• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Honda cb 750 sohc motor swap k serie/ f serie

19 aug 2014
21
0
43
Lauwe
#1
Beste,

Vraagje voor de cb750 specialisten!
Is het mogelijk de motor van een k serie te wisselen met een motor van een f serie!

Motor ziet er volgens mij identiek uit enken de carburatoren lijken anders,...

Mag ik dus een f serie motor in mijn k2 plaatsen?

Alvast bedankt !!!!
 

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
1.883
23
Woudrichem
#2
F1 en F2 motoren zit sowieso al verschil in. Behalve wat inwendig verschil (grotere kleppen dacht ik?) is ook de ketting + kettingwielen bij de F2 anders, staat bij de F2 (en K7) wat verder naar buiten. De F2 heeft ook een acceleratiesproeier op de carb, de eerdere niet.
 

HCBF

Die hard MF'er
15 jan 2011
414
1
25
Haarlem
#3
Beste,

Vraagje voor de cb750 specialisten!
Is het mogelijk de motor van een k serie te wisselen met een motor van een f serie!

Motor ziet er volgens mij identiek uit enken de carburatoren lijken anders,...

Mag ik dus een f serie motor in mijn k2 plaatsen?

Alvast bedankt !!!!
Past 1 op 1 in het frame. Luchtfilter aansluiting en uitlaat zal anders zijn, maar wel over te zetten.

De waarde van je k2 zal wel kelderen (mocht hij nog in originele staat zijn). Daarnaast zijn de eerste F serie motoren minder betrouwbaar als K serie.
 
19 aug 2014
21
0
43
Lauwe
#4
F1 en F2 motoren zit sowieso al verschil in. Behalve wat inwendig verschil (grotere kleppen dacht ik?) is ook de ketting + kettingwielen bij de F2 anders, staat bij de F2 (en K7) wat verder naar buiten. De F2 heeft ook een acceleratiesproeier op de carb, de eerdere niet.

Is het dus mogelijk of niet?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.098
444
56
Den Haag
#6
Van de F2 weet ik wel dat er een constructiefout in de kop zit. Bovendien heeft hij een hoogtoerig karakter, waardoor hij sneller slijt.
 

srad-rob

MF veteraan
24 jan 2010
4.869
28
rijsenhout
#7
Past 1 op 1 in het frame. Luchtfilter aansluiting en uitlaat zal anders zijn, maar wel over te zetten.

De waarde van je k2 zal wel kelderen (mocht hij nog in originele staat zijn). Daarnaast zijn de eerste F serie motoren minder betrouwbaar als K serie.
Ben je daar zeker van? Ik heb een aantal jaar geleden meerdere mensen (kenners / bouwers / motorzaken) benaderd, omdat ik een van een wet sump blok naar een dry sump wilde gaan, maar geen enkele gaf aan dat dit 1op1 past, zowel frame, als ophanging wijken van elkaar af.
 

Coert65

Zed 650!
Donateur
22 apr 2015
4.619
495
53
Puttershoek
#8
Ben je daar zeker van? Ik heb een aantal jaar geleden meerdere mensen (kenners / bouwers / motorzaken) benaderd, omdat ik een van een wet sump blok naar een dry sump wilde gaan, maar geen enkele gaf aan dat dit 1op1 past, zowel frame, als ophanging wijken van elkaar af.
Dan wilde je blijkbaar een CB750F blok in een Bol d'Or inbouwen denk ik? Dat past inderdaad niet, maar de enkelnokkers van een K2 en een CB750F1 of 2 passen wel, en die zijn allemaal dry-sump. Iedere enkelnokker CB750 is, in sommige gevallen met wat aanpassingen in te bouwen. Maar dan wel in een frame uit die reeks.
 
19 aug 2014
21
0
43
Lauwe
#12
Alvast bedankt voor de vele reacties! Mss beter een ander blok zoeken dan voor mijn k2,.... wil de waarde niet zien kelderen! Iemand iets liggen? Zoe het volledig renoveren, dus moet niet draaiende zijn!
 

huls

Die hard MF'er
30 mei 2010
561
40
#15
Alvast bedankt voor de vele reacties! Mss beter een ander blok zoeken dan voor mijn k2,.... wil de waarde niet zien kelderen! Iemand iets liggen? Zoe het volledig renoveren, dus moet niet draaiende zijn!
Wat is de waarde nu dan? Als jij jezelf in staat acht om een blok volledig te renoveren waarom zoek je dan een ander blok?
 

srad-rob

MF veteraan
24 jan 2010
4.869
28
rijsenhout
#19
Dan wilde je blijkbaar een CB750F blok in een Bol d'Or inbouwen denk ik? Dat past inderdaad niet, maar de enkelnokkers van een K2 en een CB750F1 of 2 passen wel, en die zijn allemaal dry-sump. Iedere enkelnokker CB750 is, in sommige gevallen met wat aanpassingen in te bouwen. Maar dan wel in een frame uit die reeks.
sorry, ik bedoelde het precies andersom :) Ik rij met een F-Serie blok (1977) dry sump, en wilde er een K-Serie wet sump in hangen..
Ik heb een Rickman frame, met ophanging voor een F-Blok
 
19 aug 2014
21
0
43
Lauwe
#21
sorry, ik bedoelde het precies andersom :) Ik rij met een F-Serie blok (1977) dry sump, en wilde er een K-Serie wet sump in hangen..
Ik heb een Rickman frame, met ophanging voor een F-Blok
Ik heb een f serie sohc blok liggen dat ik zou willen inbouwen in een k2 serie! Dat was eigenlijk de vraag of dat mogelijk is, en zoja, wat de aanpassingen dan juist zijn....
 
9 aug 2005
127
3
Purmerend
Bezoek Site
#24
Bij de blokken van de K7 en F2 staat het voorkettingwiel 10 mm verder naar buiten (van het blok af). Deze kun je dus onderling uitwisselen.
Alle overige blokken, K0 t/m K6 en F1 zijn dus ook onderling uitwisselbaar.