Honda cb 750 f boldor betrouwbaar of niet

honda nx 250

MF'er
24 okt 2005
56
0
Nij Beets
Hallo ik ben van plan een honda cb 750 boldor te kopen.
Mijn vraag is zijn dit betrouwbare motors.
Hij komt uit 1982 en heeft 84000 km gemaakt lijkt mij erg veel.
Ik wou deze motor kopen om dat hij verder er wel netjes uit zag enzo en de prijs is aardig gunstig .
En omdat ik in november zwaar rijbewijs krijg dus leek mij dit een leuke zwadere motor.
Mijn huidige motor is een honda nx 250.
Maar zijn die boldor goed en zijn er ook zwake punten waar je op moet letten.
Wat is het verbruik eigenlijk van zo,n boldor en de topsnellheid.
Dit waaren mijn vragen .



Bij voor baat dank.
 
84.000km is niet veel voor een motor van die leeftijd, dat zou betekenen dat de motor gemiddeld minder als 4000km per jaar gebruikt is............
Kan ook rustig zo zijn dat de motor meer als een ton gedraaid heeft.

Neem iemand mee met verstand van Honda's (oudere types, geen Blade-kenner o.i.d.) of laat een technische keuring uitvoeren.
Wat ik hier op het forum langs zie komen over de Boldor is over het algemeen positief, lijken mij dus geen onbetrouwbare bakken.
 
Ik heb 2 Bol'dOr 's gehad, een 750 en een 900. Liepen altijd goed, probleemloze motoren. Ook hier op het forum hoor ik eigenlijk niets anders als positieve berichten over de bolletjes. Ik heb toen wel wat problemen gehad met het kleppendeksel van de 900, hij lekte olie langs de toerentellerkabelaansluiting. Naar wat ik toen hoorde was het een probleempje doordat het deksel met te weinig boutjes vastzat.
Verder de nokkenaskettingspanner die zwak was (Honda kwaaltje). Verder altijd starten en lopen. Alleen als ze een week of 4 tot 6 stil hadden gestaan was het moeilijk starten. Voor de tijd de vlotterbakken legen hielp wel...
 
als ie uit 1982 komt heeft het de laatste modificaties gekregen[op de '83modellen na,maar dat is een ander verhaal].
Dit betekent iets betere remmen,dikkere voorvork,blok in rubbers,betere achterdempers.
Let er wel op dat ie met deze kilometerstand wel olie kan verbruiken['t zijn nu eenmaal liehebbers :) ]
Dus als de prijs netjes is,......zou ik het doen ;) ,maar ja ik ben bevooroordeeld :9
[verwacht alleen geen moderne fiets,maar hij is vlot genoeg,en je kan er veel lol mee hebben]
verbruik van mijn bolletje[cb900]is ongeveer 1:17,maar dan rij ik rustig.
Topsnelheid weet ik niet[durf niet zo hard waai en slinger ik eraf],maar hij moet
zo'n 210km wel kunnen halen.
gr.ron.
 
Laatst bewerkt:
210 haalt hij de 900 iig op de teller, wel harder ook bergaf! :}

ik kan niet anders zeggen dan dat ze betrouwbaar zijn, maar het zijn natuurlijk wel motoren op leeftijd. die van mij had een jaar niet gelopen, benzine erin en starten zonder problemen.
 
als ie uit 1982 komt heeft het de laatste modificaties gekregen[op de '83modellen na,maar dat is een ander verhaal].
Dit betekent iets betere remmen,dikkere voorvork,blok in rubbers,betere achterdempers.
Let er wel op dat ie met deze kilometerstand wel olie kan verbruiken['t zijn nu eenmaal liehebbers :) ]
Dus als de prijs netjes is,......zou ik het doen ;) ,maar ja ik ben bevooroordeeld :9
[verwacht alleen geen moderne fiets,maar hij is vlot genoeg,en je kan er veel lol mee hebben]
verbruik van mijn bolletje[cb900]is ongeveer 1:17,maar dan rij ik rustig.
Topsnelheid weet ik niet[durf niet zo hard waai en slinger ik eraf],maar hij moet
zo'n 210km wel kunnen halen.
gr.ron.
Voor een 750 gaat die vlieger niet op helaas, alleen de remmen zijn verbeterd, gewoon een 35 mm vork, blok niet in rubbers en de gewone schokkers achter '(

Wat zou dan de prijs zijn van de Bol :?
 
Dat zijn goede fietsen, en die km stand kun je nog niet veel van zeggen
ff distriebutieriem en/of spanner vervangen, kun je zelf doen, kost de kop niet, en je hebt weer jarenlang plezier
 
Het zijn vette motoren. Die van mij kan alleen geen week stilstaan. Hij is dan niet meer aan te krijgen zonder de carbs af te laten. En niemand weet precies waarom.
 
Het zijn vette motoren. Die van mij kan alleen geen week stilstaan. Hij is dan niet meer aan te krijgen zonder de carbs af te laten. En niemand weet precies waarom.
klopt,maar ik ken iemand die baat heeft gehad om de membraampjes te vernieuwen,
ik weet zelf niet of dit iets hiermee te maken heeft.
Nu vind ik dit na een week wel erg snel.
Betreft de modificaties...bedankt voor de verbetering hans :) ik dacht dat dit voor alle bolletjes was.
 
Het zijn vette motoren. Die van mij kan alleen geen week stilstaan. Hij is dan niet meer aan te krijgen zonder de carbs af te laten. En niemand weet precies waarom.


Ik heb er met mijn bol toen de tijd(2 jaat terug) nooit geen last van gehad. trouwens kreeg ook meestal niet de kans om een week stil te staan :P
 
Zouden er nog zoveel rijden als t geen goede motoren zouden zijn ??



Met motoren van die leeftijd en kilometerstand kun je niet van een algemene mening uitgaan. Neem iemand mee die er een beetje kijk op heeft.
 
hoi

heb zelf 'n 900 en heb er nog nooit prob's mee gehad. zelf na 6 maanden stilstaan niet.7 a 8 keer starten en LOPEN!!!!

de mijne heeft rond de 70000 op de teller. in duitsland reed ik hem n keer 230+!!

gegroet
 
hoi

heb zelf 'n 900 en heb er nog nooit prob's mee gehad. zelf na 6 maanden stilstaan niet.7 a 8 keer starten en LOPEN!!!!

de mijne heeft rond de 70000 op de teller. in duitsland reed ik hem n keer 230+!!

gegroet

Echt waar? Haalt die van mij denk ik niet!
 
ik heb een 900 , ik vind dat er best nog wel wat pit in zit voor een motor van die leeftijd.
Motor met karakter. ik denk dat een zekere passie moet zijn. en onderdelen vind je zeker nog genoeg.

gewoon doen ;)
 
ik haal ook geen 200 , ik heb een andere tandwielverhouding. iets meer trekken maar minder snel.
Verbruik vind ik wel wat aan de hoge kant :(
 
Betreft de modificaties...bedankt voor de verbetering hans :) ik dacht dat dit voor alle bolletjes was.

Uit de oude doos, misschien wordt het nu wat duidelijker ;)
Dit is misschien ook wel leuk, dit had ik voor het clubblad geschreven:
Overzicht Bol d’Or modellen 750 en 900 cc;

(Europese)
model Framenummer data
750 F-A Rc04-2116241 tot 2123630 Febr. 1980 tot maart 1981
750 F-B Rc04-2200007 tot 2212095 Maart 1981 tot 1982
750 (F2)-C Rc04-4000150 > February 1982 tot 1983
750 (F2)-D Rc04-2400001 > February 1983 tot 1984

Algemeen; Bij elk nieuw model zijn de kleuren en sierstrepen anders, overjarige modellen worden uiteraard later op kenteken gezet als hierboven aangegeven.

Verschillen en verbeteringen ten opzichte van het ‘’basismodel’’ 750 F-A:
Globaal
F-B; er wordt een onderdrukgeregelde benzinekraan (vacuümkraan) boven de rechter carburateur toegepast naast de gewone kraan, verder wordt er een andere hoofdremcilinder met een rechthoekig deksel, dat met 2 schroeven is bevestigd gebruikt.
Verder is er een anti piep plaat tussen voorste remschijven en de wielnaaf.

750 (F2)-C; deze uitvoering heeft de bekende F2 kuip (als het een F2 is) met daarin een klokje en een voltmeter, verder zitten er in de kuip 2 tasjes.
De wielen zijn nu goudkleurig (waren zwart) en er zijn nu dubbel zuiger remklauwen aanwezig voor en achter (waren enkel)verder heeft dit type alle verbeteringen die het voorgaande model ook heeft.

750 (F2)-D;Dit type is gelijk aan de C maar heeft (vooral geïmporteerde typen uit Italië) opengewerkte voetsteunplaten (andere dicht) afwijkende spiegelsteunen op de kuip (F2)

Europese;
model Frame nummer data
900 F-Z Sc01-2000042 tot 2015598 Jan 1979 tot febr. 1980
900 F-A Sc01-2100001 tot 2113937 febr. 1980 tot febr. 1981
900 F-B Sc01-22000028 tot 2203237 febr. 1981 tot febr. 1982
900F2-B Sc01-4000342 tot 4011049 Maart 1981 tot febr. 1982
900F-C Sc09-200007 > febr 1982 tot febr 1983
900F2-C Sc09-4000424 > febr. 1982 tot maart 1983
900F-D Sc09-4100001 > febr. 1983 tot 1984
900F2-D Sc09-4100811 > maart 1983 tot eind 1984

Algemeen; Bij elk nieuw model zijn de kleuren en sierstrepen anders, overjarige modellen worden uiteraard later op kenteken gezet als hierboven aangegeven.

Verschillen en verbeteringen ten opzichte van het ‘’basismodel’’ 900 F-Z:
Globaal
900 F-A;andere voorvork nu op lucht, achtervork is nu gelagerd in naaldlagers, de comstar wielen zijn nu zwart (was grijs) en zijn verbetert, verder is er na een hoop kinderziektes het blok verbetert (betere nokkenas kettingen/spanners, lekkages aan de voetpakking enz)
900F(2)-B; deze uitvoering heeft de bekende F2 kuip (als het een F2 is) met daarin een klokje en een voltmeter, verder zitten er in de kuip 2 tasjes.
Er wordt een onderdrukgeregelde benzinekraan (vacuümkraan) boven de rechter carburateur toegepast naast de gewone kraan, de wielen zijn nu goudkleurig (waren zwart) en er zijn nu dubbel zuiger remklauwen aanwezig voor en achter (waren enkel) de voor vork is nu 37 mm (was 35) en heeft nu gekoppelde luchtkamers, verder heeft dit type alle verbeteringen die het voorgaande model ook heeft.
900F(2)-C;Deze modellen hebben andere hoofdremcilinders dan het voorgaande model(2 boutjes), ook de remklauw bevestigingssteunen, remschijven en wielen zijn anders, de motorsteunen zijn gewijzigd; er worden rubber bussen aan de achterkant gebruikt die door stangen aan de voorkant worden geregeld om trillingen te verminderen, het blok is nu zwart gespoten (was grijs)
De nieuwe voorvork is nu gegroeid naar 39 mm en heeft nu een anti duik systeem terwijl de (FVQ) achter schrokbrekers een los reservoir hebben.
De uitlaat heeft nu een balans systeem, het vermogen is gegroeid, de voetsteunen zijn gewijzigd.
900F(2)D; opengewerkte voetsteunplaten (andere dicht) afwijkende spiegelsteunen op de kuip (F2)de versnellingsbak is verbeterd.
De beugeltjes onder de buddy zijn verdwenen, in de plaats daarvan zit er nu een beugel op de buddy verder zijn de uitlaten nu zwart
Dit type is niet officieel door de importeur gevoerd maar is vooral door safe ingevoerd en verkocht.




_______________
 
Met tandwielen 17 - 46 liep die van mij vlot 190 (in het rood).
Leuk voor korte ritjes maar niets voor de langere.
Momenteel ligt er 17 - 39 op zodat deze wat lager in de toeren gaat draaien.
Theoretische top plm 225.
180+ Heb ik alweer gehaald ,zij het met wat meer moeite.
Voordeel is ook dat nu het verbruik van 1:13 naar 1:16 is gegaan.
Nadeel is dat nu ook mijn vrouw ermee rijdt ;)

Echt grote nadelen kleven er niet aan een 750.
Voorvork is een beetje een zwak punt qua veerring en torsie(maakt het wel leuker) 8-)
Vergelijk het stuurgedrag niet met modernere fietsen , deze moet je echt in een bocht "dwingen" ,maar ook dat is weer wat spannender 8-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb zelf een cb750 en ben zojuist terug van een korte vakantie van 10 dagen.. Ik kon gisteren niet wachten om mn fiets te starten, ik had wel al verwacht dat dat niet zonder slag of stoot zou gaan ;)
Het viel me eigenlijk mee, choke er vol op ff doorstarten en lopen maar!!! :Y }) Meteen gaan rijden ondanks die regen, heerlijk :]

Ik bevestig wat je leest over de bolletjes, als ze een tijdje (meer dan een week) stilstaan starten ze moeilijk. Rij je iedere dag dan is het starten en rijden.. Een heerlijke fiets om te rijden.. We ben ik er achter gekomen dat een bol 1 ding leuk vind en dat is rechtdoor gaan, voor bochten moet in vergelijking met andere fietsen flink gewerkt worden. Dat maakt het dan ook weer super leuk :P

Veel plezier er mee als je em koopt!!



De volgende keer dat mn fiets een tijdje stil staat ga ik proberen om em te starten met een auto accu, eens kijken wat er dan gebeurd.. O-)
 
Hoi,


Een heerlijke fiets om te rijden.. We ben ik er achter gekomen dat een bol 1 ding leuk vind en dat is rechtdoor gaan, voor bochten moet in vergelijking met andere fietsen flink gewerkt worden. Dat maakt het dan ook weer super leuk :P




:Y : maar het bochtenwerk vindt ik veel leuker,bij rechtdoor wil ie van mij welleens gaan zoeken,vooral bij ineens flink het gas erop[voelt best griezelig een beetje speedwobbelachtig aan]
vandaag weer heerlijk :]
 
Door exhi op 31-07-2006 19:05
:Y : maar het bochtenwerk vindt ik veel leuker,bij rechtdoor wil ie van mij welleens gaan zoeken,vooral bij ineens flink het gas erop[voelt best griezelig een beetje speedwobbelachtig aan]
vandaag weer heerlijk :]

Hoi,

Dat lijkt op wat ik ook een tijdje gehad heb, dat voelde niet echt gerust nee dat zoeken '( Maar toen ik mijn achtervering wat stugger zetten en m'n banden op de juiste :X spanning bracht was de elende voorbij *O*

Kijk maar of dat bij jou ook is..

succes,

Stan
 
Hoi,

Dat lijkt op wat ik ook een tijdje gehad heb, dat voelde niet echt gerust nee dat zoeken '( Maar toen ik mijn achtervering wat stugger zetten en m'n banden op de juiste :X spanning bracht was de elende voorbij *O*

Kijk maar of dat bij jou ook is..

succes,


Stan
Het zou best eens kunnen,dat ik de achterveren wat strakker moet zetten.
ik ga het in ieder geval proberen :)
dank voor de reactie
 
Terug
Bovenaan Onderaan