

Volgens mij heeft Bathman een nieuwe, geen demo. Dan is het 8500 ipv 7700 euro.
Een demo moet je ook willen, het is geen nieuwe, maar dat is weer een hele andere discussie.
Hoe je hem verkoopt, inruil of particulier kan nog een aardig verschil opleveren.
Maar afschrijving op nieuwe dingen is altijd enorm in het begin, op de langere termijn valt het meestal wel wat mee :')
Nieuw kopen = duur
Aan gebruikt kleven risico's
Gelukkig mag je zelf kiezen :)
 
Klopt, ik heb een nieuwe, gekocht in maart 2020 voor € 8.150. Daar krijg ik nu nog € 6.000 voor terug.
Ik heb nu 12.000 Km gereden en als ik een goede deal kon maken bij aankoop van de demo dan
voorkom ik dat er begin volgend jaar al 25.000 op de teller staat. De dealer kan hem weer “moeilijk kwijt”.
Normaal neemt een dealer een marge van € 1.000 voor risico en winst. Nu valt dat risico wel mee met nog 18 maanden
fabrieksgarantie. Mede daardoor vind ik het bod van de dealer veel te laag.
 
Dat is ook de reden dat ik al jaren geen nieuwe meer heb gekocht, de Honda is de eerste sinds lange tijd.
Na 2 jonge gebruikte motoren die toch wat probleempjes hadden, ben ik gezwicht voor een nieuwe.
Maar ik ga hem niet inruilen op korte termijn om een goede inruilprijs te krijgen. Doorrijden is voordeliger, enige uitzondering zou kunnen zijn dat ik tegen een particuliere koper aanloop die er een mooie prijs voor wil geven. Maar die kans is klein, en ik moet zeggen dat ik bijzonder tevreden ben met de kleine Honda, verbruik, zadel, comfort is allemaal super, met de Givi ruit ook prima windbescherming.
Maar voor veel mensen is de motor hobby, dat mag ook wat kosten he :P
 
Mooi zeg! Ik zie dat je er een setje Bridgestone onder hebt? Hoe bevalt dat?
Geen setje, voor is nog de originele.
Maar bevalt prima, inmiddels ca. 4000 km ervaring, en geen klachten.
Daarbij heeft Bridgestone nu de actie dat je een nieuwe band krijgt als je lekrijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan