Honda CB 900F Hornet bakspeling

Hornet900f

Rookie
29 nov 2023
6
1
Goedemiddag

Dit jaar mijn motorrijbewijs gehaald en een leuke Honda CB 900F Hornet gekocht.

Omdat de voor vork keerringen lek waren deze vervangen en van nieuwe olie voorzien. Ook het balhoofdlager vervangen.

Nu merk ik bij het rijden dat ik bij gas los en weer gas geven er behoorlijke speling zit. Er is ook een metaalachtige tik te horen als ik weer gas geef. Eerst heb ik de ketting nagespannen op 30mm. Hierna was het probleem nog niet verholpen. Heb de ketting los gehaald en de koppeling gedemonteerd. De koppeling heeft enkele mm speling op de veren. Ik kwam erachter dat er op de uitgaande as van de bak nogal wat speling zit. Als ik de uitgaande as vasthou en de ingaande as beweeg zit hier ongeveer 80 graden speling op. Naarmate ik opschakel wordt de speling minder maar is nog steeds aanwezig. De bak schakelt verder goed . Ik vraag me af wat de maximale speling is bij de bak voor deze motor. Heb het vermoeden dat de speling in de bak de oorzaak is. Alleen wil ik dit zeker weten voordat ik aan deze klus begin . In het handboek is weinig te vinden mede als het internet . Is er iemand die mij kan vertellen of deze speling de oorzaak van mijn probleem is ? Bijgevoegd wat filmpjes .

Grten

Jan
 
en waar zou deze speling dan inzitten ? Hoe ik het me voor stel is dat bij het inschakelen het vrijlopende tandwiel vastgezet wordt. Ik vraag me dan af waarom er dan zoveel speling is. Kan iemand dat uitleggen ?
 
Het gst waar de pen van de versnelling in vslt is al een stuk groter dan die prn. Van voor naat achter
Krukastandwiel koppelingshuis heeft speling, tanden mogen gewoon niet spelingvrij gestoken worden, koppelingsplaten in de korf hebben ruimte nodig stalen platen om de naaf moeten ruimte hebben . De splines op beide bakassen moeten ruimte hebben in de tandwielen, op de vertanding tussen de primaire en secundare zit ruimte en soms zit het kettingwiel ook niet muurvast
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook naar zitten zoeken , de speling die ik daar voel is een paar mm. Ga deze sowieso even nakijken. Deze rubbers zijn toch puur voor het wegnemen van de motor trillingen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan