Gisteren eindelijk wat tijd kunnen vinden om de bestelde spulletjes te monteren.
Omdat er over beide artikelen welke ik besteld heb redelijk weinig info te vinden is heb ik besloten hier maar een montage/review te plaatsen
Als eerste begonnen met het Arrow 71422MI RVS Spruitstuk.
Allereerst oude spruitstuk gedemonteerd, daarvoor moet de Radiateur naar voren, dus koelsysteem aftappen. Radiateur hoeft niet helemaal gedemonteerd te worden.
Hieronder een foto van de aansluitingen op de cilinderkop. Pakkingen kwamen er makkelijk uit.
Hier een foto van het verschil tussen een gebruikte en nieuwe uitlaatpakking. Deze zaten niet bij het Arrow spruitstuk, dus nieuwe gehaald bij de dealer.
Het originele spruitstuk zit direct tegen de cilinderkop geschroefd. Het Arrow spruitstuk heeft een soort kelken bij de cilinderkop zitten waar de buizen vervolgens in vallen en met veren aangetrokken worden.
En gemonteerd op de cilinderkop:
Hier nog een foto van het verschil in diameter tussen origineel en de Arrow 71422MI:
En het nieuwe spruitstuk op z'n plek:
Waar het originele spruitstuk alle 4 de buizen links (op foto rechts) langs het carter lopen, loopt het Arrow spruistuk zowel links al rechts langs het carter. Dit kan ook niet anders door de grotere diameter van de buizen.
Vervolgens het koelsysteem weer vullen, helaas zit de vuldop onder de tank. Dus zijkappen gedemonteerd en de tank losgemaakt. Helemaal eraf hoeft niet, maar even 10cm liften en dan kun je erbij.
Hier nog een foto van de dop, ik heb ook gelijk de claxon verplaatst, want die hing onder de radiateur en dit vond ik niet netjes. Hij zit nu achter het kapje onder de tank, dus uit het zicht maar goed hoorbaar:
Ik heb hem eerst helemaal afgevuld met verse koelvloeistof en vervolgens het overstroom tankje op halverwege gezet. Vervolgens heb ik de motor warm laten draaien tot de fan aansloeg. Daarna de motor af laten koelen en het systeem nogmaals afgetopt. Eventuele luchtbellen gaan omhoog naar de dop dus er ging nog wat bij.
Daarna natuurlijk een proefrit gemaakt. Hij maakt sowieso iets meer geluid, maar een duidelijke prestatie-verbetering heb ik niet gemerkt om eerlijk te zijn. Binnenkort wil ik een afspraak maken bij Nippon-Bikes om op de bank de afstelling te controleren en eventueel de Powercommander af te stellen.