Honda cb 750f caferacer met open filters (pods) wil niet stationair draaien zonder choke

Loefie

MF'er
26 mrt 2017
44
1
Alphen aan den rijn
Beste,

Ben een jaar bezig geweest mij eigen caferacer te bouwen en nu op het einde loop ik stuk.
Voor het mooie wil ik er open lucht filters op hebben. Deze heb ik er.ook op gezet echter ik krijg het stationair gewoon niet lekker.
Rijden doet ie, echter zonder de choke aan te hebben valt de,e meteen uit bij het stoplicht.

Ik heb al een restrictie na de files geplaatst zodat de cv carbs ook echt vacuum trekken en dat gaat goed. Ook heb ik de sproeiers aangepast van 100 naar 120. Lopen doet ie ook leuk, zou niet weten hoe die voor de verbouwing liep, maar rijd leuk. Ik krijg alleen het stationair niet goed. De motor blijft uitvallen.

Iemand hier ervaring mee?
 
Zooitje is uit elkaar echter opvallend dat de twee buitenste hoofd sproeiers een andere kleur hebben (zijn allemaal nieuw erin gegaan 150km geleden)
20200519_134411.jpg
 
Open luchtfilters vragen grotere sproeiers, en het kan een hele klus zijn om de juiste combinatie te vinden.
Draai de stationairmengselschroeven maar een een flink stuk rijker, dan zou hij tenminste fatsoenlijk moeten blijven lopen (mijn ervaring). Bij mij moesten ze er zover uit, dat ik bang was de schroeven te verliezen. Stationairsproeiers 2 maten groten was toen bij mijn nodig.
Ik ga er van uit dat je de hoofdsproeiers ook moet vergroten en de gasnaald ook moet verstellen. Ligt echt heel veel aan welke filters je hebt, ik ben bv van 105 naar 140 gegaan. En gasnaald 1 standje hoger.
Ik heb zelf alle stappen tussen 105 en 140 doorlopen. Dus ook zovaak de carburateurs er onderuit. Te grote stappen werkt niet, want bij iets te rijk houdt hij is, en iets te arm ook. Het is moeilijk dat te onderscheinden. Vandaar dat je het optimum van 1 kant wilt benaderen. In het begin wat grotere stappen moet trouwens wel kunnen.
 
dus geen 1 van al die omgebouwde caferacers rijdt deftig ?
en dan heb ik het niet over het gemiddelde geknutsel hier, maar over gerenomeerde ombouwers.
iedere carbu kan werken met losse filters, de hoeveelheid tijd/werk kan wel behoorlijk verschillen.
 
Ik had vroeger op mn Suzuki GS 1000 open filters. De oorspronkelijke luchtinlaat was verhard en gescheurd kuststof en 2de hands was niet veel beter. Ik heb de motor laten afstellen op eeen testbank, die is wel een paar uur bezig geweest maar daarna liep die als een zonnetje.
 
Mijn wetens draaien motoren zonder luchtfilterhuis nog steeds prima stationair. (In ieder geval die van mij allemaal wel)
Dus met open filters zal de motor ook redelijk stationair moeten draaien.
Stationair uitvallen van de motor zal dus of valse lucht zijn of de gaskleppen-stelschroef staat niet goed.
 
De mengsel regelschroeven zoals eerder benoemd eerst maar eens op 2,5 slag uitdraaien vanuit volledig dicht.
Vanuit daar heb je altijd wel een redelijke basis. Ongeacht je wel of geen filters op de motor hebt.
Ik weet je technische kennis niet , maar met 2,5 slag bedoeld men 2,5 rotatie. (Dit gaat nog wel eens mis).
 
De mengsel regelschroeven zoals eerder benoemd eerst maar eens op 2,5 slag uitdraaien vanuit volledig dicht.
Vanuit daar heb je altijd wel een redelijke basis. Ongeacht je wel of geen filters op de motor hebt.
Ik weet je technische kennis niet , maar met 2,5 slag bedoeld men 2,5 rotatie. (Dit gaat nog wel eens mis).
Ik sta ondertussen op 1,5 met grotere stationair sproeiers en hoofsproeiers. 72,5 en 130. Loopt als wel iets beter, bleef zelfs even hangen stationair (paar sec toen ging die uit) van de week eens eventjes goed warm rijden en kijken wat ie doet, misschien nog iets meer licht erbij...

Blijft inderdaad moeilijk, je kan tenslotte niks meten, maar hij hoeft ook niet perfect te lopen, hij moet gewoon lopen zodat ik lekker kan rijden...

2,5 is trouwens wel veel, meestal begin je toch met 1,5?
 
2,5 is zo'n beetje de waarde wat voor de meeste motoren als referentie wordt gebruikt.
Uiteraard altijd de waarde handhaven wat de fabrikant voorschrijft (indien de motor standaard is).
In principe zal een motor ongeacht de mengsel schroef te ver of te weinig open staat gewoon stationair moeten draaien.
Allen starten zal iets lastiger zijn.
 
Ik sta ondertussen op 1,5 met grotere stationair sproeiers en hoofsproeiers. 72,5 en 130. Loopt als wel iets beter, bleef zelfs even hangen stationair (paar sec toen ging die uit) van de week eens eventjes goed warm rijden en kijken wat ie doet, misschien nog iets meer licht erbij...

Blijft inderdaad moeilijk, je kan tenslotte niks meten, maar hij hoeft ook niet perfect te lopen, hij moet gewoon lopen zodat ik lekker kan rijden...

2,5 is trouwens wel veel, meestal begin je toch met 1,5?
Meten kan wel, ik heb zo'n "Colortune", daarmee kun je het stationair mengsel gewoon bekijken aan de hand van de vlamkleur. Zo'n bougie is namelijk doorzichtig.
Je kunt op je fiets ook een Lambda sensor schroeven. Je hebt daar ook meters voor voor op de cockpit. Zal wat duurder zijn, maar dan heb je ook wat;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan