honda cb 500 x

luwe

MF'er
21 nov 2012
35
8
Enschede
halo allen
zijn hier nog meer rijders op een cb 500x
de eerste kwam in 2013
het laatste model is nu 2019
ben wel benieuwt naar ervaring van meer rijders als die er zijn
 
Ik heb kortgeleden een rondje op een 2019 demo gereden, ik overweeg hem als woon-werk motor. Proefrit was een aangename verrassing, mijn huidige vervoer is een 1200 met cardan, dan is deze 500 wel een superleuke lichtgewicht. Ook 130 km per uur gaat makkelijk. Benieuwd naar ervaringen van anderen.
 
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen. Ik heb zelf een Africatwin 750 en een Honda Cb500 uit 2002. Ook de CB rijdt verrassend goed. Misschien dat ik over enige tijd ook een cb500x wil.

Luwe: jij was ermee naar Sardinië geweest?. Wat zijn jouw ervaringen op gebied van: lol, rij eigenschappen, vermogen, bochten, verbruik, handelbaarheid, stabiliteit op snelweg etc?
Misschien wel in vergelijking met jouw vorige motor, transalp650 toch?.
 
Ik heb een 2016 model, heerlijke motor met een super verbruik, haal +/- 450km op een tank (17 liter).
Misschien met de tijd nog een rally raid kit monteren voor het betere offroad werk.
 
Ik heb een 2016 model, heerlijke motor met een super verbruik, haal +/- 450km op een tank (17 liter).
Misschien met de tijd nog een rally raid kit monteren voor het betere offroad werk.

Aangezien jij ervaringsdeskundige bent; hoe doet ie het op langere snelweg ritten? Is een kruissnelheid van 130 vol te houden? Bij mijn proefrit was 130 halen geen probleem, maar is een lang stuk ook prettig? Ik heb een aantal 1 cilinders gehad, die hadden ongeveer hetzelfde vermogen, maar 130 rijden voelde toch altijd een beetje als teveel van het goede voor het blok.
 
130 Gaat prima, ik ben naar Luxemburg gereden, continue 140/150 en dat rijd gewoon goed.
Verbruik gaat dan wel iets omhoog bij 140/150 dan doe je zo'n 350km op een tank voordat de reserve gaat branden.
Ja hij maakt wat meer geluid dan, maar daar wen je ook wel aan, blok kan het in ieder geval makkelijk aan.
Ik heb hem vanaf nieuw en er staat nu bijna 40.000km op, heeft nog geen klap verkeerd gegeven.
 
Mijn vriendin heeft een 2016 (die met LED verlichting en onderkuipje nog en de langere stalen uitlaat, soort tussenmodel). Zij is er heel erg blij mee. Erg zuinig. Stuurt heel makkelijk. En inderdaad ook prima op de snelweg!

Ik heb er ook paar keer mee gereden, gaat prima. Voordeel is dat het een 500 is met 2 cilinders. 35KW, daardoor lekker rustige loop en erg duurzaam!
Heb nog getwijfeld om aan te schaffen, maar persoonlijk vind ik 35kw net te weinig. En ik wil geen ANWB stelletje worden. :')
 
Goed om te horen dat de snelweg geen belemmering is.
Vermogen vind ik niet zo belangrijk, de wilde haren zijn er inmiddels toch wel af.
En je kan en mag toch nergens meer hard, dan is een lichte motor eerder een voordeel :P
 
Goed om te horen dat de snelweg geen belemmering is.
Vermogen vind ik niet zo belangrijk, de wilde haren zijn er inmiddels toch wel af.
En je kan en mag toch nergens meer hard, dan is een lichte motor eerder een voordeel :P

Met dat in het achterhoofd en ik zocht een goede motor voor woon/werk heb ik deze toendertijd ook aangeschaft.
Zeker geen spijt van en als je zoekt op Rally raid cb500x zie je dat je met een wel wat kostbare upgrade, er ook een hele leuke offroad motor van kan maken ;)
 
Met dat in het achterhoofd en ik zocht een goede motor voor woon/werk heb ik deze toendertijd ook aangeschaft.
Zeker geen spijt van en als je zoekt op Rally raid cb500x zie je dat je met een wel wat kostbare upgrade, er ook een hele leuke offroad motor van kan maken ;)

Ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Bij welke dealer komt jouwe vandaan?
Weinig ervaring met Honda dealers hier in de buurt.
Rally Raid is leuk maar idd met een prijskaartje. En de nieuwste 500x heeft al een 19" voorwiel. Persoonlijk zou ik als ik zo'n Rally Raid setje wou een oudere 500x kopen en die ombouwen. Die nieuwe vind ik zoals ie nu is al best geinig.
 
Ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Bij welke dealer komt jouwe vandaan?
Weinig ervaring met Honda dealers hier in de buurt.
Rally Raid is leuk maar idd met een prijskaartje. En de nieuwste 500x heeft al een 19" voorwiel. Persoonlijk zou ik als ik zo'n Rally Raid setje wou een oudere 500x kopen en die ombouwen. Die nieuwe vind ik zoals ie nu is al best geinig.

De mijne komt bij Motoport Wormerveer vandaan, gekocht net voordat ik hierheen verhuisde ;)
Ik heb hem tijdens de garantieperiode wel daar laten onderhouden, maar na die 2 jaar gewoon weer lekker zelf het onderhoud doen.
Ze weten wel aardig prijzen te rekenen daar, slaat echt op kaas :')
 
Vanmorgen een uurtje proefgereden op een nieuwe Suzuki V-strom 650 XT. Kwam toevallig zo uit, was best een aangename ervaring. Fijne motor, helaas is de proefrit op de CB500X alweer te lang geleden voor een goede vergelijking. Voor mijn gevoel zat ik lekkerder op de Honda, maar de Suzuki is weer net een maatje forser over de hele linie. Ik ben vrij lang dus dat kan een puntje zijn.
Is de LED koplamp van de Honda nog een meerwaarde? Ik rij veel in het donker vanwege ploegendienst , de lamp van de Soes is een gewone Halogeen. En ik wil niet weer met Xenon of LED lampjes aan het klooien.
Misschien ook nog een keertje op de Honda rijden :]
 
Ik vind de led opzich wel ideaal, ik rij ook vaak sóchtends om 4 uur naar mn werk in t donker, en in de donkere polders hier heb ik wel een paar verstralers erbij gezet voor net een beetje extra.
 
beetje laat maar ik had een 2013 model
een jaar gehad op vakantie italie sardinie geweest 6000 km
vond het een prima motor zitten en houding prima
op auto baan vol bepakt met koffers 140 geen probleem
en een gemiddeld verbruik van 1 op 27
heb nu de 2019 denk beter dan het vorige model
veel verbeteringen totaal motor
reed vroeger een Honda transalp 700
maar naar een kleine gewenning niet meer terug
de top snelheid op de 2019 is minder maar wel meer koppel
20180904_150305.jpg
 
Laatst bewerkt:
1 op 27, da's echt wel netjes :}
Als 140 per uur ook geen probleem is heb ik niet meer nodig.
Ik twijfel een beetje tussen de v-strom 650 en de Honda.
Maar ja, ik heb nog een dikke brommer met bijna 90.000km op de klok, die brengt niet zoveel meer op. Van de inruilprijs werd ik niet zo blij. Maar even doorrijden nog, misschien is er particulier nog een redelijk prijsje voor te krijgen, wie weet...
 
Ik ben eergister teruggekomen uit de Vogezen, 750km in 1 dag terug met volle bepakking, motortje geeft geen krimp 👍
Continue 130/140/150 gereden.
 
1 op 27, da's echt wel netjes :}
Als 140 per uur ook geen probleem is heb ik niet meer nodig.
Ik twijfel een beetje tussen de v-strom 650 en de Honda.
Maar ja, ik heb nog een dikke brommer met bijna 90.000km op de klok, die brengt niet zoveel meer op. Van de inruilprijs werd ik niet zo blij. Maar even doorrijden nog, misschien is er particulier nog een redelijk prijsje voor te krijgen, wie weet...

90k is wel een mooie stand ja 😯 wat rij je nu dan?
 
90k is wel een mooie stand ja 😯 wat rij je nu dan?
Ik heb nu een Yamaha xt1200 Super Tenere.
Geweldig ding, maar de teller loopt gestaag op, en stiekem gaat mijn voorkeur uit naar een wat lichtere motor. Heel veel lol gehad met mijn 1 cilinder XT660 Tenere's een aantal jaren geleden. Ongeveer hetzelfde vermogen als de Honda, nooit gebrek aan power gehad.
Maar ik ben ook niet zo'n hoogvlieger O-)
 
Ik heb nu een Yamaha xt1200 Super Tenere.
Geweldig ding, maar de teller loopt gestaag op, en stiekem gaat mijn voorkeur uit naar een wat lichtere motor. Heel veel lol gehad met mijn 1 cilinder XT660 Tenere's een aantal jaren geleden. Ongeveer hetzelfde vermogen als de Honda, nooit gebrek aan power gehad.
Maar ik ben ook niet zo'n hoogvlieger O-)

Grappig, ik ben juist aan het rondkijken naar een Super Tenere ivm wat langere reizen en wat meer comfort daarvoor ;)
Moet er nog een keer op proefrijden om te kijken of t wat voor me is, maar de cardan spreekt mij ook wel aan.
 
Grappig, ik ben juist aan het rondkijken naar een Super Tenere ivm wat langere reizen en wat meer comfort daarvoor ;)
Moet er nog een keer op proefrijden om te kijken of t wat voor me is, maar de cardan spreekt mij ook wel aan.


Ik weet er wel eentje te koop toevallig O-)
 
Ik weet er wel eentje te koop toevallig O-)

Haha ja maar is voor volgend jaar, heb net voor de voorgevel van m'n huis kunststof kozijnen besteld :X:X8)7
Misschien dat ik wel m'n cb al eerder in de verkoop doe aangezien mijn vrouw een tdm 900 rijdt en ik die ook gewoon kan pakken ;)
 
Ik denk trouwens dat je je niet teveel voor moet stellen van het comfort van een zware motor. Net terug van een Eiffel weekend, was fantastisch trouwens, maar de snelweg vind ik ook op de XT1200 gewoon vervelend. De kadetjes gaan na een paar uurtjes irriteren, windlawaai aan je kop, je kent het wel denk ik. Plus de bult kilo's die je erbij kado krijgt. :')En op alle vorige motoren was het niet anders. De juiste ruit zien te vinden en het zadel zijn volgens mij veel belangrijker. Enig voordeel van een zware motor is dat ie veel rustiger loopt op de snelweg. En de cardan :}
Maar goed, da's mijn mening he, ieder het zijne ;)
 
Ik denk trouwens dat je je niet teveel voor moet stellen van het comfort van een zware motor. Net terug van een Eiffel weekend, was fantastisch trouwens, maar de snelweg vind ik ook op de XT1200 gewoon vervelend. De kadetjes gaan na een paar uurtjes irriteren, windlawaai aan je kop, je kent het wel denk ik. Plus de bult kilo's die je erbij kado krijgt. :')En op alle vorige motoren was het niet anders. De juiste ruit zien te vinden en het zadel zijn volgens mij veel belangrijker. Enig voordeel van een zware motor is dat ie veel rustiger loopt op de snelweg. En de cardan :}
Maar goed, da's mijn mening he, ieder het zijne ;)

Weet ik, ok heb ook een ktm smt 990 gehad maar dat was op de snelweg toch wel een stuk rustiger rijden voor mn gevoel.
Was ook een fantastisch gave motor hij was had alleen een btje teveel mankementjes waar ik niet zo blij van werd :')
 
Weet ik, ok heb ook een ktm smt 990 gehad maar dat was op de snelweg toch wel een stuk rustiger rijden voor mn gevoel.
Was ook een fantastisch gave motor hij was had alleen een btje teveel mankementjes waar ik niet zo blij van werd :')

Als het betrouwbaar moet wezen dan moet het nog steeds een Japanner zijn.
Jammer maar waar :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan