Honda CB 550 cafe racer

Suzanne88

Rookie
29 jun 2019
14
24
Hoi!
In juni heb ik een Honda CB 550 uit '77 gekocht. niet rijklaar, wel compleet (zo het lijkt).Dat is dus ook gelijk het eerste doel: zorgen dat de motor weer rijklaar is :D het zit 'm vooral in elektra, remmerij en het zadel weer vastlassen.

vorige week zijn we bezig geweest met het achterwiel en de rem.
Bijgevoegd een aantal foto's van het achterwiel.
Het is (volgens mij) geen origineel achterwiel en dat brengt de volgende vraag dan ook;
De afstandsbussen links en rechts, hoe weet ik welke de juiste zijn, kan ik dit ook meten? Ik kan me voorstellen dat de ketting recht moet lopen, maar hoe meet je dit precies?
Daarnaast de trommelrem. Al wel alles al een keer gemonteerd, en na montage loopt de rem aan. Niet de hele tijd, maar tijdens 1 slag van het wiel 2 of 3 x.
Heeft dit te maken met een mogelijk verkeerde uitlijning van het achterwiel of moet ik de fout in de trommel zoeken? De remschoenen zijn wel afgeschuind.

1407336
1407337
 
Je ketting moet in een rechte lijn lopen, van voor- naar achterrand wiel zonder verspringen. Als ik de foto zo zie, dan moet je wiel aan de rechterkant iets verder naar achter (als je achter de motor staat dus naar je toe). Er zitten 2 stelbouten op je as, die gebruik je daarvoor. Even meten links rechts van as tot bijvoorbeeld de as van de achterbrug geeft je snel een goed idee of alles ongeveer gelijk zit.

Wat betreft de bussen, volgens mij zou dit jouw situatie moeten zijn:
https://www.cmsnl.com/suzuki-gs550-1977-b-usa-e03_model16028/partslist/BLCK0053.html#.XSGmVB5Nc0M
Kleine bus (9) moet dus links, de grote bus (11) moet rechts.

Voor je trommelrem, daar gaat de wielas doorheen, die er voor zorgt dat de remplaat in lijn ligt met het center van het achterwiel. Als het wiel scheef staat, staat de remplaat dus ook scheef, dus dat zou normaal geen probleem mogen zijn. Als je zegt dat hij aanloopt, is dat met de as van het achterwiel al vast gezet? Indien niet, eerst vast zetten. Er is altijd wel een beetje speling als de as los zit, waardoor de rem eventueel kan aanlopen. Remblokken slijten standaard schuin af, omdat ze eerst met de voorkant van het remmateriaal contact maken en dan pas de rest. Een setje nieuwe remblokken kost de wereld trouwens niet, dus ;)
 
1408460

Dat busje hoort daar idd niet.
De remankerplaat lijkt wel van een CB550F te zijn, maar wellicht is de naaf en/of het deel waar het kettingwiel zit van een CB550K3 waardoor het niet past. Zo te zien is de achterbrug wel van een CB550F. Dit is te zien aan het montage punt links achter t.b.v. de verchroomde kettingkast. De achterbrug van de CB550K3 heeft dit montagepunt niet.

Wel mooi gepoetst 8-)
 
volgens mij is dat geen busje maar gewoon een gedeelte van de achteras.
achtervork benen staan wat ver uit elkaar en de achteras is nog niet vast gedraaid. zie ook de naar beneden hangende spanner.
 
Het is weer eens tijd voor een nieuwe update! Ik heb het achterwiel gelaten voor wat het is, maar jullie reacties neem ik natuurlijk mee.

First things first, zorgen dat we 'm gestart krijgen. Dat heeft heel wat hoofdbrekers opgeleverd, we stonden op een gegeven moment met drie man sterk de motor door te meten, nog een keer te meten en nog een keer te meten. Uiteindelijk heb ik een stappenplan van deze site gebruikt: Als je motor niet wil starten en andere elektronische problemen

Waardoor bleek dat het startrelais stuk is. Deze heb ik er afgehaald (En 100 foto's gemaakt van dat proces :p) Dus deze ga ik nieuw bestellen en hopen dat we hem daarna lekker snel aan de praat hebben.
 

Bijlagen

  • 20190714_124223.jpg
    20190714_124223.jpg
    140,4 KB · Weergaven: 24
Zit er geen kickstarter op de cb ? Dan hebbie geen startrelais nodig.
Bij een beetje café racer kan de startmotor er dan ook af.
Gewichts besparing om sneller te zijn dan de ander was de gedachte gang van een caferacer ;)
 
Zit er geen kickstarter op de cb ? Dan hebbie geen startrelais nodig.
Bij een beetje café racer kan de startmotor er dan ook af.
Gewichts besparing om sneller te zijn dan de ander was de gedachte gang van een caferacer ;)

Dat gaat me iets te ver ;'-) wie weet voor de toekomst, maar toch maar een nieuw relais besteld en binnenkort proberen!
 
Zo, weer eens een update van de opbouw van mijn caferacer.
Een nieuw startrelais is binnen, getest en aangesloten.
De draadboom is door de vorige eigenaar(s) losgehaald en deels weer terugverbonden. Nog steeds veel meetwerk en zo komen we steeds een eindje verder.
De starterbutton werkte eerst niet, nu met een nieuw startrelais was dit iets makkelijker te controleren, en na een middagje meten werkt deze ook weer.
Ik heb wel de neutraals schakelaar omzeild, deze krijg ik niet goed aan de praat. Ondanks dat de meningen hier over verdeeld zijn, durf ik het wel aan om zonder 1 verder te rijden/starten. Of mis ik daarin iets essentieels?
Nu komt het volgende probleem. De motor heeft continue stroom. Ik kan de motor starten zonder dat hij op contact staat. Aanslaan en dus lopen doet de motor nog niet, maar met die continuestroom nog niet opgelost lijkt me dat ook nog niet handig.

Kan iemand me verder helpen met dit probleem?
Met al deze perikelen op electra gebied, samen met een 'originele' draadboom in een caferacer, zit ik soms te twijfelen om een geheel of anders delen van de draadboom opnieuw aan te leggen. Wat denken jullie..?
 
Misschien is het een idee om een nieuwe originele kabelboom te kopen.
Kun je later nog altijd dingen weghalen.
Die kabelbomen zijn goed verkrijgbaar, en niet schrikbarend duur.

Groeten en succes ermee.
 
Alle draden in de kliko .
Alleen de onderdelen die je wil gebruiken/nodig zijn om te kunnen rijden monteren
En daarvan uit een eigen boom maken
Dat werkt voor mij het smakelijkst en je hebt gelijk al die niet nodig zijnde draden niet meer in je boom zitten plus al die overbodige veiligheidsonzin ook niet meer
Nodig zijn voor het gemak een vrijstand lampje ( kan ook zonder) Olie druk/niveau, ontsteking , verlichting en een contactslot en een handvol zekeringen om het een en ander veilig te stellen .
 
Inderdaad een goed plan, alle draden in de kliko!! Is zoveel makkelijker werken.... Als je het ding ooit weer zou willen verkopen heeft een nieuwe kabelboom echt meerwaarde, veel mensen hikken daar toch wel tegenaan. En bij het maken van een nieuwe draadboom zijn de volgende sites haast onmisbaar ;-)

rick donkers
Techflex

Wat betreft stekkertjes (als je van die fraaie waterdichte AMP seal dingen wilt) zijn de bekend sites uit het verre oosten ook echt top, scheelt flink in de pieken en een krimptang uit het verre oosten doet het ook top! Maar heel veel stekkertjes heb je niet nodig denk ik.

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan