Honda CB 750 KZ '79 Café project

_Seven_

MF'er
30 jun 2013
42
0
Eindhoven
Aangezien ik bijna klaar ben met mijn rijopleiding (alleen nog examentraining en 2e praktijk), ben ik alvast op zoek gegaan naar een mooie basis voor een Café racer project.

Ik had stiekem mijn keus al gemaakt, namelijk een CB750 maar was eigenlijk van plan om pas serieus rond te gaan kijken als het rijbewijs behaald was totdat ik op een CB 750 KZ uit '79 stuitte die perfect was voor mijn project (zowel in prijs als in staat). Ik ben er dan ook vandaag naar gaan kijken en heb hem meteen mee terug genomen:

full


Er is al het één en ander aan gedaan: nieuwe Marshall uitlaat, spiegels verdwenen, achterspatbord ingekort en volgens mij ook het frame ingekort, ander zadel geplaatst en wie weet wat nog meer. Dit alles geeft me een wat beter gevoel om hem om te gaan bouwen in plaats van een perfect bijgehouden origineel ;)

De motor heeft 4 jaar bij iemand in de garage gestaan die van plan was er zelf op te gaan rijden, de nieuwe uitlaat geplaatst heeft en hem perfect lopend heeft laten maken door de garage en er vervolgens 4 jaar niks mee gedaan heeft.

Op dit moment start hij niet, werkt de accu niet en loopt de voorrem aan. Waarbij we meteen aankomen bij mijn eerste vraag:
Is de accu nog te redden of kan ik beter een nieuwe kopen? Hij heeft hem vier jaar geleden nieuw gekocht en bijna niet gebruikt.

full


Ook ben ik al vast begonnen met het strippen zodat ik alles goed schoon kan maken. Hebben jullie nog tips voor wat ik allemaal moet controleren/nalopen voordat ik weer een poging waag om hem te starten? De carbs zijn al uit aan het lekken en ga ik morgen waarschijnlijk schoonmaken.

Zo staat hij er nu bij:

full


Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Ik heb inmiddels een werkplaatshandboek gevonden voor CB750K/C/F van 79-82, is dit de juiste? Lijkt er erg veel op allemaal moet ik zeggen.
full
 
Acuu die 4 jaar stil staat is niet te redden. Zul je een andere voor moeten kopen.
Olie even peilen.
Carburateurs schoonmaken en maar eens kijken of die wil starten. Zo niet, wellicht frisse benzine gebruiken. Ding gaat zo starten voorspel ik.
Weet niet precies hoe die klauwen bij zo'n 750 zitten, maar loshalen en reiningen. Zuigers terugdrukken. Je zou ze er ook uit kunnen pompen om alles netjes te reinigen, maar ik zou 'm eerst eens laten lopen.
Succes en hou ons op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een werkplaatshandboek gevonden voor CB750K/C/F van 79-82, is dit de juiste? Lijkt er erg veel op allemaal moet ik zeggen.[afbeelding]

Ja, dat is het juiste boek.
De zuigers van de remmen zitten bij deze motoren vaak vast wanneer deze een tijd heeft stilgestaan, maar meestal kun je de zuiger er wel uit pompen en het spul gangbaar maken.
Je bent lekker bezig. :)
Succes !!
 
Gister mijn cadeautjes binnen gekregen en meteen aan de slag gegaan:
full


Nieuwe accu gevuld en aan de lader gehangen (optimate 3+, super ding), voor de grap eerst de oude accu geprobeert en wat denk je, hij laad gewoon op, geen foutmelding of rode lampjes. Carburateurs schoongemaakt en doorgespoten met lucht.

En vandaag was het dan zo ver, na veel geklooi de carbs weer terug geplaatst (wat is alles toch krap zeg), de zwarte en vette bougies schoon gemaakt, tank er op, accu er in en aangesloten, klaar om hem te starten.

Benzinekraantje open gezet en ineens, he!? alle benzine loopt recht door de carburateurs via de afvoerslangetjes naar buiten!? Kraantje snel dichtgedraaid en de afvoerschroeven gecontroleerd die toch echt dicht gedraaid waren. Weet niet zeker wat er mee mis is, heb alles heel voorzichtig uit elkaar gehaald (vaccuumkapjes en vlotterbakjes, niet heel de carbs los van elkaar etc) en weer precies zo terug in elkaar gezet en heb zoooo weinig zin om weer te klooien met die carbs er uit en weer er in...

Maargoed, ik zou hem perse gaan proberen te starten, dan maar gewoon met het kraantje dicht. Startknop ingedrukt en na enkele seconden... It's alive!!!
Er kwam een dikke pluim zwarte rook uit de uitlaat en de toeren gingen bijna meteen naar 3000 en hoger waarna ik hem weer uit heb gezet. Toen nog een keer gestart en het toerental bleef deze keer rond de 2000 hangen.

Het doel is bereikt en morgen gaan we weer verder met het zoeken naar een oplossing, wie heeft er suggesties? Wat kan ik proberen met de carbs nog erop?
 
Mooi.
Je vlotterpennetjes blijvennwellicht hangen. Je vlotter gaat doo de benzine omhoog en moet dan middels die pennetjes de boel op een bepaald niveau afsluiten.
Een tik tegen de carburateur helpt soms ook. Lekken ze alle vier?
Overigens laad een nieuwe accu na het toevoegen van zuur zichzelf al op.
 
Ik dacht inderdaad ook dat de accu dan al geladen was maar de gebruiksaanwijzing zei dat je de accu het best 15-20 uur aan de lader kunt hangen. Het was inmiddels toch het eind van de avond en de carburateur moest er nog op dus heb ik dat maar gedaan;)

Ze lekken inderdaad alle vier... Kan het dat alle pennetjes blijven hangen? Heb deze er wel uitgehad en schoon gemaakt, waren erg vies namelijk. Zal er morgen eens tegenaan tikken.
 
Anderemogelikheid is dat je vlotterhoogte niet goed staat. Maar als jij niets verbogen hebt en hij lekte daarvoor niet, dan is dat vreemd.
Bij andere cb s lukt het mij om de Carbs te laten zitten. De vlotterbakjes te verwijderen en een en ander op gevoel af te stellen. Bij jouw Carbs weet ik niet of dat lukt.
 
Afgelopen zaterdag nog eens het kraantje open gedraait om te kijken of ze inderdaad alle 4 lekten en het probleem lijkt op magische wijze verdwenen te zijn! Ook loopt ie nu stabiel op +/- 1000 toeren, alleen rammelt het allemaal wat. Ik denk dat ik de carbs even laat synchroniseren, aangezien me dat een nogal moeilijk karwei lijkt en je hiervoor speciale tools nodig hebt.

Wel alvast begonnen aan het schoonmaken/reviseren van de schijfremmen voor met behulp van de handleiding hier op het forum, maar wat zijn die smerig zeg!
Één van de cilinders kwam er redelijk gemakkelijk uit maar de ander zit geen beweging meer in... bijna helemaal eruitgepompt en toen losgekoppeld van de remleiding, maar dat laatste stukje zou met de hand moeten lukken maar er zit totaal geen beweging meer in.
Mijn plan is om één klauw schoon te maken en weer in elkaar te zetten, bij te vullen met vloeistof en de ander er helemaal uit te pompen. Goed idee of niet?
 
Ja, dat kun je prima zo doen.
Wanneer er roest tussen de remzuiger en de remklauw zit, kan de remzuiger goed klem komen te zitten. Deze er helemaal uitpompen is dan de enige mogelijkheid en dan de boel goed schoonmaken.
Door de roest kan de rubber afdichting bij het eruit pompen ook beschadigd raken en dan is het beter deze te vervangen.
 
magische benzine krachten in eindhoven :-)
als je een stukje rijdt gaat die soms ook wel beter lopen als die tijd heeft stilgestaan.
Synchroniseren is altijd goed..
 
Vandaag mijn rijbewijs gehaald!!! Ben ook meteen langs het gemeentehuis geweest dus hopelijk kan ik mijn nieuwe rijbewijs ophalen voordat ik op vakantie ga volgende week. Nu snel aan de slag om de motor klaar te krijgen voor een eerste testrit;)

Heb inmiddels de 2e zuiger ook los gekregen uit de remklauw en de nieuwe rubberen ringen plus nog wat ander grut is onderweg van honda4.

Ben van plan om vanavond nog even de ketting onderhanden te nemen, schoonmaken en smeren, zodat die ook weer helemaal in orde is. Had de spanning al gecontroleerd en dat was volgens mij in orde (+/- 2-3 cm).

Ben nog even aan het kijken voor de banden, iemand nog tips waar eventueel een nieuw setje te halen?
 
Dankjewel! Heb toevallig vandaag de eerste testrit gemaakt (zal het volgende keer even aankondigen:p)

Banden opgepompt en de tank volgegooid en door de wijk een aantal rondjes gereden. De remmen doen het nog niet geweldig, denk dat ik ze nog eens moet ontluchten. Kan dit aan de hoofdremcilinder liggen?
Verder loopt hij erg onregelmatig, houd hij af en toe in met optrekken (stotterend) en valt hij stationair uit door het onregelmatig lopen (blijft ongeveer rond de 1000-1500 toeren maar valt steeds even omlaag naar onder de 1000).

Toch eerst maar eens de carbs laten synchroniseren denk ik...
 
En heeft iemand nog een setje spiegels liggen? Wil eigenlijk spiegels op het eind van de handvatten maar dan kan ik niet meer door het gangetje heen...
 
De remmen doen het nog niet geweldig, denk dat ik ze nog eens moet ontluchten. Kan dit aan de hoofdremcilinder liggen?
Het ontluchten kan wel eens problemen geven. Bijvoorbeeld wanneer er lucht in een banjobout blijft zitten.
Een tip die ik hier op het forum gelezen heb en die ik zelf ook heb gebruikt, is het volgende: trek je remhendel in, zet hem bv. met een tie rip vast en laat hem zo een nacht staan. De volgende dag voelt je rem veel beter aan. Hoe het precies werkt weet ik niet maar het werktte bij mij.
Verder loopt hij erg onregelmatig, houd hij af en toe in met optrekken (stotterend) en valt hij stationair uit door het onregelmatig lopen (blijft ongeveer rond de 1000-1500 toeren maar valt steeds even omlaag naar onder de 1000).

Toch eerst maar eens de carbs laten synchroniseren denk ik...
Je schreef dat hij 4 jaar geleden goed afgesteld was weggezet, dus het lijkt erop dat de oude benzine een beetje is aangekoekt en de boel vervuild heeft. Misschien wil een reinigingsmiddel door de benzine helpen (ultrasoon reinigen kan altijd nog, wanneer dat niet helpt).
En heeft iemand nog een setje spiegels liggen? Wil eigenlijk spiegels op het eind van de handvatten maar dan kan ik niet meer door het gangetje heen...
De originele spiegels zijn dezelfde als die op een CB900F zitten. Nieuw zijn die spiegels 33 euro per stuk, maar ik heb die van mij hier vandaan (voor veel minder): Google
 
Heb de truc met de rem een nachtje ingeknepen houden geprobeerd en het lijkt wat beter te zijn maar nog niet super, ga toch nog maar eens ontluchten. Ik moet eerst nog een nieuw rubber hebben aangezien deze gescheurd is.

Had inderdaad al een flesje reiniger bij de benzine gegooid en vandaag even langs de lokale motorboer gereden, die mij vertelde dat hij maar op 3 cilinders liep, wat verklaard waarom hij niet erg soepel loopt. Ook kwam ik er achter dat je dus geen blauwe plaat mag voeren?
Zijn vermoeden was dat dit aan de carbs of de ontsteking ligt (misschien bobine).

Als ik de motor start, blijft hij goed lopen, rond de 1000 rpm stationair maar na een eindje rijden (15 min) blijft hij veel hoger lopen bij stilstand, rond de 2500 rpm. De brommerboer draaide dit dan ook meteen terug.

Wie heeft er tips?
 
Heb de truc met de rem een nachtje ingeknepen houden geprobeerd en het lijkt wat beter te zijn maar nog niet super, ga toch nog maar eens ontluchten. Ik moet eerst nog een nieuw rubber hebben aangezien deze gescheurd is.

Had inderdaad al een flesje reiniger bij de benzine gegooid en vandaag even langs de lokale motorboer gereden, die mij vertelde dat hij maar op 3 cilinders liep, wat verklaard waarom hij niet erg soepel loopt. Ook kwam ik er achter dat je dus geen blauwe plaat mag voeren?
Zijn vermoeden was dat dit aan de carbs of de ontsteking ligt (misschien bobine).

Als ik de motor start, blijft hij goed lopen, rond de 1000 rpm stationair maar na een eindje rijden (15 min) blijft hij veel hoger lopen bij stilstand, rond de 2500 rpm. De brommerboer draaide dit dan ook meteen terug.

Wie heeft er tips?

Ik zou eerst eens kijken of na de start alle 4 de uitlaten even warm worden. (beetje tuf op je vinger en luisteren of je pffft hoort. Als ie op 3 cilinders loopt kan het eigenlijk niet aan je ontsteking liggen volgens mij. Er ontsteken 2 bougies tegelijk. Stoomkring loopt van bobine naar bougie naar massa via massa naar de andere bougie en dan weer terug naar de bobine. Is er hier iets in de stroomkring niet in orde dan doen 2 bougies niets. (correct me if i'm wrong)
Je kan ook eens kijken of je compressie hebt, mooiste is natuurlijk met een meter. Maar als je de bougies er toch uit haalt om te kijken, hou dan je duim eens flink stevig op het bougie gat, geef gas en druk op de startknop. Je duim moet door de druk omhoog worden geblazen. Doe dit natuurlijk alleen met koude motor. Je kan zo de verschillende cilinders redelijk vergelijken. Compressie op vervelend doende cilinder(s) hetzelfde hoe zien bougies eruit en is/zijn dit ook de uitlaat(en) die koud blijft(en)?
Succes met zoeken!
Oh, en nog gefeliciteerd met het halen van je rijbewijs. *O*
 
Zo, weer even een update. Ik heb de afgelopen weken vrij weinig tijd gehad maar ondertussen wel iets gedaan.

Gister even de bougies gechecked en deze vonken allemaal. Wel verschilt de vonk een beetje, nr 1 vonkt sterk wit en de rest meer blauw, maar bij het wisselen van bijv bougie 1 en 2, nog steeds hetzelfde resultaat.

Daarnaast een nieuw stuk benzineslang gehaald (de oude had en scheur) en ook maar meteen een filter, waar ik waarschijnlijk een heel domme vraag over heb: Welke kant komt aan de tank en welke aan de carburateur kant? Er staat een pijl op maar mijn gevoel zei dat de platte kant juist aan de tank kant hoort.
full


En een setje spiegels geregeld via marktplaats omdat het toch wel handig is om achter/naast je te kunnen kijken;)
full


Ook mijn nieuwe bandjes zijn binnen die ik van de week er op laat leggen, en ik heb een gele plaat gehaald aangezien mijn motor een "gevalletje in het grijze gebied" is, volgens de platen man. De letter/cijfer combi is goed (ZU + 4 cijfers) maar het jaartal niet (1979), dus ben ik maar voor zeker gegaan. Heb nu wel een lelijk 1tje er op staan...
 
Klopt idd, benzinefilter loopt onderaan spitser toe waar Het slangetje naar de carbs
toegaat.

Groeten VinceTLR
 
Laatst bewerkt:
Zojuist de bougies vervangen door nieuwe en nog eens de "speekseltest" gedaan, en de uitlaat van cilinder nr 1 wordt inderdaad niet zo warm als de anderen... De nieuwe bougie is wel iets verkleurd maar niet veel, maar hij vonkt wel goed (blauw/wit). De motor loopt inderdaad ongeveer hetzelfde als zonder de bougie in cilinder 1.

Morgen maar eens de tip van Tomcat maar eens proberen (compressie test met de duim) of even kijken of ik een meter kan lenen ergens.

O, en ook de filter geplaatst, bedankt voor de bevestiging VinceTLR, had bijna naar de pijl geluisterd:p
 
Laatst bewerkt:
Ja hé! :p Had ook eerst ff de zoekfunctie moeten gebruiken maar goed, zometeen maar even omdraaien (heb hem alleen maar even laten draaien dus moet nog kunnen toch?).
 
Zo, filter op de juiste manier geplaatst en compressie van cilinder 1 getest (vingertest) en het lijkt alsof er flink wat druk en zuigkracht is dus dat zal ook het probleem niet zijn. Heb nog een half uurtje rond gereden, geen snelweg maar een 80 weg, en eens flink wat toeren gemaakt aangezien dit het probleem ook wel eens oplost maar zonder succes. Binnenkort toch maar weer de carburateurs eraf en kijken of er vuil in terecht is gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan