Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
heb de CB nu 2 weken bevalt goed enkel de Akrapovic is nog niet binnen als deze geplaatst is zal ik foto,s plaatsen
Windbescherming is veel beter als op het vorige model, ben 1,83 en helm is turbulentie vrij. Vermogen is duidelijk meer/beter. Ik ben geen fan van het ride by wire, is te direct/zenuwachtig volgens mijn bescheiden menig. Ik had bij het vorige model de voorvork laten veranderen bij HK en dat reed wel stukken beter als het nieuwe model welke ik in standaard trim op mij af heb laten stellen. Ik merk weinig van de dip.Hallo Beste CB1000R rijders,
De laatste tijd heb ik mijn lodderig oog op de CB1000R Neo Sports Cafe laten vallen. Na mijn MT-09 tracer wil ik weer naked rijden. Die tracer mocht dan wel windbescherming hebben maar zat in de turbulentie... Ik kweek liever nekspieren met de helm in de 'schone' lucht. Ik heb voor de tracer CB600 Hornet gereden en eigenlijk was het ding helemaal smetteloos. Kwaliteit was beter dan de duurdere MT-09. Weg gedaan omdat ik meer koppel en reiscapaciteiten wilde.
Ik heb al wat marktonderzoek gedaan en ik heb heb enkele bemerkingen. Weet wel dat ik een veeleisende persoon ben.
Vergeleken met concurrentie (Subjectieve mening)
- Kawa Z1000 vind ik niet mooi. Specificaties lijken me wel wat... En de prijs is ook goed.
- BMW S1000R is net boven budget en lijkt me iets te stijf (Niet speels genoeg). Ik hou ook niet van een overdaad aan electronica.
- KTM SDR: Geil maar boven budget en te krachtig (Rijbewijs verdampt als ik er nog maar aan denk)
- Yamaha MT-10: Goed qua specs voor mij maar ik ben geen fan van de styling en ik wil na mijn MT-09 Tracer even geen Yamaha meer. Heb liever de afwerkingsgraad van de honda. De MT-09 was een beetje rukkerig en imprecies.
- Suzuki GSX-S: Ik ben geen fan van de styling... Echt niet.
- Ducati Monster is boven budget, Aprilia idem. Respectabele machines wel.
Dus de Honda CB1000R:
Positief:
+ Looks. Vind m perfect!
+ Kwaliteit: "Geen plastic" filosofie is voor mij een geschenk uit de hemel! Een motor is een motor! Geen speelgoed!
+ Prijs. Lager dan euro concurrentie, toch exclusief mooie stukken zoals die tank en die achterbrug. LED verlichting...
+ Reviews vermelden speels rijgedrag en comfort en zijn over het algemeen zeer lovend. Ik wil dat een motor op een weg van slechte kwaliteit snoeihard te rijden valt dus dat is belangrijk.
+ Zei ik al looks?
Negatief:
- Koppel in het middengebied van de nieuwe blijkt volgens een magazine LAGER dan het oude model. Grafieken spreken de goede reviews tegen en er is een gigantisch gat in het koppen tussen 4k en 6.5k RPM. Net waar ik het meeste rijd. Honda zou dit gedaan hebben om een 'boost' gevoel te creëren. Ik vind dat een beetje flauw omdat koppel in het middengebied niet alleen bruikbaarheid betekend maar ook EFFICIENTIE zowel qua acceleratie als qua brandstofverbruik. Dus die nieuwe zal spectaculairder aanvoelen dan de oude maar wel iets minder efficiënt zijn. De beperkende factor leek vooral de kleine airbox te zijn, volgens een andere bron die ik vergeten ben. Ik denk er aan om te investeren in een volledig uitlaat systeem zonder cat en compleet met mapping... Maar het is nog niet zeker als de dip er uit gehaald kan worden. Indien niet dat is dit een dealbreaker voor mij. Het verschil in koppel in het middengebied is echt niet te verwaarlozen als je de grafieken van de bron bekijkt. (BRON)
- Voorvork lijkt wel OK, maar niet op niveau van BMW/Ducati/Aprilia. Volgens mij is die achterschokbreker het grote probleem. Niet geschikt als je de motor HARD wil gebruiken. Het is een 1000cc naked. Dus ik wil een rijwielgedeelte dat goed presteert. Een hele goede review op Youtube: BRON Ik ga misschien, net zoals op de MT-09, een nieuwe achterschokker plaatsen.
- Geen cruisecontrol. Had wel gemogen voor de prijs. Dom van Honda dat ze deze functie niet hebben toegevoegd. Zeker omdat de fiets al ride by wire heeft... Is een kwestie van enkele lijntjes code in de ECU meer en een tweetal knopjes.
- Motor kan wel minder karakter hebben dan twins/triples... Het vorige model was een beetje 'vlak'. Hmm. Testrit zal moeten uitwijzen.
- Gearing schijnt onnodig lang te zijn.
Ik denk dat de nadelen te fixen zijn met enkele investeringen. Maar altijd spijtig als die nodig zijn. Als ik voor een nieuwe CB1000R moet investeren in uitlaat, dyno en vering dan zit ik aan een bedrag waarvoor een SDR of een S1000R opeens wel binnen bereik komt.
Dus mijn potentiele bike: CB1000R Neo Sports Cafe met volledige akra lijn + tuning en eventueel een Wilbers achterveertje. Misschien ook een fraai SW motech tasje voor erbij. Ik denk dat het hele project in België iets minder dan 15k moet kosten. Een standaard S1000R kost ongeveer evenveel. Maar ja... BMW en opties... SDR is ongeveer 16k. MT-10 is ongeveer 14,5k euro.
Kan iedereen zich vinden in mijn analyse? Of heb ik enkele domme dingen gezegd? Ik kijk uit naar commentaar van CB1000R eigenaars! Bedankt.
Mocht er iemand interesse hebben in een carbon voorspatbord van de sc60 dan heb ik er hier 1 liggen. Laat maar horen...
Bekijk bijlage 1413703Bekijk bijlage 1413705Bekijk bijlage 1413706
Yamaha is ook heel mooi maar geheel een andere motor gefeliciteerd veel veilige kmHeel fraai dat uitlaatje! Was in de markt voor een nieuwe motor maar het is de MT-10 geworden in de plaats van de CB1000. Vind de CB nog steeds veel mooier! Het was gewoon niet mogelijk om een testrit te maken. En terwijl ze bij Yamaha heel erg vriendelijk waren. Sorry Honda... En de testrit met de MT-10 was heel erg overtuigend.
Hallo allen,
Lang lang lang geleden veel op motor-forum gezet maar de laatste jaren totaal niet meer.
Fun was er af denk ik
Even kort voorstellen:
Waar ik al over na zit te denken was het slot.
Kan volgende week pas de motor ophalen dus motorloos thuis met dit mooie weer is even balen
Nu zit ik dus te denken hoe heeft iedereen een slot gemonteerd aan de cb1000r
Weet dus niet of een schijfremslot onder de buddy past
Las wel dat er een beugelslot onder moet kunnen omdat honda hier rekening mee heeft gehouden??
Iemand foto's en tips voor eventueel nieuw slot?
Even een vraag voor mede SC80 eigenaren, met de Akrapovic uitlaat. Is er al iemand zo creatief geweest om de dB-killer eruit te halen? En is het geluidstechnisch überhaupt de moeite waard? Of zit je voor een beter geluid meteen aan een katvervanger (en bijbehorend afstellen) gebonden?