honda cb 500 x

Die van mij gaat niet in de winterstalling, lekker blijven rijden. Behandelen jullie je motor nog met een speciaal goedje tegen pekel oid?
Ik rijdt ook gewoon door. Normaal zet ik alles in de siliconen spray volgens de wet van plenty, en dat herhaal ik zo nu en dan, zodat alles lekker vettig blijft. Beetje uitkijken met de remschijven natuurlijk..
 
Ik rijd nog steeds maar per 1 december gaat de winterstop van de verzekering in tot 1 maart volgend jaar. Vanaf 16 april heb ik ongeveer 15.000 km gereden. Mijn CB500x overwintert in mijn verwarmde garage😎
 
Hoe lang wil je blijven rijden met deze cb?
Goeie vraag, ik weet het nog niet. Het is een tijdje geleden dat ik een motor had die zo goed bevalt als de CB. De verwachting is ook dat ie lang meegaat, ervaringen genoeg gezien op het www.
Gek genoeg heb ik geen behoefte aan meer vermogen, wat ik eerlijk gezegd wel verwachtte.
Er is dus een reële kans dat onze relatie nog wel even duurt :Y
 
Goeie vraag, ik weet het nog niet. Het is een tijdje geleden dat ik een motor had die zo goed bevalt als de CB. De verwachting is ook dat ie lang meegaat, ervaringen genoeg gezien op het www.
Gek genoeg heb ik geen behoefte aan meer vermogen, wat ik eerlijk gezegd wel verwachtte.
Er is dus een reële kans dat onze relatie nog wel even duurt :Y
Dat is ook mijn ervaring, ik heb nagenoeg ieder jaar een nieuwe motor gekocht maar dit is tot nu toe de fijnste die ik ooit heb gereden. En, inderdaad, heb ik ook geen behoefte aan meer vermogen. Zeker met de max. snelheid van 100 km per uur houd je nog vermogen over. Ik blijf in ieder geval komend seizoen nog doorrijden op de CB, de garantie loopt pas in 2022;af.
 
2 dagen voor zijn eerste verjaardag *O*
 

Bijlagen

  • 20201104_072705.jpg
    20201104_072705.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 27
Ik ben ook voor de 500x gegaan omdat ze zo licht is. Had eerst 600F en die was wat zwaar om te handelen (garage in en uit enz) maar reed fantastisch.
Daarna overgestapt op 2019 vulcan, maar de zithouding was voor mij niet goed. De 500X is 4 cm verlaagd voor mij, maar handelt makkelijk en rijd ook weer heerlijk. Ik zag eerst ook wat op tegen zo weinig pk's maar ben tot de conclusie gekomen dat er voldoende in zit om lekker mee te komen met de rest op de snelweg,...ja boven de 130 gaat het niet zo hard meer maar tegenwoordig mag je toch maar 100 ;) en 120 haalt ze met gemak. Ik heb er zeker geen spijt van, tourtochtjes binnendoor is echt geweldig, lekker wendbaar en speels !
 
Ik ben ook voor de 500x gegaan omdat ze zo licht is. Had eerst 600F en die was wat zwaar om te handelen (garage in en uit enz) maar reed fantastisch.
Daarna overgestapt op 2019 vulcan, maar de zithouding was voor mij niet goed. De 500X is 4 cm verlaagd voor mij, maar handelt makkelijk en rijd ook weer heerlijk. Ik zag eerst ook wat op tegen zo weinig pk's maar ben tot de conclusie gekomen dat er voldoende in zit om lekker mee te komen met de rest op de snelweg,...ja boven de 130 gaat het niet zo hard meer maar tegenwoordig mag je toch maar 100 ;) en 120 haalt ze met gemak. Ik heb er zeker geen spijt van, tourtochtjes binnendoor is echt geweldig, lekker wendbaar en speels !
Harder dan 130, 140 reed ik eerder ook niet, en de CB500X haalt dat ook makkelijk. En idd lekker licht, ziet er leuk uit, weinig zwakke punten en een gunstig verbruik op de koop toe. Ik vind em top! :}
 
In Augustus vroeg ik hier nog om meningen (eerste model vs 2019- 2020), inmiddels is de kogel door de kerk en heb ik gisteren mijn CB 500 X opgehaald bij De Jong Motoren in Breukelen. Wat een waanzinnige machine, ik was vergeten hoe lekker dat rijdt. Ik ben voor het tussenmodel gegaan van 2016 in de prachtige kleurstelling Matt Gunpowder Black.

De CB500X heeft er 16.000km op zitten, maar er is letterlijk geen krasje op te vinden en hij is enkel met mooi weer gereden, niet van nieuw te onderscheiden. De vorige eigenaar vertroetelde hem wel en gaf hem elke 6000km een beurt zoals dat vroeger vaak ging met Honda's, meer dan nodig is voor de CB500X dus. Alles zit er bij, zelfs het geboortekaartje! Niet slecht voor 5500 euro dacht ik zo. De Jong Motoren koopt eigenlijk alleen motoren in Belgie omdat ze velen malen goedkoper zijn 2e hands. Volgens Johan heeft dat te maken met het feit dat een motorrijder na aankoop van een nieuwe motor 5 jaar lang 3.000 euro per jaad ontvangt aan subsidie (belgische oplossing voor het fileprobleem), waardoor je in 5 jaar 15.000 euro terug verdient en de meesten weer mooi een nieuwe kopen.

Ik kon eigenlijk maar 1 puntje vinden, en dat is dat de Honda dealer waar de motor beurtjes kreeg er 10w40 olie in gooide. Ik vervang dat volgende week meteen met een nieuw filtertje en 10w30 olie zoals het hoort :)

Ik heb een paar fotos toegevoegd, Johan zal een beetje reclame voor zijn zaak vast niet erg vinden.
 

Bijlagen

  • $_86.JPG-4.jpg
    $_86.JPG-4.jpg
    117 KB · Weergaven: 24
  • $_86.JPG-7.jpg
    $_86.JPG-7.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 23
  • $_86.JPG-12.jpg
    $_86.JPG-12.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 23
In Augustus vroeg ik hier nog om meningen (eerste model vs 2019- 2020), inmiddels is de kogel door de kerk en heb ik gisteren mijn CB 500 X opgehaald bij De Jong Motoren in Breukelen. Wat een waanzinnige machine, ik was vergeten hoe lekker dat rijdt. Ik ben voor het tussenmodel gegaan van 2016 in de prachtige kleurstelling Matt Gunpowder Black.

De CB500X heeft er 16.000km op zitten, maar er is letterlijk geen krasje op te vinden en hij is enkel met mooi weer gereden, niet van nieuw te onderscheiden. De vorige eigenaar vertroetelde hem wel en gaf hem elke 6000km een beurt zoals dat vroeger vaak ging met Honda's, meer dan nodig is voor de CB500X dus. Alles zit er bij, zelfs het geboortekaartje! Niet slecht voor 5500 euro dacht ik zo. De Jong Motoren koopt eigenlijk alleen motoren in Belgie omdat ze velen malen goedkoper zijn 2e hands. Volgens Johan heeft dat te maken met het feit dat een motorrijder na aankoop van een nieuwe motor 5 jaar lang 3.000 euro per jaad ontvangt aan subsidie (belgische oplossing voor het fileprobleem), waardoor je in 5 jaar 15.000 euro terug verdient en de meesten weer mooi een nieuwe kopen.

Ik kon eigenlijk maar 1 puntje vinden, en dat is dat de Honda dealer waar de motor beurtjes kreeg er 10w40 olie in gooide. Ik vervang dat volgende week meteen met een nieuw filtertje en 10w30 olie zoals het hoort :)

Ik heb een paar fotos toegevoegd, Johan zal een beetje reclame voor zijn zaak vast niet erg vinden.

Gefeliciteerd, mooie fiets! Maar mijne (ook een 2016) werd nieuw door motoport afgeleverd met 10w40 en ik heb er bijna 50.000km zonder ook maar enig probleem mee gereden, dus dat kan geen kwaad hoor ;)
Heeft alleen maar te maken met de dikte van de olie icm de buitentemperatuur van het land waar je woont.
Veel plezier ermee in ieder geval, zijn heerlijke motoren!
 
Ik geloof ook niet dat het een ramp is, maar Honda heeft bewust een keuze gemaakt voor de CB500X dat er 10W30 in moet. Ik geloof de techneuten van Honda 100% dat zij weten wat zij doen en adviseren, zij kennen het motorblok het beste. 10W40 is bij hogere temperaturen dikker. Het probleem bij een motor die gemaakt is voor 10W30, is dat een hogere viscositeit er voor kan zorgen dat de olie te traag naar verschillende compartimenten in het blok kan stromen wanneer de olie flink opwarmt. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat olieleidingen of openingen te klein zijn om een olie die een hogere viscositeit heeft snel genoeg door te laten stromen.

Het klopt dat bij veel motoren in de handleiding staat dat je deze viscositeit aan mag passen naar de temperaturen in jouw land/seizoenen, maar bij de CB500X is dat niet zo en wordt duidelijk alleen 10W30 aangegeven. Daarom hanteer ik voor alle zekerheid toch liever wat Honda adviseert, al geloof ik jou dat het waarschijnlijk geen verschil gemaakt heeft voor jouw fiets. Het verschil tussen 10w30 en 10w40 is dan ook niet schokkend.
 
Ik geloof ook niet dat het een ramp is, maar Honda heeft bewust een keuze gemaakt voor de CB500X dat er 10W30 in moet. Ik geloof de techneuten van Honda 100% dat zij weten wat zij doen en adviseren, zij kennen het motorblok het beste. 10W40 is bij hogere temperaturen dikker. Het probleem bij een motor die gemaakt is voor 10W30, is dat een hogere viscositeit er voor kan zorgen dat de olie te traag naar verschillende compartimenten in het blok kan stromen wanneer de olie flink opwarmt. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat olieleidingen of openingen te klein zijn om een olie die een hogere viscositeit heeft snel genoeg door te laten stromen.

Het klopt dat bij veel motoren in de handleiding staat dat je deze viscositeit aan mag passen naar de temperaturen in jouw land/seizoenen, maar bij de CB500X is dat niet zo en wordt duidelijk alleen 10W30 aangegeven. Daarom hanteer ik voor alle zekerheid toch liever wat Honda adviseert, al geloof ik jou dat het waarschijnlijk geen verschil gemaakt heeft voor jouw fiets. Het verschil tussen 10w30 en 10w40 is dan ook niet schokkend.
Gefeliciteerd hoor, nette motor :Y
Wat betreft olie zou ik me niet al te druk over maken, al snap ik niet waarom je zou afwijken van wat de fabrikant voorschrijft in dit geval.
 
Thanks! Komende maanden ga ik hem klaar stomen voor mooie reizen! Waar haalt iedereen hier eigenlijk zijn koffersets vandaan? Toen ik daar naar ging zoeken schrok ik wel even van de prijzen, voor wat ik zo zag wat op een CB 500 X past. Het gaat snel richting of ruim over de 1000 euro blijkbaar. Ik heb in Azië veel met een huur CB 500 X gereden, en de zijkoffers en topkoffer daar leken me echt niet zo duur, maar waren wel lekker robuust. Zijn dit soort prijzen normaal, of zoek ik verkeerd / koop je anders 2e hands?
 
Thanks! Komende maanden ga ik hem klaar stomen voor mooie reizen! Waar haalt iedereen hier eigenlijk zijn koffersets vandaan? Toen ik daar naar ging zoeken schrok ik wel even van de prijzen, voor wat ik zo zag wat op een CB 500 X past. Het gaat snel richting of ruim over de 1000 euro blijkbaar. Ik heb in Azië veel met een huur CB 500 X gereden, en de zijkoffers en topkoffer daar leken me echt niet zo duur, maar waren wel lekker robuust. Zijn dit soort prijzen normaal, of zoek ik verkeerd / koop je anders 2e hands?

Koffersets zijn idioot duur. Als je van die mooie alu dingen wilt zeker. Ik heb een Givi rek nieuw gekocht en voor 50 euro 2 oudere Givi E360 plastic zijkoffers. Die oudere zijn wat hoekiger en misstaan niet echt bij de CB500X, maar vooral betaalbaarder :P
Ik ben tenslotte een Hollander 8-)
 
Het hoeft er echt niet perfect uit te zien, ik geef je groot gelijk. Zodra ik zo'n set erop monteer voor een flinke tour/vakantie boeien de looks me wat minder, het wordt dan mijn pakezel. Ik ga eens rondzoeken naar wat 2e hands spul.
 
Het hoeft er echt niet perfect uit te zien, ik geef je groot gelijk. Zodra ik zo'n set erop monteer voor een flinke tour/vakantie boeien de looks me wat minder, het wordt dan mijn pakezel. Ik ga eens rondzoeken naar wat 2e hands spul.
Op de foto staat alleen de topkoffer, ik heb 2 identieke als zijkoffers. Het rek was het duurste onderdeel. Die moet ik er trouwens nog even afhalen, ziet er niet erg sjiek uit, al dat ijzerwerk. :P
 

Bijlagen

  • 20200601_085323.jpg
    20200601_085323.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 25
Nieuw merk van alu zijkoffers, worden bevestigd door middel van een universeel bevestigings systeem aan alle soorten kofferrekken.
Scheelt aardig wat in prijs tegenover de grotere merken. Zodra mijn hardplastic africa twin koffers het begeven ga ik ook voor deze optie!

Smartin alu zijkoffers
 
OSJ, heb je die koffers in het echt gezien? Ze zien er goed uit, maar het scheelt ook weer niet heel veel. Met montagekit (waarmee ze op alle kofferrekken kunnen) betaal ik 415 euro voor een set van twee, dat is 207,50 per stuk. De TRK33N van Givi kosten momenteel 238 euro per stuk. In beiden gevallen heb je alsnog de beugels (bijv van Givi) voor de zijkoffers nodig.

Edit: De zwarte GIVI koffers zijn toch snel 250 euro, dan worden die Smartin koffers toch wel interessant.

Ik denk dat ik met Black Friday even ga kijken wat er zoal aangeboden wordt, dat scheelt vaak ook flink.
 
Laatst bewerkt:
Als je de koffers koopt kan je de montagekit aan 15€ kopen dacht ik ipv 50€?
Dus inderdaad 415€ voor twee koffers!

ik heb ze al in het echt gezien ja, en zien er top uit!
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Zonder montagekit is het 399 euro voor twee, met montagekit 415 euro (16 euro voor de kit). Hiermee zal deze dus op de Givi zijbeugels voor een CB 500 X passen. De Smartin koffers hebben op de site geen inhoud vermeld staan, maar op basis van de buitenmaten moeten deze wel zeker 3 - 8 liter kleiner zijn dan de TRK33's. Wat de Smartin koffers interessant maakt is dat ze 4cm minder hoog zijn dan de Givi TRK33B koffers. De Givi koffers komen in mijn ogen wel erg dicht op de uitlaat, zie plaatje (hier op de foto even de zilvere TRK33, ik zat naar de zwarte te kijken):

1605700566781.png


Nu is het nog de vraag of de Smartin dan aan de bovenkant 4cm over zal hebben, of aan de onderkant.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Bij mijn givi beugels zat een speciaal oerlelijk bochtstukje wat aan de uitlaat geschroefd kan worden zodat er geen gat in een kunststof koffer brandt. Fraai is anders :')
 
  • Haha
Waarderingen: OSJ
Voor mijn Africa Twin ben ik nu alvast op zoek naar een tweedehands kofferrek, zo bespaar ik daar ook nog op. En dan de Smartin koffers kopen. De hardplastic honda koffers zit al een scheur in ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan