Honda CB1000R Meetingpoint deel 7

Daar hebben ze hem niet in metallic zwart alleen mat, grijs en rood volgens mij.
Ik zie het idd.. Wellicht kun je het navragen als extra check.
Je kunt ze denk ik wel bestellen bij een Honda dealer (bijv Tenkate)
 
Laatst bewerkt:
Op Youtube net een vergelijking tussen de oude ennieuwe CB1000R gezien.
Sorry is in het zuid-duits, maar geeft wel een leuk beeld.
 
Wat ervaar jij als de grootste verschillen?
Is de zithouding hetzelfde gebleven?
Alvast bedankt!
 
Wat ervaar jij als de grootste verschillen?
Is de zithouding hetzelfde gebleven?
Alvast bedankt!

Grootste verschil voor mij is de gasrespons, welke super direct is. Je merkt ook dat de motor een stuk lichter aanvoelt en nog makkelijker instuurt. En natuurlijk de extra power, dat merk je zeker! De voorkant komt geregeld omhoog :Y De zithouding is niet erg veranderd, voor mijn gevoel zit je iets rechter, maar wat voor mij een heel fijn pluspunt was is dat de windbescherming geweldig is, ik snap niet hoe dat kan, ik heb de gewone uitvoering dus niet de plus versie met het schermpje. Onder de buddyseat is trouwens ook nog wat bruikbare ruimte wat fijn is. Ik heb de vering wel even opnieuw af laten stellen, bij licht bijremmen in een bocht zette hij zich behoorlijk recht vond ik.
Ik ga over 2 weken hem in de dolemieten is goed aan de tand voelen hahaha.
 
Heeft er hier iemand ervaring met de progressieve verlagings veren van hyperpro (of ander merk)

Voor mij maakt het niet uit hoog of laag, maar mijn vriendin wil hem liever wat lager...
 
Ja. ervaring met Wilbers veren. Wij hebben het via HK suspension gedaan. Progressief is een hele verbetering als je achter dan ook een andere demper pakt is het helemaal af. Ook hebben we bij Hyperpo geïnformeerd. Het was toen niet mogelijk om de voorvering te verlagen (en bij HK kon dit wel). Door de kroon plaat laten steken was ook geen optie omdat er vernauwingen in de voorpoten zijn gedraaid.
 
Ja. ervaring met Wilbers veren. Wij hebben het via HK suspension gedaan. Progressief is een hele verbetering als je achter dan ook een andere demper pakt is het helemaal af. Ook hebben we bij Hyperpo geïnformeerd. Het was toen niet mogelijk om de voorvering te verlagen (en bij HK kon dit wel). Door de kroon plaat laten steken was ook geen optie omdat er vernauwingen in de voorpoten zijn gedraaid.

Bij Hyperpro hebben ze inmiddels verlagingsveren voor voor en achter, ik wil enkel de veren veranderen. Op dit moment is er geen budget voor een complete demper achter. Merk je veel van het verschil in grondspeling en rijgedrag?
 
500 km terug de overstap gemaakt van combi mpp2 voor en mpp achter naar Conti RA3.

Voornaamste reden was de slijtage van de achterband (mpp) deed 3000 km met zo`n bandje. De voorband (mmp2) heeft het 6000 km volgehouden maar was aan het eind wel wat gecuppt. Vond de michelins fijne banden en was zeer te spreken over het rijgedrag onder mijn motor. Heb daarom ook staan twijfelen tussen een setje mpp2`s of de RA3`s die het zijn geworden. De voornaamste reden was de overstap van sportbanden, naar toerbanden. Ik rij een bandje altijd netjes rond, maar heb nooit krullen aan de band.

Vandaag het eerste toertochtje gereden met mijn nieuwe bandjes en ben zeer tevreden. De mpp`s hadden altijd de neiging om bij het nemen van een bocht een beetje te ondersturen. Dit was op het moment dat ik na het inremmen, een bocht in, de rem los liet en nog niet op het gas ging, hij zocht dan voor mijn gevoel met zijn neus de buitenkant van de bocht.. Op het moment dat ik de bocht kon overzien en weer op het gas ging was dit ondersturen weg en nam hij de bocht mooi neutraal. (dit kan natuurlijk ook langzaam zijn gekomen naar mate de set versleten is geraakt en de voorband iets begon te cuppen.)
Bij de RA3 is dit ondersturen verdwenen. *O* Hij laat zich nu lekker diep de bocht in remmen en houd lekker zijn lijn als ik de rem loslaat.
Ik had gehoord dat het grote verschil tussen sport- en toerbanden was dat je met sportbanden eerder en harder op het gas kunt de bocht uit. Dit heb ik bij deze overstap niet zo ervaren. Heb het gevoel dat de mpp`s eerder een stap opzij zetten met de achterband als de RA3.

Al met al ben ik zeer tevreden met de conti`s. Nu hopen dat ze over de 6000 km meegaan, dan ben ik wat kostenplaatje betreft ook nog voordeliger uit.l

Wat voor bandjes hebben jullie op jullie cb liggen en hoe tevreden zijn jullie daarmee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook RA3. Goede ervaringen mee, maar set is nu wel bijna op. Denk dat ik de 10k net niet haal. Uit MPP3 haalde ik wel meer dan 3k. Heb niet het idee dat ik met RA3 het dubbele haal. Dacht dat ik met MPP3 rond 7 à 8k uitkwam.

Ik denk dat volgende set Dunlop RoadSmart 3 wordt, maar wacht even een artikel in komende MotoPlus af.
Heb op vorige motor (VFR) de RS2 gehad. Achter top band, voor niet. Maar dat schijnt met 3 enorm verbeterd te zijn. Anders wellicht Michelin Road5. De Pilot Road serie was op VFR ook altijd top.

Reden voor mij om geen sportband te nemen is eigenlijk dat we er hier te weinig goede wegen/bochten voor hebben.
Ik kom niet op circuit en voordat ik in bochtig gebied ben moet ik lang rechtuit.

Interessant artikel over keuze tussen sport of sport/tour: Motorcycle Tires Explained | Canyon Chasers Motorcycle Sport Touring

In Engeland is er een raceschool die op RoadSmart rijden in plaats van SportSmart.
Mede omdat het daar ook regelmatig regent, maar dan nog zou je voor droog andere kunnen gebruiken.
 
Bij Hyperpro hebben ze inmiddels verlagingsveren voor voor en achter, ik wil enkel de veren veranderen. Op dit moment is er geen budget voor een complete demper achter. Merk je veel van het verschil in grondspeling en rijgedrag?
Kun je dan ook kiezen hoeveel je de motor verlaagd? Toen was het 0mm of 25mm (alleen achter) Bij Wilbers veren kun je gewoon aangeven hoeveel je hem wilt verlagen, volgens mij tussen 0 en 30mm.

Dit is gebeurt bij de motor van mijn vriendin. Zij is er heel erg blij mee. Natuurlijk is de grond spelling minder geworden. Maar in berg achtig gebied effe stoppen en met de voeten aan de grond is ook erg fijn en het rijgedrag is ook beter geworden.
 
Ik rij al jaren met Pirelli Angel GT banden. Ik doe er tussen de 8k en 12k km mee, beetje afhankelijk waar dat we op vakantie zijn geweest. Ik heb de indruk dat ik, sinds ik progressieve voor vering heb, minder last heb van cuppen van de voor band.
 
Kun je dan ook kiezen hoeveel je de motor verlaagd? Toen was het 0mm of 25mm (alleen achter) Bij Wilbers veren kun je gewoon aangeven hoeveel je hem wilt verlagen, volgens mij tussen 0 en 30mm.

Dit is gebeurt bij de motor van mijn vriendin. Zij is er heel erg blij mee. Natuurlijk is de grond spelling minder geworden. Maar in berg achtig gebied effe stoppen en met de voeten aan de grond is ook erg fijn en het rijgedrag is ook beter geworden.
full


Volgens mij alleen 25 mm.

Gisteren nam ik een afrit en hoorde ineens een hoop geschraap, bleek de uitlaatbocht en blokspoiler te zijn. Behoorlijk wat krassen en de uitlaatbocht is iets ingedeukt, best balen. Speelt dit probleem bij elke cb of kan ik het oplossen door een andere uitlaat? Spoiler kan ik er natuurlijk gewoon afhalen.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Volgens mij alleen 25 mm.

Gisteren nam ik een afrit en hoorde ineens een hoop geschraap, bleek de uitlaatbocht en blokspoiler te zijn. Behoorlijk wat krassen en de uitlaatbocht is iets ingedeukt, best balen. Speelt dit probleem bij elke cb of kan ik het oplossen door een andere uitlaat? Spoiler kan ik er natuurlijk gewoon afhalen.

Zo te zien heb je een Laser uitlaat. Daarmee is dit op de CB1000R een bekend probleem. Zoek maar eens in deel 1 t/m 6..
 
Laatst bewerkt:
Bovendien is de achtervering van CB slecht. Zet er een progressieve achterveer op van Hyperpro en het probleem zal een stuk minder zijn.
Ik weet niet hoeveel je weegt, anders kun je er ook nog een zwaardere veer op laten zetten.
Maar dan nog is de standaard demping matig, die moet je bijna volledig dichtdraaien voor voldoende demping.
 
Mijn achterband (Michelin PP 2CT) begint na 3500 km ook (alweer) hard te gaan.
Nu lees ik hier goede ervaringen met de Conti Road Attack.
Levensduur is leuk, maar ik wil geen concessie doen op het gebied van grip eigenlijk.

Kom ook niet met deze motor op het circuit maar wel regelmatig hard en plat door de bocht natuurlijk.
Zou dit ook kunnen met een "tourband" als de Road Attack?
 
Ik heb met de Road Attack nooit gemerkt dat er te weinig grip is en ik heb ze tot de rand toe gebruikt.
Het is lastig te oordelen over mijn eigen rijstijl, maar ik zou het zelf omschrijven als sportief op de openbare weg.

Ik heb er vorig jaar en afgelopen tijd weer vrij veel over zitten lezen en pas ook nog iemand gesproken die zeker wel een sportieve rijstijl heeft. Ik zie en hoor daar veel dat sport/tour echt voldoende grip geeft voor zeer sportief gebruik op straat. De persoon die ik sprak had nu een sportband en zijn vrouw op dezelfde motor sport/tour (MPR4). Zodra zijn banden op zouden zijn ging hij ook voor sport/tour, omdat hij nog nooit grip tekort had gehad op de MPR4. Hij woont in Duitsland aan de Moezel, dus hij rijdt meer bochtjes dan ik en als ik het begrepen heb neemt hij ze ook wel wat sportiever dan ik ze neem.

Technologie staat ook niet stil. De sportband van 10 jaar geleden geeft mogelijk minder grip dan een sport/tour van nu.

Ik heb het pas ook gepost, maar lees dit artikel anders eens door: Motorcycle Tires Explained | Canyon Chasers Motorcycle Sport Touring

Ik heb vorig jaar Dunlop om advies gevraag en kreeg de volgende reactie:

"What one rider may notice another may not as some are better at riding a tyre to the edge ie turning in. Those that don’t require such a fast turn in may be less likely to notice a difference in sport handling. Please see attached document which summarises a Motorrad test for the Roadsmart III against other Sport Touring tyres

In the UK the Ron Haslam Racing School at Donington chose to use the Roadsmart III over the Sportsmart 2 Max. They are experiencing longer life and better wet handling as in the UK we do get a number of wet days.

The Sportsmart 2 Max will give better out right performance, so if you are a rider who feels they push the limits of street riding, this is the tyre for you. The Roadsmart III will give a pleasant sporty ride for all riders, but will suffer if constantly being pushed hard by aggressive riding styles."


Als een raceschool het aandurft, dan denk ik dat een sport/tour wel genoeg grip heeft voor de sportieve rijder op straat. Ik heb in ieder geval deze week een setje RoadSmart III besteld.
Dan lijdt hij maar wat meer op de momenten dat ik me in de bergen aan het uitleven ben, maar ik moet daar ook naartoe en terug. Hier in NL kom ik weinig aan dat extreme gebruik toe.
Conti beviel ook goed, maar onder VFR was ik erg te spreken over RSII achterband. Voorband minder, maar die is bij de III verbazend veel verbeterd lees ik in meerdere tests.
 
Laatst bewerkt:
:W ik ben ex-CB1000R...

Weet niet of er nog een OP is die opgeschoond wordt, maar zo ja, dan kan mijn fotootje er uit.
Met Pinksteren nog wel heerlijk op de CB gereden in Luxemburg, maar nu ben ik overgestapt op een Yamaha mt-07 tracer. Wat een heerlijk fietsje is dat! :]
 
Hallo CB rijders,
Morgen wil ik gaan kijken bij een CB1000r uit 2011. Voordat ik opstap zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Natuurlijk zal hij blinkend en als nieuw in de showroom staan. Maar is er iets waar ik echt op moet letten, naar luisteren?
De huidige km stand is net onder de 27000 en de vraagprijs is €7190,- en staat te koop bij wildemans motoren in Zwolle. Als inruil heb ik een fireblade uit 2005 die in originele staat is.

Alvast bedankt voor de info
 
Geen bijzonderheden naast de gebruikelijke dingen waar je op moet letten.
Enige wat een keer kapot kan geen is de dynamo wat ik heb vernomen destijds. Voor de rest geen kinderziektes. Ik rij al 2,5jr probleemloos op de cb1000r, enige “bijzondere” wat ik heb gehad naast regulieronderhoud zijn verstafte voorvorkeringen.

Veel plezier met het maken van een proefrit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan