Honda CB Seven Fifty rijders (deel 4)

Dat weet ik niet meer. Het is al meer dan twee dagen geleden ;)

Ik heb in ieder geval niet de startmotor er af gehaald, volgens mij heb ik, afgezien van de vacuummeter, geen speciaal gereedschap gebruikt. Tank had ik er af gehaald. Dat wel.

db
 
Dat weet ik niet meer. Het is al meer dan twee dagen geleden ;)

Ik heb in ieder geval niet de startmotor er af gehaald, volgens mij heb ik, afgezien van de vacuummeter, geen speciaal gereedschap gebruikt. Tank had ik er af gehaald. Dat wel.

db
Na een belrondje met div. motorzaken ben ik erachter dat de stelschroeven voor het synchroonstellen niet aan de onderzijde zitten, maar aan de bovenzijde. Daar zit het Bucheli handboek dus mis... :?. Beetje vaag.

Er staat ook een video op Youtube... klik

Ja van de bovenzijde...da's makkelijk O-)
 
Goedenavond allemaal. Als eerste ben ik blij dat ik toch nog cb 750 sevenfifty rijders heb kunnen vinden hier op motorforum.
Ik ben niet zo een held in het zoeken op forums dus ik kwam eigenlijk via een speurtocht op google ineens hier terecht.
Maar eerst even voorstellen ik ben 46 jaar en ik heb nu eindelijk sinds 2012 weer een echte motor !! Een cb 750 sevenfifty dus uit 1997.
Moet er best veel aan doen maar dat vindt ik wel leuk.

Wat moet ik doen
1 de uitlaat vervangen is helemaal verrot
2 de schokdempers zijn achter helemaal lek
3 hendels vervangen
4 achterlicht wil ik een met led met geïntegreerde knipperlichten
5 Velgen spuiten

Ik ben erg op zoek naar ideeen en inspiratie en tips waar wat te kopen. Mijn vraag is dan als eerste hoe kan ik hier op het forum zoeken... of gewoon veel lezen.
Wie heeft er tips voor uitlaat en schokdempers en allerlei andere handige tips.

Ik heb in de bijlage fotos gezet van mijn motor ik hoop iets te horen.

Met vriendelijke groet Laurens
Hallo Laurens,
Mocht je nog op zoek zijn naar een gebruikte, originele uitlaat?
Ik heb er nog 1 liggen/hangen.
Doe maar een pm als je interesse hebt.
 
Na een belrondje met div. motorzaken ben ik erachter dat de stelschroeven voor het synchroonstellen niet aan de onderzijde zitten, maar aan de bovenzijde. Daar zit het Bucheli handboek dus mis... :?. Beetje vaag.

Er staat ook een video op Youtube... klik

Ja van de bovenzijde...da's makkelijk O-)
Ja dat klopt helemal niet.
Synchronisatie van de carburateurs betekent dat dezelfde hoeveelheid stromende lucht stationair wordt ingesteld
Hiervoor worden de schroeven aan de onderkant gebruikt, elke carburateur heeft zijn eigen schroef
20210516_112458.jpg


in de youtube-video synchroniseerde de man de gasklep van de carburateur. Hiervoor worden 3 bouten gebruikt en de laatste bout synchroniseert de carburateur gasklep nr. 3 en 4.

carburateur 3 en 4 kunnen niet exact zo worden afgesteld
20210516_113551.jpg


Ik begrijp ook niet waarom de man zegt dat cilinder 2 de master cylinder is? Meestal is een cilinder nr. 1
 
Aan carburateur 2 zit de gaskabel, die kun je dus niet apart afstellen, de koppelstang naar 1 kun je apart afstellen, de koppelstang naar 3 en 4 kun je stellen en de koppelstang van 3 naar 4 kun je afstellen. Dan geef je een paar keer gas, zetten de veertjes zit nog wat en ga je de gehele rij nog een paar keer af.

db
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik snap het nu niet meer helemaal. Volgens mij heet het periodieke synchroonstellen normaliter dat je de gaskleppen met elkaar synchroniseert. In het Bucheli werkplaatshandboek (bij jullie allen wel bekend denk ik, want: enige WPH die ik online kon vinden) noemt men die in het Wartungsplan 'Vergaser-Synchronisierung'. Dit doet men door de stelschroeven aan de onderzijde te verdraaien.
Bij Motoport Zelhem zei de monteur dat je hiermee de hoeveelheid mengsel zou aanpassen (dus ook lucht); deze zouden (uit mijn hoofd herinnerd) 2,5 slag open moeten staan.

Toch als ik sprak over het synchroniseren van de carbs, zeiden zowel Motoport als Ten Kate dat dit proces via de bovenzijde verloopt. Ik kan me voorstellen dat je hiermee de synchronisering van de gaskleppen aanpast. Dat dit in de loop der tijd/kilometers kan verlopen, en je dus bij niet-gesynchroniseerde carbs de ene carb eerder (of meer) gas laat geven dan de ander. Puur een mechanische afstelling.

Maar wat is nu het exacte verschil? Ik bedoel... in het WPH lees ik niets over het afstellen van de gaskleppen (dus via de bovenzijde). Het WPH zegt wel dat carbs 2 de master is, vermoedelijk vanwege de reden zoals db aangeeft.

Bekijk media item 1354921
Bekijk media item 1354922
Bekijk media item 1354923
Bekijk media item 1354924
 
Laatst bewerkt:
EDIT: ik zie dat ik verkeerd gekeken heb... 8)7 .... stom, t staat er toch goed. Het is ook wel een beetje behelpen met die ingescande WPH.

Je synchroniseert dus de gaskleppen, zodat alle carbs/cilinders tegelijkertijd en evenveel aan het werk gaan.
 
Ik heb de uitlaat van mijn CB750 Nighthawk ('93) over.
Daarom bied ik hem hier te koop aan.
Hierbij een aantal foto's van de uitlaat.
Hij is niet nieuw. Er zit wel wat roest op, vooral bij de collector. Maar hij is wel hard!
En er zitten geen gaten op plaatsen waar dat niet de bedoeling is.

Prijs: Doe een net bod en t kan zomaar zijn dat ie van jou is.

Als er vragen zijn hoor ik dat graag.
 

Bijlagen

  • 20210517_185848.jpg
    20210517_185848.jpg
    262,4 KB · Weergaven: 12
  • 20210517_185813.jpg
    20210517_185813.jpg
    137,8 KB · Weergaven: 13
  • 20210517_185856.jpg
    20210517_185856.jpg
    270,7 KB · Weergaven: 15
  • 20210517_185931.jpg
    20210517_185931.jpg
    243,6 KB · Weergaven: 19
  • 20210517_190014.jpg
    20210517_190014.jpg
    145,4 KB · Weergaven: 12
  • 20210517_190006.jpg
    20210517_190006.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 11
P1010707_-Border.jpg


vandaag maar eens een update foto van de brommer,
de verkering was in paniek ... waarom heb je foto's gemaakt?? je gaat hem toch niet verkopen he :(
al rij je maar 1x in de maand maar hij gaat niet weg ....
uitgelegd dat verkopen niet de bedoeling is maar ik ff verse plaatjes wilde .... scheelt weer een week op de bank slapen :P
 
Met hulp van de video's van moto Andy ben ik zelf aan het hobbyen geslagen. Met hieronder het resultaat morgen maar eens kijken of ik het er weer eens op kan schroeven.
Heeft iemand toevallig nog een tip voor een buddyseat overtrek leverancier ? of iemand die dat goed kan, ik heb namelijk het filmpje van Moto Andy hierover bekeken maar dat is een brug te ver voor mij, daarnaast zoek ik een bruin overtrek hoes en die zag ik niet 123
 

Bijlagen

  • IMG_20210603_130059.jpg
    IMG_20210603_130059.jpg
    208,2 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20210603_131504.jpg
    IMG_20210603_131504.jpg
    192 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20210605_134037.jpg
    IMG_20210605_134037.jpg
    190,1 KB · Weergaven: 10
  • IMG_20210605_134407.jpg
    IMG_20210605_134407.jpg
    191,2 KB · Weergaven: 8
Te koop:
Voor een CB750 Nighthawk uit 1993.
Een pas overgetrokken zadel.
Zwart met anti-slip bekleding.
(Foto van de motor als voorbeeld is met het oude overtrek)
 

Bijlagen

  • 20200408_181740(0).jpg
    20200408_181740(0).jpg
    98,8 KB · Weergaven: 8
  • 20200408_181753.jpg
    20200408_181753.jpg
    248,4 KB · Weergaven: 8
  • 20200408_181758.jpg
    20200408_181758.jpg
    219,6 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20170805_165646 (4).jpg
    IMG_20170805_165646 (4).jpg
    297,1 KB · Weergaven: 10
Hallo allemaal hier een zwaar gefrustreerde motor rijder .......nee hoor grapje maar wel een beetje.
Ik heb op motea.com een led lamp gekocht om in mijn koplamp te plaatsen. Keurig binnen gekomen ....maar past niet.
Ik had dat al een beetje aan zien komen maar ja toch maar proberen. Ik had me in de dagen ervoor al een beetje in verdiept en heb dus een filmpje gezien van iemand die ook bezig was met het plaatsen van de ledkoplamp in de originele behuizing. Ik wil dat dus ook deze meneer kwam er net zoals ik achter dat er een pasring nodig voor is. Ik kan alleen me niet meer herinneren waar ik deze ringen kan kopen. Ik heb de originele ring waar het glas in gelijmd zit geprobeerd her te gebruiken maar dat gaat niet. De kit is helemaal vastgekoekt waar het glas op zit en de reflector krijg ik er niet goed af. Ik heb fotos toegevoegd in de hoop dat iemand hier nog weet waar je deze ringen kunt kopen.
Met vriendelijke groet Laurens
 

Bijlagen

  • IMG_20210707_203040.jpg
    IMG_20210707_203040.jpg
    186 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210707_203049.jpg
    IMG_20210707_203049.jpg
    149,8 KB · Weergaven: 14
Ik heb eenzelfde lamp in de originele behuizing gemaakt.
Ik heb hiervoor wel de reflector moeten verzagen (haakse slijper).
Misschien kun je originele ringwaar het glas in zit in de zon leggen waardoor de kit weer zachter wordt.
Een poosje in de oven op 50-60 graden zal een vergelijkbaar effect geven.
Ik heb zelf geen extra onderdelen hoeven te kopen om dit passend te maken.
1625836780872.png
 
Ik heb nog 2 knipperlichten liggen. Iemand interesse? Mag wel tegen verzendkosten, ik doe er niks mee.
WhatsApp Image 2021-08-02 at 12.40.18.jpeg
WhatsApp Image 2021-08-02 at 12.40.18 (2).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-02 at 12.40.18 (3).jpeg


WhatsApp Image 2021-08-02 at 12.40.18 (1).jpeg
 
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen weer eigenaar van een prachtige Honda CB 750 Seven Fifty, Bj 1999 met bijna 19.000 km op de teller.

Vroeger had ik er 1 uit bj 1996, maar moest deze verkopen en het geld weer gebruiken om een andere motor te kopen, heb daar zo veel spijt van gehad dat ik altijd heb gezegd ooit koop ik er weer 1 terug voor erbij :-).

Omdat dit een 2de motor is, wil ik deze zoveel mogelijk origineel houden en zal er niet dagelijks meer mee rijden, wel zijn er een aantal dingen wat ik wil veranderen zoals:

Terug naar een origineel stuur en stuurgewichten, zit nu een 0229 stuur op waar de control units aan beide kanten los zitten, hoop wel dat ze het palletje van beide units hebben laten zitten.

Er zit nu stuurgewichten op van 226 gram per kant, weet iemand of dit normaal is?
Het zijn ook echt gigantische stuurwichten, lijkt me niet nodig denk ik.

-Puig ruitje monteren (reeds besteld)
-Valbeugels monteren
-Opzoek naar een 2de zadel en deze verlagen zodat de vrouw er is een keer mee kan rijden haha

Bij het achterlicht unit hebben ze een relais geplaatst i.v.m. handvat verwarming van het merk Saito, alleen hebben ze hier het kastje van afgeknipt dus ben op zoek naar naar kastje zo niet verwijder ik het hvv. Ik weet niet wie de bedrading van het relais heeft aangesloten maar dat ziet er echt niet uit, dat word een leuk projectje voor de winter dan knip ik alle ampies eraf en ga ik alles netjes solderen en voorzien van een krimpkous.

Dus als iemand nog een origineel stuur heeft liggen dan hoor ik dat graag!

Verder ga ik hier nog eea snel doorlezen om te zien of er nog belangrijke zaken zijn waar ik mogelijk nog tegen aan kan lopen en zelf kan verhelpen.
Onderhoud ga ik wel zoveel als mogelijk helemaal zelf doen, specifieke dingen als Carbs reinigen en afstellen ga ik liever naar een specialist.

Hierbij een linkje van de motor na een was en poets beurt:

en een foto toen ik de motor van de week ging ophalen.

Groet Stephan
 

Bijlagen

  • Honda CB.jpeg
    Honda CB.jpeg
    341,6 KB · Weergaven: 8
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen weer eigenaar van een prachtige Honda CB 750 Seven Fifty, Bj 1999 met bijna 19.000 km op de teller.

Vroeger had ik er 1 uit bj 1996, maar moest deze verkopen en het geld weer gebruiken om een andere motor te kopen, heb daar zo veel spijt van gehad dat ik altijd heb gezegd ooit koop ik er weer 1 terug voor erbij :-).

Omdat dit een 2de motor is, wil ik deze zoveel mogelijk origineel houden en zal er niet dagelijks meer mee rijden, wel zijn er een aantal dingen wat ik wil veranderen zoals:

Terug naar een origineel stuur en stuurgewichten, zit nu een 0229 stuur op waar de control units aan beide kanten los zitten, hoop wel dat ze het palletje van beide units hebben laten zitten.

Er zit nu stuurgewichten op van 226 gram per kant, weet iemand of dit normaal is?
Het zijn ook echt gigantische stuurwichten, lijkt me niet nodig denk ik.

-Puig ruitje monteren (reeds besteld)
-Valbeugels monteren
-Opzoek naar een 2de zadel en deze verlagen zodat de vrouw er is een keer mee kan rijden haha

Bij het achterlicht unit hebben ze een relais geplaatst i.v.m. handvat verwarming van het merk Saito, alleen hebben ze hier het kastje van afgeknipt dus ben op zoek naar naar kastje zo niet verwijder ik het hvv. Ik weet niet wie de bedrading van het relais heeft aangesloten maar dat ziet er echt niet uit, dat word een leuk projectje voor de winter dan knip ik alle ampies eraf en ga ik alles netjes solderen en voorzien van een krimpkous.

Dus als iemand nog een origineel stuur heeft liggen dan hoor ik dat graag!

Verder ga ik hier nog eea snel doorlezen om te zien of er nog belangrijke zaken zijn waar ik mogelijk nog tegen aan kan lopen en zelf kan verhelpen.
Onderhoud ga ik wel zoveel als mogelijk helemaal zelf doen, specifieke dingen als Carbs reinigen en afstellen ga ik liever naar een specialist.

Hierbij een linkje van de motor na een was en poets beurt:

en een foto toen ik de motor van de week ging ophalen.

Groet Stephan
Mooi, gefeliciteerd 👍
 
Grandado.com is een tussenpartij die rechtstreeks alles op Aliexpress besteld. Dat is niet erg, maar wel duur. Dan kan je beter direct op Ali bestellen.

Nadeel van deze koplamp is de kunststof achterkant. Wat ik zou doen is hem hier bestellen. Dan heb je een nederlandse partij, maar belangrijker; een metalen achterkant. Dat is een stuk steviger.
thnx, vind die van Ganadoo ook niet zo mooi met van die strepen er doorheen.

Weet je of het plug and play is?
 
Mogguh..

Ik vond de motor al iets naar benzine ruiken na een ritje, toch maar even zoeken vanmorgen met een draaiende motor.

Nu druppelt het bij 1 van de carburateurs, zowel bij het schoefje als bij denk het “ontluchtings buis” weet niet of dit de juiste benaming is haha.

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen? Of word het de carbs demonteren en laten reinigen en alle pakkingen ect vervangen?

groet Stephan
 

Bijlagen

  • 236BAED7-C28E-49FC-910C-13B4ACEBB35E.jpeg
    236BAED7-C28E-49FC-910C-13B4ACEBB35E.jpeg
    111,7 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan