Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Honda CB1100 (EX)

E-riko

Die hard MF'er
21 jun 2013
402
0
Gent, België
Dé Honda Classic is terug!





Het verbaasd me dat deze motor hier geen eigen topic kreeg.
En als kersverse eigenaar wil ik deze prachtige motorfiets hier introduceren, voor zover deze al niet bekend was.

In 2013 introduceerde Honda de CB1100, een moderne interpretatie van de legendarische CB750 Four, de eerste echte Superbike waarmee Honda de motorwereld in 1969 totaal verraste. De motor kreeg zelfs een luchtgekoeld motorblok dat samen met de klassieke lijnen van de bolle tank, de ronde koplamp en een zijwaarts geplaatste 4-in-2-in-1 uitlaat voor een nostalgisch uiterlijk zorgde. Tegelijkertijd gaven de lichtmetalen velgen en het ABS-remsysteem met zijn zwevend gelagerde voorremschijven aan dat het hier wel degelijk om een moderne en goed geoutilleerde motorfiets ging.

Voor 2014 versterkt Honda het nostalgische imago van deze super naked met de CB1100EX. Dat doet Honda onder meer door de toepassing van spaakwielen, dubbele uitlaatdempers, andere zijpanelen, gewijzigde knipperlichten en een hoger geplaatste koplamp. Ook het comfort voor rijder en passagier is verbeterd dankzij een dikker en prettiger gepolsterd zadel, terwijl de passagiershandgreep nu meer in stijl is gebracht met de motoren uit de jaren zestig. De grotere tank geeft een nog ruimer actieradius en het dashboard kreeg extra mogelijkheden.

Ook de techniek werd voor 2014 verfijnd. Het kloppende hart van deze prachtige naked bike is de prachtig vormgegeven, luchtgekoelde viercilindermotor. Deze is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen en van een balansas, die voor een trillingvrije loop zorgt. De vermogensafgifte is 66 kW (89,7 pk) @ 8.500 tpm, terwijl het maximum koppel 91 Nm @ 5.000 tpm. bedraagt. Nieuw is dat dit koppel bij de CB1100EX wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak. De extra versnelling dient als overdrive, zodat de CB1100EX nog zuiniger met brandstof omspringt.

Uiterlijk ziet de Honda CB 1100 EX er nu nog net iets meer retro uit.
Honda verving die 4-in-1 uitlaat door een 4-in-2 exemplaar. De uitlaat kreeg bovendien
een dubbele chroomlaag om verkleuring omwille van de hitte tegen te gaan.
De tank oogt nu groter en is dat met een inhoud van 17,5 liter ook daadwerkelijk (was 14,6 liter).
Ook de zijpanelen en de passagiershandgrepen werden vernieuwd.
Net als de koplamp die nu 2,5 cm hoger gemonteerd staat.
Maar de opvallendste cosmetische ingreep waren toch de spaakwielen.
Volgens Honda was dat geen vanzelfsprekende stap. Het was immers heel belangrijk om spaken met de juiste stijfheid en draagkracht te vinden.
Toch bleek uit feedback van CB1100-eigenaars dat spaakwielen de motor een nog groter retro-cachet zou geven. De ingrepen zorgen er echter wel voor dat het rijklaar gewicht inmiddels van 248 kg naar 260 kg is gestegen.







Motor
Motortype Luchtgekoelde viercilinder in lijn 4-takt DOHC
Boring x Slag 73,5 × 67,2 mm
Cylinderinhoud 1.140 cm³
Compressieverhouding 9,5 : 1
Carburatie PGM-FI elektronische brandstofinjectie
Max. vermogen 66 kW (90 pk) / 7.500 t/min (95/1/EC)
Max. koppel 91 Nm / 5.000 t/min (95/1/EC)
Ontsteking Transistor
Start Elektrisch
Vermogensoverbrenging
Aantal versnellingen 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting

Afmetingen
Lengte 2.195 mm
Breedte 835 mm
Hoogte 1.130 mm
Wielbasis 1.490 mm
Zadelhoogte 795 mm
Grondspeling 135 mm
Tankinhoud 17,5 liter
Aantal zitplaatsen 2

Chassis
Balhoofdhoek 27°
Naloop 114 mm
Velgen, vóór 18 x MT 2.50
Velgen, achter 18 x MT 4.00
Band, voor 110/80 ZR 18M/C
Band, achter 140/70 ZR 18M/C
Wielophanging, vóór 41 mm telescoopvork
Wielophanging, achter Aluminium swingarm met conventionele stereovering met mechanisch regelbare voorspanning

Remmen
Remmen, vóór Dubbele hydraulische schijf met 4-zuigerremklauwen, ABS
Remmen, achter Enkele hydraulische schijf met 1-zuigerremklauw, ABS

Gewicht
Rij-klaar gewicht 260 kg







 
Laatst bewerkt:
Mooie motor! Gefeliciteerd!
Als ik het geld er voor had, stond ie bij mij ook in de schuur... Een witte!

Ik ben zelf op t ogenblik opzoek naar de CB 1000 Big One.
Liefst de witte met rode vlakken.

Maar de 1100... Wie weet... Ooit!

Leuk zo'n topic... Khou m in de peiling!
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #4
thx!
Hopelijk groeit de community voor deze bike op dit forum...

Ik weet uit ouder topics dat er hiee nog zijn die met een CB1100 rijden, van de eerste generatie.
 
[afbeelding]

dit is mijn cb1100 van 2013

nice, ik zou ook es een foto moeten nemen van de CB naast mijn Honda Zoomer

Hier naast zijn toenmalige grote broer


hier het nieuwe model 2016, de tank is prachtig

[afbeelding]

heet officieel Concept CB en is dus voorlopig nog een concept model

Deze is ook mooi, de Custom Concept


Das eigenlijk een standaard model met reeds bestaande aftermarket onderdelen op gemonteerd, dus die zou je eigenlijk zelf zo kunnen ombouwen.

 
Laatst bewerkt:
Vind het een leuke motor,maar of ik hem ooit zal kopen betwijfel ik,gezien ik heel tevreden bent met de 1300.Maar hoop dat je een leuk topic krijgt hier die ik zeker zal volgen.
 
thx

de 1300 stond trouwens ook lange tijd op men verlanglijstje, mooi blok ook.

Aan de eigenaars hier, willen jullie ook es kijken naar de verf rond de bougies?

Ik ontdek wat verf die loskomt daar
 
Dat vind ik dan weer jammer.

Je betaald een beste prijs en Honda heeft de naam echte kwaliteit te leveren......Dan zou dit toch niet mogen. Hopelijk wordt het snel opgelost voor je.
 
ik ga daarvoor niet de moto binnensteken, als het hierbij blijft kan ik er mee leven.

maar idd, zou niet mogen
 
samurider en webike zijn idd the place to be voor zadels, spatborden, uitlaten, oem accessoires, spiegels, lichten, velgen et etc

Noem het onderdeel, toon de foto en ik weet direct wat het is, ik heb mij eerst 2 jaar voorbereid voor ik heb gekocht

Vintagebike83
dichter bij huis, Frankrijk, maar nog steeds duur.
Verkoopt ongeveer den helft van wat Samurider aanbiedt.

Die kit is trouwens niet van Samurider, das de naam van de winkel.
Eigenaar Takashi Takase, vriendelijke gast, rappe en duidelijke service in perfect Engels.

Die kit is eigenlijk van White House genaamd.
ホワイトハウス | カスタムバイク
 
Laatst bewerkt:
Gevonden via de facebook groep van Nederlandstalige motorrijders, deze heel vriendelijke, gepassioneerde mechanieker uit Herne.
Snel, correct en eerlijk







De rubbers zijn Kijima HD-03216
 
thx!

de spiegels zijn onderweg en het bagagerek + motorbeugels zitten nog bij de douane, foto's volgen.

Dan komt binnen dit en een paar weken het scherm binnen en dan is em wat mij betreft AF!
 
ook een classic UJM naked, wijze velgen ook!

spiegels verlaagd ondertussen verlaagd in deze positie, toch beter zicht naar achteren in de lagere positie en ziet er nog wijzer uit ook