Honda CB1000R Meetingpoint deel 7

Ik heb trouwens, door slecht handelen van Honda een originele uitlaat voor de CB over, dus mocht iemand een keer een beschadigde auspuff hebben dan mag ie voor een zacht prijsje weg. Weinig mee gereden, niet van oud vrouwtje geweest ;)
 
Beetje stil hier?
68B59701-B301-4358-8F92-F27EEF259AFA.jpeg
 
heb de CB nu 2 weken bevalt goed enkel de Akrapovic is nog niet binnen als deze geplaatst is zal ik foto,s plaatsen
 
heb de CB nu 2 weken bevalt goed enkel de Akrapovic is nog niet binnen als deze geplaatst is zal ik foto,s plaatsen

Top. Al veel gereden? Bevalt het? Eerste indrukken?

Ik ben een 'meelezer' op dit forum. Waanzinnig mooie motor de CB1000R. Misschien moet ik gaan proefrijden maar ik ben bang dat er dan geen
weg terug meer is ;)
 
De nieuwe CB heeft me positief verrast, stuurt nog beter als de GSXS waar ik vanaf kom. Met de Akra erop verandert qua geluid niet veel, het wordt steeds onmogelijker om de dB killer te verwijderen :( maar toen ik afgelopen zondag (al kouwkleumend) door de eifel koerste merkte ik accelererend uit een hairpin een prettige grom van onderin de toeren!

Maandag vertrek ik richting Alpen! Lekker twee weekjes door duitsland, oostenrijk, italie en zwitserland!
 
Kan iemand mij vertellen met welk moment de 4 bouten aangedraaid moeten worden om je stuur vast te zetten? WPHB moet ik nog halen, staat al wel op de to do list.
 
Hallo Beste CB1000R rijders,

De laatste tijd heb ik mijn lodderig oog op de CB1000R Neo Sports Cafe laten vallen. Na mijn MT-09 tracer wil ik weer naked rijden. Die tracer mocht dan wel windbescherming hebben maar zat in de turbulentie... Ik kweek liever nekspieren met de helm in de 'schone' lucht. Ik heb voor de tracer CB600 Hornet gereden en eigenlijk was het ding helemaal smetteloos. Kwaliteit was beter dan de duurdere MT-09. Weg gedaan omdat ik meer koppel en reiscapaciteiten wilde.

Ik heb al wat marktonderzoek gedaan en ik heb heb enkele bemerkingen. Weet wel dat ik een veeleisende persoon ben.

Vergeleken met concurrentie (Subjectieve mening)
- Kawa Z1000 vind ik niet mooi. Specificaties lijken me wel wat... En de prijs is ook goed.
- BMW S1000R is net boven budget en lijkt me iets te stijf (Niet speels genoeg). Ik hou ook niet van een overdaad aan electronica.
- KTM SDR: Geil maar boven budget en te krachtig (Rijbewijs verdampt als ik er nog maar aan denk)
- Yamaha MT-10: Goed qua specs voor mij maar ik ben geen fan van de styling en ik wil na mijn MT-09 Tracer even geen Yamaha meer. Heb liever de afwerkingsgraad van de honda. De MT-09 was een beetje rukkerig en imprecies.
- Suzuki GSX-S: Ik ben geen fan van de styling... Echt niet.
- Ducati Monster is boven budget, Aprilia idem. Respectabele machines wel.

Dus de Honda CB1000R:
Positief:
+ Looks. Vind m perfect!

+ Kwaliteit: "Geen plastic" filosofie is voor mij een geschenk uit de hemel! Een motor is een motor! Geen speelgoed!

+ Prijs. Lager dan euro concurrentie, toch exclusief mooie stukken zoals die tank en die achterbrug. LED verlichting...

+ Reviews vermelden speels rijgedrag en comfort en zijn over het algemeen zeer lovend. Ik wil dat een motor op een weg van slechte kwaliteit snoeihard te rijden valt dus dat is belangrijk.

+ Zei ik al looks?

Negatief:
- Koppel in het middengebied van de nieuwe blijkt volgens een magazine LAGER dan het oude model. Grafieken spreken de goede reviews tegen en er is een gigantisch gat in het koppen tussen 4k en 6.5k RPM. Net waar ik het meeste rijd. Honda zou dit gedaan hebben om een 'boost' gevoel te creëren. Ik vind dat een beetje flauw omdat koppel in het middengebied niet alleen bruikbaarheid betekend maar ook EFFICIENTIE zowel qua acceleratie als qua brandstofverbruik. Dus die nieuwe zal spectaculairder aanvoelen dan de oude maar wel iets minder efficiënt zijn. De beperkende factor leek vooral de kleine airbox te zijn, volgens een andere bron die ik vergeten ben. Ik denk er aan om te investeren in een volledig uitlaat systeem zonder cat en compleet met mapping... Maar het is nog niet zeker als de dip er uit gehaald kan worden. Indien niet dat is dit een dealbreaker voor mij. Het verschil in koppel in het middengebied is echt niet te verwaarlozen als je de grafieken van de bron bekijkt. (BRON)

- Voorvork lijkt wel OK, maar niet op niveau van BMW/Ducati/Aprilia. Volgens mij is die achterschokbreker het grote probleem. Niet geschikt als je de motor HARD wil gebruiken. Het is een 1000cc naked. Dus ik wil een rijwielgedeelte dat goed presteert. Een hele goede review op Youtube: BRON Ik ga misschien, net zoals op de MT-09, een nieuwe achterschokker plaatsen.

- Geen cruisecontrol. Had wel gemogen voor de prijs. Dom van Honda dat ze deze functie niet hebben toegevoegd. Zeker omdat de fiets al ride by wire heeft... Is een kwestie van enkele lijntjes code in de ECU meer en een tweetal knopjes.

- Motor kan wel minder karakter hebben dan twins/triples... Het vorige model was een beetje 'vlak'. Hmm. Testrit zal moeten uitwijzen.

- Gearing schijnt onnodig lang te zijn.

Ik denk dat de nadelen te fixen zijn met enkele investeringen. Maar altijd spijtig als die nodig zijn. Als ik voor een nieuwe CB1000R moet investeren in uitlaat, dyno en vering dan zit ik aan een bedrag waarvoor een SDR of een S1000R opeens wel binnen bereik komt.

Dus mijn potentiele bike: CB1000R Neo Sports Cafe met volledige akra lijn + tuning en eventueel een Wilbers achterveertje. Misschien ook een fraai SW motech tasje voor erbij. Ik denk dat het hele project in België iets minder dan 15k moet kosten. Een standaard S1000R kost ongeveer evenveel. Maar ja... BMW en opties... SDR is ongeveer 16k. MT-10 is ongeveer 14,5k euro.



Kan iedereen zich vinden in mijn analyse? Of heb ik enkele domme dingen gezegd? Ik kijk uit naar commentaar van CB1000R eigenaars! Bedankt.

110918side3-1.jpg
 
Hallo Beste CB1000R rijders,

De laatste tijd heb ik mijn lodderig oog op de CB1000R Neo Sports Cafe laten vallen. Na mijn MT-09 tracer wil ik weer naked rijden. Die tracer mocht dan wel windbescherming hebben maar zat in de turbulentie... Ik kweek liever nekspieren met de helm in de 'schone' lucht. Ik heb voor de tracer CB600 Hornet gereden en eigenlijk was het ding helemaal smetteloos. Kwaliteit was beter dan de duurdere MT-09. Weg gedaan omdat ik meer koppel en reiscapaciteiten wilde.

Ik heb al wat marktonderzoek gedaan en ik heb heb enkele bemerkingen. Weet wel dat ik een veeleisende persoon ben.

Vergeleken met concurrentie (Subjectieve mening)
- Kawa Z1000 vind ik niet mooi. Specificaties lijken me wel wat... En de prijs is ook goed.
- BMW S1000R is net boven budget en lijkt me iets te stijf (Niet speels genoeg). Ik hou ook niet van een overdaad aan electronica.
- KTM SDR: Geil maar boven budget en te krachtig (Rijbewijs verdampt als ik er nog maar aan denk)
- Yamaha MT-10: Goed qua specs voor mij maar ik ben geen fan van de styling en ik wil na mijn MT-09 Tracer even geen Yamaha meer. Heb liever de afwerkingsgraad van de honda. De MT-09 was een beetje rukkerig en imprecies.
- Suzuki GSX-S: Ik ben geen fan van de styling... Echt niet.
- Ducati Monster is boven budget, Aprilia idem. Respectabele machines wel.

Dus de Honda CB1000R:
Positief:
+ Looks. Vind m perfect!

+ Kwaliteit: "Geen plastic" filosofie is voor mij een geschenk uit de hemel! Een motor is een motor! Geen speelgoed!

+ Prijs. Lager dan euro concurrentie, toch exclusief mooie stukken zoals die tank en die achterbrug. LED verlichting...

+ Reviews vermelden speels rijgedrag en comfort en zijn over het algemeen zeer lovend. Ik wil dat een motor op een weg van slechte kwaliteit snoeihard te rijden valt dus dat is belangrijk.

+ Zei ik al looks?

Negatief:
- Koppel in het middengebied van de nieuwe blijkt volgens een magazine LAGER dan het oude model. Grafieken spreken de goede reviews tegen en er is een gigantisch gat in het koppen tussen 4k en 6.5k RPM. Net waar ik het meeste rijd. Honda zou dit gedaan hebben om een 'boost' gevoel te creëren. Ik vind dat een beetje flauw omdat koppel in het middengebied niet alleen bruikbaarheid betekend maar ook EFFICIENTIE zowel qua acceleratie als qua brandstofverbruik. Dus die nieuwe zal spectaculairder aanvoelen dan de oude maar wel iets minder efficiënt zijn. De beperkende factor leek vooral de kleine airbox te zijn, volgens een andere bron die ik vergeten ben. Ik denk er aan om te investeren in een volledig uitlaat systeem zonder cat en compleet met mapping... Maar het is nog niet zeker als de dip er uit gehaald kan worden. Indien niet dat is dit een dealbreaker voor mij. Het verschil in koppel in het middengebied is echt niet te verwaarlozen als je de grafieken van de bron bekijkt. (BRON)

- Voorvork lijkt wel OK, maar niet op niveau van BMW/Ducati/Aprilia. Volgens mij is die achterschokbreker het grote probleem. Niet geschikt als je de motor HARD wil gebruiken. Het is een 1000cc naked. Dus ik wil een rijwielgedeelte dat goed presteert. Een hele goede review op Youtube: BRON Ik ga misschien, net zoals op de MT-09, een nieuwe achterschokker plaatsen.

- Geen cruisecontrol. Had wel gemogen voor de prijs. Dom van Honda dat ze deze functie niet hebben toegevoegd. Zeker omdat de fiets al ride by wire heeft... Is een kwestie van enkele lijntjes code in de ECU meer en een tweetal knopjes.

- Motor kan wel minder karakter hebben dan twins/triples... Het vorige model was een beetje 'vlak'. Hmm. Testrit zal moeten uitwijzen.

- Gearing schijnt onnodig lang te zijn.

Ik denk dat de nadelen te fixen zijn met enkele investeringen. Maar altijd spijtig als die nodig zijn. Als ik voor een nieuwe CB1000R moet investeren in uitlaat, dyno en vering dan zit ik aan een bedrag waarvoor een SDR of een S1000R opeens wel binnen bereik komt.

Dus mijn potentiele bike: CB1000R Neo Sports Cafe met volledige akra lijn + tuning en eventueel een Wilbers achterveertje. Misschien ook een fraai SW motech tasje voor erbij. Ik denk dat het hele project in België iets minder dan 15k moet kosten. Een standaard S1000R kost ongeveer evenveel. Maar ja... BMW en opties... SDR is ongeveer 16k. MT-10 is ongeveer 14,5k euro.



Kan iedereen zich vinden in mijn analyse? Of heb ik enkele domme dingen gezegd? Ik kijk uit naar commentaar van CB1000R eigenaars! Bedankt.

110918side3-1.jpg
Windbescherming is veel beter als op het vorige model, ben 1,83 en helm is turbulentie vrij. Vermogen is duidelijk meer/beter. Ik ben geen fan van het ride by wire, is te direct/zenuwachtig volgens mijn bescheiden menig. Ik had bij het vorige model de voorvork laten veranderen bij HK en dat reed wel stukken beter als het nieuwe model welke ik in standaard trim op mij af heb laten stellen. Ik merk weinig van de dip.
 
zeker weten dat de nieuwe beter loopt en ook merkbaar meer vermogen geen twijfel over heb 300 km. test gereden
maar wat ik heel fijn vind bij de nieuwe is dat je zonder windscherm bijna geen wind vangt
of je nu 100 of 200 km.per uur vlamt je merkt bijna geen verschil hiervoor geef ik de honda een dikke 10+
mijn enigste minpunt is de korte zit houding en de enkelarmige achterbrug
heb het oude model 2 jaar bereden maar de nieuwe is beter 🏆
 
Hoi Cbk’ers,

Voor degene die een mooie Alcantara zadel voor CB1000R zoekt: er staat op Marktplaats een mooie zadel geadverteerd.
 
Zijn er naast het blok nog andere technische onderdelen die de CB1000R met de Fireblade deelt?
 
:}:]:P
 

Bijlagen

  • CB 1000 R met Akrapovic 2019 002.JPG
    CB 1000 R met Akrapovic 2019 002.JPG
    375,6 KB · Weergaven: 25
  • CB 1000 R met Akrapovic 2019 003.JPG
    CB 1000 R met Akrapovic 2019 003.JPG
    216,7 KB · Weergaven: 25
Heel fraai dat uitlaatje! Was in de markt voor een nieuwe motor maar het is de MT-10 geworden in de plaats van de CB1000. Vind de CB nog steeds veel mooier! Het was gewoon niet mogelijk om een testrit te maken. En terwijl ze bij Yamaha heel erg vriendelijk waren. Sorry Honda... En de testrit met de MT-10 was heel erg overtuigend.
 
Heel fraai dat uitlaatje! Was in de markt voor een nieuwe motor maar het is de MT-10 geworden in de plaats van de CB1000. Vind de CB nog steeds veel mooier! Het was gewoon niet mogelijk om een testrit te maken. En terwijl ze bij Yamaha heel erg vriendelijk waren. Sorry Honda... En de testrit met de MT-10 was heel erg overtuigend.
Yamaha is ook heel mooi maar geheel een andere motor gefeliciteerd veel veilige km
 
Hallo allen,

Lang lang lang geleden veel op motor-forum gezet maar de laatste jaren totaal niet meer.
Fun was er af denk ik

Even kort voorstellen:

Ben Erik inmiddels 30 jaar oud helaas.
Leuk gezin met een kleine man
Proces operator in Chemie als baantje
Nog steeds na al die jaren bezig met studies

Motor geschiedenis:
25Kw begonnen met een Suzuki GS500E 25KW
Daarna overstap op Honda CB600F Hornet
Mijn droommotor tegen gekomen en gegaan voor de Aprilia RSV R 2005.
Na 2 leuke jaren toch genoeg van rugpijn en alles. En met name het niet echt lekker kunnen rijden/toeren over de normale wegen in noord Nederland
Hierna 4 jaar een Aprilia Caponord 2005 gereden.
Vandaag toch een stap gezet en een Honda CB1000R 2009 gekocht.

Nu vooral beetje lezen en doen natuurlijk maar ook op zoek naar een werkplaatshandboek (altijd leuk om erbij te hebben gezien ik zelf al het onderhoud doe).
Volgende week mag ik mijn beestje ophalen en kan uiteraard nu niet wachten tot het zo ver is .

Mochten jullie tips hebben of iets dergelijk dan hoor ik ze graag uiteraard.
Voor de rest ben ik met name een lezer en niet zo zeer een schrijver(met uitzondering van deze keer dan ;D)
 
Waar ik al over na zit te denken was het slot.
Kan volgende week pas de motor ophalen dus motorloos thuis met dit mooie weer is even balen

Nu zit ik dus te denken hoe heeft iedereen een slot gemonteerd aan de cb1000r
Weet dus niet of een schijfremslot onder de buddy past

Las wel dat er een beugelslot onder moet kunnen omdat honda hier rekening mee heeft gehouden??

Iemand foto's en tips voor eventueel nieuw slot?
 
Even een vraag voor mede SC80 eigenaren, met de Akrapovic uitlaat. Is er al iemand zo creatief geweest om de dB-killer eruit te halen? En is het geluidstechnisch überhaupt de moeite waard? Of zit je voor een beter geluid meteen aan een katvervanger (en bijbehorend afstellen) gebonden?
 
Waar ik al over na zit te denken was het slot.
Kan volgende week pas de motor ophalen dus motorloos thuis met dit mooie weer is even balen

Nu zit ik dus te denken hoe heeft iedereen een slot gemonteerd aan de cb1000r
Weet dus niet of een schijfremslot onder de buddy past

Las wel dat er een beugelslot onder moet kunnen omdat honda hier rekening mee heeft gehouden??

Iemand foto's en tips voor eventueel nieuw slot?


Ik heb de schijfrem slot vast gezet onder mijn buddy.
Als je de passagiers zadel eraf haal, zie je 4 bouten zitten. deze zijn om je kenteken ect vast te houden.
hiervan heb ik er 1 van gebruikt om de schijfrem slot mee vast te maken, met bijgeleverde beugel op slot uiteraard!
en er past zeker een beugelslot onder de passagiers zadel, maar dat neemt weer ruimte in beslag :+
dit vond ik wel een mooie oplossing.

2019-08-23 08_57_31-Window.png
 
Even een vraag voor mede SC80 eigenaren, met de Akrapovic uitlaat. Is er al iemand zo creatief geweest om de dB-killer eruit te halen? En is het geluidstechnisch überhaupt de moeite waard? Of zit je voor een beter geluid meteen aan een katvervanger (en bijbehorend afstellen) gebonden?

Ikzelf heb de SC60
heb er ook een Akra met uitschroefbaar Db killer op zitten, bij Pajic eronder laten zetten. ik wilde ook met Cat gaan rijden maar zei zeiden dat zonder mooier geluid was.
ze hadden mij dus omgepraat en ben zonder cat gaan rijden, eerst zonder Db gereden na een tijdje toch de Db maar erin gezet, om te kijken hoe dat zou klinken.
ik kan je zeggen dat het een genot voor mijn oren was :+ minder hard maar toch genoeg.(rij met doppen in)
ze zeiden mij ook dat ik niets af hoefde te stellen na deze ingreep nu met deze open pijp, maar ik wilde er zeker van zijn dat het liefje goed zou werken.(lucht/meng verhouding moet goed zijn)
heb er een PC 5 onder laten zetten en af laten stellen op de bank bij Powerpoint te Tiel, ik moet zeggen dat ik sinds die dag een hele andere liefje tussen mijn benen heb zitten, gas respons is vele malen beter en meer kracht.
heb hem niet extreem laten afstellen maar op best performance 125 PK - 102 Nm
kan nu ongeveer 220 kilometer op tankje rijden was eerst 260.
moet je maar op de koop toenemen dat het duurder rijdt :]


20190602_111623.jpg
20190602_111623.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan