honda cb 500 x

Het is wintertijd, de meeste motor activiteiten staan op een laag pitje, dus dat het hier rustig wordt past er wel bij. Ik rij nog wel, maar minder de afgelopen week, als het nat is en er ligt zout op de weg, dan blijft ie even binnen. Dat zoute water kruipt overal in :/
De 24000 km beurt komt ook dichterbij, maar het hangt van de winter perikelen af hoeveel ik rijden kan en hoelang het nog duurt :P
Wel leuk dat er weer wat activiteit is hier, beetje motor therapie in de saaie donkere dagen :')
O ja, binnenkort ga ik een skidplate bestellen, wordt de CB weer een beetje opgeleukt *O*
24.000 km. betekent kleppen stellen. Dat is bij de CB500 een stuk ingewikkelder dan bij de NC750 waarbij je dat zelf kunt doen. Ik ben benieuwd wat dat gaat kosten. Heb je al een keuze gemaakt voor een skidplate?
 
24.000 km. betekent kleppen stellen. Dat is bij de CB500 een stuk ingewikkelder dan bij de NC750 waarbij je dat zelf kunt doen. Ik ben benieuwd wat dat gaat kosten. Heb je al een keuze gemaakt voor een skidplate?
Kleppen stellen gaat met shims voor zover ik weet, op zich is het zelf wel te doen, maar dat houdt in dat ik nog meer troep in mijn garage moet bewaren. Weer een bakje met onderdelen. Plus, ik vind het altijd een goed idee dat er eens een ander op mijn motor rijdt, de monteur in dit geval. Zelf wen je aan de geluidjes en dingetjes die misschien minder fijn zijn, ik kom dat dagelijks tegen in mijn werk.
Skidplate wordt denk ik een SW Motech, maar daar ga ik volgende week even serieus werk van maken , weekje vrij dus alle tijd voor vergelijkend waren onderzoek :P
 
Mijn CB500 staat, met een nieuwe kettingset, in de werkplaats van de Honda dealer. Ik was van plan ‘m a.s. woensdag op te halen. Helaas, een lockdown 😖😢
 
Mijn CB500 staat, met een nieuwe kettingset, in de werkplaats van de Honda dealer. Ik was van plan ‘m a.s. woensdag op te halen. Helaas, een lockdown 😖😢
Is geen probleem:

Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen, wasserijen en stomerijen mogen ook openblijven.
 
Ik zal jullie up to date houden van alle aanpassingen op die van mij, misschien helpt dat wat tegen de winterdepressie :P Stiekem hoop ik op een warme wintermaand ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij iedere week nog zo'n 300 woon-werk kilometers. De magische kilometerstand 44.444 ga ik deze week aantikken. Hij staat dus zeker niet aan de druppellader.

Ik weet nog toen ik de motor kocht begin van het jaar met 18.000 km er op. De tijd vliegt ;-)
 
Is geen probleem:

Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen, wasserijen en stomerijen mogen ook openblijven.
Klopt, ik mag ‘m woensdag ophalen
Ik rij iedere week nog zo'n 300 woon-werk kilometers. De magische kilometerstand 44.444 ga ik deze week aantikken. Hij staat dus zeker niet aan de druppellader.

Ik weet nog toen ik de motor kocht begin van het jaar met 18.000 km er op. De tijd vliegt ;-)
Dat vind ik ook en de km vliegen blijkbaar ook. Ik heb mijn CB500 op 16-04-2020 nieuw opgehaald en vandaag heb ik ‘m weer opgehaald. Nu met een nieuwe kettingset en met 16.005 km op de teller.
 
Is 16.000km voor een kettingset niet wat kort? Of komt dat ook door pekel rijden?

Ik kocht mijn 500x vorige maand met ruim 16k en zit nu bijna op de 17k, er wordt niet mee gereden als er pekel ligt. De eerste kettingset zit er nog op en ziet er in mijn ogen nog prima uit.
 
Is 16.000km voor een kettingset niet wat kort? Of komt dat ook door pekel rijden?

Ik kocht mijn 500x vorige maand met ruim 16k en zit nu bijna op de 17k, er wordt niet mee gereden als er pekel ligt. De eerste kettingset zit er nog op en ziet er in mijn ogen nog prima uit.
Dit komt zeker niet door in pekel rijden, er was nog niet gestrooid toen de diagnose “kapotte ketting” werd gesteld. Deze kettingset is vaak gesteld en ergens bij 10.000 km stond de ketting te strak en moest juist teruggesteld worden. Er zat toen al een “hard” stuk in de ketting. Ik heb vanaf km stand “0” een OSCO oiler gebruikt. Een paar jaar geleden had ik een Versys 650 met een OSCO oiler en daar moest de ketting ook al bij 18.000 km worden vervangen. Noraly Schoenmaker (van Itchy Boots op You Tube) gebruikt op haar Honda CB500X ook een OSCO oiler en heeft 21.000 km gereden met haar kettingset. Mijn (vele) andere motoren hadden een cardan of werden na 1 jaar weer ingeruild.
 
Dit komt zeker niet door in pekel rijden, er was nog niet gestrooid toen de diagnose “kapotte ketting” werd gesteld. Deze kettingset is vaak gesteld en ergens bij 10.000 km stond de ketting te strak en moest juist teruggesteld worden. Er zat toen al een “hard” stuk in de ketting. Ik heb vanaf km stand “0” een OSCO oiler gebruikt. Een paar jaar geleden had ik een Versys 650 met een OSCO oiler en daar moest de ketting ook al bij 18.000 km worden vervangen. Noraly Schoenmaker (van Itchy Boots op You Tube) gebruikt op haar Honda CB500X ook een OSCO oiler en heeft 21.000 km gereden met haar kettingset. Mijn (vele) andere motoren hadden een cardan of werden na 1 jaar weer ingeruild.
Mijne heeft er inmiddels ook 22000 km opzitten, met ook een Osco vanaf dag 1.
Blijft ook een beetje mazzel of pech met kettingen lijkt het soms wel.
Noraly is top trouwens, ik volg haar al vanaf het begin. Leuk dat ze nu ook een CB500X heeft.
Er wordt over het algemeen flink gereden met de CB, de kilometers komen er rap bij hier.
Best gek, dat kán toch helemaal niet? Daar heb minstens een 1000 cc voor nodig :P
 
Mijne heeft er inmiddels ook 22000 km opzitten, met ook een Osco vanaf dag 1.
Blijft ook een beetje mazzel of pech met kettingen lijkt het soms wel.
Noraly is top trouwens, ik volg haar al vanaf het begin. Leuk dat ze nu ook een CB500X heeft.
Er wordt over het algemeen flink gereden met de CB, de kilometers komen er rap bij hier.
Best gek, dat kán toch helemaal niet? Daar heb minstens een 1000 cc voor nodig :P
Ik heb verschillende 1000+ cc motoren gehad en ik ben telkens kleiner (minder cc’s, pk’s en gewicht) gaan rijden. Ik had net een nieuwe NC750X aangeschaft toen ik op YouTube kennis maakte met de CB500X. Toen wist ik dat ik de verkeerde Honda had gekocht. Uiteindelijk heb ik in april 2020 een proefrit gemaakt op de CB500 en na 10km wist ik het al. Dit is ‘m. En nu na ¾ jaar vind ik het nog steeds de fijnste motor die ik ooit gereden heb. Prima zit, vering en remmen. Heerlijke, soepele motor, fijne koppeling en versnellingsbak. En, uiteindelijk, een prima weer- en windbescherming. Nee, ik mis de BMW GS, de Capo Nord en de Multistrada niet.
 
Ik heb verschillende 1000+ cc motoren gehad en ik ben telkens kleiner (minder cc’s, pk’s en gewicht) gaan rijden. Ik had net een nieuwe NC750X aangeschaft toen ik op YouTube kennis maakte met de CB500X. Toen wist ik dat ik de verkeerde Honda had gekocht. Uiteindelijk heb ik in april 2020 een proefrit gemaakt op de CB500 en na 10km wist ik het al. Dit is ‘m. En nu na ¾ jaar vind ik het nog steeds de fijnste motor die ik ooit gereden heb. Prima zit, vering en remmen. Heerlijke, soepele motor, fijne koppeling en versnellingsbak. En, uiteindelijk, een prima weer- en windbescherming. Nee, ik mis de BMW GS, de Capo Nord en de Multistrada niet.
Heheh, da's nou juist het punt :Y
De grap is, dat welk blad of welke review je ook leest, volgens wijze (doorgaans mannen) heb je gewoon een bult vermogen en motor nodig. Een 500 wordt steevast als beginnersmotor, lesmotor of vrouwen motor neergezet.
Ook in mijn eigen omgeving heerst die gedachte trouwens...
Whatever....ik ben d'r heel tevreden over, om dezelfde redenen die jij noemt.
 
Ik had net een nieuwe NC750X aangeschaft toen ik op YouTube kennis maakte met de CB500X. Toen wist ik dat ik de verkeerde Honda had gekocht. Uiteindelijk heb ik in april 2020 een proefrit gemaakt op de CB500 en na 10km wist ik het al. Dit is ‘m.
Gelukkig heb je nog niks over de Honda CRF300L & Rally gelezen of gezien 😅
 
De MIVV uitlaat zit erop, het staat hem echt geweldig en het geluid is beter dan verwacht: Zonder DB-killer goed hard, het geluid is echt lekker diep en hij pruttelt en ploft bij gas los nog mooi na.

1.jpg


2.jpg



Nu zat ik te prutsen met het Givi verhoogd ruitje, deze heb ik gekocht omdat mijn standaard Honda ruitje op de hoogste stand de wind precies op de bovenste helft van mijn helm knalt. Het originele Honda ruitje past perfect, de gaatjes van het scherm vallen perfect voor de gaatjes van het uitstekende stukje frame. De gaatjes in het Givi ruitje lijken bijna een centimeter verder uit elkaar te zitten :?Als ik aan de ene kant het scherm met de twee boutjes vast maakt, valt hij aan de andere kant zo met de gaatjes voor het frame:

Windscherm2.jpg


Salami (of anderen die dit ding ook hebben), had jij dit ook met jouw Givi ruitje? Ik kan met een beetje geweldig het scherm er soort van voor buigen, maar de boutjes gaan dan vrij scheef door de houdertjes erachter, lijkt me toch niet helemaal goed. Kan iemand me vertellen of dit normaal is? Je zou toch zeggen dat Givi gewoon de maten van Honda aan zou houden..?
 
Bij de mijne paste de ruit ook niet. Het bleek dat ik een ruit had van het vorige model, van vóór 2019. Bijna hetzelfde maar toch anders. Volgens mij zijn de onderdeel nummers van Givi die eindigen op 71 voor het nieuwste model, die eindigen op 21 voor het vorige model.
 
Bij de mijne paste de ruit ook niet. Het bleek dat ik een ruit had van het vorige model, van vóór 2019. Bijna hetzelfde maar toch anders. Volgens mij zijn de onderdeel nummers van Givi die eindigen op 71 voor het nieuwste model, die eindigen op 21 voor het vorige model.
Correctie; ik zie net in je oudere post dat je het goede bestelnummer hebt voor jouw motor volgens mij.
In dat geval weet ik het niet :N
 
Ja, dat had ik wel goed uitgezocht inderdaad. Ik heb voor de zekerheid RAD even gemaild, daar komt het scherm vandaan :)
 
Gelukkig heb je nog niks over de Honda CRF300L & Rally gelezen of gezien 😅

Ik volg al even het CRF250 topic hier op MF, omdat ik daar ook mee gereden heb in Azië en omdat er lekker veel wordt gepost. Die CRF300 lijkt me echt een gaaf ding om af en toe mee te ploegen. Helaas heb je er in Nederland zo weinig aan '(
 
Laatst bewerkt:
Ik volg al even het CRF250 topic hier op MF, omdat ik daar ook mee gereden heb in Azië en omdat er lekker veel wordt gepost. Die CRF300 lijkt me echt een gaaf ding om af en toe mee te ploegen. Helaas heb je er in Nederland zo weinig aan '(
Vind ik niet, een heerlijke motor om mee in Nederland te rijden ook op het asfalt.
Ik heb ook een Honda500 maar stap liever op de CRF veel meer gein en lol.
 
Ik heb meerdere 1 cilinders gehad, en ik vind een 2 cilinder toch wat geschikter voor allround gebruik. Ik ga meerdere malen per jaar naar Duitsland en Luxemburg, met de 1 pitters op de snelweg had ik boven de 110, 120 km/u echt het gevoel dat je buiten z'n comfort zone kwam. De 500X doet probleemloos 130/140 zonder het gevoel dat het te gek wordt.
Als je weinig of nooit op de snelweg komt is een 1 cilinder echt geniaal :Y
Hoe lichter hoe beter.
 
Ik heb meerdere 1 cilinders gehad, en ik vind een 2 cilinder toch wat geschikter voor allround gebruik. Ik ga meerdere malen per jaar naar Duitsland en Luxemburg, met de 1 pitters op de snelweg had ik boven de 110, 120 km/u echt het gevoel dat je buiten z'n comfort zone kwam. De 500X doet probleemloos 130/140 zonder het gevoel dat het te gek wordt.
Als je weinig of nooit op de snelweg komt is een 1 cilinder echt geniaal :Y
Hoe lichter hoe beter.
Ja als je veel snelweg rijdt is 2+ cilinders fijner, alhoewel de CRF300 een top krijgt van zo'n 130 km/u.
Ik rijdt naar een bestemming liever zo weinig mogelijk snelweg maar een paar uurtjes op de snelweg 100/120 rijden is dus makkelijk te doen.

Honda:
the gear ratios have been changed. Gears one to five have been made shorter to improve acceleration, while sixth gear is taller to allow for more relaxed high-speed cruising. These changes result in a small increase in top speed, with Honda claiming the CRF300 Rally will now reach 84mph, up from 80mph, while the 300L will reach 82mph.
 
Ik weet niet welke debiel bij Honda bedacht heeft hoe de handvaten vastgezet worden, het is met geen mogelijkheid los te krijgen.


Ik heb zo een half uur met een hamer staan rammen op beiden kanten, er komt gewoon geen beweging in. Uberhaupt raar dat je alleen met hamers en slaan een handvat los kan krijgen...
 
Inmiddels is het binnenwerk van het handvat eruit, dan heb je dit:
1234.JPG


Ik heb het achterste deel vastgezet met een klem en met de zwaarste stand met een boormachine (klopstand) geprobeerd deze schroef los te krijgen, zit ook muur en muur vast. Als deze er niet uit gaat kunnen de handkappen dus niet vastgezet worden. Schiet niet echt op zo :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan