Honda cb 600 f hornet slaat steeds af

itwillbehonda

Rookie
17 jan 2008
12
0
Na lang zoeken mn schatje gevonden en aangeschaft. Had haar woensdag gehaald en stukje op gereden, donderdagochtend weer. Geen probleem. Alleen olie bijgevuld omdat het peil wat laag was. 's Avonds een keer afgeslagen bij het stoplicht en vandaag zowel 's ochtends als 's middags meerdere malen. Zelfs als ik al kom aanrijden in de 3e versnelling en terug wil gaan schakelen valt de motor uit.

Kan het eventueel een teveel aan olie zijn? Volgens de jongen bij de Honda dealer waar ik de olie gekocht heb moest ik namelijk peilen door de dop helemaal terug te draaien, maar heb net even de service manual van mn type motor gedownload en daar staat peilen zonder terugdraaien. Scheelt toch al snel een centimeter. Moet wel gezegd worden dat die manual van het type uit 1998 is en de mijne uit 2001.

Iemand enig idee of het de extra olie kan zijn of dat het probleem ergens anders ligt en dat het toevallig na de extra olie op ging treden (was natuurlijk wel een klein beetje kouder maar goed). Heb ook geprobeerd om langer met de choke (volledig, gedeeltelijk) te rijden maar dat had geen effect. Na een herstart bij een stoplicht maakte hij soms ook stationair behoorlijk wat toeren.

Wil zo graag stuk gaan rijden, maar als de motor uitvalt is het toch een stuk minder genieten :(
 
Simpelste oplossing is het stationaire toerental wat hoger zetten......
1200 toeren als ie warm is, is een goeie waarde.

Dat oplopen van het toerental is vreemd, mogelijk krijgt ie af en toe wat te weinig benzine? Kan het zijn dat je fiets wat te lang stil heeft gestaan en dat de benzine vergomd is? In dat geval wat toevoeging halen om de boel schoon te krijgen.

Olie heeft er niets mee te maken. Te veel olie kan wel schade veroorzaken aan keerringen etc.
 
Laatst bewerkt:
weet niet hoe lang hij stil heeft gestaan, komt uit italië ziet er voor de rest echt super uit...zal er wat olie uit laten lopen en anders het toerental iets opschroeven...zou alleen wel willen weten wat nou de correcte manier van meten is, helemaal erin schroeven of erin laten vallen
 
Maar janB zou het niet kunnen zijn dat de olie in het luchtfilter wordt gepompt, omdat het niveua te hoog is, en zodoende in de carterontluchting bij het luchtfilter wordt geblazen. Is toch niet allemaal optimaal.

Nee, zo werkt dat niet. Te veel olie kan best schade aanrichten, zoals ik al uitlegde, maar niet op die manier.

Dat de fiets er goed uitziet zegt natuurlijk niets over hoe lang die stilgestaan heeft. Haal wat van die reinigingsrommel dat je bij je tankje benzine gooit en kijk eens wat er dan gebeurt. Sommigen beweren dat een paar keer van die premium benzine er in gooien ook helpt.
Ik neem aan dat je er ook verse benzine in hebt gegooid? Ook benzine heeft een soort "houdbaarheidsdatum".
 
Laatst bewerkt:
De juiste manier is te pijlen zonder opnieuw in te schroeven, dus zoals het WPH zegt, en volgens mij is dat al jaren zo bij de CBR blokken...

Als het kan, zou ik het teveel aan olie er in iedergeval uithalen, al zullen je problemen niet hierdoor ontstaan zijn, een teveel aan olie kan behoorlijk slecht zijn.

Ik heb verder nog niet eerder gehoord dat een Hornet last heeft van bevroren carburateurs of stationair problemen. Als hij lang stil heeft gestaan ben ik het met JanB eens, probeer eerst een carb cleaner toevoeging, en rij 2 tanks leeg, vervang evt. ook het luchtfilter, waarschijnlijk verdwijnen je uitvalproblemen als sneeuw voor de zon.

(misschien een heel stom idee, maar heb je je choke wel helemaal teruggeschroefd ?) :X

psst, kijk ook hier es rond * Hornet Plaza * Part 6 'lente-editie'
 
Laatst bewerkt:
Heb het nog even aangekeken en er een lange toch meegemaakt. Oliepeil van de manual aangehouden en nergens meer last van. Denk dat hij inderdaad lang stil heeft gestaan. Helemaal happy mee, bedankt voor de reacties en de Hornet Plaza is erg leuk leesvoer :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan