Honda CB1000R Meetingpoint deel 7

een uurtje gaan rijden, en enkele uren na het thuiskomen zag ik een eerste druppeltje hangen.
toen al eens geprobeerd te achterhalen vanwaar het kwam, maar geen succes.
'k dacht toen nog: misschien wat gesmost of ergens uit een overloopje, dus proper afgekuisd.

dagje later hing er opnieuw een klein drupje (maar nog nooit iets op de vloer gevallen, dus 't is niet meer zo erg als ervoor).

Daarom dat ik twijfel om eerst nog wat proberen te rijden om te kijken of het niet gewoon wat gemorste vloeistof is die over en't weer loopt (al kan ik mij niet inbeelden dat die zo lang blijft héén en weer gaan op de motor).
een beetje wait & see gehalte en terwijl het reservoir goed in de gaten houden dat dat nooit onder lower gaat natuurlijk...
 
Als je het in de gaten blijft houden koud (kijken), rijden en daarna weer helemaal afgekoeld volgende dag ofzo, weer kijken. Dan krijg je het vlot genoeg in de gaten of er vloeistof verloren gaat.
Als het kan steeds op de zelfde plek neerzetten.
Eventueel een streepje zetten op het reservoir om twijfel te voorkomen.
Mocht het dan erger zijn dan verwacht, even alles droog vegen en dan de motor warm laten worden zonder te rijden. Het vloeistof zal dan recht naar onder zakken. Kun je makkelijker vaststellen waar het vandaan komt.
 
Daarnet nog eens met spiegeltje, zaklamp & plat op de rug gekeken...
de bleedhole op de waterpomp lijkt toch vochtig te staan...

Als het die bleed hole is, wilt dit dan zeggen dat ik bij het vervangen van de dichtingen toch iets fout gedaan heb?
het nut van die bleedhole snap ik eigenlijk nog altijd niet goed...
 
Wijs die bleedhole eens aan?

24D23C3A-0AFD-41AC-BB6A-36BD5F9A8454.jpeg
 
Als je het nou echt niet meer vind, kijk of jouw koelvloeistof bij UV licht zichtbaar is.
Er zijn ook UV Lekdetectie middelen die je erbij giet en dan met een lampje kijken.

Maar uit mijn bleedhole komt echt geen een druppel..
 
Kort met de dealer al eens gebeld...
hij vreest dat de waterpomp volledig zal mogen vervangen worden.
Sprak over een keramische dichting die in de pomp zelf zit...

dus waarschijnlijk heb ik enkele andere lekkages wel gestopt... maar blijft die ene nog over...

komt ervan door goedkope moto's te kopen he :p
 
raar verhaal, als je de exploded view bekijkt dan zou die keramische dichting misschien op de as zitten. (zie foto bij de pijl)

Maar als het daar zou lekken zou het in je olie komen via de as, want alle andere oringen en pakkingen heb je al vervangen zeg je?

simpele vraag maar al je slangen echt gecontroleerd?
 

Bijlagen

  • 24D23C3A-0AFD-41AC-BB6A-36BD5F9A8454.jpg
    24D23C3A-0AFD-41AC-BB6A-36BD5F9A8454.jpg
    158,1 KB · Weergaven: 5
zo raar is dat verhaal toch niet?
Waar jouw pijl staat, daar (aan de onderkant) zit toch ook de bleed hole (waar ik nu mijn lek heb). Of ben ik nu zo gedesoriënteerd?

Alle darmen zijn perfect droog, dat heb ik al meermaals gecontroleerd.

Alleszins dealer meneer gaat mij morgen terugbellen, want had het nogal druk.
kan best zijn dat hij uit het hoofd ergens iets fout gezegd heeft. Mijn vertrouwen in deze meneer is nogal groot.
 
Mijn cb staat inmiddels al een weekje bij een (oud) collega voor het kleppen stellen. Was bij 56.000km nog nooit gedaan 🤨 inmiddels ook gelijk de voorvork olie vervangen, achter demper opgestuurd voor revisie, nieuwe banden (achter op, voor gecubt). Zaterdag weer even langs en hopelijk alles dicht krijgen.
Het was bij de koop al duidelijk dat “goed onderhouden” alleen banden en remblokjes betekende en er niet veel verder gekeken was. Daardoor goed kunnen onderhandelen naar een goeie prijs. Kan nu bijna niet wachten om te rijden 🎉
 

Bijlagen

  • 605EDC1F-8038-40B1-A062-A140B1673CD4.jpeg
    605EDC1F-8038-40B1-A062-A140B1673CD4.jpeg
    405 KB · Weergaven: 6
  • 3A55CE3D-BDE5-4EBA-AF95-47F87D9B85DE.jpeg
    3A55CE3D-BDE5-4EBA-AF95-47F87D9B85DE.jpeg
    231,1 KB · Weergaven: 8
  • CCD1DC8F-4714-4FC7-AEFB-42412F00A7B4.jpeg
    CCD1DC8F-4714-4FC7-AEFB-42412F00A7B4.jpeg
    185,1 KB · Weergaven: 7
  • 61084645-DAAA-4444-B064-2C90DA57F21B.jpeg
    61084645-DAAA-4444-B064-2C90DA57F21B.jpeg
    162,6 KB · Weergaven: 10
Heb zelf geen ervaring met kleppen stellen dus weet niet of het veel is:
Uitlaat mocht 0.29 zijn geloof ik en zaten allemaal rond de 0.20-0.23. Inlaten waren allemaal goed.
Ik ook niet moet ik zeggen, misschien iemand anders op het forum die aan kan geven of dit veel/weinig is 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: RonP
"Mijn monteur noemt het altijd kleppen tellen ipv stellen."

Hoop dat het dan bij Honda zo is:]

Mijn vorige Kawa was ook altijd goed onderhouden door de vorige eigenaar, maar kleppen stellen was niet nodig volgens hem.
Bij 38.xxx km de kleppen toch maar zelf gecontroleerd nadat de kawa niet meer tikte maar als een naaimachine klonk zo stil.

Alles stond te strak waarvan bij Cil 1 uitlaat kant geeneens een voelermaatje paste, 16 kleppen gesteld met shims...
Echt heel veel verschil kwa rijden was er niet, hij liep iets feller onder de 7000rpm daarboven geen verschil en warm starten ging beter.
 
Aangezien er misschien meer mensen op zoek zijn naar een duo-seat cover (SC60) hierbij mijn ervaring met de S2 Concept variant.
Ik kocht mijn CB1000R zonder cover in de veronderstelling dat ik deze originele nieuw zou bestelling indien ik deze niet 2e hands zou kunnen vinden. Dit bleek wat kort door de bocht, want ik ben ze niet tegengekomen en zelfs via de dealer niet meer nieuw te bestellen. Balen aangezien ik de originele mooier vond dan de S2 Concept die wél leverbaar is. Tevens kon ik nergens een review van dit product vinden, vandaar hierbij de mijne en wie weet heb je er iets aan ;).
Het maakt de motor wel echt af dus toch maar besloten de S2 Concept in kleur te bestellen. Uiteraard qua kleur matching een gok bij een 10 jaar oude motor.
Inmiddels is de seat-cover binnen en ik moet zeggen dat ik erg positief ben. De looks vind ik inmiddels even mooi als de originele, de pasvorm is gewoon goed, het ding is loodzwaar en van goede kwaliteit en nagenoeg het enige kleurverschil dat ik zie komt doordat de rest van de motor erg stoffig is. Het gaat hierbij om de kleur Pearl Nightstar Black.
Edit: Gelukkig had ik bij aanschaf van de motor dit bedrag aan extra korting afgesproken, want het is en blijft natuurlijk veel (teveel) geld voor wat het is.
 

Bijlagen

  • 20201211_131327.jpg
    20201211_131327.jpg
    211,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
Compleet in kleur en inclusief verzending had ik hem voor 235 euro in huis.
 
Compleet in kleur en inclusief verzending had ik hem voor 235 euro in huis.
Oefff, ik zie de witte variant wel voorbij komen voor ~100 euro. Aangezien ik dat nog teveel vind, heb ik ze tot nu toe laten gaan 😅 maar hey, hij ziet er goed uit.. enjoy! 😁
 
de originele valt wel over de voorste buddy, of heb jij die er los op liggen
Dat is wel een goeie inderdaad. Op de foto zit zowel het zadel als de cover op de juiste plek en niet los. Ik heb geen vergelijking met de originele, maar er zit bij deze geen 'stoot' kussentje op waardoor hij optisch niet over het zadel valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan