Honda CB Seven Fifty rijders (deel 4)

Ondanks dat mijn motor hier niet helemaal thuis hoort -CB750KZ uit 1980- vind ik het toch leuk om me ff te melden. Gewoon omdat ik toch wel een beetje trots ben op "de ouwe".
Het is de eerste motor van mijn schoonvader, die ik nu in het bezit heb. De motor heeft 20 jaar stilgestaan, gelukkig wel droog en vorstvrij. Na een maand of 8 sleutelen heb ik hem nu weer op de weg.
IMG_20231212_122115.jpg
 
Ik heb vermoedelijk de klepsteelrubbers lek.
Dit constateer ik doordat er bij het starten van een koude motor er een behoorlijke blauwe pluim onstaat uit de uitlaat.
Daarna valt het wel weer mee rook.
Na 8 uur werken start ik de motor weer en weer een blauwe pluim.
Motor loopt verder prima.
Nu zal ik de klepsteelrubbers moeten gaan vervangen denk ik. Best wel een arbeids intensief werkje en ik heb dat ook eens bij een ander blok van een suzuki gsx600f bij 1 klep gedaan, lang geleden. Iemand ervaring met dit blok? Cb750 sevenfifty rc42 1996
Waar moet ik op letten en wat moet ik niet of juist wel doen?
Kan de kop eraf terwijl het blok in het frame zit?
Het kleppendeksel kan er wel af, dat heb ik al wel eens eraf gehad.

Alle info is welkom
 
Ik heb even wat besteld, we gaan kijken of dat werkt tegen mijn rookpluim.
Ik heb even wat online gelezen en het lijkt wel plausibel. Baat het niet dan schaad het niet.
 
Mmm nou ik heb het binnen gekregen.
20240213_113951.jpg


Alles gedaan zoals omschreven.
Cleaner erin, meer dan 20 minuten stationair laten lopen (sorry buren), olie aftappen terwijl het nog heet is, filter vervangen, nieuwe olie erin met perfomance treament, even een klein ritje gemaakt, dag laten staan en vandaag weer starten.


Het is alleen maar erger geworden! Al merkte ik wel dat ie veel soepeler rijdt!
Nu blijft ie dampen, dat deed die daarvoor niet.

Wat is jullie mening?
 
Soms staat er in een wphb dat er wat vloeibare pakking bij de maantjes gebruikt moet worden.

Ik weet eigenlijk niet of dat bij de SF nodig is.

Ikzelf gebruik ook wel eens vloeibare pakking om er voor te zorgen dat de pakking niet uit het deksel valt tijdens het plaatsen.

db
Vraagje

dichting nr 4 op de foto begint bij mij te zweten (of is dat al even aan't doen)...
loshalen van de kop lijkt niet zo moeilijk, maar hoe moet die dichting gemonteerd worden?
moet daar nog vloeibare pakking tussen? of gewoon droog?

honda-cb750f2-seven-fifty-1992-n-germanykph-50p-cylinder-head-cover_bigecw3m11e__0100_97a4.gif

waarschijnlijk lekt het omdat de rubberen pakking hard is geworden, de nieuwe wordt altijd droog geïnstalleerd, verwijder de oude pakking en maak alles goed schoon


Dus gisteren begonnen aan de demontage van de dichting/kop.
Die ouwe leek stevig vast te plakken aan de kop en in de kop zit er ook bruin residu.
Lijkt wel alsof de rubber pakking volledig vastgeplakt was met vloeibare pakking ooit.
Nu, vroeger had ik ergens een WPHB-pdfje, maar dat ben ik blijkbaar verloren.

Heeft iemand de juiste stappen? Moet er effectief wel/niet vloeibare pakking en op hoeveel NM worden de boutjes nr6 vast gezet (lijkt mij richting handvast te zitten?)

550-OAR:%20cache[DIR]albums[DIR]bikes[DIR]cb[DIR]WhatsApp_Image_2024_04_07_at_16.04.02.jpeg
 
Ik weet niet hoe goed je frans is, dit kun je testen in je pb. De engelse versie is te groot voor een bijlage op dit forum.

db
 
Mijn frans is vrij ok voor het dagelijkse leven maar niet voor motortechnische zaken.
Zou je het zien zitten om de engelse verse via wetransfer te mailen?
Dan stuur ik je mijn adres in pb :)
 
Mijn frans is vrij ok voor het dagelijkse leven maar niet voor motortechnische zaken.
Zou je het zien zitten om de engelse verse via wetransfer te mailen?
Dan stuur ik je mijn adres in pb :)

Prima, als ik uit kan vogelen hoe dat werkt :)

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan