honda cb 500 x

Na 8 jaar zonder motor ga ik over anderhalve week weer eens lekker toeren met een huurmotor, een CB500x. Ooit ben ik begonnen op een Suzuki Freewind, daar heb ik echt veel plezier van gehad en dit lijkt me een leuke manier om het weer op te pakken. Als het bevalt tenminste, ben heel benieuwd.
 
Na 8 jaar zonder motor ga ik over anderhalve week weer eens lekker toeren met een huurmotor, een CB500x. Ooit ben ik begonnen op een Suzuki Freewind, daar heb ik echt veel plezier van gehad en dit lijkt me een leuke manier om het weer op te pakken. Als het bevalt tenminste, ben heel benieuwd.
Veel plezier gewenst alvast dan maar :Y
Moet goedkomen op de CB500X, fijne motor.
 
Vandaag mijn aangepaste buddy seat getest, heerlijk wat een verschil.
De gel vulling eruit laten halen en vervangen door 2 lagen schuim, iets breder laten maken en 2 cm hoger. Super comfortabel nu !!
Ik heb laten doen bij Kommer motors in Kootwijkerbroek. Echt een aanrader.
 
Vandaag mijn aangepaste buddy seat getest, heerlijk wat een verschil.
De gel vulling eruit laten halen en vervangen door 2 lagen schuim, iets breder laten maken en 2 cm hoger. Super comfortabel nu !!
Ik heb laten doen bij Kommer motors in Kootwijkerbroek. Echt een aanrader.
Had je al een aangepast zadel, of hebben ze allemaal een gel vulling?
 
Ik had nog geen aangepast zadel, en ze hebben allemaal n gel vulling... dat is wat ze me vertelde.
Dat wist ik nog niet. Voor mij is het zadel trouwens prima, net een lang weekend Duitsland gedaan, hele dag rijden, geen centje pijn.
O ja, wie wacht op de 2022 versie moet geduld hebben tot februari/maart heb ik me laten vertellen 8)7
 
Nou, vandaag lekker gereden. In totaal zo'n 500 km, rondje Veluwe / Sallandse Heuvelrug. Een kennis van me kent er de weg(getjes) en heeft me meegenomen. We hebben zo ongeveer alle heuvels en heidevelden gezien die er zijn, langs de IJssel gereden, door bossen en kleine dorpjes. Dik voor elkaar.

De CB 500 x is gemaakt voor dit soort tochten geloof ik, want het ging heerlijk. We hebben echt alles gedaan van kronkelweggetjes tot de 'onverwachtse bocht vol modder' en filerijden op de weg terug naar huis. Het is een lekker vergevingsgezinde motor, het maakt allemaal niet uit. "In welke versnelling rij ik ook alweer, euh whatever, gas erop en we gaan vooruit", wat in allerlei situaties handig is. Twee tikjes terug en je versnelt voor een inhaalactie, het is simpel en vanzelfsprekend.

Nadelen; boven de 120 is het allemaal wat comfortvrij, in vergelijking met mijn oude Pan 'rijdend bankstel' European. Misschien dat een andere stand van het ruitje wat helpt. En op lage snelheid is 'ie wat hakerig op het gas, niet echt soepel. Dat lijkt me een kwestie van de mapping of van gewenning.

Nuja, morgenochtend breng ik 'm terug en dan is het weer uit met de pret. Voor nu dan *O*
 

Bijlagen

  • IMG_1967.jpg
    IMG_1967.jpg
    294 KB · Weergaven: 31
Er komt een recall aan voor de 2019 Honda CB(R)500 modellen:

Honda Motor Co. Japan heeft een Recall aangekondigd voor de CB(R)500 F/X/R 2019YM.
In de ABS modulator van genoemde modellen kan bij montage mogelijk teveel montagevet zijn gebruikt op een O-ring in de modulator, waardoor er verlies van remdruk kan optreden, met als gevolg een langere remweg.
 
Nou, vandaag lekker gereden. In totaal zo'n 500 km, rondje Veluwe / Sallandse Heuvelrug. Een kennis van me kent er de weg(getjes) en heeft me meegenomen. We hebben zo ongeveer alle heuvels en heidevelden gezien die er zijn, langs de IJssel gereden, door bossen en kleine dorpjes. Dik voor elkaar.

De CB 500 x is gemaakt voor dit soort tochten geloof ik, want het ging heerlijk. We hebben echt alles gedaan van kronkelweggetjes tot de 'onverwachtse bocht vol modder' en filerijden op de weg terug naar huis. Het is een lekker vergevingsgezinde motor, het maakt allemaal niet uit. "In welke versnelling rij ik ook alweer, euh whatever, gas erop en we gaan vooruit", wat in allerlei situaties handig is. Twee tikjes terug en je versnelt voor een inhaalactie, het is simpel en vanzelfsprekend.

Nadelen; boven de 120 is het allemaal wat comfortvrij, in vergelijking met mijn oude Pan 'rijdend bankstel' European. Misschien dat een andere stand van het ruitje wat helpt. En op lage snelheid is 'ie wat hakerig op het gas, niet echt soepel. Dat lijkt me een kwestie van de mapping of van gewenning.

Nuja, morgenochtend breng ik 'm terug en dan is het weer uit met de pret. Voor nu dan *O*
De gasrespons is wel een bekend dingetje ja, mijne heeft er vooral bij koude motor wat last van, maar ik ben er aan gewend geraakt, geen problemen mee.
De ruit is bij elke motor een discussie punt, daar laat je een motor niet voor staan lijkt mij. Ik kan me geen motor herinneren waarbij de standaard ruit perfect was. Er zijn meerdere alternatieven beschikbaar voor de 500X.
Maar goed, het wordt natuurlijk nooit een vergelijking met een 1300 cc toerbuffel.
 
Klopt, dat kan nog lang duren, Honda is met de voorbereiding bezig, dit is de vooraankondiging die de dealers kregen.
 
Klopt, dat kan nog lang duren, Honda is met de voorbereiding bezig, dit is de vooraankondiging die de
We wachten het af. Inmiddels bijna 40.000 op de teller, nog niks gemerkt van eventuele problemen. De remkracht voor is trouwens toch al niet spectaculair, al scheelde het wel toen er andere remblokjes in kwamen :')
Ben toch een beetje aan het overwegen om volgend jaar een verse 500X te kopen, betere remmen, betere koplamp, en een dikke 40.000 km minder op de teller 8-)
 
Goedemorgen,
Van de zomer heb ik een Cb500x uit 2017 gekocht. Erg fijne motor maar helaas nog niet veel kunnen rijden. Nu zit ik met het volgende; ik had een middenbok besteld maar daar zit een hele lange levertijd op bij 2 verschillende leveranciers. Nu heb ik gezocht voor een paddockstand want elke keer een stukje lopen om de ketting te smeren was ik na 1 keer wel klaar mee. Maar voor zo’n paddockstand heb ik Bobbins nodig die aardig aan de prijs zijn. Hebben mensen hier een andere oplossing? Een universele paddock bijvoorbeeld?
 
Goedemorgen,
Van de zomer heb ik een Cb500x uit 2017 gekocht. Erg fijne motor maar helaas nog niet veel kunnen rijden. Nu zit ik met het volgende; ik had een middenbok besteld maar daar zit een hele lange levertijd op bij 2 verschillende leveranciers. Nu heb ik gezocht voor een paddockstand want elke keer een stukje lopen om de ketting te smeren was ik na 1 keer wel klaar mee. Maar voor zo’n paddockstand heb ik Bobbins nodig die aardig aan de prijs zijn. Hebben mensen hier een andere oplossing? Een universele paddock bijvoorbeeld?
Als je zo weinig rijdt hoef je niet vaak te smeren, dat verzacht het leed :+
Verder kan ik niet helpen helaas, mijn middenbok blijft waar ie zit, en bobbins heb ik ook al niet |(
Als je wel meer gaat rijden is een Osco nog een overweging waard, geen spuitbussen, stands of middenbok meer nodig om te smeren, en je hebt een Nederlands product ipv chinese troep :P
 
Idd een osco oiler is een prima investering.
Om de ca 200km even aan het heveltje trekken , bij stapvoets rijden, klaar.
Geen ketting meer spannen, je achterband is eerder versleten.
Ketting set gaat ca 45,000 km mee , bij mij igv.
Ik maak nooit de ketting schoon , pure onzin je smeert het vuil erin , en spuit ook nooit op de ketting met hd reiniger.
 
Volgens de info van Puig zelf is ie 105 mm hoger :P
De Givi is nog een paar (4.5 geloof ik) centimeter hoger.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211130-161553_Chrome.jpg
    Screenshot_20211130-161553_Chrome.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 7
Zelf proberen werkt het beste, DE ruit bestaat niet.
Ik ben vrij lang, zelfs de Givi was niet voldoende. Nu heb ik de Givi met een MRA touring screen erop. Ziet er niet erg sexy uit, maar ik heb nog nooit zo'n goed werkende ruit gehad, en ik heb toch heel wat afgeklooid op diverse motoren :P
 
Gezellige boel hier :+
Ipv een jaarwisseling wordt het een uitvaart van een overleden topic vrees ik :')
Niemand wat te melden, nog geen eigenaren van een 2022 model?
 
Terug
Bovenaan Onderaan