Honda CB Seven Fifty rijders (deel 4)

Ahh, jammer, ik hoopte dat je met de achterveren ook de keerring en de olie zou wisselen. Ik rij al jaren rond met chinese piggybag dempers en die beginnen nu ook redelijk beroerd te raken, of ik wordt gewoon te zwaar.. Dat kan ook...

Ik zat dus vandaag te kijken naar andere achterpoten, zat te kijken naar YSS deels omdat ik ze mooier vindt dan de Hagons en denk dat er niet veel verschil zal zijn tussen de beide merken behalve dat de YSS een moer gebruikt voor voorspanning en de Hagon zon'n nokkenratel.

db
 
Ik weet dat als ze lekken dat er olie uitkomt en dat ze daarna als een fietspomp stuiteren.

db
 
OK hybride dan mischien oil en gas? Ik heb echt geen idee, ze zijn nog goed dus laat maar _O-
 
Goedemiddag,
Ik heb vorig voorjaar een 1995 Seven fifty gekocht met 55.000 op de teller, inmiddels 60.000.

Honda-CB-750-F2-Seven-Fifty-1995.jpg


Viercilinders hadden nooit mijn hart, maar deze motor bevalt prima. Erg geschikt voor tochten met iemand achterop, snel en zuinig.
Inmiddels heb ik voor schappelijke prijzen al diverse accessoires gekocht en gemonteerd (de foto is van net na de aanschaf).
Hepco chromen kofferrek en koffers, windschermp(je) en verhoogde buddyseat. Op het scherm na alles tweedehands, in nette kwaliteit en voor schappelijke prijzen. Voordeel van een wat oudere motor.
Achterband is voor de zomer vernieuwd (Bridgestone 150/70 ZR17 T31R TL-A), een prima band.

Afgelopen zomer binnendoor via Duitsland naar familie in Luxemburg geweest en dat was genieten.

Ik volg dit forum met interesse, erg veel nuttige informatie.


Schiphol, mei 2020

20200517_120340.jpg
 
Goedenavond allemaal. Als eerste ben ik blij dat ik toch nog cb 750 sevenfifty rijders heb kunnen vinden hier op motorforum.
Ik ben niet zo een held in het zoeken op forums dus ik kwam eigenlijk via een speurtocht op google ineens hier terecht.
Maar eerst even voorstellen ik ben 46 jaar en ik heb nu eindelijk sinds 2012 weer een echte motor !! Een cb 750 sevenfifty dus uit 1997.
Moet er best veel aan doen maar dat vindt ik wel leuk.

Wat moet ik doen
1 de uitlaat vervangen is helemaal verrot
2 de schokdempers zijn achter helemaal lek
3 hendels vervangen
4 achterlicht wil ik een met led met geïntegreerde knipperlichten
5 Velgen spuiten

Ik ben erg op zoek naar ideeen en inspiratie en tips waar wat te kopen. Mijn vraag is dan als eerste hoe kan ik hier op het forum zoeken... of gewoon veel lezen.
Wie heeft er tips voor uitlaat en schokdempers en allerlei andere handige tips.

Ik heb in de bijlage fotos gezet van mijn motor ik hoop iets te horen.

Met vriendelijke groet Laurens
 

Bijlagen

  • B572D29C-FBED-4DD4-8733-8EF944FE7B3F.JPG
    B572D29C-FBED-4DD4-8733-8EF944FE7B3F.JPG
    42,6 KB · Weergaven: 10
  • mijn motor.JPG
    mijn motor.JPG
    257,8 KB · Weergaven: 11
1) Komt wel vaker voor, er zijn niet veel bedrijven die nog nieuwe uitlaten voor de sevenfifty verkopen. Zou dan wel meteen RVS kopen. Ikzelf heb een paar jaar terug zelf een uitlaat gebouwd van RVS buis met gekochte dempers.

2) Ook een bekende, Hagon, YSS en nog een (dacht ik) verkopen vervangings schokbrekers. Op ali is er ook wat te koop met (naar een schijnt) een piggy bag die alleen voor het uiterlijk op zitten. Die heb ik er op zitten, hoewel ik nog niet heb gebprobeerd of de piggy bag daadwerkelijk nep is.

Dit SF topic is over het algemeen best ....rustig..... ;)



Op eigen terrein, vandaag met de sevenfifty woon werk gedaan, op weg naar huis een knarsend geluid aan de achterkant bij lage snelheid. Paar jaar terug had ik een rot lager in de tandwieldrager, die staat nu weer bovenop de lijst. Tevens het idee dat de achterrem heel licht aanloopt..

(vorige week 4 dagen woon werk gedaan in de sneeuw / hagel dagen. Zal wel weinig goeds hebben gebracht.

db
 
1) Komt wel vaker voor, er zijn niet veel bedrijven die nog nieuwe uitlaten voor de sevenfifty verkopen. Zou dan wel meteen RVS kopen. Ikzelf heb een paar jaar terug zelf een uitlaat gebouwd van RVS buis met gekochte dempers.

2) Ook een bekende, Hagon, YSS en nog een (dacht ik) verkopen vervangings schokbrekers. Op ali is er ook wat te koop met (naar een schijnt) een piggy bag die alleen voor het uiterlijk op zitten. Die heb ik er op zitten, hoewel ik nog niet heb gebprobeerd of de piggy bag daadwerkelijk nep is.

Dit SF topic is over het algemeen best ....rustig..... ;)



Op eigen terrein, vandaag met de sevenfifty woon werk gedaan, op weg naar huis een knarsend geluid aan de achterkant bij lage snelheid. Paar jaar terug had ik een rot lager in de tandwieldrager, die staat nu weer bovenop de lijst. Tevens het idee dat de achterrem heel licht aanloopt..

(vorige week 4 dagen woon werk gedaan in de sneeuw / hagel dagen. Zal wel weinig goeds hebben gebracht.

db
Hoi als eerste super leuk dat u reageert. Ik voel me net als zijnde gespot in een woestijn ) Zelf de bochten maken van RVS klinkt wel erg stoer maar lijkt me ook niet een heel eenvoudig karweitje. Heeft u dat met de originele uitlaat als mal gedaan of op het zicht elke keer een stuk maken. Die schokdempers daar kom ik wel uit. Ik vind die piggy bag ( waarschijnlijk bedoelt u daarmee de gasresorvoirs aan de demper) wel grappig maar als het niet echt functioneel is laat ik het lekker zitten. Ik zit ook nog te twijfeln qua kleuren. De velgen wilde ik eigenlijk goud laten spuiten. En dan de schokdempers zwart. Maar wat misschien ook wel gaaf is is de velgen verchroomt en dan de verchroomde uitlaat en schokdempers.. Ik denk alleen dat het eerste goedkoper is. Weet u trouwens of er ooit iemand is geweest die er ook chromen voor en achterspatborden op gezet heeft om het meer op het oude model te laten lijken. Of ook wel gaaf 4 einddempers zoals het oude model ook had. groetjes en fijne avond
 
Goedenavond allemaal. Als eerste ben ik blij dat ik toch nog cb 750 sevenfifty rijders heb kunnen vinden hier op motorforum.
Ik ben niet zo een held in het zoeken op forums dus ik kwam eigenlijk via een speurtocht op google ineens hier terecht.
Maar eerst even voorstellen ik ben 46 jaar en ik heb nu eindelijk sinds 2012 weer een echte motor !! Een cb 750 sevenfifty dus uit 1997.
Moet er best veel aan doen maar dat vindt ik wel leuk.

Wat moet ik doen
1 de uitlaat vervangen is helemaal verrot
2 de schokdempers zijn achter helemaal lek
3 hendels vervangen
4 achterlicht wil ik een met led met geïntegreerde knipperlichten
5 Velgen spuiten

Ik ben erg op zoek naar ideeen en inspiratie en tips waar wat te kopen. Mijn vraag is dan als eerste hoe kan ik hier op het forum zoeken... of gewoon veel lezen.
Wie heeft er tips voor uitlaat en schokdempers en allerlei andere handige tips.

Ik heb in de bijlage fotos gezet van mijn motor ik hoop iets te horen.

Met vriendelijke groet Laurens
Hoi.
Als je op zoek bent naar originele onderdelen, vindt je deze hier cmsnl.com voor gebruikte onderdelen gewoon googelen.
Ik ben bezig met het restauratie van mijn SF en heb onlangs de wielen goud gespoten, alles is op mijn youtube kanaal.


en het latste episode
Ride safe
 
Hoi.
Als je op zoek bent naar originele onderdelen, vindt je deze hier cmsnl.com voor gebruikte onderdelen gewoon googelen.
Ik ben bezig met het restauratie van mijn SF en heb onlangs de wielen goud gespoten, alles is op mijn youtube kanaal.


en het latste episode
Ride safe
Hoi ik had u al gespot op youtube zeker gaaf om te zien hoor !!! en bedankt voor de tip
 
beste mensen,
toch eindelijk eens een foto van mijn SF plaatsen.
Bjr.1993 gekocht in 2007
Bij de laatste grote beurt een plaatje op de uitlaat laten maken
omdat het wel erg sportief klonk maar je dan na achten niet
meer door je eigen buurt durft. Probleemloze motor,
erg makkelijk te rijden. Allen gegroet, rij veilig, houd moed!
 

Bijlagen

  • IMG_2413.jpeg
    IMG_2413.jpeg
    348,7 KB · Weergaven: 17
Dat is eigenlijk de eerste die ik zie met kuip. Heb je ook een foto van de voorkant? Blijft een toffe kleur:)
 
Mooi motor hoor ziet er heel anders uit met die kuip ik vind het wel gaaf.
Eelco36 volgens mij stond er een tijdje zo een kuip te koop op marktplaats
 
Heren,

Heeft er iemand hier al eens zelf de carburateurs gesynchroniseerd bij de SF? Ik was even benieuwd of ik de adapters die ik bij de Carbtune Pro heb gekregen, nodig heb... zo te zien wel, omdat ik in het WPH lees dat je schroefjes moet demonteren... De SF is van mijn vader en staat niet bij mij thuis...
 
Laatst bewerkt:
Nee. 3 cilinders hebben zo'n schroefje. Op de vierde, of eigenlijk de eerste, zit al een aansluiting voor de vacuüm kraan. Je zal dus ook moeten denken over de brandstoftoevoer want de SF heeft geen pri stand.

Je zal de tank sowieso ergens anders moeten laten dan op de motor.

db
 
Hmmmz.... daar had ik nog even niet bij stilgestaan. Ik ben even kwijt wat de 'pri' stand ook alweer betekende (te lang geleden 😅). Hoe heb jij dit opgelost dan?

Ik kan me voorstellen dat ik de tank ergens (hoger) neerleg, dan moet ik enkel nog een brandstofslang zien te regelen lijkt me...
 
In principe kun je de benzine hevelen uit iets. Echter de kraan van de tank zal niks doorlaten als deze geen vacuüm heeft. Er zijn speciale tankjes voor die je op kan hangen met een kraantje maar met een beetje creatief zijn kun je ook ver komen.

db
 
In principe kun je de benzine hevelen uit iets. Echter de kraan van de tank zal niks doorlaten als deze geen vacuüm heeft. Er zijn speciale tankjes voor die je op kan hangen met een kraantje maar met een beetje creatief zijn kun je ook ver komen.

db
Inmiddels heb ik een extra tankje gefabriceerd en op de bestaande brandstofleiding aangesloten. Helaas kunnen we de motor nog niet starten omdat hij een platte accu heeft.... da's morgen opgelost. Nu zat ik me te bekijken hoe ik bij de stelschroeven van de carb's kan komen om de synchronisatie aan te passen. Cyl. #1 is makkelijk (uiterst links), #2 is de std, maar vooral #3 (en een beetje #4) wordt lastig omdat de startmotor nogal in de weg zit. Klein bitsrateltje is in bestelling, maar dan nog zal het lastig worden. Ik kan ook nog een haakse schroevendraaier kopen, maar daar wilde ik nog even mee wachten (en de vraag is of je met deze 'kop' wel wegkomt...).

Ik overweeg om de CB te starten zonder startmotor (ding loop je zo aan), maar dan zit er een 'gat' waarvan ik niet weet of er olie uit komt... Hoe heb jij dit gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan