Honda CB 550 Four (1977) vermogensverlies na 30 min rijden

POJ184

Rookie
9 feb 2019
5
2
Hallo allemaal,

Mijn naam is Joris en nieuw hier op het forum (heb me in een ander topic voorgesteld). Ik heb al meteen een vraag.

Ik heb een probleem met mijn motor (Honda CB 550 Four) en vroeg mij af of jullie ervaring hebben met het volgende probleem.

De motor heb ik iets langer dan een half jaar geleden gekocht en hij heeft het altijd perfect gedaan. Nu sinds een paar keer rijden gebeurt telkens hetzelfde: na ongeveer 30 minuten zonder problemen te rijden valt een aanzienlijk deel van het oorspronkelijke vermogen weg. De motor komt nog wel op toeren, maar een stuk minder fel en met een diep brommend geluid. In de derde versnelling gaat hij echter niet veel harder dan 50/60 km/h. Het lijkt dus iets met warmte of elektra te maken. Geen rook uit de uitlaat etc.

Heeft een van jullie ooit zoiets bij zijn klassieker meegemaakt?

Alvast dank!
 
Heel misschien trekt je tank langzaam vacuüm. Zodra het gebeurt even stoppen en je dop open zetten en meteen doorrijden. Doet hij het dan goed en na een half uur weer dan kan het je tankontluchting zijn. Dit is wel een van de makkelijkste dingen om na te gaan, net als een geknikte brandstofslang.
 
Dank allen! Vacuumzuigen benzinetank had ik al op gecheckt, dit was het (helaas) niet. Het is ook niet de choke. Hij draait inderdaad op twee cilinders. Ga het verder uitvogelen!
 
Dan kan het zijn dat een bobine zoals @Janbros aandroeg de oorzaak is van je storing.
Je zou ze kunnen omwisselen, de bobines, als het dan de andere twee cilinders zijn die niet meedoen dan weet je al wat meer.

Jammer dat het nooit de makkelijkste oplossing is.
 
Ik zou het ook gaan zoeken in het ontstekingssysteem. Bobines omwisselen is in ieder geval een goede start. Vergeet dan ook niet de bougiekappen op de juiste bougies te zetten. Als dat resultaat geeft weet je in ieder geval dat het of de bobines of bougiekappen zijn.
Deze nogmaals doormeten en dan weet je het zeker.
Anders de rest van het ontstekingssysteem doormeten. Het kan ook in iets kleins zitten als een kabelbreuk of een slecht contact.
 
Bij mijn CB (400f blok) gebeurde dit ook.
Eén ondensator was kapot. Ik heb maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en er een electronische ontsteking opgezet.
Dat heeft het opgelost.

Rij je nog met contactpunten? Dan kun je dit makkelijk checken door even je deksel eraf te halen zodra het probleem zich voordoet. Je zou een flink vonkende contactpunt moeten zien. Dat hoort niet.
 
Bij mijn CB (400f blok) gebeurde dit ook.
Eén ondensator was kapot. Ik heb maar van de gelegenheid gebruik gemaakt en er een electronische ontsteking opgezet.
Dat heeft het opgelost.

Rij je nog met contactpunten? Dan kun je dit makkelijk checken door even je deksel eraf te halen zodra het probleem zich voordoet. Je zou een flink vonkende contactpunt moeten zien. Dat hoort niet.
Heb destijds toen ik nog een HONDA CB 750 K7 OHC had , (138000 k.m. mee gereden) . De complete grondplaat met contactpunten de kliko ingegooid en een MARTEK elektronische ontsteking ingebouwd (kan met originele bobines') Bij inbouw 1 maal goed afstellen , en nooit geen omkijken meer gehad . :Y :]
 
Er zijn verschillende te koop voor de SOHC honda's en zullen allemaal ongeveer hetzelfde doen en werken (met een pukkel op de kruksas en inderdaad een vervanging van de hele grondplaat). Ik heb die van honda4.nl gekocht, geen idee welk merk dat is.

Om nog even terug te komen op het probleem hierboven omschreven: kan natuurlijk een bobine zijn, maar naar mijn ervaring zijn de bobines van de CB's niet zo kwetsbaar. Wat wel kwetsbaar is, is de bevestiging van de bougiekabel aan/in de bobine (de kabelkern breekt thv de bobine). Dat levert alleen m.i. geen storing op die zich na flink opwarmen laat zien, maar meer een storing die door beweging van de bougiekabel wordt verergerd.
 
Dank allemaal voor de reacties. De motor staat bij mijn ouders in Tilburg (ik woon zelf in Amsterdam), dus ga er over een paar werken weer naar kijken. Wat ik wel weet is dat de dodemansknop slecht is. Als ik deze naar links of rechts omzette, sloeg de motor niet af maar draaide hij op twee cilinders door (weet even niet welke cilinders). Een paar weken geleden heb ik de gas (trek en duw) kabel vervangen, waarbij ik het rechterhandvat met bekabeling alsmede de tank van de motor heb gehaald. Ik realiseer me nu dat sinds het vervangen van de kabels het probleem zich voor doet. Ik heb mijn vader gebeld om te vragen of hij de motor warm wilde rijden tot het probleem hij weer slecht begon te lopen, en dan de dodemansknop wilde omzetten. Hij gaf aan dat de motor op dat moment een diep brommend geluid blijft houden en op twee cilinders draait. Er zit dus sowieso iets niet goed in de bekabeling. Ik begrijp echter nog steeds niet waarom dit pas gebeurt als de motor warm is, maar als ik jullie zo hoor zou dit dus een slechte bobine kunnen zijn. Ik laat t.z.t. uiteraard even weten of ik het probleem heb kunnen vinden!
 
Het gebeurd wel vaker bij oude bobines dat ze gaan doorslaan als ze warm worden (en het koud nog wel doen).
Wat dat betreft is het wel een idee beide te vervangen gezien de leeftijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan